Snelheidslimiet fiets

In dit forum staan de afgesloten onderwerpen uit Stel uw vraag als Gast.

Moderator: Moderatorteam

Gesloten
Gebruikersavatar
Stirit
Infopolitie Gast

Snelheidslimiet fiets

Ongelezen bericht door Stirit »

Hallo,

Een kleine 3 weken geleden werd mijn zoon staande gehouden op het fietspad omdat hij volgens de agent te hard zou hebben gereden. Hij heeft gelukkig geen bekeuring gehad (en dat is volgens mij ook onmogelijk) maar ik blijf het een vreemd verhaal vinden.
Mijn zoon heeft op zijn fiets een fietscomputertje en deze registreerde een snelheid van 22,5 km per uur. Ik heb de snelheidslimiet vraag voor fietsen eens over google heen laten gaan maar daar kwam uit dat er helemaal geen snelheidslimiet voor fietsen zou bestaan. Uiteraard begrijpen we dat als je gevaarlijk rijd je hiervoor gewaarschuwd kan worden, maar dan moet de agent wel vertellen dat het om gevaarlijk gedrag zou gaan (wat in dit geval ook niet zo was) en niet vanwege te hard rijden.
Of is er ergens een maasje in de wet waar de snelheidslimiet voor fietsen wel in geregeld is?

Alvast bedankt.
Gebruikersavatar
zijlvaart67
Moderator
Moderator
Agent
Berichten: 14438
Lid sinds: 31 jul 2003, 20:18
Geslacht:
Leeftijd: 56
Contact:

Re: Snelheidslimiet fiets

Ongelezen bericht door zijlvaart67 »

Wetstekst

Artikel 62
Weggebruikers zijn verplicht gevolg te geven aan de verkeerstekens die een gebod of verbod inhouden.

ap. weggebruikers: voetgangers, fietsers, bromfietsers, bestuurders van een gehandicaptenvoertuig, van een motorvoertuig of van een tram, ruiters, geleiders van rij- of trekdieren of vee en bestuurders van een bespannen of onbespannen wagen;
Nu ben ik ooit weleens een bord (verkeersteken) met de maximumsnelheid van '15' tegengekomen, dus in theorie... Overigens geldt de 'standaard 50' binnen de bebouwde kom niet voor fietsers...

Oftewel, vooralsnog een bijzonder verhaal in mijn ogen...

'Parkeertarieven liggen hoger dan de tarieven van een hotelkamer..'

Gebruikersavatar
Fietser2
Infopolitie Gast

Re: Snelheidslimiet fiets

Ongelezen bericht door Fietser2 »

Stirit schreef:Hallo,

Een kleine 3 weken geleden werd mijn zoon staande gehouden op het fietspad omdat hij volgens de agent te hard zou hebben gereden. Hij heeft gelukkig geen bekeuring gehad (en dat is volgens mij ook onmogelijk) maar ik blijf het een vreemd verhaal vinden.
Mijn zoon heeft op zijn fiets een fietscomputertje en deze registreerde een snelheid van 22,5 km per uur. Ik heb de snelheidslimiet vraag voor fietsen eens over google heen laten gaan maar daar kwam uit dat er helemaal geen snelheidslimiet voor fietsen zou bestaan. Uiteraard begrijpen we dat als je gevaarlijk rijd je hiervoor gewaarschuwd kan worden, maar dan moet de agent wel vertellen dat het om gevaarlijk gedrag zou gaan (wat in dit geval ook niet zo was) en niet vanwege te hard rijden.
Of is er ergens een maasje in de wet waar de snelheidslimiet voor fietsen wel in geregeld is?

Alvast bedankt.
Bij mijn weten geldt qua snelheid voor de fiets:

1) Een snelheid waarmee de fiets tot stilstand kan komen binnen de afstand die overzien kan worden

Wetstekst

2.8
Maximumsnelheid
Artikel 19
De bestuurder moet in staat zijn zijn voertuig tot stilstand
te brengen binnen de afstand waarover hij de
weg kan overzien en waarover deze vrij is.
2) Daarmee dus een snelheid waarmee hij anderen niet in gevaar brengt

Wetstekst

1.1
Gedragsregels
Artikel 5
Het is een ieder verboden zich zodanig te gedragen
dat gevaar op de weg wordt (kan worden) veroorzaakt
of dat het verkeer op de weg wordt (kan worden)
gehinderd.
3) Een snelheid van 5 km/h op een woonerf

