Wat mag een auto nou precies trekken?

In dit forum staan de afgesloten onderwerpen uit Stel uw vraag als Gast.

Moderator: Moderatorteam

Gesloten
Gebruikersavatar
Suzanne81
Infopolitie Gast

Wat mag een auto nou precies trekken?

Ongelezen bericht door Suzanne81 »

Wat mag een auto nou precies trekken? De maximum massa van de aanhangwagen of wordt er gekeken naar het daadwerkelijk gewicht van de aanhangwagen met lading? Ik wordt er nu even niet meer wijs uit....

Ik heb een paard en rij regelmatig met een paardentrailer. Ik heb een 2-paards trailer met verzwaarde assen (kostte niet veel extra en leek me wel veilig en ik neem vaak n fiets en een extra pak hooi mee naar meerdaagse wedstrijden dus vandaar 2 paards voor 1 paard) die 835 kg weegt. Mijn paard weegt rond de 550/600 kg schat ik.

Ik heb zelf het BE rijbewijs dus ik zelf mag er mee rijden dat is geen probleem. Alleen ben ik laatst aangehouden en werd mij toen door die twee politieagenten verteld dat mijn auto minimaal de maximum massa vd trailer moest kunnen trekken! Dat is dus 2700 kg maar die laad ik nooit.... Er werd door hun ook helemaal niet gekeken wat er in de trailer zat. Ik had toevallig net de week ervoor nog eens op internet gekeken hoe dat ook alweer allemaal zat dus ik zei dat het daadwerkelijk gewicht toch telde... Maar de heren werden bijna boos dus toen zei ik maar niks meer.... Gelukkig heb ik geen boete gekregen en mocht ik toch verder rijden (het trekgewicht van de betreffende auto was te laag). Ik heb ook nog een andere bestelbus die meer mag trekken dus ik ga die in het vervolg maar voor de trailer zetten, maar die mag ook geen 2700 kg trekken...

Ik heb daarna op internet opgezocht wat nou precies telt en daar vond ik op een caravan site dat de artikelen 5.18.18 en 5.18.18a hierover gaan. In normaal Nederlands staat daarin dat er gesproken wordt over de totale massa van de aanhangwagen en niet over de totale toegestane massa van de aanhangwagen. Dus het daadwerkelijk gewicht telt. Ik heb me dit stukje geprint en dat heb ik in het vervolg bij me.

Maar.... Voor de zekerheid belde ik net toch maar eens naar de politie. Die zei me dat ik hiervoor bij de RDW moest zijn... Ik de RDW gebeld... Die meneer zei dat de politie daarvoor andere regels aanhoudt en hij vond t niet correct dat ze me naar de RDW doorgestuurd hadden... :roll: Volgens hem klopt wat ik op internet gevonden had, maar houdt de politie de andere regel aan omdat ze anders alle combinaties op de weegbrug zouden moeten gaan zetten. Met andere woorden: de politie houdt hiervoor hun eigen regel aan. Advies was dan ook maar om het maximaal laadgewicht van de trailer te verlagen... :?: Dat doen de meeste mensen...

Dus.... Waarom is dit zo ingewikkeld? Moet ik nou echt het laadgewicht van de trailer maar laten verlagen? Ik snap t in ieder geval niet meer....
Gebruikersavatar
zijlvaart67
Moderator
Moderator
Agent
Berichten: 14438
Lid sinds: 31 jul 2003, 20:18
Geslacht:
Leeftijd: 56
Contact:

Re: Wat mag een auto nou precies trekken?

Ongelezen bericht door zijlvaart67 »

Het is inderdaad erg ingewikkeld..en ik begrijp ook voor politieagenten.. :P

We beginnen bij het rijbewijs. Aangaande rijbewijzen gaan we uit van de papieren maximum gewichten, dus niet wat er daadwerkelijk geladen is. Een oplegger van een vrachtauto mag niet achter een Fiat gebonden worden.. Dat soort dingen..
U beschikt over een BE rijbewijs, dus daar zal het wel niet misgaan met de paardentrailer. Uw rijbewijs is wel in orde.

