parkeerplaats op privégrond
Moderator: Moderatorteam
-
Henk_1983 TS
- Infopolitie Gast
parkeerplaats op privégrond
Hopelijk kan iemand mij helpen met het volgende. Om de hoek van mijn woning is een parkterrein met zo'n 15 parkeerplaatsen. Een aantal van deze parkeerplaatsen zijn eigendom van bewoners in de straat. De grond is door hen aangekocht. Het betreft dus privégrond. Boven betreffende parkeerplaatsen hangt een verkeersbord E4 met daaronder de tekst "privéplek (1, 2 etc)". Onlangs werd mij door een buurtbewoner duidelijk gemaakt dat dit geen enkele (juridische) waarde heeft en dat iedereen vrij is om hier te parkeren. Hiervoor heb ik natuurlijk geen parkeerplaats gekocht (en betaald). Ik begrijp dat dit probleem is op te lossen met een parkeerbeugel of iets dergelijks. Dit is echter nogal een kostbare aangelegenheid (beugel + betonnen voet is al snel € 500) en het is niet praktisch, want je moet elke keer de beugel open en dicht maken. Daarom vroeg ik mij af: heeft het plaatsen van een bord met mijn kenteken onder verkeersbord E4 enige juridische waarde? Voorkom ik daarmee dat anderen op mijn parkeerplaats mogen parkeren? Is een verkeersbord met wegsleepregeling hierbij nog nuttig? Alvast bedankt voor de hulp!
Re: parkeerplaats op privégrond
U wil 2 verschillende dingen. Enerzijds zet u er een bord neer met de letterlijke betekenis: "Parkeergelegenheid" en een niet geldig onderbord (onderborden zijn beschreven volgens wetgeving check even alle onderborden op onze bordensite: http://borden.infopolitie.nl/) met de tekst "Privéplek 1". Als IK er ga staan met mijn fiatje 500 dan is het op dat moment dus mijn privéplek en voldoe ik keurig aan de bebording zoals die aan de muur hangt.
Vervolgens bent u op zoek naar een manier om te regelen zodat enkel u daar op die plek kan en mag parkeren, misschien door middel van een bord wegsleepregeling. Nu kom ik op het punt van de 2 verschillende dingen: enerzijds zegt u: het is MIJN plek, MIJN privégrond dus IK wil er enkel staan, maar als er iemand anders staat dan moet de politie het probleem oplossen... en dat kan dus niet. U zult dan dus ook ZELF de auto weg moeten laten slepen, alle kosten zelf betalen en er verdomde goed zorg voor dragen dat de bestuurder van die auto geen schade lijdt want het zou u wel eens heel duur kunnen komen te staan, veel duurder dan die 500,- voor die beugel.
Wat ik begrijp is dat het privégrond is maar ook openbare weg. U kunt 2 dingen doen: OF u onttrekt het parkeerterrein aan de openbare weg (maar ik zou daar wel even met de gemeente contact over hebben want dat kan niet altijd zomaar) OF u zorgt dat er niemand anders kan parkeren, bijv. door middel van een parkeerbeugel. Overigens zou ik dan OOK als eigenaren contact opnemen met de gemeente.
Vervolgens bent u op zoek naar een manier om te regelen zodat enkel u daar op die plek kan en mag parkeren, misschien door middel van een bord wegsleepregeling. Nu kom ik op het punt van de 2 verschillende dingen: enerzijds zegt u: het is MIJN plek, MIJN privégrond dus IK wil er enkel staan, maar als er iemand anders staat dan moet de politie het probleem oplossen... en dat kan dus niet. U zult dan dus ook ZELF de auto weg moeten laten slepen, alle kosten zelf betalen en er verdomde goed zorg voor dragen dat de bestuurder van die auto geen schade lijdt want het zou u wel eens heel duur kunnen komen te staan, veel duurder dan die 500,- voor die beugel.
Wat ik begrijp is dat het privégrond is maar ook openbare weg. U kunt 2 dingen doen: OF u onttrekt het parkeerterrein aan de openbare weg (maar ik zou daar wel even met de gemeente contact over hebben want dat kan niet altijd zomaar) OF u zorgt dat er niemand anders kan parkeren, bijv. door middel van een parkeerbeugel. Overigens zou ik dan OOK als eigenaren contact opnemen met de gemeente.
