hoe lang staan in vak voor laden en lossen ?

In dit forum staan de afgesloten onderwerpen uit Stel uw vraag als Gast.

Moderator: Moderatorteam

Gesloten
Gebruikersavatar
koos195
Infopolitie Gast

hoe lang staan in vak voor laden en lossen ?

Ongelezen bericht door koos195 »

Ik stond een tijdje terug met mijn Berlingo(2-zitter)in een vak voor "onmiddelijk laden en lossen".
Krijg ik een bon , omdat volgens de dienstdiende ambtenaar "er al 7 minuten geen activiteit was bij de auto....", Ik was ondertussen mijn spullen aan het afhalen bij de zaak, waarvoor ik aan de voorkant de winkel in moest.

Is er een max. tijd dat je op een laden en lossen plaats mag staan ?
Gebruikersavatar
Frans
Beheerder
Beheerder
Agent-BD
Berichten: 16722
Lid sinds: 21 mei 2003, 12:00
Geslacht:
Leeftijd: 56
Contact:

Re: hoe lang staan in vak voor laden en lossen ?

Ongelezen bericht door Frans »

nee. Laden en/of lossen moet zeer strikt worden genomen. Spullen afhalen is geen laden/lossen. Derhalve is de bon dus terecht.

;)
Frans
Beheerder
frans@infopolitie.nl
Gebruikersavatar
ringo
Infopolitie Gast

Re: hoe lang staan in vak voor laden en lossen ?

Ongelezen bericht door ringo »

rennen dus :lol:
Gebruikersavatar
Sietse
Stamgast
Stamgast
Agent
Berichten: 950
Lid sinds: 29 okt 2003, 20:56
Roepnaam: Sietse
Geslacht:
Leeftijd: 36
Contact:

Re: hoe lang staan in vak voor laden en lossen ?

Ongelezen bericht door Sietse »

Rennen hoeft niet. Spullen uit de auto pakken, spullen neerzetten en weer weg. Niet eerst een een bakkie koffie tussendoor of op je gemakje de hele administratie afhandelen.
Laatst gewijzigd door Sietse op 09 aug 2011, 10:41, 2 keer totaal gewijzigd.
D'ran
Gebruikersavatar
zijlvaart67
Moderator
Moderator
Agent
Berichten: 14438
Lid sinds: 31 jul 2003, 20:18
Geslacht:
Leeftijd: 56
Contact:

Re: hoe lang staan in vak voor laden en lossen ?

Ongelezen bericht door zijlvaart67 »

Mee eens, al zou ik 'winkel in' er tussenuit krassen...

Als ik een vrachtauto zie staan waar geen activiteit bij is, dan wordt er niet geladen of gelost. Dan wordt er getransporteerd en daar zijn de schaarse laad- en losplaatsen niet voor bedoeld...

'Parkeertarieven liggen hoger dan de tarieven van een hotelkamer..'

billy
Gewaardeerd lid
Gewaardeerd lid
Berichten: 186
Lid sinds: 13 aug 2010, 13:25
Roepnaam: wim
Contact:

Re: hoe lang staan in vak voor laden en lossen ?

Ongelezen bericht door billy »

Niet elk te leveren adres heeft een laad/los plaats voor zijn deur en zal je af en toe (meestal) een stuk met steekkar of palletwagen er naar toe moeten lopen. In mijn geval is dit zelden gewoon draagbaar. Zoals ik nu de opmerkingen lees mag ik wel direct laden en/of lossen maar de goederen niet naar de geadresseerde brengen, die best wel eens op 4 minuten lopen afstand kan zijn (heen en weer 8 minuten en dus te lang volgens de O.A.) Of zoals Frans schrijft: "Laden en/of lossen moet zeer strikt worden genomen. Spullen afhalen is geen laden/lossen." Neem aan dat ik voor "afhalen" ook "wegbrengen" moet lezen. Wat is dan nog het praktische nut van een dergelijke laad/los plaats? Reactie hierop is best belangrijk omdat heel veel mensen, inclusief mijzelf en zeker vrachtwagens met pallets, dus heel vaak in overtreding zijn terwijl we denken dat we de ruimte gebruiken waarvoor die bedoeld is.
Gebruikersavatar
Frans
Beheerder
Beheerder
Agent-BD
Berichten: 16722
Lid sinds: 21 mei 2003, 12:00
Geslacht:
Leeftijd: 56
Contact:

Re: hoe lang staan in vak voor laden en lossen ?

