dolly achter de auto

In dit forum staan de afgesloten onderwerpen uit Stel uw vraag als Gast.

Moderator: Moderatorteam

Gebruikersavatar
mario van gemert
Infopolitie Gast

dolly achter de auto

Ongelezen bericht door mario van gemert »

hallo , is het in nederland nog steeds mogelijk om een zogenaamde ""dolly"" achter je auto te gebruiken om een andere auto mee te vervoeren ? vroeger mocht dit zover ik weet maar tegenwoordig weet ik het niet precies meer ?
ik zie wel dat bv sleepbedrijven ze wel gebruiken . in bv engeland worden ze ook nog regelmatig gebruikt .
graag uw info ....groeten : mario
Gebruikersavatar
martijn-
Infopolitie Gast

Re: dolly achter de auto

Ongelezen bericht door martijn- »

Als je even had gezocht was je dit Topic tegen gekomen:
http://forum.infopolitie.nl/viewtopic.php?f=69&t=27083
Gebruikersavatar
Skipperje
Moderator
Moderator
Agent-BD
Vademecum
Berichten: 9235
Lid sinds: 20 mei 2004, 08:43
Roepnaam: Piet
Locatie: Fryslân
Geslacht:
Leeftijd: 65
Contact:

Re: dolly achter de auto

Ongelezen bericht door Skipperje »

Een dolly is wat anders dan een sleeptriangel.

Wetstekst

Artikel 1 Regeling voertuigen
dolly: aanhangwagen met carrosserietype DA, DB of DC, bestemd voor:
a. het koppelen van een oplegger aan een trekkend voertuig waarbij de dolly de voorzijde van een oplegger draagt;
b. het dragen van de achterzijde van in de lengte ondeelbare lading, indien deze lading het chassis van het voertuig vervangt;
c. het koppelen van een ontheffingsplichtige oplegger aan een trekkend voertuig, waarbij de dolly de massa van de lading verdeelt over de achteras(sen) van het trekkend voertuig en de as(sen) van de dolly; of
d. het dragen van één van de assen van een motorvoertuig; de afsleepdolly;
in ieder geval wordt als dolly aangemerkt een voertuig dat blijkens het afgegeven kentekenbewijs een dolly is;

Wetstekst

Artikel 5.18.2 Regeling voertuigen
lid 4. Een dolly en een zich daarop bevindend motorvoertuig worden als één motorvoertuig beschouwd. De dolly dient in dat geval te zijn voorzien van een reminrichting.
Voor vraagsteller is artikel 1, onder d van toepassing. Het mag dus.

In mijn optiek wordt er dus niet een auto gesleept, maar wordt er een aanhangwagen getrokken. Alleen de Regeling voertuigen vindt dat een dolly met een motorvoertuig als één motorvoertuig moet worden beschouwd en voor die wet is dus sprake van slepen.
Omdat de Regeling voertuigen ook gaat over belading van aanhangwagens zal dat niet van toepassing zijn. Dus kan de dolly niet overbeladen worden.

Voor de Wegenverkeerswet blijft het (volgens mij) een aanhangwagen, dus zal het kenteken van het trekkende voertuig zich op de achterzijde moeten bevinden. En dus niet het kenteken van het getrokken voertuig. Als de dolly een eigen kenteken heeft, zou er dus mogelijk ook sprake zijn van een rijbewijs BE.

Voor het RVV blijven de regels van aanhangwagen ook gelden, dus zal er verlichting op de achterzijde moeten zijn die overeenkomt met die van het trekkende voertuig.

Piet
Men moat net alles sizze wat men wit, mar wol alles witte wat men seit
Gebruikersavatar
rfo00457
Infopolitie Gast

Re: dolly achter de auto

Ongelezen bericht door rfo00457 »

Ik ben het met je eens dat het volgens het RVV een aanhangwagen is. Maar niet dat dat volgens de Wegenverkeerswet ook het geval zou zijn.

Wetstekst

Wegenverkeerswet artikel 1 lid 1 onder d
aanhangwagen: voertuig dat kennelijk is bestemd om te worden voortbewogen door een motorrijtuig. In het bepaalde krachtens deze wet kan onder aanhangwagen tevens worden verstaan een voertuig dat door een ander voertuig wordt voortbewogen of kennelijk is bestemd om door een ander voertuig te worden voortbewogen;
Volgens de RV: dolly + motorvoertuig = motorvoertuig

En een motorvoertuig is niet kennelijk bestemd om te worden voortbewogen door een motorrijtuig. Maar het kan wel worden voortbewogen door een motorrijtuig. Daarmee blijft een gesleept motorvoertuig gewoon een motorvoertuig, tenzij onderliggende wetgeving anders bepaalt. In dat geval is het alleen een aanhangwagen voor dat ene stukje onderliggende wetgeving.

Dus voor het Kentekenreglement, Reglement Rijbewijzen en dat soort spul blijft een gesleept motorvoertuig een motorvoertuig. Met alle gevolgen van dien.