Wetstekst

2.17
Erven
Artikel 45
Bestuurders mogen binnen een erf niet sneller rijden
dan stapvoets.
4) De snelheid die aangegeven staat op een rond wit bord met rode rand met daarop een zwart getal voor de snelheid maar dat geldt tot de eerst volgende zijweg of nieuw bord

Wetstekst

3.1
Algemene bepalingen
Artikel 62
Weggebruikers zijn verplicht gevolg te geven aan de
verkeerstekens die een gebod of verbod inhouden.
volgens mij heb ik daarmee alles wat de snelheid van de fiets kan beperken.
Agent kan dus in wezen alleen op de eerste twee punten waarschuwen en beboeten. Voor de laatste twee punten zijn volgens mij geen boetebedragen vastgesteld.

Maar ik vind het ook een vreemd verhaal. 22,5 km/h is stevig doorfietsen maar hard? De elektrisch ondersteunde fiets rijdt harder met z'n 25 km/h, tevens de maximum snelheid van snorfietsen (niet dat ze dat rijden, het gros rijdt 35 km/h of harder) die ook op het fietspad moeten.

Ik hoop maar niet dat ik die agent tref want mijn snelheid ligt met m'n fiets beduidend hoger dan de 22,5 km/h die genoemd is.

Wellicht dat de omstandigheden zodanig waren dat 22,5 km/h te hard was. Hoewel ik graag 35 tot 40 km/h fiets, soms is dat gewoon niet mogelijk op een veilige manier. Vrijdagmorgen bijvoorbeeld als ik tegelijk met al het basisschoolspul op de weg zit, dan mag ik al blij zijn als ik veilig 25 km/h kan rijden maar soms moet ik maar genoegen nemen met 15 of zelfs nog lager.

Uitleg van de agent was dan wel prettig geweest ja want zoals het er staat, kan ik er geen touw aan vast knopen en klopt er volgens mij ook geen bal van.

(verontschuldigingen aan de moderator(s), al eerder heb ik een fout gemaakt met de wet-tags die vervolgens netjes door een moderator verbeterd zijn. Nu maak ik de fout dus weer terwijl die tags blijkbaar gewoon boven het invoerscherm staan :oops: )
Gebruikersavatar
Skipperje
Moderator
Moderator
Agent-BD
Vademecum
Berichten: 9184
Lid sinds: 20 mei 2004, 08:43
Roepnaam: Piet
Locatie: Fryslân
Geslacht:
Leeftijd: 65
Contact:

Re: Snelheidslimiet fiets

Ongelezen bericht door Skipperje »

Een behoorlijke uitleg. Ik ontdek 1 foutje, namelijk stapvoets wordt als 15 km/h beoordeeld.

Maar ook ik hoop zo'n agent nog eens tegen te komen. Dan kijk ik eerst of er geen camera in de buurt staat, want het komt bijna ongeloofwaardig over. (niet dat ik dat letterlijk bedoel)

Piet
Men moat net alles sizze wat men wit, mar wol alles witte wat men seit
Gebruikersavatar
Fietser2
Infopolitie Gast

Re: Snelheidslimiet fiets

Ongelezen bericht door Fietser2 »

Skipperje schreef:Een behoorlijke uitleg. Ik ontdek 1 foutje, namelijk stapvoets wordt als 15 km/h beoordeeld.
:oops: blijft voor mij lastig, dat woonerf als het gaat om de snelheid. Waar staat dat trouwens gedefiniëerd?

Maar ik zie ook dat ik nog een puntje mis. De 30-zones (en de 60-zones) waar voor het hele gebied de maximumsnelheid geldt en dus niet bij de eerste de beste zijweg het verbod vervalt.

