Hoi,
Vrienden van mij hebben illegaal vuurwerk. Ik ga als ze het afsteken wel met ze mee omdat ze me anders een poesie vinden. Zelf heb ik geen illegaal vuurwerk en ben zeker niet van plan om iets van hun aftesteken/aantenemen.
Mijn vraag is: Als de politie komt vanwege een melding van illegaal vuurwerk en ik ben daar bij maar doe niks. Zij rennen weg en ik loop rustig weg. Kan de politie me dan iets doen? (Aanhouden ofso) of ben ik verplicht te zeggen wie dat waren (zeg ik nstuurlijk niet)
Graag een reactie,
Groetjes Thijs
medeplichtig bij vuurwerk
Moderator: Moderatorteam
Re: medeplichtig bij vuurwerk
De simpele definitie van een verdachte:
Iemand die door feiten en omstandigheden (er wordt vuurwerk afgestoken) een redelijk vermoeden van schuld (u bent aanwezig bij het afsteken en wilt zelfs weglopen) aan enig strafbaar feit (het afsteken van vuurwerk buiten de daarvoor bestemde tijden/plaatsen)...
Kortom: Of uw "vrienden" u een "poesie" vinden of niet: Wanneer de politie komt, zal u als verdachte worden aangemerkt. U kunt daarbij worden aangehouden en tot maximaal zes uur worden vastgehouden (of langer, indiend e aanhouding 's avonds is). Daarnaast kan de politie nog eens zes uur gebruiken om uw identiteit vast te stellen, als u weigert mee te werken aan uw identificatie.
En als uw "vrienden" verklaren dat het uw vuurwerk is en dat u alles hebt afgestoken, mag u zich verantwoorden bij de rechter, of via HALT een cursus en/of taakstraf uitvoeren.
Daarnaast zullen uw ouders/verzorgers sowieso worden gebeld, krijgt u sowieso een aantekening in de politiesystemen en ontvangt u mogelijk ook nog een flinke boete.
Niet uw zogenaamde vrienden.
Iemand die door feiten en omstandigheden (er wordt vuurwerk afgestoken) een redelijk vermoeden van schuld (u bent aanwezig bij het afsteken en wilt zelfs weglopen) aan enig strafbaar feit (het afsteken van vuurwerk buiten de daarvoor bestemde tijden/plaatsen)...
Kortom: Of uw "vrienden" u een "poesie" vinden of niet: Wanneer de politie komt, zal u als verdachte worden aangemerkt. U kunt daarbij worden aangehouden en tot maximaal zes uur worden vastgehouden (of langer, indiend e aanhouding 's avonds is). Daarnaast kan de politie nog eens zes uur gebruiken om uw identiteit vast te stellen, als u weigert mee te werken aan uw identificatie.
En als uw "vrienden" verklaren dat het uw vuurwerk is en dat u alles hebt afgestoken, mag u zich verantwoorden bij de rechter, of via HALT een cursus en/of taakstraf uitvoeren.
Daarnaast zullen uw ouders/verzorgers sowieso worden gebeld, krijgt u sowieso een aantekening in de politiesystemen en ontvangt u mogelijk ook nog een flinke boete.
Niet uw zogenaamde vrienden.
Oost-Nederland | GLM
- Hilde
- Moderator
- Roepnaam: Mevr. mr. Bitch
- Geslacht:
- Leeftijd: 59
Ouders en Halt.. Dat ligt dus aan de leeftijd..
==================================
Mensen struikelen niet over bergen maar over molshopen. (Confucius)
Mensen struikelen niet over bergen maar over molshopen. (Confucius)
-
- Infopolitie Gast
Als je aanwezig bent kom je m.i. in vergelijkbare problemen als wanneer je zelf afsteekt.
Ik spreek uit ervaring in een ver verleden, want ik deed toen ook "niets" maar mocht wel op het bureau overnachten, niet echt voor herhaling vatbaar.
Uiteindelijk is dit goed afgelopen dankzij Halt, maar daarvoor is wel vereist dat je meewerkt.
Als je zwijgt of een onzinverhaal ophangt kan je ook bij de rechter komen, dan moet je maar hopen dat niemand heeft verklaard dat hij jou op de uitkijk zag staan, dan heb je een strafblad, dat risico zou ik niet nemen.
Ik spreek uit ervaring in een ver verleden, want ik deed toen ook "niets" maar mocht wel op het bureau overnachten, niet echt voor herhaling vatbaar.
Uiteindelijk is dit goed afgelopen dankzij Halt, maar daarvoor is wel vereist dat je meewerkt.
Als je zwijgt of een onzinverhaal ophangt kan je ook bij de rechter komen, dan moet je maar hopen dat niemand heeft verklaard dat hij jou op de uitkijk zag staan, dan heb je een strafblad, dat risico zou ik niet nemen.
En je gaat mee omdat je vrienden je anders een poesie vinden. Wat vind je daar zelf van?
Wat is een poesie volgens jou?
Denk er eens over na en klik dan het antwoord hieronder eens open...
Nu ken ik je vrienden niet maar ik zou het bij jezelf zoeken: waarom bied JIJ die weerstand niet en zeg je geen 'nee' tegen ze?
Pas maar op. Nu gaat het nog om weerstand bieden en overhalen om 'mee te lopen'.
Straks gaat het wellicht om iets anders dan vuurwerk afsteken....
Wat is een poesie volgens jou?
Denk er eens over na en klik dan het antwoord hieronder eens open...
► Laat Spoiler zien
Pas maar op. Nu gaat het nog om weerstand bieden en overhalen om 'mee te lopen'.
Straks gaat het wellicht om iets anders dan vuurwerk afsteken....
-
- Stamgast
- Roepnaam: Mitchel
- Geslacht:
- Leeftijd: 38
Ik zou andere vrienden zoeken, hierboven kreeg je het verzoek om na te denken over wanneer je een poesie bent. Wat is dan een vriend volgens jou? Denk daar ook maar eens over na, succes