-
roadtrain TS
- Infopolitie Gast
Als TS googled op ''anti parkeerbeugel'' zijn ze er ook al voor 40 euro weliswaar zonder betonblok....En niet verzonken, maar wel degelijk bruikbaar.
- rai
- Geslacht:
Eerst even een andere vraag.Henk_1983 schreef:Daarom vroeg ik mij af: heeft het plaatsen van een bord met mijn kenteken onder verkeersbord E4 enige juridische waarde? Voorkom ik daarmee dat anderen op mijn parkeerplaats mogen parkeren? Is een verkeersbord met wegsleepregeling hierbij nog nuttig? Alvast bedankt voor de hulp!
De huidige verkeersborden,zoals bord E4 waar je het over hebt, door wie is die geplaatst en met welke reden?
Ik stel deze vraag niet zo maar, maar heeft te maken met het feit dat ik uit het verhaal op kan maken, dat het eruit ziet als een "normale" parkeerplaats, waar een ieder zonder problemen kan parkeren.
-
Henk_1983 TS
- Infopolitie Gast
@Rai: Deze bordjes zijn door de eigenaren gezamenlijk opgehangen om juist aan derden duidelijk te maken dat dit privéparkeerplaatsen betreffen en geen algemene parkeerplaatsen.
@Frans: Het parkeerterrein aan de openbare weg onttrekken is geen optie, want er zijn ook algemene parkeervakken (eigendom van de gemeente). Heeft het plaatsen van een bord met mijn kenteken boven de parkeerplaats enige waarde? Waarom zou ik met de gemeente moeten overleggen indien ik op mijn grond een parkeerbeugel plaats?
Bedankt weer voor jullie reactie!
@Frans: Het parkeerterrein aan de openbare weg onttrekken is geen optie, want er zijn ook algemene parkeervakken (eigendom van de gemeente). Heeft het plaatsen van een bord met mijn kenteken boven de parkeerplaats enige waarde? Waarom zou ik met de gemeente moeten overleggen indien ik op mijn grond een parkeerbeugel plaats?
Bedankt weer voor jullie reactie!
- zijlvaart67
- Geslacht:
- Leeftijd: 59
Het dilemma in een notendop en in Jip en Janneke taal.
U geeft het probleem weer; enkele parkeerplaatsen zijn van de gemeente, andere niet..
Als we kijken naar de verkeerswetgeving, ligt de basis hierin:
Eigendomsrecht is voor verkeersregels (en de handhaving daarvan) niet interessant. Hier wordt mee bedoeld dat als ik over de Dorpsstraat in mijn dorp rijd, het niet interessant is wie deze heeft betaald en wie eigenaar is. De gemeente kan een stuk bezitten, een winkelier kan een gedeelte geërfd hebben, een boer kan een gedeelte bezitten omdat het ding door z'n land loopt, etc.
Het punt is dat dergelijke wegen gewoon door iedereen gebruikt mogen en kunnen worden.
Nu bent u eigenaar van een parkeerplek tussen vele anderen. Prima, maar dat interesseert mij, als automobilist, dus helemaal niets. Sterker nog; omdat het een stuk 'weg' betreft waar iedereen kan komen is het u, als eigenaar, niet eens toegestaan om een bord te plaatsen. Het is de winkelier immers ook niet toegestaan om de Dorpsstraat zomaar af te sluiten omdat hij dat leuk vindt.
U bent dus strafbaar door zelf borden te plaatsen op een stuk weg die voor iedereen bereikbaar is. Dat is voorbehouden aan degene die de weg (en de parkeerplaatsen) beheert, de gemeente in uw geval. Die kant gaan we tenminste wel op, vrees ik..
De enige optie voor u is de parkeerplaats 'aan de openbaarheid te onttrekken' en dat doe je door een slagboom of een beugel te plaatsen. Zoals al gezegd; een parkeerverbod zoals de gemeente die gebruikt mag u, op uw eigen grond, niet plaatsen. U gaat niet over de verkeersregels op een stuk weg waar normaal verkeer kan rijden. U kunt dat wel aan de gemeente vragen, en voor de handhaving kan de politie dan een bonnetje schrijven. Als de politie tenminste de tijd heeft om langs te komen. Niet echt een optie of u moet in zo'n net dorp wonen dat men zich onvoorwaardelijk aan dergelijke borden houdt. Een duidelijk parkeerverbod is te handhaven, dat natuurlijk wel.
