Mag je parkeren voor je eigen garage...

In dit forum staan de afgesloten onderwerpen uit Stel uw vraag als Gast.

Moderator: Moderatorteam

Gesloten
De Groot
Infopolitie Gast

Mag je parkeren voor je eigen garage...

Bericht door De Groot » 04 sep 2011, 09:44

...ookal is de stoep voor de garage niet van jou?

Ter uitleg:
Wij wonen sinds begin dit jaar in een hoekwoning met garage.
Voor de garage ligt een stoep met aflopend deel waardoor duidelijk te zien is dat het betreffende deel van de stoep gebruikt dient te worden als toegang tot de garage.
Ik parkeer hier mijn auto dan ook, want mjin mening is: de garage hoort bij mijn huis, die stoep is de enige toegang tot de garage, de garage hoort bij mijn huis en dus heb ik als enige het recht mijn auto daar neer te zetten. Immers, zonder garage was die stoep nooit aangepast en zonder die aangepaste stoep geraak ik nooit in de garage. Misschien een simpele gedachte, maar toch...
Nu gebeurt het geregeld dat mensen hun auto op dat betreffende stuk stoep zetten, waardoor ik mijn auto niet meer kwijt kan.
Ik heb mensen er ook al op aangesproken, maar de reacties zal ik hier maar niet plaatsen...

Nu ben ik een beetje gaan zoeken en kwam ik tot de conclusie dat ik zelfs mijn eigen auto daar niet neer mag zetten, want het is volgens bepaalde wetten (weet even niet welke) openbare weg en daar mag in principe niet op de stoep geparkeerd worden en dus zou dat deel ten alle tijden leeg moeten zijn.

Vraag 1: mag ik voor mijn eigen garage parkeren en mensen er op aanspreken als ze daar ten onrechte staan, ookal is de grond voor de garage niet van mij?
Vraag 2: mag ik, als burger, op de garagedeur een bordje ophangen met de tekst "Inrit vrijlaten" of moet ik hiervoor een vergunning voor aanvragen?

Fer
Inventaris
Inventaris
Agent
Contacteer:

Re: Mag je parkeren voor je eigen garage...

Bericht door Fer » 04 sep 2011, 09:52

Wettekst
rvv 1990
Artikel 24
1. De bestuurder mag zijn voertuig niet parkeren:
b. voor een inrit of een uitrit;
antwoord 1; nee dus.

Antwoord twee: U mag gerust een bordje ophangen met de tekst "uitrit vrijhouden", echter heeft dit geen enkele juridische betekenis.
Wilt u een verkeersbord plaatsen zal u contact op moeten nemen met de gemeente of wegbeheerder.
Als je gaat slapen met een jeukend gat, sta je op met een stinkende vinger.

De Groot
Infopolitie Gast

Bericht door De Groot » 04 sep 2011, 10:07

Duidelijk, je mag niet voor een uitrit of inrit parkeren. Maar in dit geval is het geen van beide: het is namelijk een garage. Of geldt daar hetzelfde principe voor?
Nu heb ik gezien dat de gemeente op dit moment bij ons in de wijk erg streng is op parkeren op de stoep (en dan met name bij een appartementencomplex waar aan beide kanten een enorme parkeerkuil is, maar die daar nooit voor wordt gebruikt); loop ik nu ook het risicio op een bekeuring? Want ik ben in feite net zo "fout" als de bewoners van dat complex.
Of snapt de politie (lees BOA van de gemeente) dat ik mijn auto sec voor mijn eigen garage zet en daarbij geen onnodige hinder veroorzaak voor de medeweggebruikers?

De Kou
Lid
Lid
Roepnaam: Paul
Contacteer:

Bericht door De Kou » 04 sep 2011, 10:12

Het is de inrit of uitrit van uw garage als ik het goed begrijp, dus het begrip inrit blijft van toepassing.
U bent inderdaad "fout" als u daar parkeert.

koopman
Stamgast
Stamgast
BOA
Roepnaam: Ome Cor
Twitter: @boabodegraven
Geslacht:
Leeftijd: 69
Contacteer:

Bericht door koopman » 04 sep 2011, 10:15

Om uw auto in de garage te zetten wordt het wel een in/uitrit.
En u mag uw auto niet op het trottoir plaatsen, u heeft uw garage toch niet voor niets.
Het bordje uitrit vrijlaten op de deur van uw garage geeft wel duidelijkheid voor eventuele andere bezoekers.
Met vriendelijke groet,

Cor

Fer
Inventaris
Inventaris
Agent
Contacteer:

