zelfverdediging

In dit forum staan de afgesloten onderwerpen uit Stel uw vraag als Gast.

Moderator: Moderatorteam

Gesloten
iemand
Infopolitie Gast

zelfverdediging

Ongelezen bericht door iemand »

ik weet dat iemand mij achterna zit om me in elkaar te rammen.. ik weet dat hij blijft slaan tot je niet meer beweegt
als hij mijn aanvalt mag ik mij dan verdedigen met een mes???
Guido
Infopolitie Gast

Re: zelfverdediging

Ongelezen bericht door Guido »

Nee natuurlijk niet.

Natuurlijk kan je verdedigen met een mes als 'noodweer' gezien worden, maar als jij bewust met een mes op zak gaat lopen ter verdediging dan lijkt mij een beroep op noodweer kansloos.
Emiel78
Infopolitie Gast

Ongelezen bericht door Emiel78 »

U mag zichzelf verdedigen op een proportionele manier. U vraagt of u daar een mes voor mag gebruiken. Het dragen van een mes ten doele je daarmee te verdedigen mag niet. Draagt u een mes bij u en gebruikt u deze zou het zeer goed kunnen zijn dat het mes aangemerkt wordt als meegenomen met voorbedachte rade en valt dus onder voorhanden hebben van een wapen.

Wanneer u een mes uit de keukenla zou pakken wanneer u moet vechten voor uw leven kunt u zich beroepen op noodweer. De rechter zal bepalen of hij/zij het met u eens is.
mwb
Infopolitie Gast

Ongelezen bericht door mwb »

Mense willen vaak vooraf weten hoe ver ze kunnen gaan in geweld.
Daar is echter geen antwoord op te geven.

Als je een aanval afweert zal achteraf door een rechter worden bekeken of dat in verhouding stond tot het geweld dat de aanvaller gebruikte.
Daarom komen mensen die in dergelijke gevallen geweld gebruiken ook meestal bij de rechter: die toetst het gebruikte geweld en als het teveel is, wordt je daarvoor gestraft.
Extreem: als je wordt aangevallen door een kickboxer zal het duidelijk zijn dat je met een elastiekje niets begint; als een kleuter voor je staat en boe roept, mag je die niet neersteken.

In Nederland mag je geen wapen ter zelfverdediging bij je hebben (in tegenstelling tot bv. de VS).
Vittel
Toplid
Toplid
Geslacht: Vrouw

Ongelezen bericht door Vittel »

Een mes bij je dragen (afgezien van dat het verboden is) roept aggressie op ...

Als je zoiets verwacht kun je beter andere maatregelen nemen. Zo kun je vast ergens in de buurt een zelfverdedigingscursus volgen. Maar denk ook aan een sneltoets op je mobiel waarmee je snel hulp kunt roepen. Aggressie met agressie vergelden is nooit een goed idee.

En misschien zit er wel een oplossing in de reden, waarom die persoon dat zou willen doen?
Gesloten