met een quad over de openbare weg?

In dit forum staan de afgesloten onderwerpen uit Stel uw vraag als Gast.

Moderator: Moderatorteam

reinko
Infopolitie Gast

met een quad over de openbare weg?

Ongelezen bericht door reinko »

wanneer mag je pas met je quad over de openbare weg?

ik zoek eigenlijk wat is er voor nodig (rijbewijs, verzekering en veranderingen aan een bestaande quad lichten enz.)
SWAT
24 uurs servicer
24 uurs servicer
Agent
Jurist/Advocaat
Geslacht: Man
Leeftijd: 63

Re: met een quad over de openbare weg?

Ongelezen bericht door SWAT »

Als de quad is goedgekeurd door de RDW en dus voorzien is van een kenteken dan mag je met die quad over de openbare weg rijden. Uiteraard alleen als je het bijhorende rijbewijs bezit.
Stay safe out there.
Aasur
Superlid
Superlid
Agent
Roepnaam: Aasur
Leeftijd: 40

Ongelezen bericht door Aasur »

Alle info over verschillende soorten quads en de voorwaarden om er mee op de weg te rijden zijn terug te vinden op de site van de rijksoverheid.
Check: http://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen ... uigen/quad :idea:
Assumption is the mother of all f*ck-ups!
Skipperje
Moderator
Moderator
Agent-BD
Vademecum
Roepnaam: Piet
Leeftijd: 66

Ongelezen bericht door Skipperje »

Er zijn ook quads in de vorm van landbouwtrekker of motorrijtuig met beperkte snelheid. Dan geen rijbewijs, geen kenteken, geen helm, geen gordel, rijden vanaf 16 jaar en wel een verzekering.
Deze ontbreken bij de overheid.

Piet
Men moat net alles sizze wat men wit, mar wol alles witte wat men seit
Botje
OnTroerend goed
OnTroerend goed

Ongelezen bericht door Botje »

Skipperje schreef:Er zijn ook quads in de vorm van landbouwtrekker of motorrijtuig met beperkte snelheid. Dan geen rijbewijs, geen kenteken, geen helm, geen gordel, rijden vanaf 16 jaar en wel een verzekering.
Deze ontbreken bij de overheid.
Wellicht ontbreken die omdat er maar heel erg weinig quads zijn die aan de criteria van mmbs of landbouwtrekker voldoen.
Voorts ben ik van mening dat er een einde moet komen aan de figuur Zwarte Piet.
Skipperje
Moderator
Moderator
Agent-BD
Vademecum

Aasur schreef:Alle info over verschillende soorten quads en de voorwaarden om er mee op de weg te rijden zijn terug te vinden op de site van de rijksoverheid.
Check: http://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen ... uigen/quad :idea:
Ik heb enige tijd geleden een verzoek gekregen om te reageren op de site van de rijksoverheid. Dit heb ik toen geschreven.
► Laat Spoiler zien
Piet
zijlvaart67
Moderator
Moderator
Agent
Leeftijd: 57

Ongelezen bericht door zijlvaart67 »

Toemaar... Mijn complimenten...

'De mening van een rechter is ook maar een mening..'

Skipperje
Moderator
Moderator
Agent-BD
Vademecum

zijlvaart67 schreef:Toemaar... Mijn complimenten...
:thanks:
politiekennisnet-kennis-verkeer en vervoer-weggebruikers-quads en trikes controleren (+ redactie :wink: )

of Blik op de weg 22/3/11 (vanaf 12.45)

Piet
Bandit
Infopolitie Gast

Ongelezen bericht door Bandit »

Wat een super programma is dat Blik op de Weg toch ook! :D

De agent in die uitzending heeft het aangaande de landbouw quads trouwens WEL over een constructiesnelheid van 45 kilometer per uur - hoe zit dat nu dan?

Overigens kan ik het dragen van een helm op een quad altijd aanraden, uit eigen ervaring, en alleen als opmerking dat ik blij ben dat ik er niet met een gordel
aan vast zat toen ik ermee over de kop sloeg...

Het kunnen gevaarlijke dingen zijn en vereisen behoorlijk wat behendigheid om veilig te besturen.. Ik ben ervan genezen in ieder geval!