Wetstekst

3.2
Verkeersborden
Artikel 66
1 Indien boven een verkeersbord het woord ‘zone’ is
aangebracht en een aanduiding van het gebied van
de zone is toegevoegd, geldt het verkeersbord in
het aldus aangeduide gebied.
Niet dat die 30 voor veel fietsers van belang wordt, want de meesten blijven daar echt wel onder, om nog maar niet te spreken over de 60-zones maar het zeker niet onmogelijk. :lol:
Gebruikersavatar
willem58
Stamgast
Stamgast
Agent
Berichten: 1439
Lid sinds: 09 dec 2005, 00:15
Roepnaam: Willem
Twitter: @Vrijwil_politie
Locatie: Westland
Geslacht:
Leeftijd: 65
Contact:

Re: Snelheidslimiet fiets

Ongelezen bericht door willem58 »

Fietser2 schreef:Maar ik zie ook dat ik nog een puntje mis. De 30-zones (en de 60-zones) waar voor het hele gebied de maximumsnelheid geldt en dus niet bij de eerste de beste zijweg het verbod vervalt.

Wetstekst

3.2
Verkeersborden
Artikel 66
1 Indien boven een verkeersbord het woord ‘zone’ is
aangebracht en een aanduiding van het gebied van
de zone is toegevoegd, geldt het verkeersbord in
het aldus aangeduide gebied.
Niet dat die 30 voor veel fietsers van belang wordt, want de meesten blijven daar echt wel onder, om nog maar niet te spreken over de 60-zones maar het zeker niet onmogelijk. :lol:
Ook al staat er een bord met 5 of 15 kan er nog niet voor bekeurd worden aangezien er geen maximum snelheid voor fietsers is.
Hoe moet een fietser, bij gebrek aan een geijkte snelheidsmeter, weten hoe hard hij rijdt?
Dat een fietser zijn vervoermiddel op tijd tot stilstand moet kunnen brengen en geen gevaar of hinder mag geven is waar.
Een diender en een kat worden beide niet nat.
Gebruikersavatar
Skipperje
Moderator
Moderator
Agent-BD
Vademecum
Berichten: 9184
Lid sinds: 20 mei 2004, 08:43
Roepnaam: Piet
Locatie: Fryslân
Geslacht:
Leeftijd: 65
Contact:

Re: Snelheidslimiet fiets

Ongelezen bericht door Skipperje »

willem58 schreef:Ook al staat er een bord met 5 of 15 kan er nog niet voor bekeurd worden aangezien er geen maximum snelheid voor fietsers is.
Hoe moet een fietser, bij gebrek aan een geijkte snelheidsmeter, weten hoe hard hij rijdt?
Heb je de wetstekst van Zijlvaart wel gelezen. Wettelijk erg duidelijk. Hoe de fietser zich daaraan gaat houden is zijn probleem. Geen enkele automobilist heeft overigens een geijkte snelheidsmeter, dus dat kom aardig overeen met de fietser.

Piet
Men moat net alles sizze wat men wit, mar wol alles witte wat men seit
Gebruikersavatar
Fietser2
Infopolitie Gast

Re: Snelheidslimiet fiets

Ongelezen bericht door Fietser2 »

Skipperje schreef:
willem58 schreef:Ook al staat er een bord met 5 of 15 kan er nog niet voor bekeurd worden aangezien er geen maximum snelheid voor fietsers is.
Hoe moet een fietser, bij gebrek aan een geijkte snelheidsmeter, weten hoe hard hij rijdt?
Heb je de wetstekst van Zijlvaart wel gelezen. Wettelijk erg duidelijk. Hoe de fietser zich daaraan gaat houden is zijn probleem. Geen enkele automobilist heeft overigens een geijkte snelheidsmeter, dus dat kom aardig overeen met de fietser.

Piet
Brommers hoeven ook geen teller te hebben maar moeten zich ook aan de snelheden houden (en kunnen daar ook voor bekeurd worden).
Gebruikersavatar
Skipperje
Moderator
Moderator
Agent-BD
Vademecum
Berichten: 9184
Lid sinds: 20 mei 2004, 08:43
Roepnaam: Piet
Locatie: Fryslân
Geslacht:
Leeftijd: 65
Contact:

Re: Snelheidslimiet fiets

Ongelezen bericht door Skipperje »

Fietser2 schreef:Brommers hoeven ook geen teller te hebben maar moeten zich ook aan de snelheden houden (en kunnen daar ook voor bekeurd worden).
Ten dele waar.

