70cc of 50cc

In dit forum staan de afgesloten onderwerpen uit Stel uw vraag als Gast.

Moderator: Moderatorteam

Gebruikersavatar
Aron186
Infopolitie Gast

70cc of 50cc

Ongelezen bericht door Aron186 »

Beste mensen van Infopolitie,

Zal het uitmaken of ik een 70cc cilinder op mijn scooter heb in plaats van een 50cc?
Mijn scooter gaat nu ongeveer 85 met de 50cc maar ik wil graag een 70cc omdat het wat minder herrie maakt dan die 50cc die 11000 toeren jankt.
De snelheid blijft hetzelfe ongeveer.

Alvast bedankt,

A
Gebruikersavatar
SWAT
24 uurs servicer
24 uurs servicer
Agent
Jurist/Advocaat
Berichten: 7487
Lid sinds: 25 mei 2003, 23:47
Locatie: Den Haag
Geslacht:
Leeftijd: 63
Contact:

Re: 70cc of 50cc

Ongelezen bericht door SWAT »

Door het plaatsen van 70cc cilinder voldoet de scooter niet meer aan de wettelijke eisen waaraan een bromfiets moet voldoen. Bij een controle volgt in beslag name of een ongeldig verklaring van het kenteken tot de bromfiets weer herkeurd is door de RDW. Tezamen met de nodige boetes uiteraard.
Stay safe out there.
Gebruikersavatar
Hilde
Moderator
Moderator
Agent
Jurist/Advocaat
Berichten: 11104
Lid sinds: 18 apr 2006, 21:56
Roepnaam: Mevr. mr. Bitch
Geslacht:
Leeftijd: 58
Contact:

Re: 70cc of 50cc

Ongelezen bericht door Hilde »

Je zou ook gewoon 50 kunnen gaan rijden, scheelt een hoop toeren... :|
==================================
Mensen struikelen niet over bergen maar over molshopen. (Confucius)
Gebruikersavatar
Skipperje
Moderator
Moderator
Agent-BD
Vademecum
Berichten: 9184
Lid sinds: 20 mei 2004, 08:43
Roepnaam: Piet
Locatie: Fryslân
Geslacht:
Leeftijd: 65
Contact:

Re: 70cc of 50cc

Ongelezen bericht door Skipperje »

Aron186 schreef:Beste mensen van Infopolitie,

Zal het uitmaken of ik een 70cc cilinder op mijn scooter heb in plaats van een 50cc?
Mijn scooter gaat nu ongeveer 85 met de 50cc maar ik wil graag een 70cc omdat het wat minder herrie maakt dan die 50cc die 11000 toeren jankt.
De snelheid blijft hetzelfe ongeveer.

Alvast bedankt,

A
Volgens mij maakt het bij een normale controle niets uit. Wij meten de constructiesnelheid. Deze is 85, ongeacht een 50 of 70 cc cilinder. Er volgt ook geen technische keuring waarin de cilinderinhoud wordt gemeten. Alleen een boete en herkeuring RDW.

Piet
Men moat net alles sizze wat men wit, mar wol alles witte wat men seit
Gebruikersavatar
rijschoollucassen
Stamgast
Stamgast
Berichten: 1389
Lid sinds: 08 jan 2006, 13:23
Roepnaam: Jaap
Locatie: Ruinerwold
Geslacht:
Contact:

Re: 70cc of 50cc

Ongelezen bericht door rijschoollucassen »

Er mocht er naar aanleiding van een ongeval een uitgebreider onderzoek volgen, zijn de rapen gaar...

Rare plaats voor deze vraag, zou deze eerder verwachten op een scooterforum.

j.l.
Gebruikersavatar
Viper001
Gewaardeerd lid
Gewaardeerd lid
Berichten: 252
Lid sinds: 05 aug 2014, 10:03
Geslacht:
Leeftijd: 33
Contact:

Re: 70cc of 50cc

Ongelezen bericht door Viper001 »

Zal het uitmaken of ik een 70cc cilinder op mijn scooter heb in plaats van een 50cc?
JA ! Een bromfiets / scooter mag maar een maximum cilinderinhoud hebben van 50cc. Dus als je er een 70cc cilinder inbouwt dan verander je jouw scooter in een motorfiets en is die 1. niet meer gelijk aan de gegevens zoals vermeld op het kentekenbewijs en 2. valt het dan onder de categorie motorfiets, ofwel je hebt een A rijbewijs nodig.
Mijn scooter gaat nu ongeveer 85 met de 50cc maar ik wil graag een 70cc omdat het wat minder herrie maakt dan die 50cc die 11000 toeren jankt. De snelheid blijft hetzelfe ongeveer.
Wat betreft de snelheid.... je mag maar 45 km/h op zo'n ding! Tevens is de constructiesnelheid bepaald op 45 km/h. Als je met je scooter aan de kant wordt gezet en de rollerbank op moet heb je een uitdaging (*lees WOK melding).

