politie en marechaussee

In dit forum staan de afgesloten onderwerpen uit Stel uw vraag als Gast.

Moderator: Moderatorteam

Gebruikersavatar
Gast
Infopolitie Gast

politie en marechaussee

Ongelezen bericht door Gast »

Dag allemaal,

Mijn zwager werkt bij de marechaussee en ik mag binnenkort beginnen aan de opleiding bij de politie.
Op verjaardagen wanneer mensen vragen stellen over het verschil tussen de koninklijke marechaussee en de politie vertelt mijn zwager altijd het volgende:

De politie en de koninklijke marechaussee zijn eigenlijk hetzelfde.
De koninklijke marechaussee voert alleen ook groene taken uit zoals de MP, de koninklijke marechaussee is namelijk een onderdeel van defensie.
De laatste jaren helpt de koninklijke marechaussee steeds meer met taken van de politie zoals verkeerscontroles etc.
(tot dit gedeelte snap ik nog wel)

De politie heeft dit altijd tegen willen houden en heeft dit liever nooit graag gewild, maar omdat de politie het werk steeds minder aan kan zijn ze dit nu wel verplicht om toe te laten.
De koninklijke marechaussee neemt het in de burgermaatschappij over van de politie wanneer het geweldsgebruik te hoog wordt (ik denk dan aan rellen) en de koninklijke marechaussee grijpt ook in bij (hij heeft daar een bepaald woord voor) bijvoorbeeld een grote overval met automatische wapens waarin het gevaar groot is. Dit mag/kan volgens hem de politie niet doen.

Kortom wanneer de politie het niet aan kan dan komt de koninklijke marechaussee. (wanneer het geweld toeneemt)

Nu vraag ik mij af klopt dit bovenstaande verhaal wel?

De politie beschikt toch ook over een arrestatie team? en de ME van de politie is toch niets slechter dan die van de koninklijke marechaussee? (Ik snap overigens best dat de ME van de koninklijke marechaussee assisteert bij grote evenementen).

Kunnen jullie mij misschien een goed beeld geven van dit verhaal?

Alvast bedankt!


gast
Gebruikersavatar
Guido
Infopolitie Gast

Re: politie en marechaussee

Ongelezen bericht door Guido »

Je zwager doet zijn werk wat interessanter voor dan het is.
Er is weliswaar een onderdeel van defensie wat ingrijpt als de reguliere politie het niet redt, maar dan is het bijna oorlog.
Overigens heeft de politie nooit de samenwerking met de marechaussee beknot, maar is dit een tijdje moeilijker geweest vanwege de bevoegdheid van de marechaussee.

Het verhaal over de grote overval met automatische wapens is broodje aap, de politie heeft veel meer arrestatieteams.
De koninklijke marechaussee heeft een eigen ME peleton en draait wel eens mee, niet omdat het nodig is, maar om aan hun inzetten te komen...

Kortom, laat je zwager maar lekker kletsen ;)
Gebruikersavatar
Gast
Infopolitie Gast

Re: politie en marechaussee

Ongelezen bericht door Gast »

Oke, nu wordt het een stuk duidelijker voor mij.

Ik snapte het in eerste instantie niet maar nu u het zo zegt is het eigenlijk een opgeblazen verhaal, waar je gewoon niet op in moet gaan maar gewoon maar moet laten lopen :wink: .

hartelijk dank!

groeten,

gast
Gebruikersavatar
SWAT
24 uurs servicer
24 uurs servicer
Agent
Jurist/Advocaat
Berichten: 7482
Lid sinds: 25 mei 2003, 23:47
Locatie: Den Haag
Geslacht:
Leeftijd: 63
Contact:

Re: politie en marechaussee

Ongelezen bericht door SWAT »

Vele jaren geleden leverde de KMAR een "vaste" bijstand aan de (toen nog Haagse) politie. Op de binnenstad bureaus draaiden op de meeste ploegen ook 1 of 2 marechaussees mee in de normale politie diensten. Toen hadden we allemaal nog blauwe overhemden en je kon alleen aan de epauletten en aan het wapen zien wie de agent en wie de marechaussee was. Op enig moment (heb geen idee meer waarom) is die bijstand afgebouwd en zijn veel marechaussees overgestapt naar het korps.
Stay safe out there.
Gebruikersavatar
zijlvaart67
Moderator
Moderator
Agent
Berichten: 14438
Lid sinds: 31 jul 2003, 20:18
Geslacht:
Leeftijd: 56
Contact:

Re: politie en marechaussee

Ongelezen bericht door zijlvaart67 »

Vraag eens aan die soldaat waarom ze allemaal overstappen naar de politie en er bitter weinig interesse is om de overstap andersom te maken... :lol:

En daarbij; als er 1 organisatie aan 't afslanken en inleveren is, dan is 't Gods eigen wapen wel...

'Parkeertarieven liggen hoger dan de tarieven van een hotelkamer..'

Gebruikersavatar
zijlvaart67
Moderator
Moderator
Agent
Berichten: 14438
Lid sinds: 31 jul 2003, 20:18
Geslacht:
Leeftijd: 56
Contact:

Re: politie en marechaussee

Ongelezen bericht door zijlvaart67 »

Guido schreef:JEr is weliswaar een onderdeel van defensie wat ingrijpt als de reguliere politie het niet redt, maar dan is het bijna oorlog.
Je hebt 't toch niet over de BBE, hè? Want die club, met inmiddels een andere naam, valt tegenwoordig gewoon onder de verantwoordelijkheid van de politie. Sterker nog, het klpd zelfs... :?