Ongelezen bericht door Frans »

Laden/lossen is heel simpel: deur open, spul eruit/erin, deur dicht. AL het andere is parkeren en dat mag dus niet op een laad/losplaats. DIT moet je zeer strikt nemen en ja, er zijn inderdaad heel erg veel mensen in overtreding, maar euhm, dit is OOK standaard kost voor een theorie-examen bij elk rijbewijs. Niemand kan me dus wijsmaken dat ie er nog nooit van heeft gehoord. ;)
Frans
Beheerder
frans@infopolitie.nl
Gebruikersavatar
zijlvaart67
Moderator
Moderator
Agent
Berichten: 14438
Lid sinds: 31 jul 2003, 20:18
Geslacht:
Leeftijd: 56
Contact:

Re: hoe lang staan in vak voor laden en lossen ?

Ongelezen bericht door zijlvaart67 »

Ik zie deze casus regelmatig langskomen in de rechtszaal, maar rechters (Amsterdam) maken er vaak korte metten mee:
'Laden en lossen, is uit de vrachtwagen op het trottoir zetten en weer wegrijden zodat een ander kan lossen. Regel maar dat iemand van de winkel je daar staat op te wachten, de spullen overneemt en de pakbon tekent...'

En zo is 't ook. Laden en lossen is laden en lossen en niks meer. Naar de winkel wandelen is (te voet) transporteren en daar is een losplaats niet voor bedoeld. Het omschreven probleem kan ook makkelijk opgelost worden met een beetje organisatietalent. Eigenlijk is 't geen probleem, dus...

'Parkeertarieven liggen hoger dan de tarieven van een hotelkamer..'

Gebruikersavatar
Dusty
Deskundige
Deskundige
Berichten: 2136
Lid sinds: 01 jul 2003, 11:15
Locatie: Achterhoek
Geslacht:
Contact:

Re: hoe lang staan in vak voor laden en lossen ?

Ongelezen bericht door Dusty »

Weet niet meer in welke Verkeersknooppunt ik het heb gelezen, het kan zelfs al een aantal jaren geleden zijn.............., maar daar ben ik een uitspraak tegen gekomen waarbij het aftekenen van de pakbon volgens de uitspraak van de rechter wél viel onder het begrip laden en lossen.
Gebruikersavatar
zijlvaart67
Moderator
Moderator
Agent
Berichten: 14438
Lid sinds: 31 jul 2003, 20:18
Geslacht:
Leeftijd: 56
Contact:

Re: hoe lang staan in vak voor laden en lossen ?

Ongelezen bericht door zijlvaart67 »

Klopt. Die uitspraak ken ik ook... Ik ken echter nog veel meer andere.

En daarom, voor alle duidelijkheid, heb ik er ook bijgezet dat ik vooral ervaring heb in een amsterdamse rechtszaal. Wellicht denkt men in een 'plattelandsdorp' wat soepeler... :wink:

'Parkeertarieven liggen hoger dan de tarieven van een hotelkamer..'

Gebruikersavatar
Frans
Beheerder
Beheerder
Agent-BD
Berichten: 16722
Lid sinds: 21 mei 2003, 12:00
Geslacht:
Leeftijd: 56
Contact:

Re: hoe lang staan in vak voor laden en lossen ?