De beste optie is dus de parkeerplaats daadwerkelijk af te sluiten.. En dan hebben we het nog niet eens over de discussie of u daar wel toe mag besluiten.. Een parkeerplaats die jarenlang voor mij bereikbaar is geweest, mag namelijk niet zomaar afgesloten worden (zie winkelier en Dorpsstraat), maar toe maar..
U geeft het probleem weer; enkele parkeerplaatsen zijn van de gemeente, andere niet..
Als we kijken naar de verkeerswetgeving, ligt de basis hierin:
Eigendomsrecht is voor verkeersregels (en de handhaving daarvan) niet interessant. Hier wordt mee bedoeld dat als ik over de Dorpsstraat in mijn dorp rijd, het niet interessant is wie deze heeft betaald en wie eigenaar is. De gemeente kan een stuk bezitten, een winkelier kan een gedeelte geërfd hebben, een boer kan een gedeelte bezitten omdat het ding door z'n land loopt, etc.
Het punt is dat dergelijke wegen gewoon door iedereen gebruikt mogen en kunnen worden.
Nu bent u eigenaar van een parkeerplek tussen vele anderen. Prima, maar dat interesseert mij, als automobilist, dus helemaal niets. Sterker nog; omdat het een stuk 'weg' betreft waar iedereen kan komen is het u, als eigenaar, niet eens toegestaan om een bord te plaatsen. Het is de winkelier immers ook niet toegestaan om de Dorpsstraat zomaar af te sluiten omdat hij dat leuk vindt.
U bent dus strafbaar door zelf borden te plaatsen op een stuk weg die voor iedereen bereikbaar is. Dat is voorbehouden aan degene die de weg (en de parkeerplaatsen) beheert, de gemeente in uw geval. Die kant gaan we tenminste wel op, vrees ik..
De enige optie voor u is de parkeerplaats 'aan de openbaarheid te onttrekken' en dat doe je door een slagboom of een beugel te plaatsen. Zoals al gezegd; een parkeerverbod zoals de gemeente die gebruikt mag u, op uw eigen grond, niet plaatsen. U gaat niet over de verkeersregels op een stuk weg waar normaal verkeer kan rijden. U kunt dat wel aan de gemeente vragen, en voor de handhaving kan de politie dan een bonnetje schrijven. Als de politie tenminste de tijd heeft om langs te komen. Niet echt een optie of u moet in zo'n net dorp wonen dat men zich onvoorwaardelijk aan dergelijke borden houdt. Een duidelijk parkeerverbod is te handhaven, dat natuurlijk wel.
De beste optie is dus de parkeerplaats daadwerkelijk af te sluiten.. En dan hebben we het nog niet eens over de discussie of u daar wel toe mag besluiten.. Een parkeerplaats die jarenlang voor mij bereikbaar is geweest, mag namelijk niet zomaar afgesloten worden (zie winkelier en Dorpsstraat), maar toe maar..
'Dingen simpel houden is heel moeilijk, dingen moeilijk maken is daarentegen heel simpel..'
Collega zijlvaart67 omschrijft het al zo mooi maar om extra te benadrukken: openbare weg (het maakt niets uit van wie de grond is) is een weg (en ja, ook een parkeerplaats valt daaronder) waar eenieder kan en mag komen. Wilt u op een openbare weg een bord plaatsen dan is daar een officieel besluit voor nodig. Dat besluit wordt getoetst aan een aantal criteria. Dus: hangt er een bord dan moet een bestuurder zich eraan houden (een bestuurder hoeft zich niet af te vragen of een bord rechtsgeldig is) maar je mag als burger niet klakkeloos borden op de openbare weg plaatsen, het zou een grappige bedoening worden denk ik, voor elke deur hier in de straat zou een zebrapad geschilderd worden, lekker makkelijk bij het oversteken.Henk_1983 schreef:@Frans: Het parkeerterrein aan de openbare weg onttrekken is geen optie, want er zijn ook algemene parkeervakken (eigendom van de gemeente). Heeft het plaatsen van een bord met mijn kenteken boven de parkeerplaats enige waarde? Waarom zou ik met de gemeente moeten overleggen indien ik op mijn grond een parkeerbeugel plaats?
