"Of je gaat nu daar staan, of ik wil jouw legitimatie zien"

In dit forum staan de afgesloten onderwerpen uit Stel uw vraag als Gast.

Moderator: Moderatorteam

Gesloten
Hoi
Infopolitie Gast

"Of je gaat nu daar staan, of ik wil jouw legitimatie zien"

Bericht door Hoi » 23 jun 2015, 11:32

Geachte dames en heren,

Zojuist zag ik dit filmpje op Dumpert:

Dat van de jongens in de hoek een situatie vormen, waarvoor volgens de Aanwijzing ID vordering ID kan worden gevorderd, kan ik inkomen.

Echter, op/vanaf 3:40 zegt een agente tegen een filmer (die inderdaad enigszins te dichtbij komt) "Of je gaat nu daar staan, of ik wil jouw legitimatie zien".

De agente gebruikt(/misbruikt) hier expliciet het ID-vorderingsrecht als drukmiddel om de jongen weg te krijgen.

Dat lijkt mij geen zuivere manier van werken.

Óf de jongen staat te dichtbij, en je vordert dat ie oprot.

Óf de jongen (z'n beelden) zijn interessant en je wil weten wie hij is (en vordert ID).

Vinden jullie daarvan?

vraagteken
Stamgast
Stamgast
Agent
Roepnaam: Dennis
Geslacht:
Leeftijd: 33
Contacteer:

Re: "Of je gaat nu daar staan, of ik wil jouw legitimatie zi

Bericht door vraagteken » 23 jun 2015, 11:38

Zoals altijd bij filmpjes weet je niet of we een hele of een halve waarheid te zien krijgen. Daarnaast weet ik niet wat ze hiermee bedoeld heeft. "Ik wil je ID zien omdat je aangehouden gaat worden voor ambtsbelemmering" etc.

Maar sec het vragen naar een ID als dreigement als iemand niet aan een verzoek (vordering) voldoet, lijkt mij niet de bedoeling.
Hoofdbaan: Digitaal rechercheur
Bijbaan: Politievrijwilliger

Guido
24 uurs servicer
24 uurs servicer
Agent
Roepnaam: toffe gast
Geslacht:
Leeftijd: 36
Contacteer:

Bericht door Guido » 23 jun 2015, 11:42

A) het is geen agent. Het is een toezichthouder.

B) dichterbij staan kan richting beletten belemmeren gaan. Bovendien worden de personalia van de jongens nagetrokken. Een beetje privacy (waar alle straatadvocaten altijd om schreeuwen) is dan wel prettig.

C) het is geen pressiemiddel. Het is een gevolg van handelen van de filmer.
Guido

vraagteken
Stamgast
Stamgast
Agent
Roepnaam: Dennis
Geslacht:
Leeftijd: 33
Contacteer:

Bericht door vraagteken » 23 jun 2015, 11:54

Guido schreef: B) dichterbij staan kan richting beletten belemmeren gaan. Bovendien worden de personalia van de jongens nagetrokken. Een beetje privacy (waar alle straatadvocaten altijd om schreeuwen) is dan wel prettig.

C) het is geen pressiemiddel. Het is een gevolg van handelen van de filmer.
Dat kán, maar dan moet je dat zeggen. Als je zegt: "Als je nu niet A, dan doe ik B" dan kan ik mij niet aan de indruk onttrekken dat iemand daarmee poogt iemand iets te laten doen of laten. Dat zie ik wel als pressiemiddel zien.
Hoofdbaan: Digitaal rechercheur
Bijbaan: Politievrijwilliger

hoi
Infopolitie Gast

Bericht door hoi » 23 jun 2015, 12:09

Guido,

@A Ok, het is een toezichthouder, duidelijk.

@B
De jongens waarvan de personalia worden nagetrokken, zijn vriendjes van de filmer. (maar vooruit, dat weet die toezichthouder wellicht niet).

@C
"Het is geen pressiemiddel. Het is een gevolg van het handelen van de filmer."

Hoe bepaalt het handelen van de filmer of iets een pressiemiddel is of niet!?