B.
Dusty
Deskundige
Deskundige

Ongelezen bericht door Dusty »

Bandit schreef:Wat een super programma is dat Blik op de Weg toch ook! :D

De agent in die uitzending heeft het aangaande de landbouw quads trouwens WEL over een constructiesnelheid van 45 kilometer per uur - hoe zit dat nu dan?
Heb zo het vermoeden dat die 'bewuste agent' jou hier persoonlijk een antwoord komt geven......... 8)
Dus nog eventjes geduld.
Skipperje
Moderator
Moderator
Agent-BD
Vademecum

Bandit schreef: De agent in die uitzending heeft het aangaande de landbouw quads trouwens WEL over een constructiesnelheid van 45 kilometer per uur - hoe zit dat nu dan?
Als je wat zegt, moet je het ook uit kunnen leggen. :wink: Dat was bij de uitleg over motorrijtuigen met beperkte snelheid. Bijvoorbeeld een quad die is ingericht om werk aan de weg uit te voeren.

Wetstekst

a. motorrijtuig met een door de constructie bepaalde maximumsnelheid van niet meer dan 45 km/h, niet zijnde een landbouw- of bosbouwtrekker of een bromfiets, niet ingericht voor het vervoer van personen en wel ingericht voor het uitvoeren van werkzaamheden buiten wegen, aan wegen of aan werken op, in, langs en boven wegen;
ps: ik doe, bewust, een foute uitspraak in de uitzending, omdat ik denk dat de meeste luisteraars dat niet weten. Ik heb tot nu toe nog nooit commentaar gekregen. 8)

Piet
Wilco112
Infopolitie Gast

Ongelezen bericht door Wilco112 »

Beste Piet

ik lees dat u agent bent,,

ik zou heel graag een quad willen, voor gebruik om en rond de boerderij ( koeien halen, mollen vangen etc ) bij de pinken langs nu ligt het land voor de pinken 8 kilometer verderop mag ik dus over de openbare weg omdaar te komen ( als ik mij aan de 25 kmh houd ? ) ik ben in bezit van trekker rijbewijs ( certificaat) en maakt het dan niet uit dat de quad 80 kan ?als ik maar 25 rijdt op de weg ?

Ik hoop op antwoord

Groet Wilco
wilco112
Infopolitie Gast

Ongelezen bericht door wilco112 »

wat ik nog vergeten was te vragen,

moet er dan ook een afgeknotte driehoek aanwezig zijn ? ( gewone lampen en knipperlichten en remlicht lijken me duidelijk )
Skipperje
Moderator
Moderator
Agent-BD
Vademecum

Wilco112 schreef:ik zou heel graag een quad willen, voor gebruik om en rond de boerderij ( koeien halen, mollen vangen etc ) bij de pinken langs nu ligt het land voor de pinken 8 kilometer verderop mag ik dus over de openbare weg omdaar te komen ( als ik mij aan de 25 kmh houd ? ) ik ben in bezit van trekker rijbewijs ( certificaat) en maakt het dan niet uit dat de quad 80 kan ?als ik maar 25 rijdt op de weg ?
Wilco,

Die quads zijn er wel. En ja, je mag gewoon over de openbare weg. Maar, en dat is belangrijk, zorg dat de quad voldoet aan de wettelijk eisen, want daar gaan de meeste gebruikers de fout mee in. En één van die regels is de afgeknotte driehoek. Jouw fout is namelijk te denken dat het een quad is, maar dat is het wettelijk niet. Het is een landbouwtrekker, een motorrijtuig met beperkte snelheid, een bromfiets, een personenauto etc etc. Zorg dus dat je de juiste hebt.

Piet
wilco112
Infopolitie Gast

Ongelezen bericht door wilco112 »

Hallo Piet

Teneerste Bedankt!

, maar nu heb ik geleerd met het certificaat dat een trekker moet kunnen heffen voortbewegen en aandrijven ? en volgens mij kan een quad alleen voortbewegen ( trekken van een aanhangertje)

maar inprinciepe als ik me aan de regels houdt en een afgeknotte 3hoek monteer moet het in orde zijn ? ( als de quad een trekpunt voor een aanhanger heeft ? of mag het ook zonder ? )

want ik wil het wel goed inorde hebben dat ik geen gedonder krijg met politie
Gesloten