Menwagen & afgeknotte driehoek

In dit forum staan de afgesloten onderwerpen uit Stel uw vraag als Gast.

Moderator: Moderatorteam

Gesloten
Gebruikersavatar
Lalidan
Infopolitie Gast

Menwagen & afgeknotte driehoek

Ongelezen bericht door Lalidan »

Ik men regelmatig op de weg. In mijn omgeving zijn ook nogal wat menners. Er is echter 1 ding waar iedereen weer anders over denkt, en ook menwagendealers geven verschillende antwoorden.
De grote vraag is: Moet een menwagen (dus wagen en paard) voorzien zijn van een afgeknotte driehoek aan de achterzijde?
Gebruikersavatar
Skipperje
Moderator
Moderator
Agent-BD
Vademecum
Berichten: 9184
Lid sinds: 20 mei 2004, 08:43
Roepnaam: Piet
Locatie: Fryslân
Geslacht:
Leeftijd: 65
Contact:

Re: Menwagen & afgeknotte driehoek

Ongelezen bericht door Skipperje »

Verwijderd omdat het antwoord fout was.

Piet
Laatst gewijzigd door Skipperje op 25 jun 2010, 11:02, 1 keer totaal gewijzigd.
Men moat net alles sizze wat men wit, mar wol alles witte wat men seit
Gebruikersavatar
zijlvaart67
Moderator
Moderator
Agent
Berichten: 14443
Lid sinds: 31 jul 2003, 20:18
Geslacht:
Leeftijd: 56
Contact:

Re: Menwagen & afgeknotte driehoek

Ongelezen bericht door zijlvaart67 »

Als uw vraag specifiek over de afgeknotte driehoek gaat, is dit het antwoord:

Wetstekst

Artikel 5.18.36b
1. Motorrijtuigen met beperkte snelheid, landbouw- en bosbouwtrekkers en hun aanhangwagens alsmede wagens moeten aan de achterzijde zijn voorzien van één rode retroreflector in de vorm van een afgeknotte driehoek.
2. De in het eerste lid bedoelde retroreflector moet als volgt zijn aangebracht:
a. in het midden van het voertuig dan wel links van het midden;
b. op een hoogte van niet minder van 0,25 m en niet meer dan 0,90 m boven het wegdek. Indien zulks niet mogelijk is zonder gebruikmaking van bevestigingsmiddelen die gemakkelijk kunnen worden beschadigd, mag de retroreflector op een hoogte van meer dan 0,90 m doch niet meer dan 1,60 m boven het wegdek zijn aangebracht.

3. De in het eerste lid bedoelde rode retroreflector moet zijn voorzien van een goedkeuringsmerk waarbij het bepaalde in bijlage VIII, artikelen 123 en 124, van toepassing is.

'Parkeertarieven liggen hoger dan de tarieven van een hotelkamer..'

Gebruikersavatar
Lalidan
Infopolitie Gast

Re: Menwagen & afgeknotte driehoek

Ongelezen bericht door Lalidan »

Kijk, dit bedoel ik nou. Nu heb ik dus weer 2 verschillende antwoorden en weet ik dus nog niks.
Bij mijn weten hoeft het ook niet, omdat artikel 5 over motorrijtuigen gaat. Dat zou dus betrekking hebben op brommobielen en dat soort dingen. Maar ook hier zijn de antwoorden dus niet eenduidig, helaas.
Gebruikersavatar
zijlvaart67
Moderator
Moderator
Agent
Berichten: 14443
Lid sinds: 31 jul 2003, 20:18
Geslacht:
Leeftijd: 56
Contact:

Re: Menwagen & afgeknotte driehoek

Ongelezen bericht door zijlvaart67 »

Het moet dus wel...

Mn voorganger heeft de permanente eisen besproken die voor wagens gelden. Dan is een driehoek niet verplicht, maar er bestaan ook nog gebruikseisen (lees: als je met het voertuig daadwerkelijk de weg opgaat) en dan is de afgeknotte driehoek een keiharde verplichting.

Zoals al aangegeven door Skipperje, uw voertuig valt onder de definitie 'wagens' en de bijbehorende wettekst lijkt me duidelijk genoeg.

'Parkeertarieven liggen hoger dan de tarieven van een hotelkamer..'

Gebruikersavatar
Skipperje
Moderator
Moderator
Agent-BD
Vademecum
Berichten: 9184
Lid sinds: 20 mei 2004, 08:43
Roepnaam: Piet
Locatie: Fryslân
Geslacht:
Leeftijd: 65
Contact:

Re: Menwagen & afgeknotte driehoek

Ongelezen bericht door Skipperje »

Ik heb mijn antwoord al verwijderd. Ik zat met mijn gedachten helaas nog bij het oude Voertuigreglement waar de afgeknotte driehoek in de permanente eisen was opgenomen. (Ook daar stond destijds al dat een wagen wel een afgeknotte driehoek moest hebben) Hierdoor heb ik niet in de gebruikerseisen gezocht. Zijlvaart heeft het juiste antwoord gegeven.

Sorry

Piet
Men moat net alles sizze wat men wit, mar wol alles witte wat men seit
Gesloten