tandemasser zonder kenteken

In dit forum staan de afgesloten onderwerpen uit Stel uw vraag als Gast.

Moderator: Moderatorteam

Gesloten
Gebruikersavatar
alex1970
Infopolitie Gast

tandemasser zonder kenteken

Ongelezen bericht door alex1970 »

Hallo,

Ik kan een tandemasser aanhangwagen kopen voor weinig geld omdat er geen kenteken bij zit. Het is een oude ( opknapper) aanhanger en wordt aangeboden door een bouwbedrijf, dus het is aannemelijk dat de aanhanger niet is gestolen.Er zit echter helemaal geen papier bij.

De aanhanger is geremd en mag 1600 kg laden....

Mijn vragen;

- mag ik deze aanhanger gebruiken ( of alleen ophalen) met mijn witte aanhangerplaat ?
- moet er beslist een eigen kenteken op ?
- hoe/waar kan ik zo'n kenteken aanvragen, moet de wagen gekeurd worden en wat zijn dan de kosten ongeveer ?

Op de RDW site kan ik er helemaal niets over vinden, alleen over invoeren etc.....hopelijk kan iemand me hier mee verder helpen. Ik heb wel zin in die aanhanger !!

MVG,Alex
Gebruikersavatar
Skipperje
Moderator
Moderator
Agent-BD
Vademecum
Berichten: 9184
Lid sinds: 20 mei 2004, 08:43
Roepnaam: Piet
Locatie: Fryslân
Geslacht:
Leeftijd: 65
Contact:

Re: tandemasser zonder kenteken

Ongelezen bericht door Skipperje »

Als er echt geen kenteken voor deze aanhangwagen is afgegeven dan mag je hem ophalen en gebruiken met je witte kentekenplaat. Het maximum, inclusief lading is dan wel 750 kg.
Voor kosten etc van de keuring zou ik de RDW even bellen.
Zij schrijven zelf het volgende:
Voertuigeigenaar > Aanhanger of caravan > Keuren > Keuring of onderzoek voor kentekening
Keuring of onderzoek voor kentekening

Ieder kentekenplichtig voertuig dat in Nederland voor het eerst op de weg komt, moet zijn voorzien van een kenteken. Sommige voertuigen krijgen alleen een kenteken na een keuring of onderzoek.

Bepaalde categorieën voertuigen kunnen een kenteken krijgen via de zogenoemde 'versnelde regeling' van erkende dealers of importeurs. Andere voertuigen hebben eerst een keuring nodig voor ze een kenteken kunnen krijgen.

Voor meer informatie kunt u contact opnemen met de RDW.
Piet
Men moat net alles sizze wat men wit, mar wol alles witte wat men seit
Gebruikersavatar
alex 1970
Infopolitie Gast

Re: tandemasser zonder kenteken

Ongelezen bericht door alex 1970 »

Dank voor de snelle reactie ! nog een vervolg-vraagje ;

Is het hier ook van belang welk rijbewijs de bestuurder heeft, ik heb namelijk A,B,C en E achter B.

Groeten uit Drachten....
Gebruikersavatar
zijlvaart67
Moderator
Moderator
Agent
Berichten: 14438
Lid sinds: 31 jul 2003, 20:18
Geslacht:
Leeftijd: 56
Contact:

Re: tandemasser zonder kenteken

Ongelezen bericht door zijlvaart67 »

Zodra de aanhangwagen in orde wordt bevonden voor de 'oude situatie' (2000 kg max), is een BE rijbewijs sowieso een vereiste...

'Parkeertarieven liggen hoger dan de tarieven van een hotelkamer..'

Gebruikersavatar
alex1970
Infopolitie Gast

Re: tandemasser zonder kenteken

Ongelezen bericht door alex1970 »

O.K, bedankt voor de reacties. Voorlopig weet ik voldoende( denk ik )

Als ik het goed begrijp mag ik dus bedoelde aanhanger gewoon gebruiken met een witte kentekenplaat, maar dan tot 750 kg totaalgewicht. Dat de aanhanger geremd is maakt helemaal niets uit .( er werd in mijn omgeving beweerd dat een geremde aanhanger altijd een kenteken moet hebben)
Dit mag ik rijden met rijbewijs B.

Als ik dus 1000 kg op mijn aanhanger heb, moet ik zorgen dat ik niet op de heenreis wordt aangehouden ( bekeuring) maar op de terugreis ( is leeg dus minder dan 750 kg).

