Rijbewijs BE met beperking automaat. B zonder beperking.

In dit forum staan de afgesloten onderwerpen uit Stel uw vraag als Gast.

Moderator: Moderatorteam

Gesloten
Gebruikersavatar
Laudy81
Infopolitie Gast

Rijbewijs BE met beperking automaat. B zonder beperking.

Ongelezen bericht door Laudy81 »

Beste,

Ik heb meer dan 10 jaar mijn B rijbewijs zonder beperking. Ik heb recent examen gedaan voor BE in een automaat.
Op het rdw-aanvraagformulier voor uitbreiding categorie staat nu bij het BE de beperking 'automaat'.
Ik heb de aanvraag daarop niet ingediend omdat ik niets heb aan BE als ik die alleen met automaat mag rijden.

Bij telefonische navraag bij het CBR wordt door hen gesteld dat de de beperking automaat wel op het rijbewijs wordt vermeld bij de categorie BE.
Maar, omdat ik B heb zonder beperking, ik ook een aanhanger mag trekken in een handgeschakelde auto.
De categorie B zou een 'hogere waarde' hebben zodat daaraan zou worden getoets. Een wettelijke bepaling waar dat in staat kan ik echter niet vinden.

Omdat ik wil voorkomen dat ik straks problemen krijg met politie/verzekering, de vraag waaraan toetst een agent?
Gebruikersavatar
zijlvaart67
Moderator
Moderator
Agent
Berichten: 14437
Lid sinds: 31 jul 2003, 20:18
Geslacht:
Leeftijd: 56
Contact:

Re: Rijbewijs BE met beperking automaat. B zonder beperking.

Ongelezen bericht door zijlvaart67 »

Niet om het een of ander, maar u krijgt gewoon een rijbewijs 'B', alsmede een rijbewijs 'BE' met de beperking 'automaat' conform art 17 Reglement rijbewijzen.

Rijdt u met een combinatie die evengoed nog onder 'B' valt dan mag dat handgeschakeld zijn, rijdt u met een zodanig grote/zware aanhangwagen dat deze combinatie onder 'BE' valt, dan zult u inderdaad een 'automaat' er voor moeten hebben staan.. Zoniet, dan rijdt u zonder rijbewijs en dat vindt de politie en de verzekering heel erg interessant..

Overigens zijn alle rijbewijscombinatie's mogelijk, ook andersom; Een rijbewijs 'B automaat' in combinatie met een rijbewijs 'BE handgeschakeld'.. Voor motorfietsen gelden wel 'de meest gunstige bepalingen', maar dat valt buiten deze casus..

Ik begrijp dat u verkeerd bent voorgelicht (door de rijschool) en uw rijbewijs 'BE' voor u compleet nutteloos is?.. :?

Wetstekst

Artikel 17

1. Aan de aanvrager van een rijbewijs, die blijkens de ten behoeve van hem in het rijbewijzenregister geregistreerde verklaring van rijvaardigheid het praktijkexamen heeft afgelegd in een motorrijtuig zonder koppelingspedaal(...), dan wel blijkens de ten behoeve van hem in het rijbewijzenregister geregistreerde verklaring van geschiktheid slechts een motorrijtuig mag besturen zonder koppelingspedaal(...), wordt een rijbewijs afgegeven dat slechts geldig is voor het besturen van motorrijtuigen van de in de verklaring van rijvaardigheid dan wel de verklaring van geschiktheid genoemde rijbewijscategorie zonder koppelingspedaal(..). In het rijbewijs is deze beperking aangeduid met een bij ministeriële regeling vastgestelde codering.
Ps: De regels omtrent 'B' en 'BE' zijn recent veranderd. Scheelt dat wellicht nog in uw situatie? Al blijft het dan ook nog weggegooid geld..

'Parkeertarieven liggen hoger dan de tarieven van een hotelkamer..'

Gebruikersavatar
Roob
Superlid
Superlid
Agent
Berichten: 671
Lid sinds: 01 jan 2006, 23:20
Twitter: @AgentDH
Locatie: Zwolle
Geslacht:
Leeftijd: 37
Contact:

Re: Rijbewijs BE met beperking automaat. B zonder beperking.

Ongelezen bericht door Roob »

Tja, de praktijk leert toch wat anders dan dat CBR telefonisch vertelt of Reglement Rijbewijzen aangeeft.

Het is namelijk geen probleem. Op je rijbewijs wordt geen beperking/code 78 (automaat) bij de categorie BE vermeld, als je al in het bezit bent van de categorie B zonder die beperking/code. Op het aanvraagformulier bij de gemeente staat bij de categorie BE nog wel de beperking vermeld, maar op het rijbewijs niet. Je mag dan gewoon BE-combinaties zonder automaat rijden.

Deze info dateert van februari 2013. Ik bevond me toen namelijk zelf in exact dezelfde situatie! Ik heb ook bij mezelf in het centrale rijbewijzenregister gekeken en ook daar staat geen beperking vermeld.


