Er is aangifte tegen mij gedaan, wat nu?
Moderator: Moderatorteam
-
- Infopolitie Gast
Er is aangifte tegen mij gedaan, wat nu?
Er is al een hele tijd geleden aangifte tegen mij gedaan. Ik heb de betreffende politieagent gebeld en gevraagd wat er met de aangifte is gebeurd. Deze blijkt het OM te zijn doorgestuurd. Sinds dien heb ik niets meer gehoord.
Ik heb het OM gebeld en gevraagd wat de stand van zaken is, telefonisch wil men niet reageren. Hierop heb ik twee maal een briefje geschreven maar schriftelijk reageert men ook niet.
Wat kan ik nog doen nu?
Ik wil immers graag weten wat er met die aangifte gaat gebeuren en of ik nog iets kan verwachten of dat het geseponeerd wordt of dat ik vervolgd word.
Ik heb het OM gebeld en gevraagd wat de stand van zaken is, telefonisch wil men niet reageren. Hierop heb ik twee maal een briefje geschreven maar schriftelijk reageert men ook niet.
Wat kan ik nog doen nu?
Ik wil immers graag weten wat er met die aangifte gaat gebeuren en of ik nog iets kan verwachten of dat het geseponeerd wordt of dat ik vervolgd word.
- Winterschläfer
- Stamgast
- Roepnaam: Robbert
- Geslacht:
- Leeftijd: 35
Re: Er is aangifte tegen mij gedaan, wat nu?
Als ze dat bij het OM al zouden weten, had u daar bericht van gekregen. U krijgt bericht zodra het wordt geseponeerd of als u wordt vervolgd.
Nothing great is easy.
Kennelijk is er nog geen tijd geweest om jouw zaak te behandelen of vinden er nog onderzoeken plaats.
1.Indien naar aanleiding van het ingestelde opsporingsonderzoek het openbaar ministerie van oordeel is dat vervolging moet plaats hebben, door het uitvaardigen van een strafbeschikking of anderszins, gaat het daartoe zoo spoedig mogelijk over.
...
Echt een duidelijke tijd wordt hiervoor niet gegeven, het zou in theorie wel een tijdje kunnen duren dus.
Heb je al geprobeerd de officier die jouw zaak behandeld rechtstreeks te benaderen? Dus een brief persoonlijk aan hem?
Wetstekst
Artikel 167 Wetboek van Strafvordering1.Indien naar aanleiding van het ingestelde opsporingsonderzoek het openbaar ministerie van oordeel is dat vervolging moet plaats hebben, door het uitvaardigen van een strafbeschikking of anderszins, gaat het daartoe zoo spoedig mogelijk over.
...
Heb je al geprobeerd de officier die jouw zaak behandeld rechtstreeks te benaderen? Dus een brief persoonlijk aan hem?
-
- Infopolitie Gast
De aangifte is inmiddels 13 maanden geleden tegen mij gedaan, dat vind ik al een hele tijd. Of er nu nog nadere onderzoeken plaatsvinden weet ik niet, maar het lijkt me niet gezien het dossier en het politieonderzoek dat al geweest is. De aangifte betreft een strafrechtelijke gedraging en op basis van het onderzoek van de politie is dit uiteindelijk afgezwakt en resteert er een eventuele verdenking van een overtreding.
Ik weet niet welke OvJ dit dossier behandelt, dus hem/haar rechtstreeks benaderen kan ik niet. Ik heb wel een paar keer gebeld en doorgevraagd maar dan zegt men: dien je verzoek maar schriftelijk in.
Ik weet niet welke OvJ dit dossier behandelt, dus hem/haar rechtstreeks benaderen kan ik niet. Ik heb wel een paar keer gebeld en doorgevraagd maar dan zegt men: dien je verzoek maar schriftelijk in.
Het kan zijn dat de zaak door de politie is doorgestuurd naar het OM en die vervolgens een verzoek terug heeft gedaan om meer informatie.
Veelal zal dit buiten jouw kennis om gaan, want het onderzoek moet natuurlijk niet beinvloed worden doordat jij ergens vantevoren vanaf weet, dus het kan zo zijn dat er buiten jouw kennis om van alles gebeurd.
