Strafblad en VOG vraagjes

In dit forum staan de afgesloten onderwerpen uit Stel uw vraag als Gast.

Moderator: Moderatorteam

Gesloten
Gebruikersavatar
Cinnamon
Infopolitie Gast

Strafblad en VOG vraagjes

Ongelezen bericht door Cinnamon »

Beste Forumers,

Ik ben gister helaas opgepakt (meerderjarig) voor klein winkeldiefstal (product van € 3,99). Ik heb een boete betaald en er is mij inmiddels verteld door een politieagent dat ik een strafblad heb heb.

Nou heb ik enkele vragen over het strafblad.

Hoe lang blijft mijn strafblad staan?

Ik werk in de financiële sector en moet af en toe een VOG aanvragen. Heeft iemand ervaring/weet iemand tot hoe ver dit invloed heeft op mijn toekomstige carrière? Sinds het enkel een klein misdrijf is hoop ik dat het niet op mijn VOG wordt bekend gemaakt.

Kan ik eventueel een taakstraf doen om mijn strafblad weg te werken? Of een geldboete? Want als het invloed heeft op mijn werkkeuze dan is het eigenlijk een soort broodroof. Ik heb namelijk al een opleiding hierin gedaan en werkervaring. Om me nu om te scholen vind ik wel erg drastisch.

Ik heb wel vaker vroeger bijbaantjes gehad waar in een sollicitatieformulier de volgende vragen stonden:
Heeft u een strafblad? [ ] Ja [ ] Nee
Mogen wij dit nakijken? [ ] Ja [ ] Nee
Mogen ze dit zomaar nakijken als ik ja zeg op de 2de vraag? Want moeten ze dat niet verplicht via een VOG doen?


Ik weet dat het veel is maar heel erg bedankt! Dit gaat mij heel erg helpen. :thanks:

Groetjes,

Marleen
Botje
OnTroerend goed
OnTroerend goed
Berichten: 4415
Lid sinds: 08 apr 2005, 23:14
Contact:

Re: Strafblad en VOG vraagjes

Ongelezen bericht door Botje »

Beste Marleen, je hebt helaas een strafblad al heet dat al een tijdje een aantekening in het justitiële documentatieregister. Winkeldiefstal is een misdrijf en dat betekent dat deze registratie 30 jaar blijft staan. Je kunt niets doen om deze registratie ongedaan te maken. Het is niet ondenkbaar dat een vermogensdelict zoals diefstal nadelige gevolgen heeft voor iemand die in de financiële sector werkt.

Met betrekking tot je tweede vraag is het anderen niet toegestaan om zonder jouw toestemming jouw gegevens in het strafblad te bekijken. Ik kan me echter wel voorstellen dat wanneer die toestemming niet gegeven wordt, de sollicitatieprocedure beëindigd wordt. Waarom zou immers iemand die niets te verbergen heeft daar moeilijk over doen.

Overigens hoeft een strafblad niet je hele leven lang nadelige gevolgen te hebben. Vaak wordt voor het afgeven van een verklaring omtrent gedrag (VOG) een bepaalde tijd teruggekeken (bijvoorbeeld 5 jaar) en als er in die tijd niets gebeurd is wordt de verklaring afgegeven. Ook kan de aard van het strafbare feit en de reden van het plegen van het strafbare feit van invloed zijn op de verklaring.
Voorts ben ik van mening dat er een einde moet komen aan de figuur Zwarte Piet.
Gebruikersavatar
rai
Moderator
Moderator
KMAR
Berichten: 7387
Lid sinds: 06 jul 2004, 21:54
Locatie: Regio Rotterdam Rijnmond
Geslacht:
Leeftijd: 51
Contact:

Re: Strafblad en VOG vraagjes

Ongelezen bericht door rai »

Cinnamon schreef:Ik ben gister helaas opgepakt (meerderjarig) voor klein winkeldiefstal (product van € 3,99). Ik heb een boete betaald en er is mij inmiddels verteld door een politieagent dat ik een strafblad heb heb.
Als eerste, wat voor "boete" heeft u betaald ???
Heeft u ter plaatse 151 euro betaald aan de winkelier, dan is dit namelijk NIET de boete, maar een civielrechtelijke aangelegenheid, bedoeld als schadeloosstelling van de winkelier voor de gemaakte kosten en overlast.

