Buitenlandse brommer immuun voor Nederlandse rollerbank?
Moderator: Moderatorteam
-
- Infopolitie Gast
Buitenlandse brommer immuun voor Nederlandse rollerbank?
Hallo,
Ik vroeg mij af of een brommer/scooter met bijvoorbeeld een Duits of Belgisch kenteken ook op de rollerbank moet hier in Nederland. Ik denk persoonlijk namelijk van niet, omdat buitenlandse brommers of scooters niks te maken hebben met het RDW. (WOK)
Ik weet wel dat een buitenlandse scooter of brommer zich aan de Nederlandse snelheden op de weg moeten houden, maar de constructiesnelheid waar de boete van de Nederlandse rollerbank op is gebaseerd lijkt mij toch niet van toepassing te zijn op een buitenlandse brommer of scooter?
Ik hoor graag van jullie.
Mvg, Mitchell.
Ik vroeg mij af of een brommer/scooter met bijvoorbeeld een Duits of Belgisch kenteken ook op de rollerbank moet hier in Nederland. Ik denk persoonlijk namelijk van niet, omdat buitenlandse brommers of scooters niks te maken hebben met het RDW. (WOK)
Ik weet wel dat een buitenlandse scooter of brommer zich aan de Nederlandse snelheden op de weg moeten houden, maar de constructiesnelheid waar de boete van de Nederlandse rollerbank op is gebaseerd lijkt mij toch niet van toepassing te zijn op een buitenlandse brommer of scooter?
Ik hoor graag van jullie.
Mvg, Mitchell.
- Skipperje
- Moderator
- Roepnaam: Piet
- Geslacht:
- Leeftijd: 65
Re: Buitenlandse brommer immuun voor Nederlandse rollerbank?
Alhoewel het een lastige materie is, vind ik ook dat je geen constructiesnelheid vast kunt stellen van bromfietsen die geen Nederlands kenteken hebben.
Piet
Piet
Men moat net alles sizze wat men wit, mar wol alles witte wat men seit
- Janssen
- Toplid
- Roepnaam: Bas
- Geslacht:
- Leeftijd: 41
Ik ben even benieuwd naar de achterliggende reden van deze vraag.
Ben je een student die een "Wat als"-casus heeft gekregen of zoek je naar een mogelijkheid om "legaal" met je opgevoerde brommer in Nederland rond te rijden?
Een vervolgvraag zou dan namelijk kunnen zijn: Mag je als Nederlander met een buitenlands kenteken rijden op de Nederlandse weg?
Ben je een student die een "Wat als"-casus heeft gekregen of zoek je naar een mogelijkheid om "legaal" met je opgevoerde brommer in Nederland rond te rijden?
Een vervolgvraag zou dan namelijk kunnen zijn: Mag je als Nederlander met een buitenlands kenteken rijden op de Nederlandse weg?
-
- Infopolitie Gast
Bedankt voor jullie reacties!
Ik ben niet op zoek om 'legaal' met mijn opgevoerde brommer in Nederland te rijden want dat dat doe ik toch al, dan wel illegaal.
Ik was laatst in discussie met mijn neef en toen bedacht ik me dit, hoe zou het zitten met buitenlandse brommers? (mijn opa en oma wonen namelijk in Belgie) Vandaar dat ik het hier eventjes vraag.
Janssen, mag dit niet dan? Belgische bromfietsen/scooters van categorie B hebben namelijk geen kenteken en ook geen kentekenplaat. Wat doen jullie eigenlijk als jullie een bromfiets/scooter zien rondrijden en deze beschikt niet over een kenteken maar blijkt uit België te komen?
Ik ben niet op zoek om 'legaal' met mijn opgevoerde brommer in Nederland te rijden want dat dat doe ik toch al, dan wel illegaal.
Ik was laatst in discussie met mijn neef en toen bedacht ik me dit, hoe zou het zitten met buitenlandse brommers? (mijn opa en oma wonen namelijk in Belgie) Vandaar dat ik het hier eventjes vraag.
Janssen, mag dit niet dan? Belgische bromfietsen/scooters van categorie B hebben namelijk geen kenteken en ook geen kentekenplaat. Wat doen jullie eigenlijk als jullie een bromfiets/scooter zien rondrijden en deze beschikt niet over een kenteken maar blijkt uit België te komen?
- Viper001
- Gewaardeerd lid
- Geslacht:
- Leeftijd: 33
Als ik een bromfiets/scooter zie rijden zonder kentekenplaat dan zal ik die zeker controleren.Mitchell schreef:
Het is wel toegestaan om met je Belgische bromfiets/scooter in Nederland te rijden ondanks er geen kentekenplaat op zit, maar je valt wel op!
En hou er rekening mee dat je veel gecontroleerd zal worden, omdat we vanaf de buitenkant niet kunnen zien dat het een Belgische bromfiets/scooter is.
Hieronder de uitzondering op de kentekenplicht van bromfietsen uit het buitenland....
