mag een kind van 3 jaar mee in de tractor?

In dit forum staan de afgesloten onderwerpen uit Stel uw vraag als Gast.

Moderator: Moderatorteam

Gesloten
Gebruikersavatar
jufke
Infopolitie Gast

mag een kind van 3 jaar mee in de tractor?

Ongelezen bericht door jufke »

Mijn dochtertje van drie gaat mee op de tractor bij familie. Wat zegt de wetgeving hierover?? In de auto zit ze nog in een type 1 autostoel.
Gebruikersavatar
Skipperje
Moderator
Moderator
Agent-BD
Vademecum
Berichten: 9184
Lid sinds: 20 mei 2004, 08:43
Roepnaam: Piet
Locatie: Fryslân
Geslacht:
Leeftijd: 65
Contact:

Re: mag een kind van 3 jaar mee in de tractor?

Ongelezen bericht door Skipperje »

Mijn eerste reactie is dat dit dom is, omdat het volgens mij gevaarlijk is. Tenzij er een kinderzitje of andere veilige zitplaats is, maar dat zal wel niet.
Wettelijk is alleen bepaald dat uw kind op een zitplaats moet zitten en dus niet op schoot mag bij de bestuurder. er is geen gordelplicht of verplicht gebruik van een kinderbeveiligingsmiddel.

Piet
Men moat net alles sizze wat men wit, mar wol alles witte wat men seit
Gebruikersavatar
Knutselsmurf
Infopolitie Gast

Re: mag een kind van 3 jaar mee in de tractor?

Ongelezen bericht door Knutselsmurf »

Afhankelijk van het gebruik van de tractor kan hier ook de ARBO wet van toepassing zijn.
Indien de tractor bedrijfsmatig gebruikt wordt is de ARBO wet van toepassing.
In dat geval zeg ik dat de veiligheid van kleine kinderen en gevaarlijke machines niet te combineren zijn.

In de titel schijf je "mag een kind van 3 jaar mee in de tractor?"
En in het topic jufke schreef:Mijn dochtertje van drie gaat mee op de tractor bij familie.
Heeft de tractor een gesloten cabine ?
En staat de motor uit tijdens het in of uitstappen ?
Zonder dat is het levensgevaarlijk, maar dat wil niet zeggen dat het "verboden" is indien de ARBO wet niet van toepassing is.
klangberg
Lid
Lid
Berichten: 127
Lid sinds: 13 dec 2010, 18:50
Roepnaam: Isaac
Geslacht:
Contact:

Re: mag een kind van 3 jaar mee in de tractor?

Ongelezen bericht door klangberg »

Knutselsmurf schreef:Afhankelijk van het gebruik van de tractor kan hier ook de ARBO wet van toepassing zijn.

Wetstekst

1. In deze wet en de daarop berustende bepalingen wordt verstaan onder:
a. werkgever:
1°. degene jegens wie een ander krachtens arbeidsovereenkomst of publiekrechtelijke aanstelling gehouden is tot het verrichten van arbeid, behalve indien die ander aan een derde ter beschikking wordt gesteld voor het verrichten van arbeid, welke die derde gewoonlijk doet verrichten;
2°. degene aan wie een ander ter beschikking wordt gesteld voor het verrichten van arbeid als bedoeld onder 1°.;
b. werknemer: de ander, bedoeld onder a.
2. In deze wet en de daarop berustende bepalingen wordt mede verstaan onder:
a. werkgever:
1°. degene die zonder werkgever of werknemer in de zin van het eerste lid te zijn, een ander onder zijn gezag arbeid doet verrichten;
2°. degene die zonder werkgever of werknemer in de zin van het eerste lid te zijn, een ander niet onder zijn gezag arbeid in een woning doet verrichten, in bij algemene maatregel van bestuur aan te wijzen gevallen;
b. werknemer: de ander, bedoeld onder a, met uitzondering van degene die als vrijwilliger arbeid verricht.
Is een kind van 3 een werknemer? Nee. Hetgeen het BW bovendien verbied ten aanzien van het aangaan van een arbeidsovereenkomst door een 3 jarige buiten beschouwing gelaten.

Mocht er dreigend gevaar zijn; kind heeft een slechte zitplaats, dreigt er tijdens de rit af te vallen etc. kan je het altijd nog op art. 5 WvW gooien.
De grenzen van de wet opzoeken is de bedoeling van een wet, het aangeven van de grenzen van wat toelaatbaar is.
Gebruikersavatar
Skipperje
Moderator
Moderator
Agent-BD
Vademecum
Berichten: 9184
Lid sinds: 20 mei 2004, 08:43
Roepnaam: Piet
Locatie: Fryslân
Geslacht:
Leeftijd: 65
Contact:

Re: mag een kind van 3 jaar mee in de tractor?