PS: Een tip van flip... Als je gewoon 45 km/h rijdt dan scheelt dat 1. heel veel toeren 2. in je portemonnee (brandstof en bekeuringen) en 3. een hoop andere ellende.... :wink:
"Kennis is macht, karakter is meer"[/b]
Pim
Blijvertje
Blijvertje
Berichten: 4859
Lid sinds: 27 sep 2008, 18:24

Re: 70cc of 50cc

Ongelezen bericht door Pim »

Viper001 schreef:
Zal het uitmaken of ik een 70cc cilinder op mijn scooter heb in plaats van een 50cc?
JA ! Een bromfiets / scooter mag maar een maximum cilinderinhoud hebben van 50cc. Dus als je er een 70cc cilinder inbouwt dan verander je jouw scooter in een motorfiets en is die 1. niet meer gelijk aan de gegevens zoals vermeld op het kentekenbewijs en 2. valt het dan onder de categorie motorfiets, ofwel je hebt een A rijbewijs nodig.
Correctie / aanvulling op deel twee van het antwoord van Viper001:

Al stop je een 70cc cilinder onder je bromfiets dan is en wordt het nog geen motor.
Hij is ooit gekeurd als bromfiets en toegelaten op de weg en dat blijft altijd zo tot een herkeuring van de RDW.
Je blijft voor de wet een bromfiets. Je zult geen boete krijgen voor het niet hebben van een A-rijbewijs.
Het ding is gekeurd als bromfiets dus is een (illegaal aangepaste) bromfiets. Alle wettelijke overtredingen worden gezien vanuit een bromfiets.
Je hebt je als bestuurder ook te gedragen naar de regels van een bromfiets.
Je mag door je 70cc cilinder niet ineens op de snelweg rijden bijvoorbeeld.

Pas als de bromfiets met 70cc cilinder wordt gekeurd door de RDW en als motor terugkomt op de weg heb je als bestuurder een A-rijbewijs nodig.
En pas dan volg je de regels voor een motorfiets.
Mitch
Stamgast
Stamgast
Agent
Blauwe Parel
Berichten: 1057
Lid sinds: 15 nov 2006, 15:58
Roepnaam: Mitchel
Locatie: Overal en (n)ergens
Geslacht:
Leeftijd: 37
Contact:

Re: 70cc of 50cc

Ongelezen bericht door Mitch »

Eens met Pim, het kentekenregister bepaald wat voor voertuig het is, dus het is en blijft een bromfiets.

Het voertuig voldoet niet meer aan de eisen, en ook niet meer aan de gegevens op het kentekenbewijs/kentekenregister, en je constructiesnelheid is daardoor te hoog.

Dus sowieso twee bekeuringen en een WOK melding. Oh ja, bij een aanrijding of valpartij zal je verzekering ook moeilijk kunnen gaan doen...
Gebruikersavatar
J o h a n
Stamgast
Stamgast
Berichten: 1062
Lid sinds: 15 jan 2006, 12:52
Geslacht:
Contact:

Re: 70cc of 50cc

Ongelezen bericht door J o h a n »

We kunnen dus vaststellen, het maakt niet uit HOE je bromfiets opvoert, elke verandering aan "hoe het hoort " mag niet.

Johan
Gebruikersavatar
Aron186
Infopolitie Gast

Re: 70cc of 50cc

Ongelezen bericht door Aron186 »

Bedankt voor de reacties, duidelijke antwoorden.
Ik heb deze vraag hier gesteld omdat ik hier denk ik meer betrouwbare info krijg dan op scooterfreaks.
Ik krijg dus alleen een boete voor de snelheid en ik moet hem opnieuw laten keuren.
En ik wil even zeggen dat ik de scooter niet gebruik als dagelijks vervoer maar meer als hobby.
Toch vind ik het best raar dat je een boete krijgt voor het harder kunnen dan 45 met de scooter en auto's wel harder mogen dan 130 maar daar zal wel een bepaalde reden voor zijn.
Als iemand het weet hoor ik het graag.
Pim
Blijvertje
Blijvertje
Berichten: 4859
Lid sinds: 27 sep 2008, 18:24