Dan het daadwerkelijk 'trekken' door uw auto. Dan zijn er twee dingen van belang:
* de daadwerkelijke massa die u achter de auto hangt en
* de goedkeuring van de trekhaak.

Om met het laatste te beginnen; iedere trekhaak is goedgekeurd voor een bepaalde massa. Staat er op aangegeven als het goed is. Zoniet, dan max 750 kg.

En de hamvraag; als uw auto bijv 2000 kg geremd mag trekken, dan mag u er dus 2000 kg achter hangen. Dat staat los van de papieren gewichten en kan alleen door middel van een weging vastgesteld worden!

U heeft/had het aldoor bij het rechte eind en de politie kennelijk niet.
Maar om het simpel te maken; geef even alle gewichten op (auto leeg, auto max, aanhanger leeg, aanhanger max, lading aanhanger) en we rekenen even voor tot hoever u wel en niet mag gaan. Ook van de bus..

Documentgegevens
Massa trekkend voertuig leeg:
Massa trekkend voertuig max:
Max massa getrokken aanhangwagen ongeremd: 750 kg (gok ik)
Max massa getrokken aanhangwagen geremd:

Massa aanhanger leeg: 835 kg
Massa aanhanger max:

Feitelijke gegevens
Lading: ca 600 kg


Ps: de politie hanteert geen 'andere regels'. We houden ons gewoon aan de regels die u ook gevonden heeft.. Spraakverwarring alom.. Dat een auto de theoretische maximum massa van de trailer moet kunnen trekken is bullshit..

Wellicht komt u ook nog ergens regels tegen over 'treingewichten', maar die kent niemand. Die laten we bewust even buiten beschouwing..

'Parkeertarieven liggen hoger dan de tarieven van een hotelkamer..'

Gebruikersavatar
Suzanne81
Infopolitie Gast

Re: Wat mag een auto nou precies trekken?

Ongelezen bericht door Suzanne81 »

Bedankt voor je antwoordt Zijlvaart 67 :like: Maar hoe kan dat dan dat de betreffende agenten naar de maximum massa vd trailer keken? Ik zorg dat ik in het vervolg altijd dat uittreksel bij me heb, maar dat is natuurlijk eigenlijk toch van de zotte... Met de betreffende gewone auto mag ik de trailer volgens de wet niet trekken, dat zal ik dus ook niet meer doen. In het vervolg rij ik dus maar altijd met de bus voor de trailer (bij gebrek aan centen voor een zware 4x4) Daarvan zijn de gegevens als volgt:
zijlvaart67 schreef: Documentgegevens Fiat Ducato
Massa trekkend voertuig leeg: 2190 kg
Massa trekkend voertuig max: 3500 kg
Max massa getrokken aanhangwagen ongeremd: 750 kg (gok ik) staat niet vermeld
Max massa getrokken aanhangwagen geremd: 1500 kg

Massa aanhanger leeg: 835 kg
Massa aanhanger max: 2700 kg

Feitelijke gegevens
Lading: ca 600 kg
Gebruikersavatar
zijlvaart67
Moderator
Moderator
Agent
Berichten: 14438
Lid sinds: 31 jul 2003, 20:18
Geslacht:
Leeftijd: 56
Contact:

Re: Wat mag een auto nou precies trekken?

Ongelezen bericht door zijlvaart67 »

Dat is snel..

Het rijbewijs:
De aanhanger is geen probleem voor het trekkend voertuig. Rijbewijs BE volstaat. Met iedere andere normale personenauto trouwens ook, maar daar ligt niet het probleem.

De gewichten:
De Ducato mag 1500 kg (geremd) trekken.

Aanhanger leeg: 835 kg
Lading: 600 kg (paard, stro, fiets)
=================
Totaal: 1435 kg

Ik zie geen probleem.. Sterker nog; als uw andere auto 1435 kg geremd mag trekken, kan die ook gewoon gebruikt worden. 1435 kg op 1500 kg max houdt niet over, zeker niet in heuvelachtig gebied, maar het mag wel en daar gaat 't om.

Nogmaals, op voorwaarde dat de trekhaak in orde is..

