Voordringen verkeerslicht met motor, waarom niet?

In dit forum staan de afgesloten onderwerpen uit Stel uw vraag als Gast.

Moderator: Moderatorteam

Gesloten
Gebruikersavatar
Swoopie
Infopolitie Gast

Voordringen verkeerslicht met motor, waarom niet?

Ongelezen bericht door Swoopie »

Hallo forumteam,

Op motor-forum.nl ontstaan regelmatig discussies over gedoogd/toegestaan/etc... dat gaat dan vaak over het filerijden, maar ook nog wel eens over het voordringen bij een verkeerslicht. Dit is bij mijn weten simpelweg niet toegestaan, maar wordt (in mijn beleving) vaak gedoogd door agenten.

Mag het inderdaad niet? En zo nee, op basis van welke regels zou je een verbaal kunnen krijgen? Ik zit zelf te denken aan het te laat verlaten van een voorsorteervlak en/of het overschrijden van een doorgetrokken streep, maar klopt dit?

Bedankt!
Swoopie
Gebruikersavatar
noname
Infopolitie Gast

Re: Voordringen verkeerslicht met motor, waarom niet?

Ongelezen bericht door noname »

Ik kan je niet zeggen waarvoor er geschreven kan worden, als dat zo is. Maar ik twijfel of er geschreven kan worden voor 'verlaten van voorsorteervak'. Het gebeurt namelijk nog wel eens dat je gewoon met de motor in hetzelfde vak kan blijven rijden. Zo ook met file rijden, als de auto's op de linkerbaan uiterst links gaan rijden.
Gebruikersavatar
Swoopie
Infopolitie Gast

Re: Voordringen verkeerslicht met motor, waarom niet?

Ongelezen bericht door Swoopie »

noname schreef:Ik kan je niet zeggen waarvoor er geschreven kan worden, als dat zo is. Maar ik twijfel of er geschreven kan worden voor 'verlaten van voorsorteervak'. Het gebeurt namelijk nog wel eens dat je gewoon met de motor in hetzelfde vak kan blijven rijden.
Daar ben ik juist benieuwd naar, of je ervoor ondubbelzinnig beboet kan worden en op basis waarvan.
Zo ook met file rijden, als de auto's op de linkerbaan uiterst links gaan rijden.
Je noemt filerijden, maar bij filerijden is dit juist niet van belang, omdat dat gewoon toegestaan is, mits je je gedraagt volgens de gedragscode. M.a.w. daar hoef je er niet op te letten of je op dezelfde rijbaan blijft, wat in de praktijk ook onmogelijk is.
Gebruikersavatar
Kale
Infopolitie Gast

Re: Voordringen verkeerslicht met motor, waarom niet?

Ongelezen bericht door Kale »

Wordt toegestaan omdat het achteraan een file staan met een motor gewoon veel gevaarlijker is dan met een auto. Daarbij komt dat een motor vele malen sneller weg is dan een auto dus ook verder geen overlast veroorzaakt.
Dat er automobilisten zijn die dat niet leuk vinden zegt meer wat over hun lijkt me.
Gebruikersavatar
Skipperje
Moderator
Moderator
Agent-BD
Vademecum
Berichten: 9184
Lid sinds: 20 mei 2004, 08:43
Roepnaam: Piet
Locatie: Fryslân
Geslacht:
Leeftijd: 65
Contact:

Re: Voordringen verkeerslicht met motor, waarom niet?

Ongelezen bericht door Skipperje »

Swoopie schreef:Je noemt filerijden, maar bij filerijden is dit juist niet van belang, omdat dat gewoon toegestaan is, mits je je gedraagt volgens de gedragscode. M.a.w. daar hoef je er niet op te letten of je op dezelfde rijbaan blijft, wat in de praktijk ook onmogelijk is.
Als je zelf al vindt dat het bij filerijden wel mag, dan wist je het antwoord toch ook al? Een rij auto's voor een verkeerslicht is toch ook een file.

Piet
Men moat net alles sizze wat men wit, mar wol alles witte wat men seit
Gebruikersavatar
Swoopie
Infopolitie Gast

Re: Voordringen verkeerslicht met motor, waarom niet?