Ongelezen bericht door Frans »

Dusty schreef:Weet niet meer in welke Verkeersknooppunt ik het heb gelezen, het kan zelfs al een aantal jaren geleden zijn.............., maar daar ben ik een uitspraak tegen gekomen waarbij het aftekenen van de pakbon volgens de uitspraak van de rechter wél viel onder het begrip laden en lossen.
Klopt Dusty, die uitspraak is er geweest (en terecht) helaas is er later een afspraak geweest dat het transporteren van een pakket NAAR de plaats waar de bon afgetekend moest worden weer niet valt onder laden/lossen. ;)
Frans
Beheerder
frans@infopolitie.nl
Gebruikersavatar
rai
Moderator
Moderator
KMAR
Berichten: 7387
Lid sinds: 06 jul 2004, 21:54
Locatie: Regio Rotterdam Rijnmond
Geslacht:
Leeftijd: 51
Contact:

Re: hoe lang staan in vak voor laden en lossen ?

Ongelezen bericht door rai »

koos195 schreef:Ik stond een tijdje terug met mijn Berlingo(2-zitter)in een vak voor "onmiddelijk laden en lossen".
Krijg ik een bon , omdat volgens de dienstdiende ambtenaar "er al 7 minuten geen activiteit was bij de auto....", Ik was ondertussen mijn spullen aan het afhalen bij de zaak, waarvoor ik aan de voorkant de winkel in moest.

Is er een max. tijd dat je op een laden en lossen plaats mag staan ?
Ik weet niet om wat voor goederen het ging, maar aan laden en lossen is inmiddels door de rechtspraak ook op een ander vlak nog ingeperkt.

"Ingevolge vaste jurisprudentie dient onder laden en lossen te worden verstaan het onmiddellijk nadat het voertuig tot stilstand is gebracht bij voortduring inladen of uitladen van goederen van enige omvang of enig gewicht, gedurende de tijd die daarvoor nodig is (HR 12 mei 1999, nr. 32.286, LJN AA2760, BNB 1999/257)."

Vraag me even niet wat die omvang of gewicht precies is, maar was zo uit mijn hoofd iets van 1 m2 en/of 15 of 25 kg aan gewicht.
Het is geen keiharde eis, maar er is wel een grens gesteld, dat een brief posten, een klein doosje van 250 gram afgeven, een pak suiker kopen en in de auto leggen NIET onder laden en lossen valt.

Grensgevallen zullen er altijd zijn en blijven en dat zal van situatie tot situatie op straat bekeken moeten worden.


Om even wat casussen te nemen, waarbij er volgens de rechters GEEN sprake was van laden en lossen:
2. Feiten
“Nadat ik de beschikking had uitgeschreven en nadat ik met mijn collega verder was gelopen hoorde ik dat ik door een man werd teruggeroepen. Ik zag dat dit de eigenaar/bestuurder van die auto was en ik zag dat hij drie dozen bij zich droeg van ongeveer 30 bij 60 centimeter. Die man vertelde mij dat hij een bestelling had opgehaald bij de bakker en aan het laden cq lossen was. Ik heb die man uitgelegd dat de omvang van de goederen die hij bij zich droeg niet voldeden aan de criteria “van enige omvang” en zwaarte waardoor dit niet onder laden/lossen viel. De tijd van verbaliseren en het gesprek met de betrokkene heeft ongeveer zeven minuten geduurd.”.


3. Geschil en standpunten van partijen
Eiser heeft aangevoerd dat hij op 21 juni 2008 met een groot gezelschap naar de wedstrijd Nederland-Rusland heeft gekeken en in verband daarmee in de ochtend van die dag een grote bestelling heeft opgehaald bij [D]. Volgens eiser betrof het een buurtevenement. Volgens eiser was de partij dozen waarmee de ambtenaar hem aantrof de derde partij en lagen de andere dozen op dat moment al in de kofferruimte. Volgens eiser is de door de ambtenaar afgelegde verklaring niet juist. Volgens eiser is, anders dan de ambtenaar zegt, tussen hen niet gediscussieerd over de omvang van de boodschappen en was de ambtenaar niet vergezeld van een collega.