De strafrechtelijke boete voor winkeldiefstal, in het geval dat de waarde van het gestolen goed niet meer bedraagt dan 50 euro (uw casus), is 200 euro.

Op basis van dit bedrag kunt u dus bepalen (en zeggen) waarvoor u betaald heeft.

Daarnaast, mocht het gaan om het bedrag van 151 euro, dan zal met aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid er binnenkort een acceptgiro in de bus verschijnen, met het verzoek het tweede bedrag over te maken op het rekeningnummer van het CJIB.
Gebruikersavatar
RNA
Stamgast
Stamgast
Berichten: 1030
Lid sinds: 28 apr 2009, 18:40
Geslacht:
Leeftijd: 35
Contact:

Re: Strafblad en VOG vraagjes

Ongelezen bericht door RNA »

Cinnamon schreef:Beste Forumers,
Ik werk in de financiële sector en moet af en toe een VOG aanvragen. Heeft iemand ervaring/weet iemand tot hoe ver dit invloed heeft op mijn toekomstige carrière? Sinds het enkel een klein misdrijf is hoop ik dat het niet op mijn VOG wordt bekend gemaakt.
Ik zou er vanuit gaan dat je geen VOG meer krijgt, diefstal is een misdrijf en je hebt inderdaad een aantekening (ofwel 'strafblad). Echter in bepaalde sectoren wegen een aantal zaken minder zwaar mee, en vormen die ook geen belemmering voor het krijgen van een VOG. Als voorbeeld noem ik een zeden-delict, dat is voor een docent belangrijk om niet op naam te hebben maar is voor bijv. een vuilnisman minder van belang.
Net zoals je als taxi-chauffeur geen VOG zal krijgen als je veroordeeld bent voor rijden onder invloed, is dit voor een school meester al weer minder van belang.

Ik weet niet wat je precies doet, maar diefstal en financiële sector zal geen goede combinatie zijn... ongeacht het bedrag! Wees eerlijk tegen je werkgever en wacht niet af tot je die VOG moet aanvragen is mijn advies.
Cinnamon schreef:Want als het invloed heeft op mijn werkkeuze dan is het eigenlijk een soort broodroof. Ik heb namelijk al een opleiding hierin gedaan en werkervaring. Om me nu om te scholen vind ik wel erg drastisch.
Sorry, de enige die broodroof pleegt ben je zelf. Je had 3x na moeten denken of het wel verstandig is om iets te stelen en bovendien had je de consequenties kunnen overzien.
Als ik nu iets steel en veroordeeld word ben ik mijn baan kwijt. Dan ga ik ook niet mekkeren over broodroof, het is dan mn eigen schuld.
Don't ever confuse the two, your life and your work. That's what I have to say. The second is only a part of the first.
Gebruikersavatar
Vvr
Infopolitie Gast

Re: Strafblad en VOG vraagjes

Ongelezen bericht door Vvr »

Opmerking van moderator thijeleo

Tekst verwijderd, is volledig off topic.
M.v.g.

Vincent
Gebruikersavatar
J o h a n
Stamgast
Stamgast
Berichten: 1062
Lid sinds: 15 jan 2006, 12:52
Geslacht:
Contact:

Re: Strafblad en VOG vraagjes

Ongelezen bericht door J o h a n »

k heb wel vaker vroeger bijbaantjes gehad waar in een sollicitatieformulier de volgende vragen stonden:
Heeft u een strafblad? [ ] Ja [ ] Nee
Mogen wij dit nakijken? [ ] Ja [ ] Nee
Mogen ze dit zomaar nakijken als ik ja zeg op de 2de vraag? Want moeten ze dat niet verplicht via een VOG doen?

Ze hoeven niets, alleen als ze een vog eisen en u uw vog niet krijgt, dan zal men waarschijnlijk de functie
aan iemand anders geven. Dit akkefietje heeft mogelijk dus nog een vervelend staartje.

Je hebt geen andere keus dan de komende jaren, verstandiger te winkelen. Met 1 streepje tegen, heb je
meer kans op een vog dan met 2 streepjes tegen......

Je schrijft, een kleine winkeldiefstal, 3,99. Pas op met zulke uitspraken. Men kan denken, als voor dat
klein geld al jat, wat doet ze dan als ze kans ziet iets groots achterover te drukken...

Bagatalliseer het niet, ook niet als je eventueel moet voorkomen.

Johan
Gesloten