Parkeren

In dit forum staan de afgesloten onderwerpen uit Stel uw vraag als Gast.

Moderator: Moderatorteam

Gesloten
Gebruikersavatar
J-nny
Infopolitie Gast

Parkeren

Ongelezen bericht door J-nny »

Hallo,

Ik ben vandaag bij onze oosterburen geweest. Toen ik wilde parkeren werd mij verteld dat ik fout had geparkeerd!
Wat bleek ik stond met de auto aan de linkerkant van de weg (dus met de neus tegen de rijrichting in). Verder is het gebleven bij een waarschuwing.

Ik heb mijn rijbewijs al jaren, en er werd mij verteld dat deze regel ook in Nederland zou moeten gelden! Echter wist ik hier niks van af! Nu kan het zijn dat mijn theorie kennis is verouderd.

Zou iemand mij kunnen zeggen of het parkeren aan de linkerkant (met neus in rijrichting) is toegestaan in Nederland? (uitgezonderd de 1-richtings weg)

Met vriendelijk groet,

Jenny
Gebruikersavatar
Hilde
Moderator
Moderator
Agent
Jurist/Advocaat
Berichten: 11101
Lid sinds: 18 apr 2006, 21:56
Roepnaam: Mevr. mr. Bitch
Geslacht:
Leeftijd: 58
Contact:

Re: Parkeren

Ongelezen bericht door Hilde »

Geen idee................
Ik heb er in ieder geval nog nooit een bekeuring voor gekregen.

Bedoelden ze niet dat zij vonden dat in Nederland deze regel ook zou moeten gelden?

Of heb ik gewoon al jaren mazzel???????
==================================
Mensen struikelen niet over bergen maar over molshopen. (Confucius)
Botje
OnTroerend goed
OnTroerend goed
Berichten: 4415
Lid sinds: 08 apr 2005, 23:14
Contact:

Re: Parkeren

Ongelezen bericht door Botje »

Parkeren met de rijrichting mee of tegen de rijrichting in mag in Nederland gewoon.
Voorts ben ik van mening dat er een einde moet komen aan de figuur Zwarte Piet.
Lince
Lid
Lid
Berichten: 127
Lid sinds: 09 mei 2009, 23:38
Roepnaam: Ming
Contact:

Re: Parkeren

Ongelezen bericht door Lince »

Mag je in een eenrichtingsverkeer je auto andersom parkeren??

Parkeren zelf lijkt me wel, maar dan moet er vantevoren wel een overtreding zijn begaan lijkt me, en ook als je wegrijd.
Of telt achteruit rijden ook als eenrichting?
Gebruikersavatar
Hilde
Moderator
Moderator
Agent
Jurist/Advocaat
Berichten: 11101
Lid sinds: 18 apr 2006, 21:56
Roepnaam: Mevr. mr. Bitch
Geslacht:
Leeftijd: 58
Contact:

Re: Parkeren

Ongelezen bericht door Hilde »

Tegen de rijrichting in, is iets anders als in een eenrichtingsverkeer-straat je auto andersom parkeren.
==================================
Mensen struikelen niet over bergen maar over molshopen. (Confucius)
Gebruikersavatar
J-nny
Infopolitie Gast

Re: Parkeren

Ongelezen bericht door J-nny »

Bedankt voor de reacties!

De politie meende dat in Nederland dit ook een regel zou zijn! Maar goed, bedankt voor jullie reacties! Ik zal in Duitsland erop moeten letten/ aan denken.

Bedankt voor alle reacties, en een prettige dag verder!
Gebruikersavatar
w.janssen
Infopolitie Gast

Re: Parkeren

Ongelezen bericht door w.janssen »

Beste reageerders,

Vroeger (toen ik mijn rijbewijs haalde in 1986) was het zo dat je alleen mocht parkeren met de rijrichting mee. Tegenwoordig is dat niet meer zo.

De Duitse politieagent zat er dus niet echt ver naast, alleen is zijn kennis verouderd.

Met vriendelijke groet

Wilco Janssen
Botje
OnTroerend goed
OnTroerend goed
Berichten: 4415
Lid sinds: 08 apr 2005, 23:14
Contact:

Re: Parkeren

Ongelezen bericht door Botje »

Ik heb vroeger kennelijk erg slecht opgelet. Ik heb mijn rijbewijs namelijk voor '86 gehaald en die hele regel zegt me niks.
Voorts ben ik van mening dat er een einde moet komen aan de figuur Zwarte Piet.
Gebruikersavatar
wilco janssen
Infopolitie Gast

Re: Parkeren

Ongelezen bericht door wilco janssen »

Beste Botje,

Mmmm je brengt me nu aan het twijfelen...ik meen dat toch echt indertijd geleeerd te hebben. Maar is nogal een tijd gelden dus ook ik kan me vergissen. Is hier een verkeersexpert aanwezig die de oude wetgeving nog kent?

