(Woon)erf en voorrang

In dit forum staan de afgesloten onderwerpen uit Stel uw vraag als Gast.

Moderator: Moderatorteam

Gesloten
Gebruikersavatar
Fietser2
Infopolitie Gast

(Woon)erf en voorrang

Ongelezen bericht door Fietser2 »

Vandaag kwam ik in een situatie waarin een persoon in een auto en ik het niet geheel met elkaar eens waren over de verkeersregels.

Situatie: Auto kwam van een (woon)erf (bord G5) rijden. De auto kwam voor mij van rechts, ik niet rijdend op een (woon)erf.

Auto dacht voorrang te hebben, ik net zo goed. Het kwam niet tot een aanrijding gelukkig maar ik was niet blij met de situatie en de andere partij (vermoedelijk) ook niet.

Nou staat mij bij dat een voertuig wat van een (woon)erf komt, voorrang moet verlenen aan AL het overige verkeer (ik was overigens met de fiets). Een half jaar geleden stopte ik op dezelfde plek voor een leswagen die van het woonerf kwam. De leswagen bleef staan en even later zag ik het bord van (woon)erf, welke mij eerder niet was opgevallen.

Ik begin nu toch ernstig te twijfelen wat nou de voorrangsregels zijn bij het verlaten van een (woon)erf. Ik meen me te herinneren dat je bij het verlaten van een woonerf elke verkeersdeelnemer voorrang moet verlenen maar ik ben wel aan het zoeken geslagen en kom op de site van onze overheid uit op dit stuk tekst:
Voorrangsregels verlaten (woon)erf of 30 kilometerzone
Verlaat u een (woon)erf of een 30 kilometerzone met een uitritconstructie (bijvoorbeeld hoogteverschil door een oprit)? Dan moet u alle weggebruikers, dus ook voetgangers, voor laten gaan. Verlaat u een erf of een 30 kilometerzone zonder een uitritconstructie? Dan gelden de normale voorrangsregels.
Een uitrtconstructie is op 'mijn' plek niet van toepassing. Wil iemand mij vertellen of mijn geheugen mij in de steek laat (ik meen te hebben geleerd dat je bij verlaten van een woonerf al het verkeer voor moet laten gaan; rijbewijs nu 21 jaar geleden gehaald) maar het lijkt erop dat OF mijn geheugen me in de steek laat OF dat de regels gewijzigd zijn.

1) Is de regel gewijzigd ergens afgelopen 20 jaar?
2) Wie heeft voorrang? (bestuurder verlaat woonerf waarbij de kruising gelijkvloers is)
3) Deed de leswagen het een (half) jaar geleden verkeerd?

Google Maps
Gebruikersavatar
zijlvaart67
Moderator
Moderator
Agent
Berichten: 14439
Lid sinds: 31 jul 2003, 20:18
Geslacht:
Leeftijd: 56
Contact:

Re: (Woon)erf en voorrang

Ongelezen bericht door zijlvaart67 »

Men is wettelijk verplicht om bij het verlaten van een woonerf ook een dergelijk bord (G6) te plaatsen. Dit bord heeft op zichzelf echter geen betekenis in de zin van een voorrangsregel. Het geeft alleen aan dat de max snelheid geen 15 meer is, dat je niet meer overal mag lopen, dat het woonerf feitelijk ophoudt..

Een goed wegbeheerder laat dit echter altijd samenvallen met een goede uitritconstructie. Dat zorgt ervoor dat deze regel van toepassing is:

Wetstekst

Artikel 54 RVV

Bestuurders die een bijzondere manoeuvre uitvoeren, zoals wegrijden, achteruitrijden, uit een uitrit de weg oprijden, van een weg een inrit oprijden, keren, van de invoegstrook de doorgaande rijbaan oprijden, van de doorgaande rijbaan de uitrijstrook oprijden en van rijstrook wisselen, moeten het overige verkeer voor laten gaan.
Het 'grappige' in uw situatie is dat er geen bord 'einde woonerf' staat. Je rijdt 'm wel in, maar niet uit..

Ook zie ik geen duidelijke uitritconstructie zoals een doorlopend trottoir, ed. Ik kan nu niet anders concluderen dat art 54 niet opgaat en deze kruising op mij overkomt als een normale kruising en dat bestuurders van rechts voorrang hebben. De 'overduidelijke beperkte bestemming' (parkeerplaats oid met art 54 RVV) zie ik er namelijk ook niet vanaf. Dit ziet er uit als 2 wegen die elkaar kruisen.

Als er geen goede uitritconstructie is wordt nog weleens betoogd dat een woonerf per definitie al een weg met een beperkte bestemming is (met de bijbehorende voorrangsregel), maar dan wordt de situatie wel heel onduidelijk. Het woonerf eindigt namelijk niet. Ik kan hier ook geen 'beperkte bestemming' van maken.

Ik zou de lesauto voorrang verlenen.. Nogmaals; ik zie een normale kruising van 2 wegen..

Sterker nog; al stond er een bord 'einde woonerf', dan zie ik nog immer een normale kruising van 2 wegen en zou ik de lesauto nog steeds voor laten gaan..

Een minder goede wegbeheerder die onduidelijkheid schept..