Uiteindelijk bepaald de officier van justitie of en waarvoor jij vervolgd gaat worden, als die vindt dat er voldoende bewijs is voor de "strafrechtelijke gedraging" zal zij jou alsnog hiervoor vervolgen, dus houd hier in je achterhoofd rekening mee.
De enige mogelijkheid op meer informatie is toch contact opnemen met de officier van justitie, misschien kun je proberen enkel te vragen welke jouw zaak behandeld en dan alsnog een briefje sturen.
Veelal zal dit buiten jouw kennis om gaan, want het onderzoek moet natuurlijk niet beinvloed worden doordat jij ergens vantevoren vanaf weet, dus het kan zo zijn dat er buiten jouw kennis om van alles gebeurd.
Uiteindelijk bepaald de officier van justitie of en waarvoor jij vervolgd gaat worden, als die vindt dat er voldoende bewijs is voor de "strafrechtelijke gedraging" zal zij jou alsnog hiervoor vervolgen, dus houd hier in je achterhoofd rekening mee.
De enige mogelijkheid op meer informatie is toch contact opnemen met de officier van justitie, misschien kun je proberen enkel te vragen welke jouw zaak behandeld en dan alsnog een briefje sturen.
-
- Infopolitie Gast
Dat is wellicht een optie.
De zaak is zo vreemd, ik heb al door enkele studenten recht e.e.a. laten lezen, en die geven ook aan dat zowel de feiten als de verklaring van een getuige die er is (stukken heb ik wel ontvangen via rechtsbijstand) allemaal zo erg rammelen.
Het vreemde is dat ik destijds ook aangifte heb gedaan en die was al na enkele maanden geseponeerd. De 12 Sv. vordering die ik samen met enkele studenten heb geschreven loopt nog steeds.
De zaak is zo vreemd, ik heb al door enkele studenten recht e.e.a. laten lezen, en die geven ook aan dat zowel de feiten als de verklaring van een getuige die er is (stukken heb ik wel ontvangen via rechtsbijstand) allemaal zo erg rammelen.
Het vreemde is dat ik destijds ook aangifte heb gedaan en die was al na enkele maanden geseponeerd. De 12 Sv. vordering die ik samen met enkele studenten heb geschreven loopt nog steeds.
-
- Infopolitie Gast
Justitie is de snelste niet, anderhalf tot twee jaar wachten op een strafzaak is eerder regel dan uitzondering. Dieper wil ik niet op het onderwerp justitie ( ) ingaan, dat zou immers offtopic zijn.
- SWAT
- 24 uurs servicer
- Geslacht:
- Leeftijd: 63
Justitie mag vervolgen zolang een zaak niet verjaard is. Volgens het Europees Hof moet vervolging binnen een redelijke termijn plaats te vinden.
Geruime tijd werd aangenomen dat die "redelijke termijn" voor misdrijven twee jaar was en voor overtredingen 18 maanden na het moment dat de verdachte kennis had van de aangevangen strafvervolging.
Vervolging na die termijn resulteerde in een Niet Ontvankelijkheid van het OM.
Inmiddels is die jurisprudentie al weer gecorrigeerd. Afhankelijk van hoelang na voornoemde periodes uiteindelijk wordt vervolgd kan dit gevolgen voor de hoogte van de op te leggen straf hebben.
Los van vorenstaande behoort justitie binnen een redelijke termijn te reageren op haar toegezonden brieven. U kunt over het uitblijven van een reactie klagen bij het College van Procureurs-Generaal en uiteindelijk bij de Nationale Ombudsman.
Geruime tijd werd aangenomen dat die "redelijke termijn" voor misdrijven twee jaar was en voor overtredingen 18 maanden na het moment dat de verdachte kennis had van de aangevangen strafvervolging.
Vervolging na die termijn resulteerde in een Niet Ontvankelijkheid van het OM.
Inmiddels is die jurisprudentie al weer gecorrigeerd. Afhankelijk van hoelang na voornoemde periodes uiteindelijk wordt vervolgd kan dit gevolgen voor de hoogte van de op te leggen straf hebben.
Los van vorenstaande behoort justitie binnen een redelijke termijn te reageren op haar toegezonden brieven. U kunt over het uitblijven van een reactie klagen bij het College van Procureurs-Generaal en uiteindelijk bij de Nationale Ombudsman.
Stay safe out there.