Wetstekst

5.6.15 Rv
Bromfietsen, die na 31 december 2006 in gebruik zijn genomen, moeten zijn voorzien van een goed werkende snelheidsmeter, die ook bij nacht voor de bestuurder goed afleesbaar is.
Piet
Men moat net alles sizze wat men wit, mar wol alles witte wat men seit
Gebruikersavatar
willem58
Stamgast
Stamgast
Agent
Berichten: 1439
Lid sinds: 09 dec 2005, 00:15
Roepnaam: Willem
Twitter: @Vrijwil_politie
Locatie: Westland
Geslacht:
Leeftijd: 65
Contact:

Re: Snelheidslimiet fiets

Ongelezen bericht door willem58 »

Skipperje schreef:
willem58 schreef:Ook al staat er een bord met 5 of 15 kan er nog niet voor bekeurd worden aangezien er geen maximum snelheid voor fietsers is.
Hoe moet een fietser, bij gebrek aan een geijkte snelheidsmeter, weten hoe hard hij rijdt?
Heb je de wetstekst van Zijlvaart wel gelezen. Wettelijk erg duidelijk. Hoe de fietser zich daaraan gaat houden is zijn probleem. Geen enkele automobilist heeft overigens een geijkte snelheidsmeter, dus dat kom aardig overeen met de fietser.

Piet
Jawel. Leuk gezegd dat het de fietser zijn probleem is hoe zich daar aan te houden.
Maar waar wil je trouwens voor schrijven?
Ik kan niet voor een overschrijding max. snelheid voor een fietser schrijven.
Of heb je een andere uitgave van het feitenboekje dan welke ik heb?
Een diender en een kat worden beide niet nat.
Gebruikersavatar
Fietser2
Infopolitie Gast

Re: Snelheidslimiet fiets

Ongelezen bericht door Fietser2 »

K 170 ?
Gebruikersavatar
willem58
Stamgast
Stamgast
Agent
Berichten: 1439
Lid sinds: 09 dec 2005, 00:15
Roepnaam: Willem
Twitter: @Vrijwil_politie
Locatie: Westland
Geslacht:
Leeftijd: 65
Contact:

Re: Snelheidslimiet fiets

Ongelezen bericht door willem58 »

Fietser2 schreef:K 170 ?
De vraag van TS ging over de maximum snelheid, snelheidslimiet, voor fietsers. Niet over gevaar of hinder.
Een diender en een kat worden beide niet nat.
Gebruikersavatar
Fietser2
Infopolitie Gast

Re: Snelheidslimiet fiets

Ongelezen bericht door Fietser2 »

willem58 schreef:
Fietser2 schreef:K 170 ?
De vraag van TS ging over de maximum snelheid, snelheidslimiet, voor fietsers. Niet over gevaar of hinder.
Klopt maar je stelde twee vragen waarvan de ene is:
Jawel. Leuk gezegd dat het de fietser zijn probleem is hoe zich daar aan te houden.
Maar waar wil je trouwens voor schrijven?
Je geeft daar (volgens mij volledig terecht) aan dat je voor de maximum snelheid niet kan schrijven. Dus zal je ergens anders voor moeten schrijven en volgens mij is K170 dan nog de enige oplossing.
Gebruikersavatar
MotoRon
Beheerder
Beheerder
Agent-BD
Berichten: 8455
Lid sinds: 02 okt 2005, 08:38
Roepnaam: Ron
Locatie: N-Brabant
Geslacht:
Leeftijd: 65
Contact:

Re: Snelheidslimiet fiets

Ongelezen bericht door MotoRon »

De vraag ging over een eventuele maximum snelheid voor fietsers. Die vraag is beantwoord. De discussie waar je voor zou moeten schrijven zul je ergens anders voort moeten zetten, niet in dit gastendeel.
MotoRon
Beheerder
motoron@infopolitie.nl
Gebruikersavatar
zijlvaart67
Moderator
Moderator
Agent
Berichten: 14438
Lid sinds: 31 jul 2003, 20:18
Geslacht:
Leeftijd: 56
Contact:

Re: Snelheidslimiet fiets

Ongelezen bericht door zijlvaart67 »

Klein nabrandertje:
Het feit dat de snelheidsoverschrijding voor fietsers niet in het feitenboekje staat, wil niet zeggen dat het niet strafbaar is. Het feitenboekje is slechts een samenvatting van de meest gebruikte feiten.

Moord staat ook niet in het feitenboekje, maar is evengoed nog immer strafbaar.

Oftewel, ik geef Piet volledig gelijk...

'Parkeertarieven liggen hoger dan de tarieven van een hotelkamer..'

Gesloten