Ik zie de samenhang tussen deze 2 zinnen niet.

hoi
Infopolitie Gast

Bericht door hoi » 23 jun 2015, 12:11

Zou het kunnen dat de toezichthouder géén recht heeft om te vorderen dat iemand oprot, en dat deze dáárdoor teruggrijpt op andere bevoegdheden? (onterecht of niet)

hoi
Infopolitie Gast

Bericht door hoi » 23 jun 2015, 12:15

@vraagteken,

Serieus? Het is een filmpje waar gewoon een hele hoop op te zien is.

Of denk je soms dat de boel bewerkt is ofzo?

Vind dat je een rare struisvogel-houding toont t.a.v. bewijsmateriaal dat door rechters juist erg hoog gewaardeerd wordt, vaak genoeg zelfs boven pv's.

Pim
OnTroerend goed
OnTroerend goed
Agent
Roepnaam: Pim
Geslacht:
Leeftijd: 52
Contacteer:

Bericht door Pim » 23 jun 2015, 12:22

vraagteken schreef:Dat kán, maar dan moet je dat zeggen. Als je zegt: "Als je nu niet A, dan doe ik B"
dan kan ik mij niet aan de indruk onttrekken dat iemand daarmee poogt iemand iets te laten doen of laten. Dat zie ik wel als pressiemiddel zien.

Dat moet helemaal niet.
Het enige wat moet is luisteren.

Waar staat dat een agent of toezichthouder zijn 'boodschap' moet 'inpakken'.
Een agent vordert (stap A) en geef je daar geen gehoor aan dan volgt stap B.
Of dat nu is aangekondigd of niet.

Ik vraag soms om een ID-bewijs, en soms vorder ik meteen. Hangt af van de sfeer.
En als je aan een vordering geen gehoor geeft heb je een strafbaar feit begaan: niet op eerste vordering tonen van een ID-bewijs.
Of ik nu bij de vordering heb vermeldt dat je bij het niet voldoen een bekeuring kreeg of niet.

Ook zo'n BS dat je in discussie moet over het waarom.
Ik zeg één keer waarom en of je daar nu nog 10x een waarom-vraag op laat volgen is als een peuter-discusie. Doe ik niet aan mee.
Net zo min als de discussie of mijn vordering in jouw ogen niet terecht is.
Dat mag je betwisten: via een bezwaar of bij de hOvJ.

Het enige discutabele van het filmpje vind ik dat de agent niet weet wat ie wil.
"We zoeken later wel uit waarom we je gaan bekeuren"
Dus hij weet niet wat de overtreding is maar hij weet wel dat ie een bekeuring kwijt wil.
Iets met gekrenkte trots? In de maling genomen voelen?

Ook is een verregaande bevoegdheid op een station pas toepasbaar als een OvJ een terroristische dreiging heeft bevestigd.
Kregen wij onlangs van het OM en de juridische afdeling een schrijven over. De details zitten nog niet in mijn geheugen maar ik kom er nog op terug.
Als je enige gereedschap een hamer is, ziet elk probleem eruit als een spijker.

Vent
Stamgast
Stamgast
Geslacht:
Contacteer:

Bericht door Vent » 23 jun 2015, 12:24

Het is in elk geval duidelijk dat de camera de irritatie heeft veroorzaakt. De agent zegt dan ook "Als mijn gezicht herkenbaar in beeld is dan hebben jullie een probleem". Waarop inderdaad de toezichthouder te hulp schiet en de filmer gaat bezighouden. Duidelijk voelen ze zich door de grap voor schut gezet.

Binnen de Nederlandse wet valt het met dat "probleem" voor de filmer nog wel mee. Een agent in functie die in het openbaar optreedt kan slechts zeer beperkt beroep doen op het portretrecht.

hoi
Infopolitie Gast

Bericht door hoi » 23 jun 2015, 12:28

Pim,

Als er geen sprake is van een hectische situatie en de burger wil dat jij je eerst legitimeert, hoe reageer jij dan?

KaaDee
Stamgast
Stamgast
Agent
Contacteer:

Bericht door KaaDee » 23 jun 2015, 12:29

hoi schreef:@vraagteken,

Serieus? Het is een filmpje waar gewoon een hele hoop op te zien is.

