vriend opgepakt

In dit forum staan de afgesloten onderwerpen uit Stel uw vraag als Gast.

Moderator: Moderatorteam

Gesloten
Gebruikersavatar
Svdh17
Infopolitie Gast

vriend opgepakt

Ongelezen bericht door Svdh17 »

Hallo,

Mijn vriend is gister ochtend opgepakt. Ik ben heel erg ongerust en ik hoor helemaal niks van hem, ik heb wel het vermoeden dat hij de eerste 3 dagen niet mag bellen maar het maakt me heel ongerust dat ik geen idee heb wat er is gebeurt of waar hij nu is en hoe lang het gaat duren. Ik heb geen idee wat ik moet doen. Ik ben zo gestrest en ik voel me zo machteloos. :( Kan mij misschien verteld worden hoe het precies gaat als er iemand wordt opgepakt en wanneer hij mij mag bellen?
Gebruikersavatar
Frans
Beheerder
Beheerder
Agent-BD
Berichten: 16722
Lid sinds: 21 mei 2003, 12:00
Geslacht:
Leeftijd: 56
Contact:

Re: vriend opgepakt

Ongelezen bericht door Frans »

Waarvoor is hij opgepakt? (als hij bijvoorbeeld geen contact mag hebben anders dan met zijn advocaat vanwege de zwaarte van het feit wat hij heeft gepleegd kan het nog wel een hele tijd duren voor je iets hoort )
Frans
Beheerder
frans@infopolitie.nl
vraagteken
Stamgast
Stamgast
Agent
Berichten: 1044
Lid sinds: 01 jan 2013, 13:03
Roepnaam: Dennis
Geslacht:
Leeftijd: 37
Contact:

Re: vriend opgepakt

Ongelezen bericht door vraagteken »

Kan ik zo'n geval (en dit is een vraag) de advocaat het thuisfront niet laten weten waar hij is en dat het goed met hem gaat?
Hoofdbaan: Digitaal rechercheur
Bijbaan: Politievrijwilliger
Gebruikersavatar
Andrew89
Gewaardeerd lid
Gewaardeerd lid
Berichten: 237
Lid sinds: 14 nov 2012, 20:45
Roepnaam: Andrew
Geslacht:
Leeftijd: 34
Contact:

Re: vriend opgepakt

Ongelezen bericht door Andrew89 »

vraagteken schreef:Kan ik zo'n geval (en dit is een vraag) de advocaat het thuisfront niet laten weten waar hij is en dat het goed met hem gaat?
Gaat op verzoek van de verdachte
Kawasaki Versys 650 + BMW R 1250 RT rijder

"Anyone who has never made a mistake has never tried anything new." (Albert Einstein)
Daan_RR
Lid
Lid
Berichten: 56
Lid sinds: 17 jan 2008, 09:40
Geslacht:
Leeftijd: 39
Contact:

Re: vriend opgepakt

Ongelezen bericht door Daan_RR »

Als er beperkingen zijn opgelegd dan mag zelfs de advocaat de familie of andere derden niet op de hoogte stellen van zaken als waar VE van verdacht word, wanneer hij mogelijk vrij of uit beperkingen komt. Anders zou het idee achter beperkingen ook wat achterhaald zijn wanneer het de verdachte vrijstaat via zijn advocaat eventuele medeverdachten in kennis te stellen, bewijs te laten vernietigen of het onderzoek op enig andere wijze te frustreren.

Let wel, of er sprake is van beperkingen is op dit moment niet uit uw verhaal op te maken. De reden van aanhouding kan hier mogelijk maar niet per definitie duidelijkheid in scheppen. Vele factoren spelen een rol bij het opleggen van beperkingen. Het is echter zomaar een mogelijke verklaring voor waarom uw vriend geen contact met u heeft opgenomen.

Daarnaast kan het zoals eerder aangegeven ook een bewuste keuze zijn om u niet te contacteren wanneer dit wel zou mogen.

Belangrijk om te weten is dat in Nederland de regel van "one free phonecall" zoals in Amerikaanse films, niet altijd opgaat. Zeker bij volwassen verdachten is het niet heel gebruikelijk dat een verdachte in de eerste dagen op het bureau in de gelegenheid wordt gesteld om contact met het thuisfront te onderhouden. Zeker niet wanneer u blijkbaar al op de hoogte bent van de aanhouding.

Bron strafrechtadvocatennetwerk.nl
Beperkingen tijdens voorarrest

Aan een verdachte die in voorarrest zit kunnen beperkende maatregelen worden opgelegd in het belang van het onderzoek. Deze beperkende maatregelen worden ook wel "beperkingen" genoemd. Wanneer een verdachte in beperkingen zit, betekent dit dat hij geen contact mag hebben met de buitenwereld. Alleen contact met de advocaat is toegestaan, maar ook de advocaat is gebonden aan de beperkingen.

Beperkingen voor de verdachte
Wanneer een verdachte in beperkingen zit, is dit uitermate vervelend voor hem. Tijdens het verblijf op het politiebureau zal een verdachte weinig merken van de beperken, nu het regime op het politiebureau toch al beperkt is, maar eenmaal in een huis van bewaring zal de verdachte het verschil snel merken. Waar andere gedetineerden tijdens hun detentie contact met elkaar kunnen hebben, met elkaar kunnen sporten, eten e.d., is dat voor een verdachte in beperkingen niet toegestaan. De verdachte die in beperkingen zit, verblijft 23 uur per dag op zijn cel. Hij mag een uur alleen luchten. De verdachte wordt zo veel mogelijk geisoleerd gehouden van de medegedetineerden.

En zoals gezegd hebben de beperkingen ook tot gevolg dat de verdachte geen contact mag opnemen met de buitenwereld. Hij mag dus niet even zijn familie, vrienden of kennissen bellen om te vertellen waar hij zit, of om te vertellen hoe het met hem gaat. Alle contacten verlopen via de advocaat.

Beperkingen voor de advocaat
Ook de advocaat van de verdachte is gebonden aan de beperkingen die aan zijn client zijn opgelegd. Dit heeft tot gevolg dat de advocaat inhoudelijk niet over de zaak mag praten met de buitenwereld. De advocaat mag dan niet zeggen waarvan zijn client verdacht wordt en welke bewijzen er tegen hem liggen, of wanneer zijn client ongeveer vrij zal kunnen komen. Al deze vragen waarmee familieleden en vrienden vaak zitten, mag de advocaat dus helaas niet beantwoorden.
Politie Rotterdam
Taakaccent Wet Wapens en Munitie
Gesloten