Voorsorteerstrook

In dit forum staan de afgesloten onderwerpen uit Stel uw vraag als Gast.

Moderator: Moderatorteam

Gebruikersavatar
Safedriver
Infopolitie Gast

Voorsorteerstrook

Ongelezen bericht door Safedriver »

Hallo,



Ik heb een vraag over een onduidelijke situatie voor mij over het wel of niet mogen wisselen van rijstrook in een voorsorteerstrook.

Artikel 78 rvv: bestuurders die de rijbaan volgen zijn verplicht op een kruispunt de richting te volgen die de voorsorteerstrook waarop zij zich bevinden aangeeft.

Mijn vraag hierover luid: wanneer begint officieel de voorsorteerstrook? Bij de blokmarkeringen of ter hoogte van de pijl? Geldt dit ook als ik vanaf de doorgaande rijstrook naar een voorsorteerstrook wil wisselen?

Artikel 78.2 rvv: bestuurders die de doorgaande rijbaan verlaten en daartoe een uit rijstrook volgen, zijn ter hoogte van de daarin aangebrachte pijlen verplicht om de richting te volgen die de uitrijstrook waarop zij zich bevinden, aangeeft.

Mijn vragen hierover: geldt dit ook bij uitrijstroke waar geen pijlen in zijn aangebracht?
Praktisch gezien is het soms onmogelijk om bij het invoegen 2 stroken op te schuiven omdat de uitrijstrook je dat verbiedt. Hoe zou ik hiermee om moeten gaan?

Alvast bedankt voor de reacties.
Pim
Blijvertje
Blijvertje
Berichten: 4859
Lid sinds: 27 sep 2008, 18:24

Re: Voorsorteerstrook

Ongelezen bericht door Pim »

Artikel 78 RVV gaat over voorsorteerstrook.
Het doet er niet toe waar de (eerste) pijl staat, het doet er toe wat u doet op het kruisingsvlak en na het voorsorteervak.
Wijst de pijl in het voorsorteervak RECHTSAF en op de kruising gaat u RECHTDOOR dan is dat een andere richting dan waar de pijl heen wijst.

En dat maakt niet uit waar de eerste pijl stond. Het vak bevat dezelfde pijl: RECHTSAF . Op en na de kruising ging u rechtdoor. Dan overtreding van 78 RVV.
U mag dus VOORDAT u de kruising oprijdt van voorsorteerstrook wisselen. Daarover zeggen de pijlen niets.
De pijl zegt iets over de richting die u OP DE KRUISING moet volgen NADAT u uit een bepaald voorsorteervak bent vertrokken en de kruising op reed.
Gebruikersavatar
Safedriver
Infopolitie Gast

Re: Voorsorteerstrook

Ongelezen bericht door Safedriver »

Dus kort Door de bocht: ik mag alrijdend in een strook dat rechts aangeeft net voor t kruispunt verwisselen voor rechtdoor bijvoorbeeld?

Zo ja, dan luidt mn volgende vraag: wat als er n gedeelte van je voorsorteerstrook doorgetrokken is dan?
Gebruikersavatar
Frans
Beheerder
Beheerder
Agent-BD
Berichten: 16721
Lid sinds: 21 mei 2003, 12:00
Geslacht:
Leeftijd: 56
Contact:

Re: Voorsorteerstrook

Ongelezen bericht door Frans »

Safedriver schreef:Dus kort Door de bocht: ik mag alrijdend in een strook dat rechts aangeeft net voor t kruispunt verwisselen voor rechtdoor bijvoorbeeld?

Zo ja, dan luidt mn volgende vraag: wat als er n gedeelte van je voorsorteerstrook doorgetrokken is dan?
Volgens mij zit je nu exact het tegenovergestelde te concluderen als wat je zelf beweert in art 78 en hetgeen Pim vertelde... toch? Wil je gewoon graag naar een bepaalde uitkomst toe?

Misschien is het beter eerst uit te leggen wat het volledige verhaal is want ik vermoed dat we zodadelijk uitkomen op: ik ben bekeurd voor.... en daar ben ik het niet mee eens... of zit ik er naast?
Frans
Beheerder
frans@infopolitie.nl
KaaDee
Stamgast
Stamgast
Berichten: 1309
Lid sinds: 28 mar 2012, 23:19
Contact:

Re: Voorsorteerstrook

Ongelezen bericht door KaaDee »