(Als het voor de WVW een aanhangwagen zou zijn, dan zou het gevolg daarvan zijn (vanwege KR en Regeling Kentekens en Kentekenplaten) dat er bij een maximum massa van > 750 kg alsnog weer een eigen kenteken op moest.)
Gebruikersavatar
Skipperje
Moderator
Moderator
Agent-BD
Vademecum
Berichten: 9235
Lid sinds: 20 mei 2004, 08:43
Roepnaam: Piet
Locatie: Fryslân
Geslacht:
Leeftijd: 65
Contact:

Re: dolly achter de auto

Ongelezen bericht door Skipperje »

rfo00457 schreef:Als het voor de WVW een aanhangwagen zou zijn, dan zou het gevolg daarvan zijn (vanwege KR en Regeling Kentekens en Kentekenplaten) dat er bij een maximum massa van > 750 kg alsnog weer een eigen kenteken op moest.)
Klopt.

Wetstekst

in ieder geval wordt als dolly aangemerkt een voertuig dat blijkens het afgegeven kentekenbewijs een dolly is
Misschien zit ik wel mis, maar ik zie het zo. Voor de Wegenverkeerswet 1994 is een dolly een aanhangwagen. Het is immers een voertuig dat bestemd is om te worden voortbewogen door een ander motorrijtuig. Ik kan nergens vinden dat voor de bepalingen van de Wegenverkeerswet 1994 een dolly, waar een motorrijtuig op staat, niet als aanhangwagen beschouwd moet worden. Het feit dat dat wel voor de Regeling voertuigen zo is, maakt geen verschil voor de Wegenverkeerswet 1994.
Overigens dat er een kenteken op moet als de TMM >750kg is, is op grond van artikel 36 Wegenverkeerswet.

Piet
Men moat net alles sizze wat men wit, mar wol alles witte wat men seit
Gebruikersavatar
rfo00457
Infopolitie Gast

Re: dolly achter de auto

Ongelezen bericht door rfo00457 »

Interessant!

Die dolly is in ieder geval een aanhangwagen als er nog niets op staat. Dat zijn we wel eens.

Ik ben het ook met je eens dat dat wat bepaald wordt door de Wegenverkeerswet niet tenietgedaan kan worden door onderliggende regelgeving.

Misschien de escape: Stel nu eens dat een dolly waarop zich een motorvoertuig bevindt, niet meer een voertuig genoemd kan worden die kennelijk etc. etc. Dan is het voor de WVW geen AHW meer.
Gebruikersavatar
Ad
Infopolitie Gast

Re: dolly achter de auto

Ongelezen bericht door Ad »

Is wel grappig, ik ben het spoor aardig bijster in de discussie.

Een dolly mag dus wel, maar goed, mag je dat rijden met B of heb je BE nodig?

Welk kenteken moet er achter op de combinatie?

Beide nav is het een aanhanger of niet... en dan deze nog:

Is een lichtbalk achterop nodig (gesleepte voertuig heeft zelf geen lichten)?
Gebruikersavatar
Skipperje
Moderator
Moderator
Agent-BD
Vademecum
Berichten: 9235
Lid sinds: 20 mei 2004, 08:43
Roepnaam: Piet
Locatie: Fryslân
Geslacht:
Leeftijd: 65
Contact:

Re: dolly achter de auto

Ongelezen bericht door Skipperje »

rfo00457 schreef: Misschien de escape: Stel nu eens dat een dolly waarop zich een motorvoertuig bevindt, niet meer een voertuig genoemd kan worden die kennelijk etc. etc. Dan is het voor de WVW geen AHW meer.
Creatief :o . Maar ik denk wat te creatief :wink:

Piet
Men moat net alles sizze wat men wit, mar wol alles witte wat men seit
Gebruikersavatar
Skipperje
Moderator
Moderator
Agent-BD
Vademecum
Berichten: 9235
Lid sinds: 20 mei 2004, 08:43
Roepnaam: Piet
Locatie: Fryslân
Geslacht:
Leeftijd: 65
Contact:

Re: dolly achter de auto

Ongelezen bericht door Skipperje »

Ad schreef: Een dolly mag dus wel, maar goed, mag je dat rijden met B of heb je BE nodig?.
Deze regel is gelijk aan iedere andere aanhangwagen.
Ad schreef:Welk kenteken moet er achter op de combinatie?.
Achterop de dolly moet een witte <750kg of een gele plaat >750 (eigen kenteken). Het is voor de regeling voertuigen dan wel een motorvoertuig, maar de kentekenplicht staat in de Wegenverkeerswet 1994 en die gaat boven de Regeling voertuigen.
Ad schreef:Is een lichtbalk achterop nodig (gesleepte voertuig heeft zelf geen lichten)?.
Ja, op grond van het RVV 1990 is het namelijk een aanhangwagen, en dus gelden de eisen mbt verlichting van het RVV 1990