We hebben het er weleens meer over gehad:
http://forum.infopolitie.nl/viewtopic.php?t=36577

'Parkeertarieven liggen hoger dan de tarieven van een hotelkamer..'

Gebruikersavatar
rijschoollucassen
Stamgast
Stamgast
Berichten: 1389
Lid sinds: 08 jan 2006, 13:23
Roepnaam: Jaap
Locatie: Ruinerwold
Geslacht:
Contact:

Re: (Woon)erf en voorrang

Ongelezen bericht door rijschoollucassen »

Zoals al gezegd, zal een goede wegbeheerder de uitgang van een (woon)erf altijd inrichten als uitrit. Hierdoor is min of meer de 'regel' ontstaan dat wie van een erf afkomt alle verkeer voor moet laten gaan. Dit is echter gevolg van de uitrit-constructie, en niet van het bord ´erf´ G5/6. Ook hier in Meppel neemt de wegbeheerder het niet zo nauw met de richtlijnen. We hebben hier zelfs een gelijkwaardig kruispunt met voorrangsfietspaden. Volslagen onzin. Ik heb de laatste jaren toch al het gevoel dat de wet aangepast wordt aan de overtreders. "als de fietsers dan toch tegen het één-richting ingaan, passen we gewoon de borden aan"

j.l.
Gebruikersavatar
ThunderSTreak
Moderator
Moderator
Luitenant-kolonel
Adviseur Veiligheid
Vademecum
Berichten: 6123
Lid sinds: 18 jul 2004, 16:06
Locatie: Ulvenhout
Geslacht:
Leeftijd: 65
Contact:

Re: (Woon)erf en voorrang

Ongelezen bericht door ThunderSTreak »

Wat ik op de Googlestreetview foto van TS zie, is dat aan de keerzijde van het bord 'begin woonerf ' het bord ' begin 30 km-zone' staat. Daarmee wordt formeel de situatie woonerf, komende vanuit de Leeuwerikstraat, voor alle verkeer opgeheven omdat kennelijk een nieuw wegvak daar begint. Dit kan zonder gebruik te maken van het bord 'einde woonerf.'

Op het kruisingsvlak is door het ontbreken van een uitritconstructie inderdaad de verkeersregel 'bestuurders van rechts gaan voor' van toepassing.
Met vriendelijke groet,

ThunderSTreak
Afbeeldingdrive safe4safetyAfbeelding
Gebruikersavatar
Skipperje
Moderator
Moderator
Agent-BD
Vademecum
Berichten: 9184
Lid sinds: 20 mei 2004, 08:43
Roepnaam: Piet
Locatie: Fryslân
Geslacht:
Leeftijd: 65
Contact:

Re: (Woon)erf en voorrang

Ongelezen bericht door Skipperje »

ThunderSTreak schreef:Wat ik op de Googlestreetview foto van TS zie, is dat aan de keerzijde van het bord 'begin woonerf ' het bord ' begin 30 km-zone' staat. Daarmee wordt formeel de situatie woonerf, komende vanuit de Leeuwerikstraat, voor alle verkeer opgeheven omdat kennelijk een nieuw wegvak daar begint. Dit kan zonder gebruik te maken van het bord 'einde woonerf.'

Op het kruisingsvlak is door het ontbreken van een uitritconstructie inderdaad de verkeersregel 'bestuurders van rechts gaan voor' van toepassing.
In de uvs BABW staat het volgende over het einde van een erf.

Wetstekst

Bord G6 (einde erf)
Toepassing
1. Bord G6 wordt toegepast bij elke uitgang van een erf.
Dus kan het niet zo zijn dat een A1 zone ook het einde van een erf aanduidt, want dat moet met een bord G6.
Overigens heeft Thunderstreak wel gelijk dat het bord A1 zone ook het einde van het erf moet betekenen. In dezelfde uvs BABW staat namelijk dat een erf niet in combinatie met een A1 zone gebruikt mag worden. Omdat het een tabel is, is het lastig kopiëren. Ik verwijs daarom naar Hoofdstuk II, paragraaf 1, onder 4e.

Blijft over de uitritconstructie van een erf. Het lijkt mij dat de gemeente ook daarbij in gebreke blijft, want daarover staat het volgende in dezelfde uvs BABW.

Wetstekst

De in- en uitgangen van een erf moeten reeds door hun constructie als zodanig duidelijk kenbaar zijn. Voor zover de in- en uitgangen bij een kruisende weg door motorvoertuigen kunnen worden gebruikt moeten zij als in- of uitrit zijn uitgevoerd. Het is toegestaan dat de in- en uitgang van een erf vóór een kruisende weg is gesitueerd, mits op een zodanige afstand, met een minimum van 20 meter, van de kruisende weg dat geen misverstand kan bestaan over de op het kruispunt geldende voorrangsregeling.
Piet
Men moat net alles sizze wat men wit, mar wol alles witte wat men seit
Gebruikersavatar
Fietser2
Infopolitie Gast

Re: (Woon)erf en voorrang

Ongelezen bericht door Fietser2 »

Dank voor de reacties.

Het blijkt maar weer dat het wel verstandig is om je verkeerskennis bij te houden. Ik had het helaas fout en destijds blijkbaar de leswagen net zo goed. Mijn kennis is hier tenminste weer een beetje opgefrist.
Gesloten