led verlichting blauw in auto

In dit forum staan de afgesloten onderwerpen uit Stel uw vraag als Gast.

Moderator: Moderatorteam

Gesloten
kaaskabouter
Infopolitie Gast

led verlichting blauw in auto

Bericht door kaaskabouter » 04 dec 2012, 20:57

goedendag,

ik ben van plan om blauwe 3watt led strips in mijn auto te zetten bij de voeteneinden zeg maar,
onder het dashboardkastje/stuurkolom,
nu is mijn vraag mag ik dit ongestraft doen, aangezien het met het oude neon zoals het vroeger was wel mocht maar het licht mocht niet naar buiten stralen of iets dergelijks.
nu is mijn vraag hoever gaat de wet er in met extra verlichting aan de binnenkant van de auto, en mag ik dit ook al rijdend voeren?

met vriendelijke groet

"kaaskabouter"

DiNozzo
OnTroerend goed
OnTroerend goed
Agent
Geslacht:
Leeftijd: 32
Contacteer:

Re: led verlichting blauw in auto

Bericht door DiNozzo » 04 dec 2012, 21:59

Zolang de verlichting welke je in de auto voert aan de buitenkant niet te zien is, mag het (art 5.2.65 lid 1 Regeling Voertuigen). Voor alle overige voertuigeisen kan je in hoofdstuk 5.2 van de Regeling Voertuigen terecht, waarbij 5.2.51 t/m 5.2.65 over verlichting gaat.
"He who fights with monsters might take care lest he thereby become a monster. And if you gaze for long into an abyss, the abyss gazes also into you.”
- Friedrich Nietzsche.

autotechniek
Infopolitie Gast

Bericht door autotechniek » 05 dec 2012, 11:31

Ikzelf heb twee blauwe buisjes onder mijn dashbord zitten, deze zijn weer verbonden met een schakelaar zodat ik ze aan en uit kan zetten. Ik heb ze ingebouwd, maar ben weer van plan ze eruit te halen, wanneer ik ze aanzet in de avond/nacht word de reflectie aan de binnenkant van mijn zijruit weerkaatst. hierdoor kan ik niet in mijn buiten spiegels kijken, dit mag dus niet omdat je dan niks zit, hou daar ook rekening mee ;)

olle-griese
Superlid
Superlid
Roepnaam: Peter
Twitter: #serviesonline
Geslacht:
Leeftijd: 62
Contacteer:

Bericht door olle-griese » 06 dec 2012, 23:40

DiNozzo schreef:Zolang de verlichting welke je in de auto voert aan de buitenkant niet te zien is, mag het
Niet te zien is of niet naar buiten straalt.
Ik denk het laatste.
Oftewel, als je een wit stuk papier tegen de ruit aan houd en die wordt niet blauw mag het.
Of zie ik dat verkeerd.
Als je kunt toeteren , kun je ook remmen.

zijlvaart67
Moderator
Moderator
Agent
Roepnaam: העזה
Geslacht:
Leeftijd: 52
Contacteer:

Bericht door zijlvaart67 » 07 dec 2012, 02:03

Ik neem 't nog iets ruimer; niet bedoeld is om naar buiten te stralen.. Autoverlichting zit (per definitie) aan de buitenzijde van een voertuig..

Binnenverlichting is zichtbaar van buiten en straalt ook daadwerkelijk uit naar buiten. Evengoed zijn hier geen verlichtingseisen op van toepassing.

Ik houd 't simpel; interieurverlichting is te allen tijde en in alle kleuren toegestaan.. Ongetwijfeld bestaan er grijze gebieden, maar ik ben een liefhebber van 'de rode draad'..

'You are a loaded gun, but only the enemy pulls the trigger...'
Eyal Yanilov (hoofdinstructeur Krav Maga)

Krav Maga

העבר שלי הוא כהה כמו העתיד שלי

Skipperje
Moderator
Moderator
Agent
Vademecum
Roepnaam: Piet
Geslacht:
Leeftijd: 61
Contacteer:

Bericht door Skipperje » 07 dec 2012, 18:44

zijlvaart67 schreef:Ik neem 't nog iets ruimer; niet bedoeld is om naar buiten te stralen.. Autoverlichting zit (per definitie) aan de buitenzijde van een voertuig..

Binnenverlichting is zichtbaar van buiten en straalt ook daadwerkelijk uit naar buiten. Evengoed zijn hier geen verlichtingseisen op van toepassing.