Ongelezen bericht door Swoopie »

Kale schreef:Wordt toegestaan omdat het achteraan een file staan met een motor gewoon veel gevaarlijker is dan met een auto. Daarbij komt dat een motor vele malen sneller weg is dan een auto dus ook verder geen overlast veroorzaakt.
Dat er automobilisten zijn die dat niet leuk vinden zegt meer wat over hun lijkt me.
Heb je het nu over filerijden of over het voordringen bij een verkeerslicht of beide? Filerijden is toegestaan dat weet ik, daarom ging mijn vraag ook expliciet over het voordringen, omdat ik meende dat dat officieel niet mag.
Skipperje schreef:
Swoopie schreef:Je noemt filerijden, maar bij filerijden is dit juist niet van belang, omdat dat gewoon toegestaan is, mits je je gedraagt volgens de gedragscode. M.a.w. daar hoef je er niet op te letten of je op dezelfde rijbaan blijft, wat in de praktijk ook onmogelijk is.
Als je zelf al vindt dat het bij filerijden wel mag, dan wist je het antwoord toch ook al? Een rij auto's voor een verkeerslicht is toch ook een file.

Piet
Maar is dat voor de wet ook zo? Dat vraag ik me af, als dat zo is en een rij bij het stoplicht ook een file is, prima, dan heb ik mijn eigen vraag al beantwoord, maar daar ben ik inderdaad niet zeker van. En, ondanks jullie antwoorden (dank daarvoor) heb ik nog geen ondubbelzinnig antwoord gezien :)
Gebruikersavatar
Kale
Infopolitie Gast

Re: Voordringen verkeerslicht met motor, waarom niet?

Ongelezen bericht door Kale »

I file Zelfst. Naamw. Meervoud van file rij auto's die niet of nauwelijks vooruitkomt door een verkeersopstopping
Gebruikersavatar
Fer
Inventaris
Inventaris
Berichten: 1519
Lid sinds: 06 jun 2009, 15:47
Contact:

Re: Voordringen verkeerslicht met motor, waarom niet?

Ongelezen bericht door Fer »

Swoopie schreef: Maar is dat voor de wet ook zo? Dat vraag ik me af, als dat zo is en een rij bij het stoplicht ook een file is, prima, dan heb ik mijn eigen vraag al beantwoord, maar daar ben ik inderdaad niet zeker van. En, ondanks jullie antwoorden (dank daarvoor) heb ik nog geen ondubbelzinnig antwoord gezien :)
De regels die gelden voor een file op de snelweg gelden ook voor een file binnen de bebouwde kom, bij een verkeerslicht, buiten de bebouwde kom.
Met andere woorden. Er mag door motorrijders worden ingehaald MITS er aan de ongeschreven gedragsregels wordt gehouden. Komt de verkeersveiligheid in gevaar kan er geschreven worden voor de welbekende artikel 5 (kapstokartikel).
Als je gaat slapen met een jeukend gat, sta je op met een stinkende vinger.
Gebruikersavatar
zijlvaart67
Moderator
Moderator
Agent
Berichten: 14443
Lid sinds: 31 jul 2003, 20:18
Geslacht:
Leeftijd: 56
Contact:

Re: Voordringen verkeerslicht met motor, waarom niet?

Ongelezen bericht door zijlvaart67 »

Zodra er ergens 'een groepje voertuigen rijdt of stilstaat, waarbij de voorste het (tragere) tempo bepaalt', is er sprake van file. Een en ander gebaseerd op vaste jurisprudentie want een wettelijke definitie van een file bestaat er niet.

Links inhalen heeft altijd al gemogen, rechts inhalen mag bij file's ook. Oftewel, tussen het verkeer doorrijden om vooraan te komen is gewoon toegestaan omdat je zowel links als rechts aan 't inhalen bent. Nergens staat ook beschreven dat je voor inhalen een hele rijstrook moet gebruiken.

Zolang het niet gevaarlijk is, is het eea (zoals Fer al heeft aangegeven) gewoon toegestaan. Verhalen van Koos Spee over 'gedogen' is bullshit. De beste man zei dit waarschijnlijk om te zorgen dat de motorrijder voorzichtiger zou gaan rijden en dat was wel nodig ook. Daarnaast is de 'gedragscode' grappig, maar juridisch gezien, nergens op gebaseerd... Feit is echter wel dat er hierdoor een bepaald verwachtingspatroon wordt geschapen (inhalen uitsluitend tussen de 2e linker rijstroken) dat daaraan (!) wel een bepaalde waarde wordt toegekend.