Als u het echt goed wil aanpakken dan moet u dus die plaatsen officieel aan de openbaarheid laten onttrekken (dat regelt de gemeente) OF, en dat is wellicht een goedkopere oplossing, een vergunninghouderssysteem (bord E09) invoeren. Op die manier kan en mag enkel iemand met een geldige vergunning daar op die plek parkeren. Ook dat is aan de gemeente om in te voeren. Het "kopen" van een parkeerplaats klinkt altijd leuk, maar zorgen dat de plaats leeg blijft is, tja, een heel ander verhaal...
- zijlvaart67
- Geslacht:
Haha, ja inderdaad.. De logica qua verkeerswetgeving snap ik wel, maar tegelijkertijd is het bizar....::Frans::.. schreef:Het "kopen" van een parkeerplaats klinkt altijd leuk, maar zorgen dat de plaats leeg blijft is, tja, een heel ander verhaal...
'Dingen simpel houden is heel moeilijk, dingen moeilijk maken is daarentegen heel simpel..'
-
roadtrain TS
- Infopolitie Gast
Met deze stelling zal TS dus naar de gemeente moeten en dan vergunning aanvragen om deze aan de openbaarheid te onttrekken.Een aantal van deze parkeerplaatsen zijn eigendom van bewoners in de straat. De grond is door hen aangekocht. Het betreft dus privégrond.
En als daar toestemming voor is is de enige weg een beugel want met alleen een verkeersbord heb je geen garantie dat je plek beschikbaar is....
Zoals ik het zie, maar verbeter mij gerust:
a) De parkeerplaats staat voor openbaar verkeer open. Mijn auto KAN erop, en niets uit de wegenverkeerswet verbied me dat.
b) Het afsluiten (met een hek/paal/beugel) van een openbare weg (volgens de WEGENWET) mag niet zonder toestemming van gemeente.
c) Door het bord 'Priveplek' zijn artikelen 4 lid 2 en 3 van toepassing, en wordt de parkeerplaats niet openbaar (volgens de wegenwet), ook al is hij open voor openbaar verkeer.
d) Om fysieke toegang te voorkomen, kan er een hek/paal/beugel geplaatst worden door de eigenaar. Hier is geen vergunning nodig, immers het betreft geen openbare weg.
e) Hoewel de wegenverkeerswet het niet verbied, kan het parkeren op de grond van een ander wel civielrechtelijk als onrechtmatig worden gezien. Helaas heb je daar weinig aan. Je zult naar de rechter moeten om de eigenaar van het voertuig zover te krijgen de auto elders neer te zetten (op last van dwangsom bv).
a) De parkeerplaats staat voor openbaar verkeer open. Mijn auto KAN erop, en niets uit de wegenverkeerswet verbied me dat.
b) Het afsluiten (met een hek/paal/beugel) van een openbare weg (volgens de WEGENWET) mag niet zonder toestemming van gemeente.
c) Door het bord 'Priveplek' zijn artikelen 4 lid 2 en 3 van toepassing, en wordt de parkeerplaats niet openbaar (volgens de wegenwet), ook al is hij open voor openbaar verkeer.
d) Om fysieke toegang te voorkomen, kan er een hek/paal/beugel geplaatst worden door de eigenaar. Hier is geen vergunning nodig, immers het betreft geen openbare weg.
e) Hoewel de wegenverkeerswet het niet verbied, kan het parkeren op de grond van een ander wel civielrechtelijk als onrechtmatig worden gezien. Helaas heb je daar weinig aan. Je zult naar de rechter moeten om de eigenaar van het voertuig zover te krijgen de auto elders neer te zetten (op last van dwangsom bv).
- rai
- Geslacht:
Die uitzondering in lid 2 en 3 die je noemt, geldt alleen voor de punen I en II in het eerste lid.Vent schreef:Zoals ik het zie, maar verbeter mij gerust:
In punt III staat:
Wetstekst
Artikel 41.Een weg is openbaar:
III. wanneer de rechthebbende daaraan de bestemming van openbaren weg heeft gegeven.
En dat is nu juist de hamvraag, het is niet feitelijk afgesloten etc. dus kan je dat ook zien als zijnde voldoen aan punt III.
