grens over met kind zonder id
Moderator: Moderatorteam
-
- Infopolitie Gast
grens over met kind zonder id
ik ben al jaren gescheiden en woon in de grensstreek van limburg.
vandaag is mijn omgangsdag met mijn kinderen en nu heeft mijn dochtertje vanavond een slaapfeestje bij een vriendin.
op het laatste moment blijkt dat meisje in Duitsland te wonen.
mijn ex-vrouw eist nu dat ik mijn dochtertje naar dat feestje toebreng.
echter mijn dochter heeft geen id-kaart of paspoort.
volgens mijn ex-vrouw is dat ook niet nodig voor duitsland en belgie, zij gaat wekelijks met beide kinderen de grens over.
al jarenlang zonder dat een van de kinderen ooit een id heeft gehad.
ik meen dat dit helaas niet mag, dat je bij elke grensovergang verplicht bent om een id bij je te hebben ook voor kinderen vanaf geboorte af aan.
mijn ex zegt dat dit niet waar is en wil mij nu dwingen om onze dochter over de grens alsnog af te zetten.
zij zegt dat als zij mij toestemming geeft hiervoor, dat het wel wettelijk mag.
mocht er controle zijn aan de grens, dat ik haar maar hoef te bellen en ze daarnaartoe komt.
op dat moment zou het gewoon alles mogen volgens haar
nu wil ik graag weten: is het verplicht om ook voor kinderen een id te hebben wanneer men naar duitsland of belgie gaat?
ook al is het maar net over de grens?
mocht het verplicht zijn, en ik toch met mijn dochter de grens over zou gaan zonder id, en er een controle zijn: wat zijn dan de gevolgen???
hopelijk kunnen jullie mij helpen.
dan kan ik of met een gerust hart mijn dochter op haar feestje afzetten...
of ik kan met een geldige reden tegen mij ex zeggen dat ik dit weiger...
en kan in dat geval ook aan mijn dochter van 12 jaar uitleggen waarom ze niet naar het feestje kan gaan.
vandaag is mijn omgangsdag met mijn kinderen en nu heeft mijn dochtertje vanavond een slaapfeestje bij een vriendin.
op het laatste moment blijkt dat meisje in Duitsland te wonen.
mijn ex-vrouw eist nu dat ik mijn dochtertje naar dat feestje toebreng.
echter mijn dochter heeft geen id-kaart of paspoort.
volgens mijn ex-vrouw is dat ook niet nodig voor duitsland en belgie, zij gaat wekelijks met beide kinderen de grens over.
al jarenlang zonder dat een van de kinderen ooit een id heeft gehad.
ik meen dat dit helaas niet mag, dat je bij elke grensovergang verplicht bent om een id bij je te hebben ook voor kinderen vanaf geboorte af aan.
mijn ex zegt dat dit niet waar is en wil mij nu dwingen om onze dochter over de grens alsnog af te zetten.
zij zegt dat als zij mij toestemming geeft hiervoor, dat het wel wettelijk mag.
mocht er controle zijn aan de grens, dat ik haar maar hoef te bellen en ze daarnaartoe komt.
op dat moment zou het gewoon alles mogen volgens haar
nu wil ik graag weten: is het verplicht om ook voor kinderen een id te hebben wanneer men naar duitsland of belgie gaat?
ook al is het maar net over de grens?
mocht het verplicht zijn, en ik toch met mijn dochter de grens over zou gaan zonder id, en er een controle zijn: wat zijn dan de gevolgen???
hopelijk kunnen jullie mij helpen.
dan kan ik of met een gerust hart mijn dochter op haar feestje afzetten...
of ik kan met een geldige reden tegen mij ex zeggen dat ik dit weiger...
en kan in dat geval ook aan mijn dochter van 12 jaar uitleggen waarom ze niet naar het feestje kan gaan.
-
- Infopolitie Gast
Re: grens over met kind zonder id
Duitsland is een Schengenland, al jaren worden er al geen grenscontroles meer gehouden.
Hoe het in Duitsland zit met je kunnen identificeren weet ik niet precies. Maar dat weten collega's van de grenseenheden wel. (En er komt er net een online)
Hoe het in Duitsland zit met je kunnen identificeren weet ik niet precies. Maar dat weten collega's van de grenseenheden wel. (En er komt er net een online)
Formeel het volgende:
Grenscontroles in de zin van de ouderwetse in- en uitreiscontrole aan een grenskantoor zijn er inderdaad al heel erg lang niet meer. Dat wil echter niet zeggen dat er aan de grens niet meer gecontroleerd wordt. Bij het overschrijden van de landsgrenzen en het verblijf in een buitenland dient men in het bezit te zijn van een geldig reisdocument (lees: paspoort of identiteitskaart).
