Sigarettenpeuk op Straat

In dit forum staan de afgesloten onderwerpen uit Stel uw vraag als Gast.

Moderator: Moderatorteam

Jesse
Infopolitie Gast

Sigarettenpeuk op Straat

Ongelezen bericht door Jesse »

Beste mensen,

Ik ben vandaag op straat samen met een vriend van mij bekeurd voor het gooien van een peuk op straat bij Amsterdam Centraal station. Ik had geen idee dat, dat überhaupt strafbaar was en dat je daar een bekeuring voor krijgt. Vervolgens kwam ik erachter dat de boete 120 euro bedraagt. Een bedrag dat ik eigenlijk belachelijk hoog vind, zeker voor een student. Ik had verder het idee dat het allemaal een beetje onprofessioneel ging, ze vertelde pas laat het bedrag en halverwege liep de politieagent weg met mijn legitimatie om een vrouw te helpen om vervolgens wat later weer terug te komen. Schijnbaar hadden ze een soort van 'milieudag' waarin ze actief opzoek gingen naar burgers zoals ik, die voordat ze de metro instapte nog even snel een sigaretje wilden roken. Nu kan ik nergens terugvinden of het bedrag nou eigenlijk klopt en in welke mate het strafbaar is. Verder ben ik van plan om bezwaar aan te tekenen? Heeft dat in zo'n situatie zin? Overigens heb ik ook nergens een waarschuwing gezien/gekregen dat sigarettenpeuken op straat strafbaar is.

MarcH
Deskundige
Deskundige
Jurist/Advocaat
Vademecum
Roepnaam: Marc
Geslacht:

Re: Sigarettenpeuk op Straat

Ongelezen bericht door MarcH »

In de Afvalstoffenverordening van Amsterdam staat:
Artikel 18 Achterlaten van straatafval
1. Het is verboden straatafval in de openbare ruimte achter te laten zonder gebruik te maken van de van gemeentewege of anderszins geplaatste of voorgeschreven bakken, manden of soortgelijke voorwerpen.
2. Het is verboden om andere afvalstoffen dan straatafval achter te laten in daartoe van gemeentewege of anderszins geplaatste of voorgeschreven bakken, manden of soortgelijke voorwerpen.
Verder staat in artikel 1 van de verordening:
7. straatafval: huishoudelijke afvalstoffen van zeer beperkte omvang en gewicht, zoals proppen, papier, sigarettenpeuken, kauwgom, plastic bekertjes en blikjes, verpakkingsmateriaal, etenswaren, niet zijnde klein chemisch afval, ontstaan buiten een perceel;
Kortom, het achterlaten van een peuk op straat is verboden. Via artikel 10.23 van de Wet milieubeheer en de artikelen 1a, 2 en 6 van de Wet op de economische delicten is het ook een strafbaar feit. Daar hoort ook een transactie/strafbeschikking ter hoogte van 120 euro bij (feitcode H 022).

Overigens had wellicht ook voor een ander strafbaar feit gekozen kunnen worden en dan was het uitgekomen op een transactie van 340 euro.

Wanneer je een transactie ontvangt, kan je ervoor kiezen niet te betalen. Dan ontvang je vanzelf op enig moment een dagvaarding. Als je een strafbeschikking ontvangt, zal je verzet moeten aantekenen (om later dan een dagvaarding te ontvangen).
Be yourself, no matter what they say ...

Gauloises
Lid
Lid
Roepnaam: Rick
Geslacht:
Leeftijd: 32

Ongelezen bericht door Gauloises »

Bijstandsmoeder, ambtenaar, directeur, multimiljardair of student: het boetebedrag is voor iedereen gelijk. Bespaar je de moeite om dáár bezwaar tegen in te dienen.

Jesse
Infopolitie Gast

Maar 120 euro is toch buiten proportioneel groot? Zeker in vergelijking met bijvoorbeeld wildplassen of met de fiets over de stoep fietsen. Ik heb het gevoel dat ik een beetje de dupe ben van een soort symboolpolitiek. Aangezien het hele probleem veel te groot is om eigenlijk aan te pakken. Daarbij is er bij de ingang van de metro geen asbak o.i.d. waar ik het wel in had kunnen doen. Maar het heeft dus geen zin om bezwaar aan te tekenen? Dat ik er misschien met een waarschuwing vanaf kom? :|

Dillon
Infopolitie Gast

Ongelezen bericht door Dillon »

Besten,

Sinds wanneer is dit dan strafbaar?

Was namelijk in maart dit jaar op de rollerbank terecht gekomen, en heb daar gewoon staan roken en die peuk op de grond gegooid, niemand die er toen wat over zei?