Wetstekst
Artikel 371.Artikel 36 (dat is de kentekenplicht) is niet van toepassing op:
a.de volgende categorieën motorrijtuigen alsmede de door die motorrijtuigen voortbewogen aanhangwagens:
1 °.bij algemene maatregel van bestuur vastgestelde categorieën bromfietsen, alsmede bromfietsen in het internationaal verkeer, afkomstig uit een land waar voor deze voertuigen geen kenteken is opgegeven,
"Kennis is macht, karakter is meer"[/b]
- Skipperje
- Moderator
- Geslacht:
Zoals ik het bericht heb begrepen woont Mitchell in Nederland en zijn opa en oma in België. Als Mitchell dus op een Belgische bromfiets rijdt in Nederland is er geen sprake van internationaal verkeer en is de bromfiets kentekenplichtig. Hij valt niet onder de uitzondering van art 36.Viper001 schreef:Het is wel toegestaan om met je Belgische bromfiets/scooter in Nederland te rijden ondanks er geen kentekenplaat op zit, maar je valt wel op!
Hieronder de uitzondering op de kentekenplicht van bromfietsen uit het buitenland....
Wetstekst
Artikel 37
1.Artikel 36 (dat is de kentekenplicht) is niet van toepassing op:
a.de volgende categorieën motorrijtuigen alsmede de door die motorrijtuigen voortbewogen aanhangwagens:
1 °.bij algemene maatregel van bestuur vastgestelde categorieën bromfietsen, alsmede bromfietsen in het internationaal verkeer, afkomstig uit een land waar voor deze voertuigen geen kenteken is opgegeven,
Piet
- Hilde
- Moderator
- Roepnaam: Mevr. mr. Bitch
- Geslacht:
- Leeftijd: 58
Mitchell mag dit niet viper, hij is inwoner van Nederland en dus geen internationaal verkeer!!Viper001 schreef: Als ik een bromfiets/scooter zie rijden zonder kentekenplaat dan zal ik die zeker controleren.
Het is wel toegestaan om met je Belgische bromfiets/scooter in Nederland te rijden ondanks er geen kentekenplaat op zit
(Opa of oma mag het wel)
Wijziging
piet was me voor....==================================
Mensen struikelen niet over bergen maar over molshopen. (Confucius)
-
- Infopolitie Gast
En stel een Nederlander rijd op een buitenlandse brommer moet hij/zij dan alsnog op de rollerbank? En wat voor boete staat er tegenover als een Nederlander op een buitenlandse bromfiets rijd?
- Skipperje
- Moderator
- Geslacht:
In dit geval is het een bromfiets zonder kenteken, wat wel een Nederlands kenteken hoort te hebben. Dus valt hij onder de Nederlandse wetgeving. Er kan dus een boete volgen voor het rijden zonder kenteken en ook kan de bromfiets op de rollenbank. Er is geen boete voor een Nederlander op een buitenlandse bromfiets. Dit wordt door de belasting afgehandeld en ik gok dat dat duurder is dan de gemiddelde boete.Mitchell schreef:En stel een Nederlander rijd op een buitenlandse brommer moet hij/zij dan alsnog op de rollerbank? En wat voor boete staat er tegenover als een Nederlander op een buitenlandse bromfiets rijd?
Piet
Ik had eigenlijk aan Hilde willen vragen hoe het zit met de BPM maar tot mijn verbazing vallen onder het begrip Motorrijwielen dus volgens deze pagina voor de belasting dus geen bromfietsen...
WEER wat bijgeleerd....
WEER wat bijgeleerd....
-
- Stamgast
- Roepnaam: Mitchel
- Geslacht:
- Leeftijd: 38
En hoe zit het dan met de Poolse brommers, met Polen die hier wonen en werken? Lijkt me ook geen internationaal verkeer, of zie ik dat verkeerd?
- Hilde
- Moderator
- Roepnaam: Mevr. mr. Bitch
- Geslacht:
- Leeftijd: 58
Brommers vallen niet onder de wet BPM, dus de belasting doet dat helemaal niets meeSkipperje schreef: Er is geen boete voor een Nederlander op een buitenlandse bromfiets. Dit wordt door de belasting afgehandeld en ik gok dat dat duurder is dan de gemiddelde boete.
Als je dat goed zou zien dan zouden ze ook niet in hun Poolse busjes hier mogen rijden.Mitch schreef:En hoe zit het dan met de Poolse brommers, met Polen die hier wonen en werken? Lijkt me ook geen internationaal verkeer, of zie ik dat verkeerd?
Dat zie je dus verkeerd.
==================================
- Skipperje
- Moderator
- Geslacht:
Ik was er al bang voor na het bericht van FransHilde12 schreef: Brommers vallen niet onder de wet BPM, dus de belasting doet dat helemaal niets mee
Piet
-
- Infopolitie Gast
Ik gok dat de polen hier niet ingeschreven staan bij de gemeente of maar tijdelijk maar hun vaste verblijf nog steeds in polen is. Hierdoor mogen ze gewoon hun poolse auto/bus blijven rijden en hoef deze niet op nederlandse platen te blijven staan. Ze betalen wel hier de inkomstenbelasting en een nederlandse zorgverzekering.Mitch schreef:En hoe zit het dan met de Poolse brommers, met Polen die hier wonen en werken? Lijkt me ook geen internationaal verkeer, of zie ik dat verkeerd?
De ts zou als die echt echt op de brommer wilt rijden zich in Belgie moeten inschrijven. Dat hij dan 6.5 dagen in de week gewoon in Nederland is maakt niet uit.
Een Nederlander mag wel tijdelijk een geleende of gehuurde auto met een buitenlands kenteken in Nederland rijden. Er dient dan wel vrijstelling BPM aangevraagd te worden. Maar met een (geleende) buitenlandse mag je dus eigenlijk het land niet in ?