- rai
- Moderator
- Geslacht:
- Leeftijd: 51
Dit zou dus een reden kunnen zijn om te beslissen dat er eerst een nader onderzoek ingesteld moet worden (kan uiteraard ook andere redenen hebben), alvorens de OvJ een definiteve beslissing neemt hoe de zaak verder af te handelen.Bezoeker uit Brabant schreef:Dat is wellicht een optie.
Ligt eraan hoe duidelijk een zaak is en hoe (overtuigend) bewijsbaar het is.Bezoeker uit Brabant schreef:Het vreemde is dat ik destijds ook aangifte heb gedaan en die was al na enkele maanden geseponeerd. De 12 Sv. vordering die ik samen met enkele studenten heb geschreven loopt nog steeds.
Een aangifte die tegen je gedaan is en een tegenaangifte doen, zijn gewoon twee losstaande zaken die los van elkaar behandeld worden.
Dat er in de ene zaak misschien nog een wel een vervolgonderzoek ofzo plaats moet vinden, terwijl je eigen zaak al gesopneerd is, is totaal niet relevant.
Uit het verhaal opmakende lijkt het een beetje dat jullie tegen elkaar aangifte gedaan hebben (correct me if i'm wrong), waarbij het in eerste instantie misschien wrang is dat je eigen aangifte snel "afgehandeld" is, in de vorm van een sepot, neemt niet weg dat de OvJ in die andere zaak misschien wel heil ziet of eerst andere resultaten wil afwachten
Zoals ik al zei, het zijn in principe twee losstaande zaken.
Daarnaast kan het best dat de artikel 12 procedure nog loopt, want dat gaat via een hele andere weg.
-
- Infopolitie Gast
Na lang vragen heb ik schriftelijk een stuk ontvangen waarin staat:
"Door het Openbaar Ministerie is besloten u als verdachte te vervolgen voor artikel 5 Wegenverkeerswet 1994".
"Door het Openbaar Ministerie is besloten u als verdachte te vervolgen voor artikel 5 Wegenverkeerswet 1994".
- SWAT
- 24 uurs servicer
- Geslacht:
- Leeftijd: 63
Dan is uw vraag dus beantwoord. Overtreding van artikel 5 Wegenverkeerswet wordt vervolgd bij de kantonrechter.
Stay safe out there.
-
- Infopolitie Gast
Dus niet de strafrechter of de politierechter?
Ik heb mij laten vertellen dat een overtreding van art. 5 eigenlijk alleen vervolgbaar is indien de overtreding/gedraging is waargenomen door een verbalisant. Klopt dat?
Ik heb mij laten vertellen dat een overtreding van art. 5 eigenlijk alleen vervolgbaar is indien de overtreding/gedraging is waargenomen door een verbalisant. Klopt dat?
-
- Infopolitie Gast
Nee, dat heb je je fout laten vertellen. Als er genoeg bewijzen zijn om het feit wettig en overtuigend te bewijzen, dan kun je gewoon veroordeeld worden. Meerdere getuigenverklaringen zijn bijvoorbeeld bewijs, of videobeelden of technisch onderzoek.
Artikel 5 wvw is een overtreding. Daarom wordt de zaak behandeld door de kantonrechter.
Artikel 5 wvw is een overtreding. Daarom wordt de zaak behandeld door de kantonrechter.
-
- Infopolitie Gast
Goed om te weten, dan heb ik mij dat inderdaad verkeerd laten vertellen.
Wat er is, is een aangifte van een persoon en een verklaring van een getuige. E.e.a. strookt echter niet geheel met elkaar. De tijdsvolgorde van het geheel is op zijn minst heel vreemd te noemen, alsook de lokatie die de getuige aangeeft (is nl. een andere weg dan wat de aangeven zegt).
Wat er is, is een aangifte van een persoon en een verklaring van een getuige. E.e.a. strookt echter niet geheel met elkaar. De tijdsvolgorde van het geheel is op zijn minst heel vreemd te noemen, alsook de lokatie die de getuige aangeeft (is nl. een andere weg dan wat de aangeven zegt).
-
- Infopolitie Gast
Tja... Jij zal ongetwijfeld jouw kant van het verhaal verteld hebben aan de agent die de zaak in onderzoek had. De rest is aan de rechter.