Guido
24 uurs servicer
24 uurs servicer
Agent
Roepnaam: toffe gast
Geslacht:
Leeftijd: 37

Ongelezen bericht door Guido »

Jesse schreef:. Daarbij is er bij de ingang van de metro geen asbak o.i.d. waar ik het wel in had kunnen doen. Maar het heeft dus geen zin om bezwaar aan te tekenen? Dat ik er misschien met een waarschuwing vanaf kom? :|

Huh?
U steekt een peuk op, en dan moet er maar een afvalbak geplaatst zijn? anders moet u hem wel op de grond gooien?
Guido

zijlvaart67
Moderator
Moderator
Agent
Geslacht:
Leeftijd: 54

Ongelezen bericht door zijlvaart67 »

Ach, iemand die een appel weggooide kreeg ook een veel lagere boete.

Je kan het altijd proberen met een zielig verhaal dat je maar een arme student bent.

Misschien heb je mazzel, misschien pech.. Maar je zal voor de rechtszaak dan wel tijd, moeite (en geld) moeten investeren..

'Als het klimaat geen constanten kent, kent het ook geen crisis..'

Julio
OnTroerend goed
OnTroerend goed
Vrijwilliger
Roepnaam: Julio
Geslacht:
Leeftijd: 33

Ongelezen bericht door Julio »

Dillon schreef:Besten,

Lees even het bericht van March.

Overigens kan ik wel begrijpen waarom hiertegen opgetreden wordt, vooral bij stations. Meestal zijn dat de plekken, bij de ingang, waar het een enorme bende is met weggegooide peuken, briefjes, kauwgom en weet ik wat nog meer.
GLM
"Was ik maar wat rijker en niet zo knap."

MarcH
Deskundige
Deskundige
Jurist/Advocaat
Vademecum
Roepnaam: Marc
Geslacht:

Ongelezen bericht door MarcH »

Dillon schreef:Sinds wanneer is dit dan strafbaar?

Was namelijk in maart dit jaar op de rollerbank terecht gekomen, en heb daar gewoon staan roken en die peuk op de grond gegooid, niemand die er toen wat over zei?
Het is al jaren strafbaar op grond van de artikelen die ik heb genoemd.
zijlvaart67 schreef:Ach, iemand die een appel weggooide kreeg ook een veel lagere boete.
Klopt, maar die had wel een transactie gekregen van 180 euro (voor het feit waar de transactie inmiddels is verhoogd tot 340 euro).
Be yourself, no matter what they say ...

Gauloises
Lid
Lid
Roepnaam: Rick
Geslacht:
Leeftijd: 32

Ongelezen bericht door Gauloises »

Jesse schreef:Maar het heeft dus geen zin om bezwaar aan te tekenen? Dat ik er misschien met een waarschuwing vanaf kom? :|
Als jij overtuigd bent van je gelijk, heeft het zin. In de eerste plaats voor jezelf. Maar je kunt alleen bezwaar aantekenen tegen het feit dat je deze bekeuring gehad hebt, waarmee je min of meer zegt dat je 'm onterecht vindt. Tegen het bedrag kun je niets doen, dat zijn vastgestelde bedragen.

zijlvaart67
Moderator
Moderator
Agent
Geslacht:
Leeftijd: 54

Ongelezen bericht door zijlvaart67 »

En met dat laatste ben ik 't weer niet eens..

Een rechter huldigt, ook noodgedwongen, nog steeds het standpunt dat (strafrecht)boete's in overeenstemming moeten zijn met de draagkracht van de verdachte..

Ga eens bij rechtszaken kijken en je ziet vele malen dat boete's verlaagd worden om de meest bizarre redenen; van 'draagkracht' tot en met 'het is wel heel lang geleden allemaal', etc etc..

'Als het klimaat geen constanten kent, kent het ook geen crisis..'

rai
Moderator
Moderator
KMAR
Geslacht:
Leeftijd: 48

Ongelezen bericht door rai »