Wat de gevolgen kunnen zijn bij een controle kunnen wij slecht aangeven omdat dit buitenlandse wetgeving betreft.
Grenscontroles in de zin van de ouderwetse in- en uitreiscontrole aan een grenskantoor zijn er inderdaad al heel erg lang niet meer. Dat wil echter niet zeggen dat er aan de grens niet meer gecontroleerd wordt. Bij het overschrijden van de landsgrenzen en het verblijf in een buitenland dient men in het bezit te zijn van een geldig reisdocument (lees: paspoort of identiteitskaart).
Wat de gevolgen kunnen zijn bij een controle kunnen wij slecht aangeven omdat dit buitenlandse wetgeving betreft.
Voorts ben ik van mening dat er een einde moet komen aan de figuur Zwarte Piet.
-
- Inventaris
- Roepnaam: Andy
- Geslacht:
- Leeftijd: 45
Heb even gekeken op wikipedia Duitsland.
vertaalde versie (google vertaal)
Deutschland
Für Deutsche besteht nach § 1 Personalausweisgesetz eine Ausweispflicht ab dem vollendeten 16. Lebensjahr. Wer gegen diese Pflicht verstößt, also weder einen gültigen Personalausweis noch einen gültigen Reisepass besitzt, handelt ordnungswidrig und kann nach § 32 Personalausweisgesetz mit einem Bußgeld bis zu 5.000 Euro belegt werden. Eine gesetzliche Mitführpflicht besteht jedoch nur in Ausnahmefällen, zum Beispiel für Arbeitnehmer bestimmter Branchen während ihrer Arbeitszeit zur Verhinderung illegaler Beschäftigung[3] und für Waffenträger[4].
Bürger der Europäischen Union einschließlich des Europäischen Wirtschaftsraums müssen nach § 8 des Freizügigkeitsgesetzes/EU bei der Einreise in die Bundesrepublik einen Pass oder anerkannten Passersatz mitführen und während ihres Aufenthaltes besitzen.
Für alle anderen Ausländer, die in die Bundesrepublik einreisen oder sich im Bundesgebiet aufhalten, besteht nach § 3 des Aufenthaltsgesetzes eine Passpflicht.
Die Ausweispflicht wurde in Deutschland von den Nationalsozialisten im Jahre 1938 zunächst für Juden und wehrfähige Männer als Kennkartenzwang eingeführt und am 10. September 1939, kurz nach Kriegsbeginn, auf alle über 15 Jahre alten deutschen Staatsbürger ausgeweitet.[5]
vertaalde versie (google vertaal)
Duitsland
Voor Duits bestaat uit § 1 Persoonlijke ID Act van verplichte identiteitskaarten vanaf de leeftijd van 16 Van de leeftijd. Wie overtreedt deze plicht, dus ook niet over een geldige identiteitskaart of een geldig paspoort is illegaal en zal een boete tot € 5.000 op basis van § 32 Persoonlijke ID Act. Er is een wettelijke verplichting om, maar alleen dragen in uitzonderlijke gevallen, bijvoorbeeld voor werknemers in bepaalde sectoren tijdens hun werktijd om te voorkomen dat illegale tewerkstelling [3] en voor wapens drager [4].
Burgers van de Europese Unie, met inbegrip van de Europese Economische Ruimte hebben verworven op grond van § 8 van de wet / EU aan de Bondsrepubliek een paspoort of een paspoort vervangend dragen en te bezitten erkend tijdens hun verblijf in te voeren.
Voor alle andere buitenlanders die voer de Bondsrepubliek Duitsland of verblijven in, er is een vereiste paspoort op grond van § 3 van de Residence Act.
De identificatieplicht werd voor het eerst geïntroduceerd in Duitsland door de nazi's in 1938 voor Joden en weerbare mannen als identiteitskaarten verplicht en 10 September 1939, kort na de oorlog begon, uitgebreid tot alle meer dan 15 jaar oude Duitse staatsburger. [5]
Blijkt daarbij dat het bestaan van ernstige bezwaren op relatief lichte gronden mag worden aangenomen (NJ 1975, 207).
http://de.wikipedia.org/wiki/Reisepass# ... .C3.A4nder
Buitenlanders mogen § 3 paragraaf 1 van de Residence Act (Residence) alleen het federale grondgebied te betreden of in blijven als ze een erkend en geldig paspoort of vervangend document bezitten.
Johan
Buitenlanders mogen § 3 paragraaf 1 van de Residence Act (Residence) alleen het federale grondgebied te betreden of in blijven als ze een erkend en geldig paspoort of vervangend document bezitten.