Ik houd 't simpel; interieurverlichting is te allen tijde en in alle kleuren toegestaan.. Ongetwijfeld bestaan er grijze gebieden, maar ik ben een liefhebber van 'de rode draad'..
Wettekst
mogen personenauto’s niet zijn voorzien van:
b. in het voertuig aanwezige lichten of objecten die licht uitstralen naar de buitenzijde van het voertuig.
Als autoverlichting per definitie aan de buitenzijde zit, was dit artikel niet nodig. Maar er staat in het artikel wel dat de verlichting niet naar buiten mag stralen. Je kunt buiten wel zien dat de binnenverlichting aan is, maar naar buiten stralen? Ik vind van niet. Zo ook blauwe lichten die onder het dashboard zitten. Maar als je achter een ruit een lamp hebt, waarvan de gloeidraad en reflector dusdanig zijn uitgevoerd dat het licht naar buiten straalt, dan lijkt mij dat dit artikel pas van toepassing is.

Piet
Men moat net alles sizze wat men wit, mar wol alles witte wat men seit

gelderblom
Stamgast
Stamgast
Roepnaam: Jan
Geslacht:
Leeftijd: 65
Contacteer:

Bericht door gelderblom » 07 dec 2012, 19:23

Hoeveel auto's zijn er niet, waarbij je het licht van het navigatiesysteem van buitenaf kunt zien?

zijlvaart67
Moderator
Moderator
Agent
Geslacht:
Contacteer:

Bericht door zijlvaart67 » 07 dec 2012, 22:47

Dat artikel gaat voor mij ook niet over 'echte' autoverlichting, Piet. En dat niet alleen; wijs mij eens een auto aan met binnenverlichting die niet naar buiten uitstraalt.. Als mijn oog t buiten waarneemt, straalt 't naar buiten, anders is 't niet waar te nemen voor de mens. Nergens wordt ook gesproken over direct of indirect..

Ik vind 't een leuk artikel en begrijp ook wel dat t bedoeld is om gaten in de wetgeving te dichten, maar verder gaat t nergens over..

Op grond van dat artikel is, strikt lezend, iedere automobilist die z'n binnenverlichting aanzet altijd in overtreding..

En niet alleen om wat 'gelderblom' aangeeft; je gsm zal maar over gaan, die kan ook knap naar buiten stralen. Een goede indicatie voor €220,- boete en niet van overtreding van de RV, lijkt me..

Gelukkig schijnt het bedoeld te zijn om 'kerstverlichting' ed te weren en laat men (gekleurde) andere verlichting al heel snel buiten beschouwing. Oftewel, bouw de hele auto vol met alle vormen van interieurverlichting in de deurstijlen, in 't plafond, in de portieren, etc, (rood en blauw zijn populair bij vrachtwagenchauffeurs vanwege de bijkomende effecten), en verder is niets aan de hand. Ook niet als je leeslampjes ed aanzet cq extra inbouwt.. Tenminste, ik word er niet door getriggerd.. Ook al niet omdat vrachtwagenfabrikanten standaard met verschillende kleuren werken..

De bespreking zegt er dit over:
N 651 In het voertuig aanwezige lichten of objecten die licht uitstralen naar de buitenzijde van het voertuig.
Dit nieuwe lid geeft een uitbreiding aan art. 5.*.65. Het komt bij regelmaat voor dat er kerstboompjes, Valentijn hartjes e.d. objecten binnen het voertuig worden geplaatst of opgehangen. En bij voorkeur in diverse kleuren.
Ik ga 't niet moeilijker maken dan dit..

Overigens word ik uberhaupt niet zo heel snel meer door dit artikel getriggerd. Hoogstens als er, in de verte, blauwe lampen branden cq knipperen en het (achteraf) geen hulpverleningsvoertuig betreft. Ik ga er, zeker 's nachts, dan onmiddellijk vanuit dat ik ergens een achtervolging mis oid en uit pure pisnijd, vanwege deze misleiding, schrijf ik de chauffeur dan op..

Krav Maga

Skipperje
Moderator
Moderator
Agent
Vademecum
Roepnaam: Piet
Geslacht:
Leeftijd: 61
Contacteer:

Bericht door Skipperje » 08 dec 2012, 08:48

zijlvaart67 schreef:Dat artikel gaat voor mij ook niet over 'echte' autoverlichting, Piet.
Ik bedoelde het zelfde te zeggen, alleen ben jij wat duidelijker :wink:

Piet
Men moat net alles sizze wat men wit, mar wol alles witte wat men seit

zijlvaart67
Moderator
Moderator
Agent
Geslacht:
Contacteer:

Bericht door zijlvaart67 » 08 dec 2012, 12:05

Haha, thanks.. :wink:

Krav Maga

Gesloten