Onterecht weggesleept

In dit forum staan de afgesloten onderwerpen uit Stel uw vraag als Gast.

Moderator: Moderatorteam

Gesloten
Lianne
Infopolitie Gast

Onterecht weggesleept

Bericht door Lianne » 11 feb 2014, 11:59

Ik heb een vraag en kom er niet helemaal uit. Afgelopen donderdag (6 februari 2014) heb ik mijn auto geparkeerd op de parkeer vergunning hier in Amsterdam. Gisteren wil ik weer op weg en is mijn auto verdwenen en staan er tijdelijke niet parkeer borden van 10-2 t/m 14-2. Deze stonden er 100% zeker niet toen ik afgelopen donderdag parkeerde. Ik heb mijn auto opgehaald bij het depot en 419 euro mogen betalen.

Bij het depot konden ze me niet verder helpen wat te doen. Ik moest volgens hen de gemeente bellen om te vragen wanneer deze borden zijn geplaatst. Dit heb ik gedaan en hier wordt ik over terug gebeld. Maar ik kreeg een beetje het idee dat men het daar ook niet echt wist. In de tussentijd stuitte ik op nog wat vragen. Wellicht dat jullie me hierbij kunnen helpen:

- hoe kom ik er achter wanneer deze borden zijn geplaatst
- ik heb begrepen dat ze noteren welke auto's er al staan als ze de borden plaatsen. Hoe kan ik deze informatie verkrijgen? En dat ze foto's maken?
- Als dit het geval is, hoe kan het dan dat ze mijn auto weg slepen en ik deze boete moet betalen?
- Hoe kan ik er achter komen of er een juiste vergunning is aangevraagd? Ik heb gegoogled en kom een vergunning aanvraag tegen, maar dat is volgens mij niet voor deze afzetting. Ik zie alleen een vergunning toekenning aan de camperstraat 42 en ik zie geen omschrijving. De afzetting betreft een veel groter deel (ik stond bijvoorbeeld voor nummer 46). Tevens is de afzetting voor een lift voor de verbouwing van het ziekenhuis en de toekenning is voor vernieuwing van kozijnen aan een appartement aan de overkant. Maar ik kan ook niet zien voor welke datum deze vergunning is afgegeven (of het dus wel op dit moment betreft), ik kan alleen zien dat er een vergunning is gevraagd en toegekend). Dit heb ik gevonden op: http://www.oost.amsterdam.nl/actueel/be ... dmaking-29

Ik hoop dat jullie me wat op weg kunnen helpen!

africatwin
Gewaardeerd lid
Gewaardeerd lid
Geslacht:
Leeftijd: 51
Contacteer:

Re: Onterecht weggesleept

Bericht door africatwin » 11 feb 2014, 14:28

Als ik, als wegbeheerder, een tijdelijk parkeerverbod instel word er altijd een kentekenlijst gemaakt van reeds aanwezige voertuigen. Als er bezwaar op een bekeuring of slepen komt word altijd deze lijst bij mij opgevraagd. Blijkt het voertuig er al te hebben gestaan word de bekeuring kwijtgescholden, alsook eventuele sleepkosten.

Kortom maak bezwaar, dan gaat het balletje vanzelf rollen.
Ooit was ik fanatiek sporter, tot ik er achter kwam dat je bekers en trofeeën gewoon kan kopen.... Nu ben ik overal de beste in!

Lianne
Infopolitie Gast

Bericht door Lianne » 11 feb 2014, 14:37

Ik ben iets verder: de borden blijken vrijdag geplaatst te zijn! Dus ze stonden er dus inderdaad niet toen ik parkeerde. Dus er kan 1 van de volgende 3 dingen zijn gebeurd:
1) ze hebben geen nummer boren genoteerd van de auto's die er al stonden toen ze de borden gingen plaatsen
2) ze zijn mijn auto vergeten te noteren
3) ze hebben bij het wegslepen niet gekeken/verkeerd gekeken of er nummerborden waren aangegeven van auto's die er al stonden voordat de borden werden geplaatst

Maar hoe kom ik er nu het snelste achter welke van deze 3 het geval is en hoe regel ik dit alles nu het snelste?

Ik kan bezwaar maken, maar dat gaat per brief en duurt heel lang.