Johan
- zijlvaart67
- Moderator
- Geslacht:
- Leeftijd: 57
Tot zover idd de theorie; een 'ruzie' zou 't mij niet waard zijn..
De kans om gecontroleerd te worden (en dan ook nogeens problemen te krijgen) schat ik lager in dan de kans op een hittegolf deze maand..
De kans om gecontroleerd te worden (en dan ook nogeens problemen te krijgen) schat ik lager in dan de kans op een hittegolf deze maand..
'Er zal altijd gekozen moeten worden tussen vrede en rechtvaardigheid..'
-
- Infopolitie Gast
Ik wil me helemaal nergens mee bemoeien, als mijn ex zou 'eisen' om mijn kind naar duitsland te brengen maar ze komt niet met een paspoort of ID over de brug , zou ik het probleem lekker bij haar laten en me er verder niet druk over maken.
Zo niet, dan laat je met je spelen. Ook goed, moet je zelf weten.
Vrouwen zijn soms bitches na scheidingen en zijn er meester in om problemen te maken waar die er niet zijn, ze vervolgens bij de ex neer te leggen en die er vervolgens ook nog eens de schuld van te geven.
Dit is daar een heel mooi voorbeeld van.
Jullie zijn beiden de ouders. Dat houdt in dat je beiden de zorg hebt voor het kind en het elkaar ook mogelijk moet maken die zorg te bieden. In mijn opinie houdt dat in Limburg o.a. in dat je elkaar in staat stelt om met het kind de grens over te gaan en dat dus met kind ook de ID mee gaat van de ene naar de andere ouder.
Is dat een gedoe ? Ja, dat is een gedoe, maar totaal niet belangrijk. De zorg voor het kind staat namelijk voorop.
Zo niet, dan laat je met je spelen. Ook goed, moet je zelf weten.
Vrouwen zijn soms bitches na scheidingen en zijn er meester in om problemen te maken waar die er niet zijn, ze vervolgens bij de ex neer te leggen en die er vervolgens ook nog eens de schuld van te geven.
Jullie zijn beiden de ouders. Dat houdt in dat je beiden de zorg hebt voor het kind en het elkaar ook mogelijk moet maken die zorg te bieden. In mijn opinie houdt dat in Limburg o.a. in dat je elkaar in staat stelt om met het kind de grens over te gaan en dat dus met kind ook de ID mee gaat van de ene naar de andere ouder.
Is dat een gedoe ? Ja, dat is een gedoe, maar totaal niet belangrijk. De zorg voor het kind staat namelijk voorop.
- ThunderSTreak
- Moderator
- Geslacht:
- Leeftijd: 65
Volgens mij kan je er als vader zelfs knap last van krijgen.
Stel je brengt het kind zonder ID naar de verjaardag in Duitsland en je vrouw krijgt 'spontaan een vervelende bui'. Belt met 112 met de volgende mededeling: "Mijn ex is er met mijn dochter vandoor naar ik denk Duitsland." Een hoop ellende haal je jezelf op je nek. Politie kan namelijk in actie komen voor ontvoering van het kind, wat vooralsnog niet ontkracht kan worden door de aanwezigheid van enig ID bij het kind. Totdat een en ander is uitgezocht zit je denk ik even vast.
Stel je brengt het kind zonder ID naar de verjaardag in Duitsland en je vrouw krijgt 'spontaan een vervelende bui'. Belt met 112 met de volgende mededeling: "Mijn ex is er met mijn dochter vandoor naar ik denk Duitsland." Een hoop ellende haal je jezelf op je nek. Politie kan namelijk in actie komen voor ontvoering van het kind, wat vooralsnog niet ontkracht kan worden door de aanwezigheid van enig ID bij het kind. Totdat een en ander is uitgezocht zit je denk ik even vast.
Met vriendelijke groet,
ThunderSTreak
drive safe4safety
ThunderSTreak
drive safe4safety
- zijlvaart67
- Moderator
- Geslacht:
Ik vind dit juist een heel mooi voorbeeld van een ex-man die problemen maakt..mwb schreef:
En als mama dwarsligt door de politie te bellen, heb je evengoed gezeik; met of zonder ID. Dat vind ik niet zo interessant. Maar uit de casus lees ik alleen maar 't tegenovergestelde..
De laatste keer dat ik voor een vakantie in Europa m'n paspoort heb meegenomen, kan ik me niet herinneren. De laatste keer dat ik daar gecontroleerd ben, ook niet. En m'n geheugen gaat terug tot m'n 3e..