4. Beoordeling van het geschil
Tegenover de betwisting van verweerder heeft eiser niet aannemelijk gemaakt dat de bestelling die hij bij [D] ophaalde van een zodanige omvang en gewicht was, dat deze bezwaarlijk anders dan per voertuig kon worden afgevoerd. De enkele verklaring van eiser dat de partij groter was dan de drie dozen waarmee de ambtenaar hem aantrof, is daarvoor, gelet op de betwisting daarvan door verweerder, niet voldoende. Ook de omvang van de drie dozen tezamen acht de rechtbank, gelet op de afmetingen genoemd in de onder 2. geciteerde ambtsedige verklaring, op zichzelf niet voldoende om te kunnen spreken van laden en lossen, nu over het gewicht daarvan niets is gesteld.
De standpunten van partijen
Betrokkene heeft (zakelijk weergegeven) aangevoerd dat er geen sprake was van parkeren maar van laden en lossen. De afstand tussen de winkel en het voertuig was echter dermate groot dat het enkele minuten duurde voordat betrokkene terug was bij de auto. Betrokkene liep met een rekje met lederen jassen. Voordat de goederen zijn afgeleverd kan er 15 minuten verstreken zijn.

De vertegenwoordiger van het openbaar ministerie heeft de kantonrechter verzocht het beroep van betrokkene ongegrond te verklaren en ter zitting aangevoerd dat de sanctie terecht is opgelegd. Betrokkene heeft daar, zoals blijkt uit het aanvullend proces-verbaal, tenminste 15 minuten gestaan zodat er geen sprake is van laden en lossen.

De beoordeling
“Genoemd voertuig (voorzien van het kenteken XX-XX-XX, kantonrechter) stond gedurende tenminste 15 minuten geparkeerd in de Oude Ebbingestraat te Groningen zonder dat er direct sprake was van het laden dan wel lossen van goederen.”

Artikel 1 sub ac RVV 1990 bepaalt dat onder parkeren wordt verstaan: het laten stilstaan van een voertuig anders dan gedurende de tijd die nodig is voor en gebruikt wordt tot het onmiddellijk in- of uitstappen van passagiers of voor het onmiddellijk laden of lossen van goederen. Gelet op het verweer van betrokkene is het derhalve van belang of er sprake was van laden of lossen. De Hoge Raad heeft bepaald dat daaronder moet worden verstaan het onmiddellijk nadat het voertuig tot stilstand is gebracht bij voortduring in- of uitladen van goederen van enige omvang of enig gewicht gedurende de tijd die daarvoor nodig is. De verbalisant heeft verklaard dat hij gedurende 15 minuten geen laad- of losactiviteiten heeft waargenomen. De kantonrechter ziet geen aanleiding om aan de juistheid van deze verklaring te twijfelen. In rechte moet er daarom van worden uitgegaan dat er geen sprake is geweest van laden en lossen in de zin van de wet.
Gebruikersavatar
ringo/scheurneus
Infopolitie Gast

Re: hoe lang staan in vak voor laden en lossen ?

Ongelezen bericht door ringo/scheurneus »

dat parkeren in amsterdam is idd een crime

nu gaan wij, me vrouw, kinderen en ik een paar keer per jaar naar a.dam om kleren enz te kopen, dat is incl, eten en reizen goedkoper dan hier in oostgroningen (winschoten) en voor ons altijd weer een belevenis
we parkeren dan altijd achter het station bij die rode kruisboten (havengebied) doen we al jaren zonder te betalen naast wat toutingcars enzo

nog nooit een bekeuring voor gehad of anderzijds opmerkingen over gehad

hoe zit dat daar , is dat havengebied wat buiten a.dam valt ?

groet ringo/scheurneus
Gebruikersavatar
koopman
Infopolitie Gast

Re: hoe lang staan in vak voor laden en lossen ?

Ongelezen bericht door koopman »

Ringo, je dwaalt een beetje van het onderwerp af, maar om een antwoordt op je vraag te geven is:
Dat het havengebied hoort bij Amsterdam doch is daar geen betaald parkeren ingesteld.
Gebruikersavatar
ringo
Infopolitie Gast

Re: hoe lang staan in vak voor laden en lossen ?

Ongelezen bericht door ringo »

dank je wel
Gesloten