Ongelezen bericht door Skipperje »

klangberg schreef:
Knutselsmurf schreef:Afhankelijk van het gebruik van de tractor kan hier ook de ARBO wet van toepassing zijn.

Wetstekst

1. In deze wet en de daarop berustende bepalingen wordt verstaan onder:
a. werkgever:
1°. degene jegens wie een ander krachtens arbeidsovereenkomst of publiekrechtelijke aanstelling gehouden is tot het verrichten van arbeid, behalve indien die ander aan een derde ter beschikking wordt gesteld voor het verrichten van arbeid, welke die derde gewoonlijk doet verrichten;
2°. degene aan wie een ander ter beschikking wordt gesteld voor het verrichten van arbeid als bedoeld onder 1°.;
b. werknemer: de ander, bedoeld onder a.
2. In deze wet en de daarop berustende bepalingen wordt mede verstaan onder:
a. werkgever:
1°. degene die zonder werkgever of werknemer in de zin van het eerste lid te zijn, een ander onder zijn gezag arbeid doet verrichten;
2°. degene die zonder werkgever of werknemer in de zin van het eerste lid te zijn, een ander niet onder zijn gezag arbeid in een woning doet verrichten, in bij algemene maatregel van bestuur aan te wijzen gevallen;
b. werknemer: de ander, bedoeld onder a, met uitzondering van degene die als vrijwilliger arbeid verricht.
Is een kind van 3 een werknemer? Nee. Hetgeen het BW bovendien verbied ten aanzien van het aangaan van een arbeidsovereenkomst door een 3 jarige buiten beschouwing gelaten.

Mocht er dreigend gevaar zijn; kind heeft een slechte zitplaats, dreigt er tijdens de rit af te vallen etc. kan je het altijd nog op art. 5 WvW gooien.
Zonder inhoudelijk op de Arbo in te gaan, want daar heb ik geen verstand van, gaat het natuurlijk niet of het kind werknemer en dus strafbaar is, maar of de bestuurder van de landbouwtrekker die een kind van 3 jaar meeneemt werknemer en dus strafbaar is.

Overigens beperkt artikel 5, en ook de eerder door mij aangehaald wetgeving zich tot de weg, terwijl ik ook niet zou willen dat het kind in een akker of op een erf van de landbouwtrekker valt en onder de wielen doorgaat. Mijn kind kwam niet op de landbouwtrekker.

Piet
Men moat net alles sizze wat men wit, mar wol alles witte wat men seit
klangberg
Lid
Lid
Berichten: 127
Lid sinds: 13 dec 2010, 18:50
Roepnaam: Isaac
Geslacht:
Contact:

Re: mag een kind van 3 jaar mee in de tractor?

Ongelezen bericht door klangberg »

Mijn kind kwam niet op de landbouwtrekker.
Nee, precies, het gaat er in dit geval niet echt om wat de wet zegt maar om het gezonde verstand waarmee iemand zelf denkt op een veilige manier een kind op een trekker te kunnen vervoeren. Daarmee moet je juist niet de wet willen opzoeken maar gewoon zelf kijken wat veilig is.
De grenzen van de wet opzoeken is de bedoeling van een wet, het aangeven van de grenzen van wat toelaatbaar is.
Gebruikersavatar
AlwinD
Infopolitie Gast
Gebruikersavatar
Knutselsmurf
Infopolitie Gast

Re: mag een kind van 3 jaar mee in de tractor?

Ongelezen bericht door Knutselsmurf »

klangberg schreef:Is een kind van 3 een werknemer?
Nee. Hetgeen het BW bovendien verbied ten aanzien van het aangaan van een arbeidsovereenkomst door een 3 jarige buiten beschouwing gelaten.
Volgens de ARBO wet dienen werkgever en werknemer samen te zorgen voor de veiligheid van alle betrokkenen, dat zijn ook klanten, voorbijgangers enz. enz.
Dus als je een steiger bouwt boven een openbaar voetpad, dan moet er een net geplaatst om vallende voorwerpen op te vangen.
Want van de voorbijgangers kunnen we niet verwachten dat zij een helm dragen.

Zo moet je er ook voor zorgen dat kinderen niet in aanraking kunnen komen met gevaarlijke delen van machines.
Gebruikersavatar
jufke
Infopolitie Gast

Re: mag een kind van 3 jaar mee in de tractor?

Ongelezen bericht door jufke »

bedankt voor jullie reacties!!!! ze gaat eigenlijk mee met haar papa en dat tegen mijn wil in...(we zijn gescheiden) Dankzij jullie kan ik motiveren waarom niet! ik vind dit zelf ook onverantwoordelijk vooral omdat hij bovendien geen rijbewijs heeft en dus niet mag rijden! (vervoer steenpuin) Er is wel een cabine en zitje in de tractor maar toch vind ik het niet kunnen.
Gesloten