Ff de grens over 'hoppen' voor een kinderfeestje, waar hebben we 't over. Het gaat niet over een vliegreis naar een ver land. Laat dat kind lekker een feestje vieren..
Duizenden Nederlanders hoppen dagelijks (met kinderen) die grens over; al is 't maar om benzine te tanken of een bratwurst te halen. En ongetwijfeld zonder paspoort. Denken jullie nou echt dat de Duitsers deze reis opvalt of dat het ze überhaupt interesseert?
Het is dat ik af en toe ook nog buiten Europa op vakantie ga, anders zou ik nooit meer een paspoort aanschaffen..
-
- Infopolitie Gast
iedereen allereerst bedankt voor alle reacties
inmiddels heb ik bij mijn ex-vrouw aangegeven dat ik weiger onze dochter over de grens mee te nemen zonder id.
ik gun mijn dochter zeker het feestje, maar uit principe wil ik geen enkele overtreding begaan, hoe klein de kans ook is dat ik hierop gecontroleerd kan worden.
stel er gebeurd iets (bijv. krijg een aanrijding op duits grondgebied) of zo, kan ik ook alsnog problemen krijgen...
vind het wel beetje vreemd dat een politie-agent en moderator hier, voorstelt om het toch gewoon te doen ondanks dat het eigenlijk niet mag...???
de kinderen hebben trouwens helemaal geen enkele id, dus is geen kwestie van niet meegeven door mijn ex.
gezien er ernstige problemen onderling zijn sinds de scheiding en zij al meermaals valse aangifte tegen mij heeft gedaan, ga ik dit avontuur niet wagen.
zoals reeds hierboven aangegeven in reacties, kan ze nog altijd 112 bellen met mededeling dat ik het kind naar het buitenland ontvoer.
in recent verleden is BJZ jarenlang betrokken geweest wegens de onderlinge ruzies.
daarbij heeft mijn ex altijd aangegeven dat ik nooit met de kinderen over de grens zou mogen gaan van haar, zogenaamd uit vrees dat ik ze zou ontvoeren.
iets wat ik nooit zou doen, maar dat doet er nu niet toe... maar zou dan wel weer een groot probleem om te bewijzen dat ik ooit toestemming heb gekregen van haar.
BJZ gelooft toch altijd weer moeder en nooit vader, want ze kunnen zich niet voorstellen dat een moeder zoiets onterecht zou doen.
hoe dan ook...
ik begrijp in ieder geval dat het wettelijk niet toegestaan is om met een kind over de grens te gaan zonder id voor dat kind.
dat is voor mij ook een reden om dit te weigeren.
ik laat me daar mijn ex-vrouw niet aanzetten tot iets wat wettelijk niet toegestaan is, ongeacht hoe klein de pakkans is.
mijn ex-vrouw heeft nu geeist dat ik de kinderen een uur eerder thuis breng dan afgesproken.
zij zal dan zelf onze dochter naar het feestje toebrengen.
dan is het haar eigen risico en beslissing om willens en wetens dit te doen.
inmiddels heb ik bij mijn ex-vrouw aangegeven dat ik weiger onze dochter over de grens mee te nemen zonder id.
ik gun mijn dochter zeker het feestje, maar uit principe wil ik geen enkele overtreding begaan, hoe klein de kans ook is dat ik hierop gecontroleerd kan worden.
stel er gebeurd iets (bijv. krijg een aanrijding op duits grondgebied) of zo, kan ik ook alsnog problemen krijgen...
vind het wel beetje vreemd dat een politie-agent en moderator hier, voorstelt om het toch gewoon te doen ondanks dat het eigenlijk niet mag...???
de kinderen hebben trouwens helemaal geen enkele id, dus is geen kwestie van niet meegeven door mijn ex.
gezien er ernstige problemen onderling zijn sinds de scheiding en zij al meermaals valse aangifte tegen mij heeft gedaan, ga ik dit avontuur niet wagen.
zoals reeds hierboven aangegeven in reacties, kan ze nog altijd 112 bellen met mededeling dat ik het kind naar het buitenland ontvoer.
in recent verleden is BJZ jarenlang betrokken geweest wegens de onderlinge ruzies.
daarbij heeft mijn ex altijd aangegeven dat ik nooit met de kinderen over de grens zou mogen gaan van haar, zogenaamd uit vrees dat ik ze zou ontvoeren.
iets wat ik nooit zou doen, maar dat doet er nu niet toe... maar zou dan wel weer een groot probleem om te bewijzen dat ik ooit toestemming heb gekregen van haar.