@africatwin: ik zie nu jouw bericht. Betekent dat je altijd eerst moet betalen en dat je daarna pas bezwaar kan maken en het geld kan proberen terug te krijgen? Dus een dergelijke fout wordt vaker gemaakt?

africatwin
Gewaardeerd lid
Gewaardeerd lid
Geslacht:
Leeftijd: 51
Contacteer:

Bericht door africatwin » 11 feb 2014, 15:07

Lianne, hoe vervelend het ook is voor jou: het is geen fout! Wegslepen gebeurt altijd, het voertuig staat immers in de weg (anders zou er geen parkeerverbod nodig zijn). Alleen proberen wij, uit coulance, altijd ter plekke alsnog de eigenaar te achterhalen en in de gelegenheid te stellen het voertuig weg te halen. Als het niet anders meer kan (geen contact, adres buiten de stad zonder telefoonnummer) dan gaan we slepen. Maar nogmaals: dat is uit beleefdheid! Dus geen regel! Hoe de gemeente Amsterdam hiermee omgaat weet ik niet, sorry.
Ooit was ik fanatiek sporter, tot ik er achter kwam dat je bekers en trofeeën gewoon kan kopen.... Nu ben ik overal de beste in!

Lianne
Infopolitie Gast

Bericht door Lianne » 11 feb 2014, 15:30

Dat snap ik. Alleen is het niet zo dat ik mijn auto er neer heb gezet nadat de borden zijn geplaatst. Mijn auto stond er daarvoor al en ik was dus niet op de hoogte van de werkzaamheden. Dan is het toch niet mijn fout en hoef ik toch geen sleep kosten te betalen? Dit is ook wat ik van de gemeente nu begrepen heb, dat ze noteren als de borden worden geplaatst welke auto's er al stonden en dat die geen boete horen te krijgen.
Alleen is dat dus wel gebeurd en moet ik nu uitvinden waarom ik wel een boete heb gehad.....of begrijp ik dit volledig verkeerd?

SWAT
24 uurs servicer
24 uurs servicer
Agent
Geslacht:
Leeftijd: 59
Contacteer:

Bericht door SWAT » 11 feb 2014, 15:56

U heeft alleen de sleepkosten betaald. Als u van mening bent dat deze kosten bij u ten onrechte in rekening zijn gebracht zult u bezwaar moeten aantekenen tegen het in rekening brengen van deze kosten met de door u aangevoerde argumenten.

Als er een tijdelijk parkeerverbod wordt ingesteld dan worden alle auto's, indien de gebruiker nier kan worden bereikt, afgesleept. Het werk moet immers uitgevoerd worden. Bij parkeren na plaatsen borden is het wegslepen voor rekening van de kentekenhouder/bestuurder en bij parkeren voor de plaatsing is dit voor rekening van de gemeente mits tijdig een bezwaarschrift wordt ingediend.

Zodra in uw bezwaarschrift aanvoert reeds geparkeerd te hebben gestaan voor het instellen van het parkeerverbod zal de gemeente dit moeten uitzoeken aan de hand van de lijst waarop u doelt.

Is uw verweer juist dat krijgt u de betaalde sleepkosten terug.

Tenzij er sprake is van spoed werkzaamheden worden de parkeerverboden in de regel wel aanmerkelijk eerder geplaatst.
In memoriam: Leonard Nimoy, live long and prosper

Lianne
Infopolitie Gast

Bericht door Lianne » 11 feb 2014, 16:00

Dat is een heel duidelijk antwoord, dank u wel! Ik had begrepen van de gemeente dat als ik er al stond voordat de borden geplaatst worden, dat je dan niet wordt weggesleept, maar verder op wordt gezet of wordt weggesleept zonder kosten. Maar dat is dus niet het geval begrijp ik uit uw verhaal. Je wordt altijd weggesleept met kosten en die kosten kan je verhalen als je er al stond (en je hier gelijk in wordt gegeven dus uiteraard)?

zijlvaart67
Moderator
Moderator
Agent
Roepnaam: העזה
Geslacht:
Leeftijd: 53
Contacteer:

Bericht door zijlvaart67 » 11 feb 2014, 16:36

Lijkt me een goede samenvatting. U kunt immers nooit de dupe zijn als het eea u niet verweten kan worden..

Geld teruggeven vindt een gemeente nooit leuk (wordt dus strijden), maar uiteindelijk moet het goedkomen..

'Het zijn diegenen die niets doen die willen dat alles volgens de regels gebeurt...'

MotoRon
Beheerder
Beheerder
Agent
Roepnaam: Ron
Geslacht:
Leeftijd: 61
Contacteer:

Bericht door MotoRon » 11 feb 2014, 19:42

Succes met het bezwaar. :slotje:
MotoRon