Krijg ik in dit geval een bekeuring voor te zwaar beladen en/of voor het niet hebben van een kenteken vraag ik me ineens af......

Als ik er een kenteken op dezelfde aanhanger heb zitten ( laadvermogen 1600 kg) mag ik meer laden, maar heb ik altijd rijbewijs E nodig, ook als hij leeg is.
Gebruikersavatar
Flik
Inventaris
Inventaris
Berichten: 1928
Lid sinds: 04 nov 2005, 13:18
Locatie: Groningen
Geslacht:
Leeftijd: 48
Contact:

Re: tandemasser zonder kenteken

Ongelezen bericht door Flik »

alex1970 schreef:Krijg ik in dit geval een bekeuring voor te zwaar beladen en/of voor het niet hebben van een kenteken vraag ik me ineens af.......
U krijgt dan een bekeuring voor te zwaar beladen zijn.
Gebruikersavatar
Skipperje
Moderator
Moderator
Agent-BD
Vademecum
Berichten: 9184
Lid sinds: 20 mei 2004, 08:43
Roepnaam: Piet
Locatie: Fryslân
Geslacht:
Leeftijd: 65
Contact:

Re: tandemasser zonder kenteken

Ongelezen bericht door Skipperje »

Bedenk wel dat je naast de boete ook af moet laden. Bij een overschrijding van de toegestane maximum massa passen wij, net als bij het beroepsvervoer, bij 10% overschrijding de maatregel afladen toe.

Piet
Men moat net alles sizze wat men wit, mar wol alles witte wat men seit
Gebruikersavatar
Thijs
Infopolitie Gast

Re: tandemasser zonder kenteken

Ongelezen bericht door Thijs »

alex1970 schreef:O.K, bedankt voor de reacties. Voorlopig weet ik voldoende( denk ik )

Als ik het goed begrijp mag ik dus bedoelde aanhanger gewoon gebruiken met een witte kentekenplaat, maar dan tot 750 kg totaalgewicht. Dat de aanhanger geremd is maakt helemaal niets uit .( er werd in mijn omgeving beweerd dat een geremde aanhanger altijd een kenteken moet hebben)
Dit mag ik rijden met rijbewijs B.

Als ik dus 1000 kg op mijn aanhanger heb, moet ik zorgen dat ik niet op de heenreis wordt aangehouden ( bekeuring) maar op de terugreis ( is leeg dus minder dan 750 kg).

Krijg ik in dit geval een bekeuring voor te zwaar beladen en/of voor het niet hebben van een kenteken vraag ik me ineens af......

Als ik er een kenteken op dezelfde aanhanger heb zitten ( laadvermogen 1600 kg) mag ik meer laden, maar heb ik altijd rijbewijs E nodig, ook als hij leeg is.
Tandemassers zijn in de regel ook kentekenplichtige aanhangers. Waarschijnlijk zult u dan ook een kenteken nodig hebben. Dit kan de RDW pas bepalen nadat de aanhangwagen geschouwd is. Het is niet zo dat u de aanhangwagen maar kunt beladen tot 750 kilo en dat het dan als een 750 kg aanhangwagen wordt gezien.

Het gaat om het totaal toegestane maximum massa (TMM) Dat wordt berekend door het ledig gewicht+het laadvermogen. Dus stel de aanhangwagen weegt 200 kg en kan 2000 kg laden. Dan is het dus een kentekenplichtige aanhangwagen. Stel de aanhangwagen weegt 200 kg en mag maximaal 450 kg laden, dan komt het TMM op 650 en hoeft u dus geen eigen kenteken aan te vragen, maar wel een witte plaat.
Gebruikersavatar
zijlvaart67
Moderator
Moderator
Agent
Berichten: 14438
Lid sinds: 31 jul 2003, 20:18
Geslacht:
Leeftijd: 56
Contact:

Re: tandemasser zonder kenteken

Ongelezen bericht door zijlvaart67 »

De conclusie van de topicstarter vind ik ietwat voorbarig; Het risico blijft namelijk dat er wel ooit een kenteken voor is afgegeven en als iemand dan ff halfbakken met een witte plaat rond gaat rijden, kan grote problemen geven...

Door nu rond te gaan rijden met een witte plaat en 'net te doen alsof' het een 750 kg apparaat is, pleegt deze het misdrijf van art 41 WvW (simpel gezegd: een witte kentekenplaat aanbrengen teneinde deze (valselijk) voor 750 kg te laten doorgaan).

Dat kan nimmer de bedoeling zijn...