Daarnaast moet je zwagerlief maar eens confronteren met een journaaluitzending uit 2007:
Op 14 september 2007 werd bekend dat de DSI kampt met een chronisch gebrek aan personeel, omdat mensen ontslag nemen omdat ze vinden dat ze te weinig worden ingezet.

bron: Wikipedia

'Parkeertarieven liggen hoger dan de tarieven van een hotelkamer..'

Gebruikersavatar
Hilde
Moderator
Moderator
Agent
Jurist/Advocaat
Berichten: 11101
Lid sinds: 18 apr 2006, 21:56
Roepnaam: Mevr. mr. Bitch
Geslacht:
Leeftijd: 58
Contact:

Re: politie en marechaussee

Ongelezen bericht door Hilde »

zijlvaart67 schreef:Vraag eens aan die soldaat waarom ze allemaal overstappen naar de politie en er bitter weinig interesse is om de overstap andersom te maken... :lol:
Diegenen die hier thuis woont heeft als enige reden om over te stappen dat hij niet meer op uitzending wilde, ivm het feit dat hij nu een klein meisje rond heeft huppelen dat hij geen maanden kan missen.
De anderen die ik ken hadden dezelfde reden, en ook een aantal moesten eruit omdat ze een kontakt bepaalde tijd hadden.
==================================
Mensen struikelen niet over bergen maar over molshopen. (Confucius)
Gebruikersavatar
blauwebaret
Infopolitie Gast

Re: politie en marechaussee

Ongelezen bericht door blauwebaret »

Doelt hij hier niet op de BE (bijstandseenheid) ?
Gebruikersavatar
RubenR
Infopolitie Gast

Re: politie en marechaussee

Ongelezen bericht door RubenR »

Naar mijn weten bestaat er geen BE. Dat was eerst BBE (Bijzondere Bijstands Eenheid), en die is met een aantal andere diensten opgegaan in de DSI (Dienst Speciale Interventies).
Gebruikersavatar
RubenR
Infopolitie Gast

Re: politie en marechaussee

Ongelezen bericht door RubenR »

Trouwens, de BBE was van het korps mariniers, en de BSB was van de KMAR, laten we dingen niet door elkaar halen.
Gebruikersavatar
Gast
Infopolitie Gast

Re: politie en marechaussee

Ongelezen bericht door Gast »

Als ik zo op internet kijk dan bestaat de BBE uit 3 onderdelen: BBE-Mariniers, BBE-Krijgsmacht en BBE-Politie

De politie beschikt dus ook over een BBE.

misschien dat mijn zwager doelde op de BSB?
btw. leden van de BSB komen niet alleen bij de koninklijke marechaussee vandaan maar ook van de politie, luchtmobiel, KCT en mariniers.
Gebruikersavatar
RubenR
Infopolitie Gast

Re: politie en marechaussee

Ongelezen bericht door RubenR »

Gast schreef:Als ik zo op internet kijk dan bestaat de BBE uit 3 onderdelen: BBE-Mariniers, BBE-Krijgsmacht en BBE-Politie

De politie beschikt dus ook over een BBE.

misschien dat mijn zwager doelde op de BSB?
btw. leden van de BSB komen niet alleen bij de koninklijke marechaussee vandaan maar ook van de politie, luchtmobiel, KCT en mariniers.
De leden van de BSB komen misschien van die andere diensten vandaan, maar de BSB hoort bij de KMAR. Verder is het zo dat er een grote hervorming is geweest waardoor die diensten zijn ondergebracht bij de DSI, vallend onder de verantwoordelijkheid van het KLPD. De diensten bestaan afzonderlijk ook nog wel, maar ze heten niet allemaal 'BBE'. De BBE is echt van het korps mariniers. De politie beschikt dus niet over een BBE, maar over arrestatie teams. Die arrestatieteams leveren een bijdrage aan de DSI, en dan zijn we weer rond.

Ik denk dat je op de wikipedia pagina van de BBE hebt gekeken, maar als je goed leest dan lees je dat deze verschillende BBE onderdelen niet meer als zodanig bestaan, maar, nogmaals, zijn ondergebracht bij de DSI.

Je zwager zal waarschijnlijk inderdaad doelen op de BSB, maar dat is lang niet de enige speciale eenheid in Nederland.

Ik weet niet zeker of het nu duidelijker is geworden. :)
Laatst gewijzigd door RubenR op 05 dec 2011, 17:24, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Sietse
Stamgast
Stamgast
Agent
Berichten: 950
Lid sinds: 29 okt 2003, 20:56
Roepnaam: Sietse
Geslacht:
Leeftijd: 36
Contact:

Re: politie en marechaussee

Ongelezen bericht door Sietse »

De Kmar heeft wel degelijk een BE. De bijstandseenheid, een vorm van de ME alleen voor de iets zwaardere klussen. Kijk maar eens rond op youtube voor filmpjes van deze dames en heren. Opzich hetzelfde werk als de ME, maar ook inzetbaar bij vuurwapendreiging etc.
D'ran
Gebruikersavatar
RubenR
Infopolitie Gast

Re: politie en marechaussee

Ongelezen bericht door RubenR »

Oh ok, dat wist ik niet, als ik het goed begrijp een kruising tussen ME en AT?
Gebruikersavatar
rai
Moderator
Moderator
KMAR
Berichten: 7387
Lid sinds: 06 jul 2004, 21:54
Locatie: Regio Rotterdam Rijnmond
Geslacht:
Leeftijd: 51
Contact:

Re: politie en marechaussee

Ongelezen bericht door rai »

Nee, heeft op zich niets te maken met het AT.

Laten we het simpel zeggen.
Wat een DSI "boven" een AT zit, zit een "BE" boven een ME.

Dit boven moet je dan zien in de beschikbaarheid en zwaarte van de middelen die ze hebben.
Gesloten