..::Frans::.. schreef: Misschien is het beter eerst uit te leggen wat het volledige verhaal is want ik vermoed dat we zodadelijk uitkomen op: ik ben bekeurd voor.... en daar ben ik het niet mee eens... of zit ik er naast?
Ik zet mijn geld in op "ben betrokken geweest bij aanrijding op locatie X en de verzekering werkt niet mee" :)
Oost-Nederland | GLM
Gebruikersavatar
Skipperje
Moderator
Moderator
Agent-BD
Vademecum
Berichten: 9184
Lid sinds: 20 mei 2004, 08:43
Roepnaam: Piet
Locatie: Fryslân
Geslacht:
Leeftijd: 65
Contact:

Re: Voorsorteerstrook

Ongelezen bericht door Skipperje »

Safedriver schreef:Dus kort Door de bocht: ik mag alrijdend in een strook dat rechts aangeeft net voor t kruispunt verwisselen voor rechtdoor bijvoorbeeld?

Zo ja, dan luidt mn volgende vraag: wat als er n gedeelte van je voorsorteerstrook doorgetrokken is dan?
Zoals Pim het uitlegt, zou dat mogen. Is daar jurisprudentie van Pim? Ik dacht en denk nog steeds, dat als je in een voorsorteerstrook bent, dat je dan op die strook moet blijven en op het kruispunt de richting moet volgen die de pijl aangaf in de voorsorteerstrook. Maar, dat kan een foute gedachte zijn van mij.
De volgende vraag is makkelijk. Als er een doorgetrokken streep is, mag die niet worden overschreden.

Piet
Men moat net alles sizze wat men wit, mar wol alles witte wat men seit
Pim
Blijvertje
Blijvertje
Berichten: 4859
Lid sinds: 27 sep 2008, 18:24

Re: Voorsorteerstrook

Ongelezen bericht door Pim »

Of er jurisprudentie is weet ik niet maar ik ken diverse kruisingen waar vóór de kruising in drie rijstroken een pijl rechtdoor staat.
En direct na de kruising in de meest linker rijstrook ineens een pijl linksaf.
Dan denk je vóór de kruising dat je goed staat en zou je ná de kruising niet meer van voorsorteervak mogen wisselen?
In dat geval is mijn vraag waarom staat dat niet met een (combi)pijl aangegeven in het voorsorteervak vóór de kruising?

Voorbeeld: https://www.google.nl/maps/place/Schiek ... sa=X&hl=nl

Vóór de kruising 3 vakken met pijlen rechtdoor.
Ná de kruising rijstrook 1: ineens een pijl linksaf.
Gebruikersavatar
Skipperje
Moderator
Moderator
Agent-BD
Vademecum
Berichten: 9184
Lid sinds: 20 mei 2004, 08:43
Roepnaam: Piet
Locatie: Fryslân
Geslacht:
Leeftijd: 65
Contact:

Re: Voorsorteerstrook

Ongelezen bericht door Skipperje »

Ik kan het niet vinden met je link. Welk kruispunt hebben we het over?

Piet
Men moat net alles sizze wat men wit, mar wol alles witte wat men seit
Gebruikersavatar
Safedriver
Infopolitie Gast

Re: Voorsorteerstrook

Ongelezen bericht door Safedriver »

Beste allen,

Ik ben eerlijk gezegd noch bekeurd noch heb ik een akkefietje met de verzekeringsmaatschappij.

Echter wil ik graag met zekerheid weten hoe ik moet reageren op dergelijke gedeeltes van de weg.

Mag ik vanuit een uitrijstrook op de snelweg ter hoogte van pijltjes de doorgaande weg op wisselen bijvoorbeeld . Volgens de artikel 78.2 mag ik ter hoogte van pijlen niet meer wisselen. Dit zorgt in de praktijk voor grote problemen als je de snelweg op komt rijden en 2 stroken naar links wilt verplaatsen.

Andere vraag: valt t rechtdoorgaande strook onder de noemer voorsorteerstrook? Zo ja, mag je vanaf een rechtdoorgaande voorsorteerstrook voor t kruisvlak een ander voorsorteerstrook opgaan?

Mvg.
Gebruikersavatar
zijlvaart67
Moderator
Moderator
Agent
Berichten: 14437
Lid sinds: 31 jul 2003, 20:18
Geslacht:
Leeftijd: 56
Contact:

Re: Voorsorteerstrook

Ongelezen bericht door zijlvaart67 »

Er staat niet in art 78, lid 2 dat u de doorgaande rijbaan niet meer mag oprijden; er staat dat u dit alleen niet meer mag als u van de doorgaande rijbaan afkomstig bent.. Oftewel; als u, in de ogen van de wetgever, een filemijder bent en zo een stuk file wilt afsnijden. Uitvoegen, via de uitrijstrook 500 meter smokkelen en dan snel opnieuw invoegen. Dat wil men dus niet.

