Wanneer mag de politie je op de rollerbank zetten?
Moderator: Moderatorteam
-
max18 TS
- Infopolitie Gast
Wanneer mag de politie je op de rollerbank zetten?
Hallo,
Ik heb een vraagje met betrekking tot de rollerbank. Over een tijdje wordt het, als het goed is, weer lekker weer en zal de politie ook weer volop de rollerbank inzetten. Nu wil ik graag even helderheid over de volgende punten want op verschillende sites worden deze punten tegengesproken.
1. Bij welke snelheid ben je je scooter kwijt? Wat is dan de boete en moet je hem dan laten herkeuren?
2. Stel ik weet dat er een rollerbank en weet ook dat de mijn scooter te hard loopt en zet hem uit en loop verder, mag ik dan worden aangehouden om mee te gaan naar de rollerbank of moeten ze eerst een aanleiding hebben hiervoor? (dus mij zien rijden oid)
Alvast bedankt jongens,
gr. Max
Ik heb een vraagje met betrekking tot de rollerbank. Over een tijdje wordt het, als het goed is, weer lekker weer en zal de politie ook weer volop de rollerbank inzetten. Nu wil ik graag even helderheid over de volgende punten want op verschillende sites worden deze punten tegengesproken.
1. Bij welke snelheid ben je je scooter kwijt? Wat is dan de boete en moet je hem dan laten herkeuren?
2. Stel ik weet dat er een rollerbank en weet ook dat de mijn scooter te hard loopt en zet hem uit en loop verder, mag ik dan worden aangehouden om mee te gaan naar de rollerbank of moeten ze eerst een aanleiding hebben hiervoor? (dus mij zien rijden oid)
Alvast bedankt jongens,
gr. Max
- Skipperje
- Roepnaam: Piet
- Geslacht:
- Leeftijd: 67
Re: Wanneer mag de politie je op de rollerbank zetten?
1: Bij pas de 3e overtreding raak je de bromfiets kwijt. Wel zal de 1e overtreding van meer dan 15 km/h te snel invordering van het kentekenbewijs betekenen. Wat dat kost hoor je later van justitie.
2: Als de politie je niet heeft zien rijden kan je niet op de rollenbank komen. Maar ja, dan kun je altijd wel gaan lopen want toen ik nog motorrijder was nam ik iedere dienst meerdere bromfietsen mee voor een controle.
Piet
2: Als de politie je niet heeft zien rijden kan je niet op de rollenbank komen. Maar ja, dan kun je altijd wel gaan lopen want toen ik nog motorrijder was nam ik iedere dienst meerdere bromfietsen mee voor een controle.
Piet
Men moat net alles sizze wat men wit, mar wol alles witte wat men seit
- Krabsalade
- Roepnaam: Koen
- Geslacht:
- Leeftijd: 45
Ik ben het hier toch niet mee eens. Ook als je met je bromfiets op straat loopt neem je deel aan het verkeer, en kan je volgens mij voor een controle van de constructiesnelheid op de rollerbank gezet worden. Je krijgt immers geen bekeuring voor de gereden snelheid, maar voor een te hoge constructiesnelheid.Skipperje schreef:2: Als de politie je niet heeft zien rijden kan je niet op de rollenbank komen. Maar ja, dan kun je altijd wel gaan lopen want toen ik nog motorrijder was nam ik iedere dienst meerdere bromfietsen mee voor een controle.
Piet
Even the smallest person can change the course of the future!
- Skipperje
- Geslacht:
Gelukkig kunnen we daar mooi over discussieren op dit forum. In de wet staat niet dat deelnemers aan het verkeer zich moeten houden aan de bepalingen van de Regeling voertuigen. In de Regeling voertuigen staat:Krabsalade schreef:Ik ben het hier toch niet mee eens. Ook als je met je bromfiets op straat loopt neem je deel aan het verkeer, en kan je volgens mij voor een controle van de constructiesnelheid op de rollerbank gezet worden. Je krijgt immers geen bekeuring voor de gereden snelheid, maar voor een te hoge constructiesnelheid.Skipperje schreef:2: Als de politie je niet heeft zien rijden kan je niet op de rollenbank komen. Maar ja, dan kun je altijd wel gaan lopen want toen ik nog motorrijder was nam ik iedere dienst meerdere bromfietsen mee voor een controle.
Piet
Wetstekst
Artikel 5.1.11. Het is de bestuurder van een voertuig verboden daarmee te rijden en de eigenaar of houder verboden daarmee te laten rijden, indien.....
Piet
- Winterschläfer
- Roepnaam: Robbert
- Geslacht:
- Leeftijd: 37
Aan de hand lopen is dus ook rijden en besturen. Tenminste, die discussie is hier ook weleens gevoerd vanwege rijbewijsplichtigheid? 
Nothing great is easy.
- Skipperje
- Geslacht:
Ja, dat klopt voor het besturen, en dat gaat over de Wegenverkeerswet 1994. Maar, in mijn beleving is dat geen rijden, althans niet zoals de Regeling voertuigen dat bedoelt.Winterschläfer schreef:Aan de hand lopen is dus ook rijden en besturen. Tenminste, die discussie is hier ook weleens gevoerd vanwege rijbewijsplichtigheid?
Piet
Een persoon zonder rijbewijs die met een scoorer loopt geef ik toch echt geen prent voor rijden zonder rijbewijs. Jij ook niet lijkt mij?