De oplossing is al aangegeven; Chassisnummer opzoeken en aan de hand daarvan nieuwe papieren en kentekenplaat aanschaffen... Mocht er geen chassisnummer (of tegenwoordig Voertuigidentificatienummer) meer te vinden zijn, dan ga ik me nog meer zorgen maken; Dan kunnen we zomaar met een 'omgekatte' (gestolen) aanhangwagen te maken hebben...

Het lijkt me namelijk sterk dat er nimmer een kenteken is afgegeven voor het apparaat (de rechtvaardiging voor een 'witte plaat')... De kentekenplicht bestaat al sinds 2002 en al die tijd heeft het ding met een witte plaat rondgereden? Het kan, maar voor een dergelijke bedrijf, en een tandemasser, lijkt het me niet waarschijnlijk...

'Parkeertarieven liggen hoger dan de tarieven van een hotelkamer..'

Gebruikersavatar
Skipperje
Moderator
Moderator
Agent-BD
Vademecum
Berichten: 9184
Lid sinds: 20 mei 2004, 08:43
Roepnaam: Piet
Locatie: Fryslân
Geslacht:
Leeftijd: 65
Contact:

Re: tandemasser zonder kenteken

Ongelezen bericht door Skipperje »

Sorry Thijs, dat is niet juist.
Zelfs een aanhangwagen die geheel geschikt is voor 2000 kg kun je bij de RDW terug laten keuren tot 750 kg. Het is maar net wat de eigenaar wil als TMM.
Dat schrijft de RDW zelf ook
Aanpassing toegestane maximum massa (TMM) op het kentekenbewijs van een aanhangwagen (categorie 02, 03, 04)
De toegestane maximum massa (TMM) van een aanhangwagen is het gewicht van de lege aanhangwagen vermeerderd met de maximale belasting van de aanhangwagen. Bij verhoging van de TMM moet de RDW de aanhangwagen keuren. U kunt hiervoor contact opnemen met een keuringsstation van de RDW. Bij verlaging van de TMM naar voertuigcategorie O1 (750 kg of lichter) is de aanhangwagen niet meer kentekenplichtig. Voor aanhangwagens in de voertuigcategorie O1 is een wijziging van de TMM niet mogelijk.

Aanvraagprocedure
Er zijn twee aanvraagformulieren die u onderaan deze pagina kunt downloaden:

'Verklaring toegestane maximale massa (TMM) aanhangwagen in verband met aanvraag verlaging TMM': Aanvraagformulier/verklaring voor verlaging van de TMM van een aanhangwagen die hierdoor in de categorie O1 (750 kg en lichter) uitkomt en daardoor niet meer kentekenplichtig is. In afwijking van de aanvraagprocedure moet u, in verband met ongeldigverklaring van het kenteken, het volledige kentekenbewijs opsturen en de kentekenplaat vernietigen.
Ook in het voertuigreglement staat dit min of meer.

Wetstekst

Artikel 5.18.17
1. Voertuigen mogen niet zodanig zijn beladen dat de toegestane maximum last van enige as of asstel, de maximum last onder de koppeling, dan wel de toegestane maximum massa van het voertuig wordt overschreden of de som van de aslasten, uitgezonderd de aslasten van niet autonome aanhangwagens, meer bedraagt dan de toegestane maximum massa.

2. Indien van een aanhangwagen met toepassing van dit besluit de waarden, bedoeld in het eerste lid, niet kunnen worden vastgesteld, geldt voor deze aanhangwagen een toegestane maximum massa van 750 kg.
Met andere woorden, als er geen kentekenbewijs is is er ook geen TMM. Dan treedt lid 2 in werking en is de TMM 750 kg.

In de redenatie van Zijlvaart ga ik helemaal mee, afgezien van de bewijslast om 41 aan te tonen. TS weet toch niet beter dan dat er geen kenteken bij hoort. Zo koopt hij de aanhangwagen ook. Overigens zijn er vele bedrijven die bewust met witte plaat rijden omdat veel bouwvakkers geen E-rijbewijs hebben. Het kan dus best wel goed zijn qua kenteken, maar daarentegen rijden ze vaak behoorlijk overbeladen

Piet
Men moat net alles sizze wat men wit, mar wol alles witte wat men seit
Gebruikersavatar
Thijs
Infopolitie Gast

Re: tandemasser zonder kenteken

Ongelezen bericht door Thijs »