Overigens zou 't wel strafbaar zijn om over een voorsorteervak dat bedoeld is voor een andere rijrichting, naar voren te rijden, maar ik kan me niet voorstellen dat iemand daarvoor een bekeuring zou uitdelen. Tenminste, niet puur voor dat ene feit. Dan is er vaak meer aan de hand...

'Parkeertarieven liggen hoger dan de tarieven van een hotelkamer..'

Gebruikersavatar
Swoopie
Infopolitie Gast

Re: Voordringen verkeerslicht met motor, waarom niet?

Ongelezen bericht door Swoopie »

Mensen, bedankt voor alle uitleg, helemaal duidelijk! :thanks:
Gebruikersavatar
drsing
Infopolitie Gast

Re: Voordringen verkeerslicht met motor, waarom niet?

Ongelezen bericht door drsing »

Wat je ook wel vaak ziet, is dat een motor vooraan gaat staan bij een stoplicht, maar dan voorbij de stopstreep want daar staat de voorste auto uit de rij. Ik neem aan dat dat dus niet mag, al wacht de motor netjes op groen licht om dan als eerste weg te zijn.
Peter
Gebruikersavatar
choppie cop
Infopolitie Gast

Re: Voordringen verkeerslicht met motor, waarom niet?

Ongelezen bericht door choppie cop »

Het heet inderdaad niet voor niets een stopstreep. Houd in dat je ervoor stil moet staan.
Maar laten we nou geen zout op slakken gaan leggen. Dit is gewoon algemeen geaccepteerd en waar zouden we ons druk om maken??
Gebruikersavatar
drsing
Infopolitie Gast

Re: Voordringen verkeerslicht met motor, waarom niet?

Ongelezen bericht door drsing »

inderdaad, maar de motor staat dan soms op bijvoorbeeld een zebrapad te wachten en dat kunnen sommigen (voetgangers) vervelend vinden. maar als de politie er geen punt van maakt, vind ik het best hoor.
Gebruikersavatar
zijlvaart67
Moderator
Moderator
Agent
Berichten: 14443
Lid sinds: 31 jul 2003, 20:18
Geslacht:
Leeftijd: 56
Contact:

Re: Voordringen verkeerslicht met motor, waarom niet?

Ongelezen bericht door zijlvaart67 »

Laat ik 't zo zeggen:
Als ik iets dergelijks tref, jaag ik 'm ff terug... Bekeuren zou niet snel in me opkomen...

Zeker motorsmerissen kennen de dilemma's/beperkingen/mogelijkheden van de motorfiets... :wink:

'Parkeertarieven liggen hoger dan de tarieven van een hotelkamer..'

Gebruikersavatar
Fer
Inventaris
Inventaris
Berichten: 1519
Lid sinds: 06 jun 2009, 15:47
Contact:

Re: Voordringen verkeerslicht met motor, waarom niet?

Ongelezen bericht door Fer »

drsing schreef:inderdaad, maar de motor staat dan soms op bijvoorbeeld een zebrapad te wachten en dat kunnen sommigen (voetgangers) vervelend vinden. maar als de politie er geen punt van maakt, vind ik het best hoor.
Volgens de letter van de wet is het inderdaad niet toegestaan om na de stopstreep te stoppen. Gelukkig kan de gemiddelde diender ook de geest van de wet lezen. Ook al wordt dit door sommige ontkent overigens. Zolang alles veilig en netjes gaat is er niets aan het handje. Wanneer er bijvoorbeeld voetgangers last hebben bij het oversteken omdat daar een motorfiets in de weg staat is het wellicht tijd voor een gesprekje, maar dan nog zou ik hem/haar in ieder geval niet bekeuren.

Voor een motorrijder is het nu over het algemeen veiliger voor de file dan achter de file. Dit weegt bij mij en bij vele collega's zwaarder dan wel of niet met de voorband voor de stopstreep stoppen.
Als je gaat slapen met een jeukend gat, sta je op met een stinkende vinger.
Gesloten