En dan kom je uit in artikel 5:
Wetstekst
Artikel 51.Na de inwerkingtreding dezer wet kan de onder III van het eerste lid van het voorgaande artikel bedoelde bestemming slechts worden gegeven met medewerking van den raad der gemeente, waarin de weg is gelegen.
2.Deze medewerking wordt niet vereischt wanneer die bestemming gegeven wordt door het Rijk, door eene provincie of door een waterschap.
3.Op een verzoek tot medewerking wordt door den Raad binnen zestig dagen beslist. Die termijn kan bij een besluit van den Raad éénmaal voor gelijken tijd worden verlengd; dit besluit wordt onverwijld ter kennis gebracht van hem, die de medewerking heeft verzocht.
4.Bij weigering van deze medewerking van een gemeente staat aan hem, die de medewerking heeft verzocht beroep op Gedeputeerde Staten open.
5.Van een besluit tot medewerking als bedoeld in dit artikel wordt, indien dit wordt genomen door de gemeenteraad, mededeling gedaan aan gedeputeerde staten door toezending van een afschrift ervan.
- zijlvaart67
- Geslacht:
Ik wilde er niet te diep op ingaan, maar dat voorkom je vaak niet.Vent schreef:c) Door het bord 'Priveplek' zijn artikelen 4 lid 2 en 3 van toepassing, en wordt de parkeerplaats niet openbaar (volgens de wegenwet), ook al is hij open voor openbaar verkeer.
Het bord 'prive', of 'verboden toegang' kan idd een weg aan de openbaarheid onttrekken, maar dan blijft de vraag openstaan of dat bord überhaupt geplaatst mag worden. Oftewel; ik weet niet hoelang de weg al openbaar cq afgesloten is geweest, maar die termijn moet minimaal 1 jaar zijn.
Misschien is het allemaal 'nieuwbouw', ik weet het niet.
Het zomaar eigenhandig plaatsen van een bord (met sowieso het verkeerde onderbord) lost dat juridische probleem niet op.
Is de weg rechtmatig aan de openbaarheid onttrokken, dan kan je met borden 'eigen weg' gaan werken, maar wat kom ik dan nog doen als iemand er toch parkeert? Ik handhaaf niet op borden 'prive'. Dus het 'onttrekken aan de openbaarheid' lost het parkeerprobleem nog immer niet op.
Kwak er, na toestemming, een beugel neer en je bent klaar. Ik vind het sowieso bijzonder dat parkeerplaatsen van de gemeente naast priveparkeerplaatsen liggen. Wie onderhoudt ze? Wie reinigt ze als er olie is weggelekt? Wie strooit er in de winter? Leuke vragen als je het gaat hebben over openbaarheid en aansprakelijkheid.
Sprak ik na Rai..
TS vraagt naar juridische waarde van het onderbord. Welliswaar krijg je een brutale wildparkeerder er niet mee weg, het heeft juridische waarde in het buiten de openbaarheid houden van je eigendom. Bordje vooral laten zitten dus (zeker als gemeente ooit van plan is betaald parkeren in te voeren).
Nee want dat toonde rai juist aan...
En dan kom ik terug op mijn allereerste opmerking: TS wil "van 2 walletjes eten" (in de goeie zin van het woord). Hij wil een parkeerplaats voor zichzelf die helemaal 100% privé is maar tegelijkertijd de politie kunnen bellen als er iemand op staat geparkeerd die er niet thuis hoort. Het een verenigd zich niet met het ander...
En dan kom ik terug op mijn allereerste opmerking: TS wil "van 2 walletjes eten" (in de goeie zin van het woord). Hij wil een parkeerplaats voor zichzelf die helemaal 100% privé is maar tegelijkertijd de politie kunnen bellen als er iemand op staat geparkeerd die er niet thuis hoort. Het een verenigd zich niet met het ander...
Artikel 5 wil zeggen dat ALS TS als rechthebbende de parkeerplaats openbaar wil maken hij daarvoor toestemming van de raad nodig heeft. Maar TS wil dat helemaal niet. In de interpretatie van Rai wordt elke niet afgesloten weg openbaar, en dat is gezien de overige artikelen geen logische interpretatie.