Skipperje schreef:Sorry Thijs, dat is niet juist.
Zelfs een aanhangwagen die geheel geschikt is voor 2000 kg kun je bij de RDW terug laten keuren tot 750 kg. Het is maar net wat de eigenaar wil als TMM.
Dat schrijft de RDW zelf ook
Aanpassing toegestane maximum massa (TMM) op het kentekenbewijs van een aanhangwagen (categorie 02, 03, 04)
De toegestane maximum massa (TMM) van een aanhangwagen is het gewicht van de lege aanhangwagen vermeerderd met de maximale belasting van de aanhangwagen. Bij verhoging van de TMM moet de RDW de aanhangwagen keuren. U kunt hiervoor contact opnemen met een keuringsstation van de RDW. Bij verlaging van de TMM naar voertuigcategorie O1 (750 kg of lichter) is de aanhangwagen niet meer kentekenplichtig. Voor aanhangwagens in de voertuigcategorie O1 is een wijziging van de TMM niet mogelijk.

Aanvraagprocedure
Er zijn twee aanvraagformulieren die u onderaan deze pagina kunt downloaden:

'Verklaring toegestane maximale massa (TMM) aanhangwagen in verband met aanvraag verlaging TMM': Aanvraagformulier/verklaring voor verlaging van de TMM van een aanhangwagen die hierdoor in de categorie O1 (750 kg en lichter) uitkomt en daardoor niet meer kentekenplichtig is. In afwijking van de aanvraagprocedure moet u, in verband met ongeldigverklaring van het kenteken, het volledige kentekenbewijs opsturen en de kentekenplaat vernietigen.
Ook in het <a target=_new href=http://wetten.overheid.nl/BWBR0006746/v ... glement</a> staat dit min of meer.

Wetstekst

Artikel 5.18.17
1. Voertuigen mogen niet zodanig zijn beladen dat de toegestane maximum last van enige as of asstel, de maximum last onder de koppeling, dan wel de toegestane maximum massa van het voertuig wordt overschreden of de som van de aslasten, uitgezonderd de aslasten van niet autonome aanhangwagens, meer bedraagt dan de toegestane maximum massa.

2. Indien van een aanhangwagen met toepassing van dit besluit de waarden, bedoeld in het eerste lid, niet kunnen worden vastgesteld, geldt voor deze aanhangwagen een toegestane maximum massa van 750 kg.
Met andere woorden, als er geen kentekenbewijs is is er ook geen TMM. Dan treedt lid 2 in werking en is de TMM 750 kg.

In de redenatie van Zijlvaart ga ik helemaal mee, afgezien van de bewijslast om 41 aan te tonen. TS weet toch niet beter dan dat er geen kenteken bij hoort. Zo koopt hij de aanhangwagen ook. Overigens zijn er vele bedrijven die bewust met witte plaat rijden omdat veel bouwvakkers geen E-rijbewijs hebben. Het kan dus best wel goed zijn qua kenteken, maar daarentegen rijden ze vaak behoorlijk overbeladen

Piet
Volgens mij zeg ik ook niets wat niet juist is. Als het voertuig gekeurd is als zijnde een kentekenplichtige aanhangwagen, mag je er niet zomaar een witte plaat op doen. Als een tandemasser is gekeurd als een aanhangwagen met een TMM van 750 kg of minder, dan is een witte plaat voldoende.

Het feit dat iemand er geen kentekenbewijs of plaat bij heeft, wil nog niet zeggen dat een voertuig wel of niet als zodanig gekeurd is. Wellicht kan een chassisnummer daar uitkomst bij brengen.
Gebruikersavatar
Skipperje
Moderator
Moderator
Agent-BD
Vademecum
Berichten: 9184
Lid sinds: 20 mei 2004, 08:43
Roepnaam: Piet
Locatie: Fryslân
Geslacht:
Leeftijd: 65
Contact:

Re: tandemasser zonder kenteken

Ongelezen bericht door Skipperje »

Thijs schreef:Waarschijnlijk zult u dan ook een kenteken nodig hebben. Dit kan de RDW pas bepalen nadat de aanhangwagen geschouwd is.
Als je inderdaad had geschreven wat je nu schrijft (behalve dat je niets hebt gezegd dat niet juist is) had ik niet gereageerd. Maar dat schreef je niet.
Had dan voor de duidelijkheid geschreven: Er is een kans dat u een aanhangwagen gaat kopen waar in het verleden al een kenteken voor af is gegeven.

Piet
Men moat net alles sizze wat men wit, mar wol alles witte wat men seit
Gesloten