Zie ook http://www.cbr.nl/11281.pp. Andersom kan trouwens ook (B met beperking en BE met schakelauto: http://www.cbr.nl/11281.pp).
Onderzoeker screening - Politiedienstencentrum (PDC)
Gebruikersavatar
zijlvaart67
Moderator
Moderator
Agent
Berichten: 14437
Lid sinds: 31 jul 2003, 20:18
Geslacht:
Leeftijd: 56
Contact:

Re: Rijbewijs BE met beperking automaat. B zonder beperking.

Ongelezen bericht door zijlvaart67 »

Het bijzondere is dus dat ergens iemand, tegen de wetgeving in, anders besluit?

Ik vind 't prima. Dacht ik alle gekke dingen al een keer meegemaakt te hebben, maar kennelijk toch niet..

Heel bijzonder weer..

'Parkeertarieven liggen hoger dan de tarieven van een hotelkamer..'

Gebruikersavatar
Skipperje
Moderator
Moderator
Agent-BD
Vademecum
Berichten: 9184
Lid sinds: 20 mei 2004, 08:43
Roepnaam: Piet
Locatie: Fryslân
Geslacht:
Leeftijd: 65
Contact:

Re: Rijbewijs BE met beperking automaat. B zonder beperking.

Ongelezen bericht door Skipperje »

zijlvaart67 schreef:Overigens zijn alle rijbewijscombinatie's mogelijk, ook andersom; Een rijbewijs 'B automaat' in combinatie met een rijbewijs 'BE handgeschakeld'....
Volgens mij niet.

Wetstekst

3. In afwijking van artikel 17 wordt aan de aanvrager die in het bezit is van een rijbewijs B, dat is voorzien van een bij ministeriële regeling vastgestelde codering waaruit blijkt dat de houder van dat rijbewijs het praktijkexamen heeft afgelegd in een motorrijtuig zonder koppelingspedaal, en ten behoeve van wie in het rijbewijzenregister een verklaring van rijvaardigheid voor de categorie E bij B is geregistreerd waaruit blijkt dat hij het praktijkexamen heeft afgelegd met een aanhangwagen, voortbewogen door een trekkend motorrijtuig van de categorie B met koppelingspedaal een rijbewijs afgegeven voor de categorie E bij B, zonder dat voor die categorie of voor de categorie waartoe het trekkend motorrijtuig behoort, een beperking tot motorrijtuigen zonder koppelingspedaal geldt
Piet
Men moat net alles sizze wat men wit, mar wol alles witte wat men seit
Gebruikersavatar
zijlvaart67
Moderator
Moderator
Agent
Berichten: 14437
Lid sinds: 31 jul 2003, 20:18
Geslacht:
Leeftijd: 56
Contact:

Re: Rijbewijs BE met beperking automaat. B zonder beperking.

Ongelezen bericht door zijlvaart67 »

Je doelt op de 1 na laatste volzin; die heb ik inmiddels 7 keer gelezen en ik ga je inderdaad gelijk geven..

Maar goed, de logica ontgaat mij inmiddels al zodanig dat ik nergens meer wakker van kan liggen. :P

Jammer dat de casus net weer niet specifiek beschreven is.. :roll:

'Parkeertarieven liggen hoger dan de tarieven van een hotelkamer..'

Gebruikersavatar
Roob
Superlid
Superlid
Agent
Berichten: 671
Lid sinds: 01 jan 2006, 23:20
Twitter: @AgentDH
Locatie: Zwolle
Geslacht:
Leeftijd: 37
Contact:

Re: Rijbewijs BE met beperking automaat. B zonder beperking.

Ongelezen bericht door Roob »

zijlvaart67 schreef:Jammer dat de casus net weer niet specifiek beschreven is.. :roll:
Waarmee je je kunt afvragen of er in de praktijk juist gehandeld wordt door een rijbewijs BE zonder code 78 te verstrekken, als door een B-rijbewijshouder (zonder code) BE-examen wordt gedaan in een automaat.

Ik kom ook geen algemene bepaling tegen in het Reglement Rijbewijzen die dat regelt. Of ik kijk niet goed.
Onderzoeker screening - Politiedienstencentrum (PDC)
Gebruikersavatar
MotoRon
Beheerder
Beheerder
Agent-BD
Berichten: 8451
Lid sinds: 02 okt 2005, 08:38
Roepnaam: Ron
Locatie: N-Brabant
Geslacht:
Leeftijd: 65
Contact:

Re: Rijbewijs BE met beperking automaat. B zonder beperking.

Ongelezen bericht door MotoRon »

Allemaal heel interessant, maar de vraag was:
Omdat ik wil voorkomen dat ik straks problemen krijg met politie/verzekering, de vraag waaraan toetst een agent?
De politie controleert of u in het bezit bent van het rijbewijs, dat nodig is om een voertuig of de combinatie te mogen besturen, niet meer en niet minder. Als er op het rijbewijs een vermelding staat dat E alleen geldig is in combinatie met B-automaat, zal de politie daarnaar kijken.

En aangezien het CBR het rijbewijs afgeeft, en de politie daar niets mee te maken heeft, kan er in dit gastendeel een streep onder de discussie welk rijbewijs afgegeven kan/moet worden. :slotje:
MotoRon
Beheerder
motoron@infopolitie.nl
Gesloten