Bericht door Fer » 04 sep 2011, 10:16

De Groot schreef:Duidelijk, je mag niet voor een uitrit of inrit parkeren. Maar in dit geval is het geen van beide: het is namelijk een garage. Of geldt daar hetzelfde principe voor?
Een stukje bespreking over inrit/uitrit
Wettekst
Aanvankelijk heeft de wetgever in het RVV 1990 voor de begrippen inrit (art. 1, onderdeel q) en uitrit (art. 1, onderdeel ah) een definitie opgenomen. Dit leidde echter tot zoveel verwarring dat bij besluit van 17 september 1991, Stb. 497 deze definities weer zijn vervallen. Dit kenmerkt de weerbarstigheid van de problematiek met betrekking tot deze begrippen. Het gevolg is dat het RVV 1990 slechts spreekt over de begrippen inrit en uitrit in de artikelen 24 (een verbod tot parkeren) en 54 (het verrichten van bijzondere manoeuvres), doch geen helderheid verschaft over de constructie of uitvoering hiervan.

Jurisprudentie: wel of geen sprake van een uitrit
De enkele omstandigheid dat een straat bestemd is voor het doorgaande verkeer behoeft er niet aan in de weg te staan dat de uitmonding van die straat op een andere voor het openbaar verkeer openstaande weg, als een voor iedere verkeersdeelnemer duidelijk herkenbare wijze als uitrit is uitgevoerd. Volgens de noot bij dit arrest heeft de Hoge Raad hierbij ondubbelzinnig gekozen voor het vereiste van de herkenbaarheid van de uitrit. Als de constructie van de uitrit de indruk van een uitrit bevestigt, kan de weggebruiker ervan uitgaan dat het ook een uitrit is. Het gaat juridisch derhalve om de constructie van de uitmonding en niet om het doel dat met die uitmonding wordt gediend. (HR 13 januari 1981, nr. 72.237, VR 1983, 27)
ik kan me zomaar voorstellen dat de uitgang van uw garage verdacht veel op een uitrit lijkt.
Laatst gewijzigd door Fer op 04 sep 2011, 10:17, 1 keer totaal gewijzigd.

choppie cop
Inventaris
Inventaris
Agent
Geslacht:
Leeftijd: 39
Contacteer:

Bericht door choppie cop » 04 sep 2011, 10:17

Niemand mag voor u garage parkeren, u dus ook niet.
U mag daarop iedereen aanspreken en u kunt evt de politie/stadstoezicht bellen als er iemand anders staat geparkeerd.

Het bordje is mogelijk ter verduidelijking maar het an sich parkeren voor de garage, danwel trottoir, is strafbaar.
Kijk eerst naar jezelf en oordeel dan verder...

Accepteer de regels. Overtreed je ze, accepteer dan de consequenties!

De Groot
Infopolitie Gast

Bericht door De Groot » 04 sep 2011, 10:27

De Groot schreef:...loop ik nu ook het risicio op een bekeuring? Want ik ben in feite net zo "fout" als de bewoners van dat complex.
Of snapt de politie (lees BOA van de gemeente) dat ik mijn auto sec voor mijn eigen garage zet en daarbij geen onnodige hinder veroorzaak voor de medeweggebruikers?
Iemand hier nog een antwoord op?

Reden dat ik mijn auto daar neerzet, ligt in het feit dat mijn garage voor het grootste deel wordt gebruikt als opslag en er dus geen ruimte is om mijn auto neer te zetten.

Botje
OnTroerend goed
OnTroerend goed
Agent
Geslacht:
Leeftijd: 55
Contacteer:

Bericht door Botje » 04 sep 2011, 10:31

De Groot schreef:
De Groot schreef:...loop ik nu ook het risicio op een bekeuring? Want ik ben in feite net zo "fout" als de bewoners van dat complex.

Reden dat ik mijn auto daar neerzet, ligt in het feit dat mijn garage voor het grootste deel wordt gebruikt als opslag en er dus geen ruimte is om mijn auto neer te zetten.
Volgens mij was het antwoord al gegeven door Fer. Niemand mag daar parkeren dus ook u niet.
Als je niets leert van het verleden, zul je in de toekomst telkens nieuwe lessen krijgen.

Fer
Inventaris
Inventaris
Agent
Contacteer:

Bericht door Fer » 04 sep 2011, 10:32

De Groot schreef:

er is al een aantal keer aangegeven dat u daar niet mag staan.
U riskeert dus inderdaad een bekeuring. Sterker nog, u riskeert de kans om weggesleept te worden.
Of het zo ver komt kan ik u niet zeggen.

De Groot
Infopolitie Gast

Bericht door De Groot » 04 sep 2011, 10:36

Ok, duidelijk.

Iedereen bedankt voor het reageren, topic mag op slot.

Gesloten