Piet
Men moat net alles sizze wat men wit, mar wol alles witte wat men seit
Gebruikersavatar
Ad
Infopolitie Gast

Re: dolly achter de auto

Ongelezen bericht door Ad »

Skipperje schreef:
Ad schreef: Een dolly mag dus wel, maar goed, mag je dat rijden met B of heb je BE nodig?.
Deze regel is gelijk aan iedere andere aanhangwagen.
Ad schreef:Welk kenteken moet er achter op de combinatie?.
Achterop de dolly moet een witte <750kg of een gele plaat >750 (eigen kenteken). Het is voor de regeling voertuigen dan wel een motorvoertuig, maar de kentekenplicht staat in de Wegenverkeerswet 1994 en die gaat boven de Regeling voertuigen.
Hoe moet ik de 750 kilo zien? De meeste auto's wegen (veel) meer dus ik zie niet hoe je onder de 750 kilo komt (even uitgaand van dat er ook een auto op hangt). En voor de duidelijkheid, het gaat dus om het gele kenteken van de DOLLY en niet van het gesleepte voertuig?
Gebruikersavatar
Skipperje
Moderator
Moderator
Agent-BD
Vademecum
Berichten: 9235
Lid sinds: 20 mei 2004, 08:43
Roepnaam: Piet
Locatie: Fryslân
Geslacht:
Leeftijd: 65
Contact:

Re: dolly achter de auto

Ongelezen bericht door Skipperje »

Wat mij betreft is niet van toepassing wat de auto weegt die op de dolly staat, maar de som van de aslast en de druk onder koppeling. Dit maakt samen de totale massa en dat is, zoals je begrijpt, minder dan wat de auto weegt. (Een deel van het gewicht wordt ook gedragen door de as van de auto die meerolt.)
En bij gele plaat heb ik het inderdaad over een eigen kenteken van de dolly.

Piet
Men moat net alles sizze wat men wit, mar wol alles witte wat men seit
Gebruikersavatar
Ad
Infopolitie Gast

Re: dolly achter de auto

Ongelezen bericht door Ad »

OK, tot zover klinkt het logisch :thanks:

Maar het blijft een ingewikkeld verhaal want volgens mij als je naar het benodigde rijbewijs en ZEER ZEKER naar het maximale trekgewicht van het trekkende voertuig gaat kijken moet je WEL de totale massa van het hele samenstel gaan rekenen.

Dus voor die twee geldt het totaalgewicht, maar voor wat betreft het kenteken is eigenlijk alleen van belang wat het maximale gewicht van de dolly + asdruk van 1 paar wielen van de gesleepte auto is. Tot zover correct?
Gebruikersavatar
Andre1971
Infopolitie Gast

Re: dolly achter de auto

Ongelezen bericht door Andre1971 »

Nog wat meer verwarring, als de combinatie dolly en gesleepte voertuig het kenteken van de dolly moet voeren, betekend dat dan dat het kenteken van het gesleepte voertuig niet meer van belang is en dan ook geen kenteken mag hebben? dit zou voor restauratie van een geschorst voertuig flink in de kosten kunnen schelen, een ambulance zal vermoedelijk duurder zijn om te huren dan een dolly.
Gebruikersavatar
Ad
Infopolitie Gast

Re: dolly achter de auto

Ongelezen bericht door Ad »

Nou als we toch bezig zijn doe deze er dan ook nog maar bij:

Mag er in een auto die dmv een dolly gesleept wordt iemand zitten? Als je gewoon sleept met een kabel heb je wel een bestuurder nodig, maar bij een dolly niet. Mag je er dan toch inzitten? Of is dat helemaal niet geregeld?
Gebruikersavatar
Skipperje
Moderator
Moderator
Agent-BD
Vademecum
Berichten: 9235
Lid sinds: 20 mei 2004, 08:43
Roepnaam: Piet
Locatie: Fryslân
Geslacht:
Leeftijd: 65
Contact:

Re: dolly achter de auto

Ongelezen bericht door Skipperje »

Ad schreef:Maar het blijft een ingewikkeld verhaal want volgens mij als je naar het benodigde rijbewijs en ZEER ZEKER naar het maximale trekgewicht van het trekkende voertuig gaat kijken moet je WEL de totale massa van het hele samenstel gaan rekenen.

Dus voor die twee geldt het totaalgewicht, maar voor wat betreft het kenteken is eigenlijk alleen van belang wat het maximale gewicht van de dolly + asdruk van 1 paar wielen van de gesleepte auto is. Tot zover correct?
Voor een rijbewijs geldt nooit de totale massa, maar de toegestane maximum massa. Geen probeem dus, want dat zijn papieren gewichten.
Voor de toegestane massa die gesleept mag worden is de regeling voertuigen niet van toepassing. Het is voor deze regeling immers geen aanhangwagen, maar een motorvoertuig dat gesleept wordt.

Piet
Men moat net alles sizze wat men wit, mar wol alles witte wat men seit
Gesloten