zijlvaart67 schreef:Ga eens bij rechtszaken kijken en je ziet vele malen dat boete's verlaagd worden om de meest bizarre redenen; van 'draagkracht' tot en met 'het is wel heel lang geleden allemaal', etc etc..
Sterker nog, zelfs "weersomstandigheden" kunnen zelfs leiden tot matiging van een sanctie.
Het is welliswaar een Mulder-zaak, maar het geeft wel aan, dat als je maar genoeg omstandigheden aangeeft, dit resultaat kan hebben.
In onderstaande casus was er een boete opgelegd vanwege parkeren in strijd met parkeerverbod E1.
Betrokkene voerde aan niet geparkeerd te hebben, maar dat er slechts sprake was van losactiviteiten, waardoor er geen sprake was van parkeren.
Dit verweer werd verworpen, maar toch werd de sanctie gematigd:
Betrokkene heeft aangevoerd dat er ten tijde van de verweten gedraging sprake was van bijzondere weersomstandigheden. Er was hevige sneeuwval en vanwege de gladheid had betrokkene zijn auto voor het winkelpand stil laten staan om te laden en lossen. Hij is door de winkel gelopen om in het magazijn dozen te lossen en was binnen een paar minuten weer terug bij zijn auto, aldus betrokkene. Betrokkene heeft ter zitting zijn standpunt nader toegelicht en heeft nog aangevoerd dat hij met zijn vrouw naar haar werk is gereden om zes kerstpakketten te lossen. Het waren zware pakketten en betrokkene heeft twee keer moeten lopen. Dit heeft in totaal maar ongeveer vier minuten geduurd. Zijn vrouw kan dit bevestigen. De achterklep van zijn auto heeft gedurende het lossen steeds opengestaan. Nadat betrokkene de tweede keer de pakketten had neergezet en terug bij zijn auto kwam, zat er een bekeuring onder de ruitenwisser.
Beslissing van de rechtbank:
Naar het oordeel van de kantonrechter is niet aannemelijk geworden dat zich zulke uitzonderingen hebben voorgedaan en is voldoende komen vast te staan dat de gedraging, te weten parkeren in strijd met een parkeerverbod, is verricht en rechtvaardigt de opgelegde sanctie.
De door betrokkene aangevoerde omstandigheden, en dan met name het feit dat er sprake was van bijzondere weersomstandigheden, geven de kantonrechter aanleiding te sanctie te matigen als hierna bepaald.

4.3 Het beroep is dan ook gedeeltelijk gegrond.

5. De beslissing

De kantonrechter:

verklaart het beroep gedeeltelijk gegrond.

bepaalt dat aan betrokkene een bedrag van € 30.,00 dient te worden gerestitueerd.
Met andere woorden, als je goed kunt l*llen en je kunt ook nog eens een leuk verhaal ophangen, kan het zo maar zijn dat je goedkoper de deur uit gat, ondanks dat het "feit" bewezen is.
Geeft ook gelijk aan, dat vastgestelde bedragen, niet zo zwart-wit zijn als ze op papier staan.

Vent
Stamgast
Stamgast
Geslacht:

Ongelezen bericht door Vent »

zijlvaart67 schreef: Een rechter huldigt, ook noodgedwongen, nog steeds het standpunt dat (strafrecht)boete's in overeenstemming moeten zijn met de draagkracht van de verdachte..
De rechter huldigt dat standpunt omdat wij dat van rechters verlangen. Daarnaast verhoogt de politiek (standaard)boetes telkens opnieuw om zo de begroting beter rond te krijgen. Dat een rechter hier niet automatisch in meegaat, vind ik zo gek nog niet. Anders gezegd, de prijs van de peuk op straat hangt af van hoeveel geld we naar Griekenland sturen.

De standaard bedragen zijn gekozen uit praktisch oogpunt, niet omdat het het meest rechtvaardige zou zijn.

Jesse
Infopolitie Gast

Ik denk dat ik uit principe bezwaar ga maken tegen de boete, omdat ik het er gewoon niet mee eens ben dat men 120 euro kan krijgen voor het weggooien van en sigarettenpeuk. Wat ik mij trouwens afvraag over de hele kwestie is dat er natuurlijk geen daadwerkelijk bewijs is dát ik die peuk op de grond heb gegooid, toch? Ik snap dat het geen reden is om in dit geval de boete nietig te verklaren, maar hoe zit dat? Is het standaard zo dat de mening van de politie zwaarder meetelt dan die van de burger? Hoe worden trouwens ook zulke boetes bepaald? Als ik een vuilniszak op de grond had achtergelaten vól met rotzooi, staat dat dan gelijk aan die sigarettenpeuk?
Julio schreef:
Dillon schreef:Besten,

Lees even het bericht van March.

Overigens kan ik wel begrijpen waarom hiertegen opgetreden wordt, vooral bij stations. Meestal zijn dat de plekken, bij de ingang, waar het een enorme bende is met weggegooide peuken, briefjes, kauwgom en weet ik wat nog meer.
Dat voorbeeld geeft alleen maar aan dat boetes uitdelen in deze situatie alleen maar een 'druppel op de hete plaat' is.

Skipperje
Moderator
Moderator
Agent-BD
Vademecum
Roepnaam: Piet
Geslacht:
Leeftijd: 62

Ongelezen bericht door Skipperje »

Jesse schreef:Ik denk dat ik uit principe bezwaar ga maken tegen de boete, omdat ik het er gewoon niet mee eens ben dat men 120 euro kan krijgen voor het weggooien van en sigarettenpeuk.
Had je maar meer principes. Ik hoop dat je een rechter met principes treft en dat hij het juiste bedrag vaststeld die gelden voor de overlast en ergernis van rotzooi op straat.

Piet
Men moat net alles sizze wat men wit, mar wol alles witte wat men seit

Gesloten