Wilco Janssen
Gebruikersavatar
Skipperje
Moderator
Moderator
Agent-BD
Vademecum
Berichten: 9184
Lid sinds: 20 mei 2004, 08:43
Roepnaam: Piet
Locatie: Fryslân
Geslacht:
Leeftijd: 65
Contact:

Re: Parkeren

Ongelezen bericht door Skipperje »

Uit de nota van toelichting van het RVV 1990. (Dus bij de vervanging van het RVV 1966)
Anders is het natuurlijk met gedrag dat was vervat in bepalingen die geschrapt zijn omdat men ze thans onnodig acht. Dat gedrag als zodanig levert uiteraard geen strafbaar feit meer op. Hetzelfde geldt voor gedrag dat was geregeld in voorschriften die niet in het RVV 1990 zijn opgenomen, omdat het gedrag betreft dat naar de huidige inzichten aan de eigen verantwoordelijkheid en het eigen inzicht van de weggebruiker moet worden overgelaten. Daarbij kan het om gedrag gaan dat slechts in een enkel geval problemen geeft. Of om regels die zo ingewikkeld zijn dat men ze niet kent of er niet mee uit de voeten kan. Hiertoe behoren bij voorbeeld de regels voor voetgangers buiten de bebouwde kom. En nog een voor­beeld van dat soort regels zijn de voorschriften voor wie met wie op eenzelfde fiets mogen (dat hangt af van de leeftijd van de fietser en de leeftijd van de passagiers). Tot de eerste soort behoren de regels over links stilstaan en het voor­schrift voor voetgangers om haaks en zonder verwijl over te steken.
Ik heb helaas geen versie meer van het RVV 1966, maar ik denk dat daar tot het laatst in heeft gestaan dat het verboden was om links te parkeren.

Piet
Men moat net alles sizze wat men wit, mar wol alles witte wat men seit
Gebruikersavatar
Hilde
Moderator
Moderator
Agent
Jurist/Advocaat
Berichten: 11101
Lid sinds: 18 apr 2006, 21:56
Roepnaam: Mevr. mr. Bitch
Geslacht:
Leeftijd: 58
Contact:

Re: Parkeren

Ongelezen bericht door Hilde »

Ik kan het me ook niet herinneren hoor (examen 1985..)

Aanvulling:
Toch waarschijnlijk niet goed opgelet:
RECHTBANK BREDA, 22 februari 1973 schreef:Stilstaan links op de weg buiten de rijbaan. Uitleg van art. 80 lid 1 RVV: De ratio van art. 80 lid 1 RVV leidt er toe, dat dit voorschrift ook een automobilist, die op een weg, doch buiten de rijbaan, zijn voertuig tot stilstand brengt, de plicht oplegt dit, gerekend naar de rijrichting die hij heeft, steeds te doen aan de uiterste rechterzijde van de rijbaan, hetzij op de rijbaan zelf hetzij naast de rijbaan op de weg.

Uit het arrest HR van 27 februari 1970 (VR 1971 nr. 71) blijkt, dat ook voor het gebruik van afzonderlijk tot parkeren bestemde weggedeelten (parkeerhavens e.d.) de regel van art. 80 RVV geldt: men mag alleen van die plaatsen gebruik maken als ze rechts van de rijbaan gelegen zijn. Die regel van art. 80 eerste lid is absoluut, behoudens de in de leden 2 en 3 gegeven uitzonderingen (stopverbod rechts, rails rechts, eenrichtingverkeer).
==================================
Mensen struikelen niet over bergen maar over molshopen. (Confucius)
Gebruikersavatar
MotoRon
Beheerder
Beheerder
Agent-BD
Berichten: 8452
Lid sinds: 02 okt 2005, 08:38
Roepnaam: Ron
Locatie: N-Brabant
Geslacht:
Leeftijd: 65
Contact:

Re: Parkeren

Ongelezen bericht door MotoRon »

De vraag is beantwoord en kan daarmee naar het archief.
MotoRon
Beheerder
motoron@infopolitie.nl
Gesloten