Of denk je soms dat de boel bewerkt is ofzo?
Ik kan me de filmpjes nog herinneren die vorige maand nationaal nieuws werden: Een politieagent uit Apeldoorn zou zeer veel geweld hebben gebruikt bij de aanhouding van een winkeldief. Op de filmpjes is te zien dat de verdachte zelfs geslagen wordt! Politiegeweld! wordt er dan al snel geroepen.

Voor de volledigheid werd even niet erbij gezegd dat de verdachte zelf met een fles had geslagen en zich bleef verzetten tegen zijn aanhouding. Hem was zeker tien keer gezegd mee te werken en vier collega's probeerden de armen onder zijn lichaam vandaan te krijgen. Pas nadat gepast en correct geweld werd toegepast, gaf de verdachte zich over en werkte hij mee. De korte filmpjes die in de media opdoken, waren op afstand gefilmd en uiteraard ontbraken het hele verhaal en (dus ook) de context.

Of dat bij het filmpje uit dit onderwerp ook zo is? Nee, zo te zien niet. Maar zolang niemand hier de volledige casus kent, of zelf de betrokken collega's of BOA's gesproken heeft, weten we simpelweg niet wat de situatie ter plekke was of waarom er bepaalde keuzes gemaakt zijn. Het is zo ontzettend makkelijk om op basis van een paar minuten film te roepen dat de politie of toezichthouders "hun macht misbruiken" of "de wet zelf overtreden".

Dat straatadvocaatjes en herrieschoppers graag een leuk filmpje online zetten, prima.
Maar het blijft bij het verhaal van één kant.

Tweede voorbeeldje, zodat je het zeker snapt: Ik krijg te horen dat vlakbij een inbreker op de vlucht is geslagen. Ik zet mijn optische- en geluidssignalen aan en rij met hoge snelheid over een fietspad. Een burger verderop filmt alleen het stukje waarop ik mijn sirene aan zet en over het fietspad rijdt. Burger zet dit filmpje vervolgens op Youtube onder de titel "Politie misbruikt bevoegdheden om stukje af te snijden. Zal wel met spoed donuts gaan halen, haha".

Hier ontbreken dus zowel de context (vluchtende inbreker) en de andere kant van het verhaal (het fietspad gebruiken zorgde ervoor dat ik de inbreker klem kon rijden en op heterdaad kon aanhouden) maar de reacties op internet en in de media zullen voorspelbaar en eenzijdig zijn...

:thanks:
PDC | DICT

hoi
Infopolitie Gast

Bericht door hoi » 23 jun 2015, 12:32

@vraagteken

Heel mooi, die 2 voorbeelden van je waarbij duidelijk de context ontbreekt.

Heel jammer dat je daarmee komt aanzetten bij een filmpje waar de HELE toestand VAN BEGIN TOT EIND gewoon opstaat.

Je probeert (hopelijk alleen voor jezelf) dus een soort vaste regel te creëren dat filmpjes (vrijwel) altijd niks echt aantonen.

hoi
Infopolitie Gast

Bericht door hoi » 23 jun 2015, 12:34

Of dat bij het filmpje uit dit onderwerp ook zo is? Nee, zo te zien niet.
Vanwaar dan die hele retirade?

IN CASU gaat het gewoon over een filmpje met een HOOP, zo niet ALLE context.

zijlvaart67
Moderator
Moderator
Agent
Roepnaam: העזה
Geslacht:
Leeftijd: 53
Contacteer:

Bericht door zijlvaart67 » 23 jun 2015, 12:41

Ik begrijp niet dat mensen nog de moeite nemen voor dit soort volkomen onzinnige discussie's..

'Het zijn diegenen die niets doen die willen dat alles volgens de regels gebeurt...'

hoi
Infopolitie Gast

Bericht door hoi » 23 jun 2015, 12:42

Vent schreef:Het is in elk geval duidelijk dat de camera de irritatie heeft veroorzaakt.
Ik weet niet 100% zeker waar je met deze opmerking naartoe wil, maar even voor de duidelijk: Mensen kiezen er helemaal ZELF voor of ze zich opwinden.

Laatst las ik dat een filmer (die op flinke afstand stond) werd aangehouden wegens opruiing omdat de arrestant druk werd van de camera.

Die filmer stond doodstil en zei niks.

Het is m.i. dan overduidelijk dat de ARRESTANT de druktemaker is, en niet de filmer.

Gesloten