Twijfelt de politie aan het gewicht van het paard oid, dan zal zij moeten wegen. Een andere optie bestaat er niet. Twijfelen aan uw rijbewijs is geen optie; zover moet de basiskennis zeker reiken..

'Parkeertarieven liggen hoger dan de tarieven van een hotelkamer..'

Gebruikersavatar
Suzanne81
Infopolitie Gast

Re: Wat mag een auto nou precies trekken?

Ongelezen bericht door Suzanne81 »

Idem bedankt voor de wederom snelle reactie :thanks: Ok, dan weet ik voldoende. Ik hou het uittreksel vd 2 wetten met Nederlandse vertaling in het vervolg bij me en laat ze die zien als ik weer eens zulke agenten tegenkom die van de maximum massa vd trailer uitgaan :danku:
Gebruikersavatar
ThunderSTreak
Moderator
Moderator
Luitenant-kolonel
Adviseur Veiligheid
Vademecum
Berichten: 6122
Lid sinds: 18 jul 2004, 16:06
Locatie: Ulvenhout
Geslacht:
Leeftijd: 65
Contact:

Re: Wat mag een auto nou precies trekken?

Ongelezen bericht door ThunderSTreak »

Het blijft een feest, naar concoursen met zo'n beest! :D

Even los van de discussie over gewichten, die Zijlvaart prima uitlegt, toch iets over de combinatie. Je kunt een tweepaardstrailer prima achter een personenauto zetten, maar persoonlijk (en op basis van mijn eigen ervaring) denk ik dat een trailer met een bus een betere en stabielere combinatie oplevert.

Het waarom kan ik je ook uitleggen. De vering van de een bus is stugger dan die van een personenauto en daardoor minder gevoelig voor slingerinputs van de aanhanger (paardjes willen nog wel eens wat heen en weer leunen in een trailer). Bovendien staan de achterwielen van een bestelwagen meer op de hoeken van het voertuig en is er zo een kortere afstand achteras-kogel-trekarm van de aanhanger. Ook dat maakt dat de aanhanger minder makkelijk gaat slingeren. Een laatste punt heeft te maken met de hoogte van de paardentrailer. Is op zich een redelijk windgevoelig ding. Achter een lage personenauto heb je daar meer last van dan achter een bus. Achter een bus rijdt de aanhanger eigenlijk in de luwte van het trekkend voertuig. Ook je paard vind het fijner, want er is wezenlijk minder windlawaai in de trailer.

Combinatie Ducato en tweepaardstrailer lijkt mij ideaal, hoewel het maximum aanhangergewicht van de Ducato mij wel tegenvalt.

Veel rijplezier; ook met met je viervoeter!
Met vriendelijke groet,

ThunderSTreak
Afbeeldingdrive safe4safetyAfbeelding
Gebruikersavatar
Suzanne81
Infopolitie Gast

Re: Wat mag een auto nou precies trekken?

Ongelezen bericht door Suzanne81 »

Ik merk inderdaad niks van de trailer als die achter de Ducato bus hangt. Enig nadeel is dat die bus nogal groot is, heeft n dichte meubelbak opbouw van 4.70x2.20 en 2.30 hoog. Op zich geen probleem (krijg regelmatig applaus van toeschouwers van mijn parkeer- en manoeuvreerkunsten :lol:), maar t is toch altijd wat meer opletten geblazen dan met een normale personenauto en aangezien ik er mijn centen mee verdien dus toch wel n extra risico... Dus ik ga maar braaf doorsparen voor n zwaardere jeep/bus die genoeg mag trekken. Ik reed eerst meestal met n BMW X5 automaat voor die trailer, dat is helemaal ideaal alleen helaas wat erg duur in kosten... :( Alleen staat die nu nog bij m'n ex voor de deur :...:

En oh ja, trekhaak is later op de Ducato gemonteerd. Daardoor mag die minder trekken dan als die er al standaard op zat... Mogen normaal best wel veel trekken geloof ik.

En I know... Ik had beter cavia's kunnen gaan fokken of zo :lol: Maar t zijn toch leuke beesten die paarden :D
Gesloten