Daar is dit artikel voor bedoeld, zo is het artikel ook geschreven en zo moet er ook op gehandhaafd worden..

Vraag 2:
Een voorsorteerstrook is een voorsorteerstrook; rechtdoor, linksaf of rechtsaf en alle combinaties van pijlen daar tussenin.

Wilt u voor het kruisingsvlak van voorsorteerstrook wisselen, dan mag dat. Tenminste; zolang u nog ter hoogte van onderbroken strepen rijdt; een doorgetrokken streep mag immers niet overschreden worden. Dat is en blijft een afzonderlijk strafbaar feit. Het gevolg hiervan is dat u tijdig dus de goede rijstrook moet kiezen voor het kruisingsvlak en eenmaal op de kruising, juridisch gezien, geen andere keus hebt dan de oorspronkelijke aangeduide rijrichting te volgen.

Makkelijker kan ik 't niet maken..

'Parkeertarieven liggen hoger dan de tarieven van een hotelkamer..'

Gebruikersavatar
Safedriver
Infopolitie Gast

Re: Voorsorteerstrook

Ongelezen bericht door Safedriver »

zijlvaart67 schreef:Er staat niet in art 78, lid 2 dat u de doorgaande rijbaan niet meer mag oprijden; er staat dat u dit alleen niet meer mag als u van de doorgaande rijbaan afkomstig bent.. Oftewel; als u, in de ogen van de wetgever, een filemijder bent en zo een stuk file wilt afsnijden. Uitvoegen, via de uitrijstrook 500 meter smokkelen en dan snel opnieuw invoegen. Dat wil men dus niet.

Daar is dit artikel voor bedoeld, zo is het artikel ook geschreven en zo moet er ook op gehandhaafd worden..

Vraag 2:
Een voorsorteerstrook is een voorsorteerstrook; rechtdoor, linksaf of rechtsaf en alle combinaties van pijlen daar tussenin.

Wilt u voor het kruisingsvlak van voorsorteerstrook wisselen, dan mag dat. Tenminste; zolang u nog ter hoogte van onderbroken strepen rijdt; een doorgetrokken streep mag immers niet overschreden worden. Dat is en blijft een afzonderlijk strafbaar feit. Het gevolg hiervan is dat u tijdig dus de goede rijstrook moet kiezen voor het kruisingsvlak en eenmaal op de kruising, juridisch gezien, geen andere keus hebt dan de oorspronkelijke aangeduide rijrichting te volgen.

Makkelijker kan ik 't niet maken..
Zeer duidelijke uitleg heer. Vriendelijk bedankt.
שלום
Pim
Blijvertje
Blijvertje
Berichten: 4859
Lid sinds: 27 sep 2008, 18:24

Re: Voorsorteerstrook

Ongelezen bericht door Pim »

Skipperje schreef:Ik kan het niet vinden met je link. Welk kruispunt hebben we het over?

Piet
https://www.google.nl/maps/@51.9307267, ... 6656?hl=nl
Dw Schiekade in Rotterdam, rijdende in noordelijke richting. vóór de kruising met de Bergweg t.o.v. nà de kruising.
Gebruikersavatar
Safedriver
Infopolitie Gast

Re: Voorsorteerstrook

Ongelezen bericht door Safedriver »

Pim schreef:
Skipperje schreef:Ik kan het niet vinden met je link. Welk kruispunt hebben we het over?

Piet
https://www.google.nl/maps/@51.9307267, ... 6656?hl=nl
Dw Schiekade in Rotterdam, rijdende in noordelijke richting. vóór de kruising met de Bergweg t.o.v. nà de kruising.

Zou je in zo n geval daar vanuit zo n voorsorteerstrook waar er geen bord f7 aanwezig is mogen keren?
Gebruikersavatar
DiNozzo
OnTroerend goed
OnTroerend goed
Agent
Berichten: 3711
Lid sinds: 27 jun 2005, 17:05
Geslacht:
Leeftijd: 36
Contact:

Re: Voorsorteerstrook

Ongelezen bericht door DiNozzo »

Ja.
"If you gaze long enough into an abyss, the abyss will gaze back into you" — Friedrich Nietzsche
Pim
Blijvertje
Blijvertje
Berichten: 4859
Lid sinds: 27 sep 2008, 18:24

Re: Voorsorteerstrook

Ongelezen bericht door Pim »

DiNozzo schreef:Ja.
Naar de andere kant van de trambaan hoop ik en niet omkeren op dezelfde weghelft.

Maar met keren ga je niet zoals de pijl wijst rechtdoor maar linksaf dus m.i. is het antwoord: NEE
Gesloten