Re: 70cc of 50cc

Ongelezen bericht door Pim »

Vooral het opnieuw moeten laten keuren moet je niet te licht opvatten.
a) dat moet je zelf regelen en vooral zelf BETALEN.
b) zodra je een WOK (wacht op keuring) op je kenteken hebt zitten mag je niet meer rijden met je motorvoertuig.
Alléén nog van en naar een garage ter reparatie en naar de RDW (beide via de kortste weg).
Wordt je betrapt op rijden met een WOK anders dan naar garage/RDW kan/mag je motorvoertuig inbeslaggenomen worden.
c) de RDW controleert het héle motorvoertuig, dus als er onverhoopt meer mis is zal dat ook opgemerkt worden.

En bij een rollenbanktest door de politie zal men wel een vermoeden krijgen over die andere cilinder.
Als het vermogen snel oploopt door die cilinder....

M.b.t. de constructiesnelheid:
Het lijkt mij voor de hand liggen waarom voor brom- en snorfietsen een constructiesnelheid geldt.
-op de eerste plaats: omdat dat ooit zo bij wet is bepaalt
-vroeger hadden brom- en snorfietsen alleen een verzekeringsplaatje en nu een officieel kenteken
-auto's en motoren komen op wegen met een veel meer variërende maximumsnelheid 30-50-80-100-120-130
waar wil je de grens dan leggen 130? dat helpt niets tegen te hard rijden of een maximum constructiesnelheid
-auto's en motoren komen veel meer in internationaal verkeer waar andere (of géén) maximumsnelheden gelden
Gebruikersavatar
Aron186
Infopolitie Gast

Re: 70cc of 50cc

Ongelezen bericht door Aron186 »

Pim schreef:Alléén nog van en naar een garage ter reparatie en naar de RDW (beide via de kortste weg).
mag ik hem ook zelf 45 laten rijden of moet het bij de garage gebeuren want het is zoals ik al zei een hobby om eraan te sleutelen.



Alvast bedankt!
Pim
Blijvertje
Blijvertje
Berichten: 4859
Lid sinds: 27 sep 2008, 18:24

Re: 70cc of 50cc

Ongelezen bericht door Pim »

Ja dat mag.

Je mag zelf weten hoe (lees: door wie) je hem weer in de staat brengt zoals hij oorspronkelijk was (daarmee bedoel ik: zoals bij de initiële RDW typegoedkeuring).
Dus niet in de staat zoals jij hem misschien hebt aangekocht maar echt zoals hij nieuw op de markt verscheen door de importeur/fabrikant.
Als je maar niet met elektronische begrenzers gaat werken.
Als er van oorsprong een 49cc cilinder op zat dan moet die er ook weer terug op.

Het rijden mag alleen (via de kortste weg van je huis):
naar een garage om het herstel te laten uitvoeren;
naar de RDW om hem te keuren.

Dit zijn OPTIES. Het hoeft niet. Je mag hem ook op een aanhanger of in een busje plaatsen en vervoeren.
Gebruikersavatar
Skipperje
Moderator
Moderator
Agent-BD
Vademecum
Berichten: 9184
Lid sinds: 20 mei 2004, 08:43
Roepnaam: Piet
Locatie: Fryslân
Geslacht:
Leeftijd: 65
Contact:

Re: 70cc of 50cc

Ongelezen bericht door Skipperje »

Pim schreef:Het rijden mag alleen (via de kortste weg van je huis):
naar een garage om het herstel te laten uitvoeren;
naar de RDW om hem te keuren.

Dit zijn OPTIES. Het hoeft niet. Je mag hem ook op een aanhanger of in een busje plaatsen en vervoeren.

Wetstekst

Artikel 38 Kentekenreglement
In afwijking van het tweede lid mag op de dag waarop het voertuig waarvoor de kentekencard is afgegeven naar aanleiding van een aanvraag van een keuring als bedoeld in artikel 99 of artikel 106 van de wet aan een zodanige keuring wordt onderworpen, met dat voertuig via de kortste route naar en van de plaats van keuring worden gereden.
Zoals ik de wet lees is rijden naar de garage niet toegestaan. Alleen naar de keuring.

Piet
Men moat net alles sizze wat men wit, mar wol alles witte wat men seit
Pim
Blijvertje
Blijvertje
Berichten: 4859
Lid sinds: 27 sep 2008, 18:24

Re: 70cc of 50cc

Ongelezen bericht door Pim »

Misschien vergis ik me met het rijden met een handelaarskenteken.
Gesloten