BJZ gelooft toch altijd weer moeder en nooit vader, want ze kunnen zich niet voorstellen dat een moeder zoiets onterecht zou doen.
hoe dan ook...
ik begrijp in ieder geval dat het wettelijk niet toegestaan is om met een kind over de grens te gaan zonder id voor dat kind.
dat is voor mij ook een reden om dit te weigeren.
ik laat me daar mijn ex-vrouw niet aanzetten tot iets wat wettelijk niet toegestaan is, ongeacht hoe klein de pakkans is.
mijn ex-vrouw heeft nu geeist dat ik de kinderen een uur eerder thuis breng dan afgesproken.
zij zal dan zelf onze dochter naar het feestje toebrengen.
dan is het haar eigen risico en beslissing om willens en wetens dit te doen.
-
- Stamgast
- Roepnaam: Jan
- Geslacht:
- Leeftijd: 70
Toen ik dit draadje begon te lezen, bekroop mij hetzelfde gevoel als wat ThunderSTreak schreef.
En dat komt omdat ik in mijn directe omgeving bij een goede kennis, die in een vechtscheiding zit,dergelijk problemen heb gezien.
Dat begon al met de toestemming, die beide partijen moesten geven voor de aanvraag paspoort. Want dat ging om een reis buiten Europa.
Nou schijnt het zo te zijn dat voor de aanvraag ID kaart de toestemming van 1 ouder voldoende is.
Als je in de buurt van de grens woont, dus dicht bij het buitenland: vraag samen met je kind zo'n ID kaart voor haar aan. Alle problemen opgelost.
En dat komt omdat ik in mijn directe omgeving bij een goede kennis, die in een vechtscheiding zit,dergelijk problemen heb gezien.
Dat begon al met de toestemming, die beide partijen moesten geven voor de aanvraag paspoort. Want dat ging om een reis buiten Europa.
Nou schijnt het zo te zijn dat voor de aanvraag ID kaart de toestemming van 1 ouder voldoende is.
Als je in de buurt van de grens woont, dus dicht bij het buitenland: vraag samen met je kind zo'n ID kaart voor haar aan. Alle problemen opgelost.
- zijlvaart67
- Moderator
- Geslacht:
Heerlijk, mama kan dus weer opdraven om het kind haar pleziertje te gunnen..
Ik vind 't een prachtig voorbeeld van 'over de rug van een kind' de ex dwarszitten..
En inderdaad, ik leef in de dagelijkse realiteit. Niks mis mee.. Als ik zoals u door 't leven zou moeten gaan zonder ook maar 1 keer 'de wet te overtreden', dan spring ik vandaag nog van 't dak..
Houd alsjeblieft op met die politiek correcte poppenkast, anders kan ik 't niet typeren..
Met andere woorden:
Wat kost dat nou om een auto op een autoambulance naar de garage te transporteren? Omdat u zelf niet in staat bent om het lampje te verwisselen?
Ach, laat ook maar..
Ik vind 't een prachtig voorbeeld van 'over de rug van een kind' de ex dwarszitten..
En inderdaad, ik leef in de dagelijkse realiteit. Niks mis mee.. Als ik zoals u door 't leven zou moeten gaan zonder ook maar 1 keer 'de wet te overtreden', dan spring ik vandaag nog van 't dak..
Houd alsjeblieft op met die politiek correcte poppenkast, anders kan ik 't niet typeren..
Met andere woorden:
Wat kost dat nou om een auto op een autoambulance naar de garage te transporteren? Omdat u zelf niet in staat bent om het lampje te verwisselen?
Ach, laat ook maar..
-
- Lid
- Roepnaam: Henk
- Geslacht:
In mijn ogen slaat zijlvaart67 hier de plank behoorlijk mis.
Vergis je er niet in dat een man in dit land duidelijk in een minderheidspositie is als het om de "macht" van een moeder gaat.
Zoals door topic starter aangegeven is hem duidelijk te kennen gegeven NOOIT met de kinderen over de grens te gaan. Dit tijdens bemoeienis van BJZ!
Hij heeft een verstandig besluit genomen om het niet te doen.
Triest dat dit soort dingen nog steeds gebeuren.
En inderdaad het gaat altijd over de rug van de kinderen.
Vergis je er niet in dat een man in dit land duidelijk in een minderheidspositie is als het om de "macht" van een moeder gaat.
Zoals door topic starter aangegeven is hem duidelijk te kennen gegeven NOOIT met de kinderen over de grens te gaan. Dit tijdens bemoeienis van BJZ!
Hij heeft een verstandig besluit genomen om het niet te doen.
Triest dat dit soort dingen nog steeds gebeuren.
En inderdaad het gaat altijd over de rug van de kinderen.