-
- Skipperje
- Geslacht:
Ik leg op het forum meestal alleen uit wat de wettelijke regels zijn en niet wat ik zou doen.Sprray schreef:Een persoon zonder rijbewijs die met een scoorer loopt geef ik toch echt geen prent voor rijden zonder rijbewijs. Jij ook niet lijkt mij?
Piet
- Hilde
- Roepnaam: Mevr. mr. Bitch
- Geslacht:
- Leeftijd: 60
Opmerking van moderator Hilde12
Heren, houden we ons even aan de beantwoording van de vraag?Discussies over wat wel en niet gedaan wordt zijn andere gedeeltes van het forum voor
==================================
Mensen struikelen niet over bergen maar over molshopen. (Confucius)
Mensen struikelen niet over bergen maar over molshopen. (Confucius)
- Krabsalade
- Roepnaam: Koen
- Geslacht:
- Leeftijd: 45
Ik heb deze situatie wel eens bij de hand gehad, en de bekeuring die eruit voortkwam is gewoon door gegaan. Dus iemand die met een scooter loopt kan wat mij betreft op de rollerbank, en kan ook bekeurd worden. Dat gebeurd ook wel degelijk. In mijn ogen is er ook sprake van een bestuurder:Winterschläfer schreef:Aan de hand lopen is dus ook rijden en besturen. Tenminste, die discussie is hier ook weleens gevoerd vanwege rijbewijsplichtigheid?
Met een brommer aan de hand lopen is wel degelijk besturen. En bestuurders zijn volgens artikel 160 wegenverkeerswet verplicht mee te werken aan onderzoek aan het motorrijtuig dat door hun wordt bestuurd (lid 4).bestuurder van een motorrijtuig: degene die het motorrijtuig bestuurt of degene die, overeenkomstig de bij algemene maatregel van bestuur gestelde voorwaarde, wordt geacht het motorrijtuig onder zijn onmiddellijk toezicht te doen besturen;
Ik hoor het natuurlijk graag als ik er naast zit.......
Even the smallest person can change the course of the future!
- Skipperje
- Geslacht:
Ik verval in herhaling, maar ik vind dat je ernaast zit. Hij is wel bestuurder voor de Wegenverkeerswet 1994, maar er wordt niet gereden conform de Regeling voertuigen. Dus is de Regeling voertuigen niet van toepassing. Lees artikel 5.1.1. Rv maar.
Overigens kun je op kennisnet lezen dat als iemand loopt met een bromfiets en de motor is koud, dat er dan ook geen sprake is van besturen. (volgens kennisnet op grond van jurisprudentie bepaald)
En dat hij op grond van 160 verplicht is mee te werken ben ik wel met je eens. Maar je wilt met dat technisch onderzoek een feit aan gaan tonen van een wet die niet van toepassing is.
Piet
Overigens kun je op kennisnet lezen dat als iemand loopt met een bromfiets en de motor is koud, dat er dan ook geen sprake is van besturen. (volgens kennisnet op grond van jurisprudentie bepaald)
En dat hij op grond van 160 verplicht is mee te werken ben ik wel met je eens. Maar je wilt met dat technisch onderzoek een feit aan gaan tonen van een wet die niet van toepassing is.
Piet
- zijlvaart67
- Geslacht:
- Leeftijd: 59
Piet heeft helemaal gelijk.
In de WvW bestaat geen definitie van 'besturen' en 'rijden'. De Hoge Raad heeft voor 'besturen' ooit iets geroepen in de trant van 'een essentiële invloed uitoefenen op de voortbeweging en rijrichting van het voertuig', cq iets wat daarop lijkt.
Voorbeeld van een arrest van de HR:
Iemand duwt (dronken) een auto naar huis. Veroordeling voor art 8 (besturen) is terecht...
Edoch deze heer rijdt niet met cq in het voertuig. 'Rijden' wordt, ook gebaseerd op jurisprudentie, omschreven als 'voortbewegen met behulp van'...
Constructiesnelheid is echter strafbaar gesteld bij het RV en daar is specifiek vastgelegd wanneer het eea strafbaar is, namelijk bij het rijden. 'Rijden' is fundamenteel iets anders dan (een discussie over) 'besturen' en 'deelnemen aan het verkeer'...
Overigens kan Piet ook alleen maar gelijk hebben, want anders zou de opzet omtrent het 'mobiele bellen' geheel onjuist beargumenteerd zijn in de wetgeving...
In de WvW bestaat geen definitie van 'besturen' en 'rijden'. De Hoge Raad heeft voor 'besturen' ooit iets geroepen in de trant van 'een essentiële invloed uitoefenen op de voortbeweging en rijrichting van het voertuig', cq iets wat daarop lijkt.
Voorbeeld van een arrest van de HR:
Iemand duwt (dronken) een auto naar huis. Veroordeling voor art 8 (besturen) is terecht...
Edoch deze heer rijdt niet met cq in het voertuig. 'Rijden' wordt, ook gebaseerd op jurisprudentie, omschreven als 'voortbewegen met behulp van'...
Constructiesnelheid is echter strafbaar gesteld bij het RV en daar is specifiek vastgelegd wanneer het eea strafbaar is, namelijk bij het rijden. 'Rijden' is fundamenteel iets anders dan (een discussie over) 'besturen' en 'deelnemen aan het verkeer'...
Overigens kan Piet ook alleen maar gelijk hebben, want anders zou de opzet omtrent het 'mobiele bellen' geheel onjuist beargumenteerd zijn in de wetgeving...
'Dingen simpel houden is heel moeilijk, dingen moeilijk maken is daarentegen heel simpel..'