camper verbouwen

In dit forum staan de afgesloten onderwerpen uit Stel uw vraag als Gast.

Moderator: Moderatorteam

Gesloten
Gebruikersavatar
gertjan
Infopolitie Gast

camper verbouwen

Ongelezen bericht door gertjan »

Hallo,
ik wil mijn camper verbouwen, maar zal dan tijdelijk niet aan de wettelijke maten en inhoud voldoen(2 pers.bed, kasten, wasbak.... De wagen is origineel camper, is van 1982, maar nu even leeg.
Ben ik dan strafbaar?
Groeten, Gertjan
Gebruikersavatar
Frans
Beheerder
Beheerder
Agent-BD
Berichten: 16721
Lid sinds: 21 mei 2003, 12:00
Geslacht:
Leeftijd: 56
Contact:

Re: camper verbouwen

Ongelezen bericht door Frans »

Ja.
Frans
Beheerder
frans@infopolitie.nl
gelderblom
Stamgast
Stamgast
Berichten: 956
Lid sinds: 25 jan 2005, 16:21
Roepnaam: Jan
Locatie: apeldoorn
Geslacht:
Leeftijd: 69
Contact:

Re: camper verbouwen

Ongelezen bericht door gelderblom »

gertjan schreef:Hallo,
ik wil mijn camper verbouwen, maar zal dan tijdelijk niet aan de wettelijke maten en inhoud voldoen(2 pers.bed, kasten, wasbak.... De wagen is origineel camper, is van 1982, maar nu even leeg.
Ben ik dan strafbaar?
Groeten, Gertjan
Ik zal het voorbeeld even aanpassen:
ik wil mijn camper verbouwen, maar heb tijdelijk geen remmen...
Ben ik dan strafbaar?
Je bent strafbaar als je een strafbaar feit (gedraging) pleegt. Als je camper tijdens de verbouwing aan de wettelijke eisen voldoet is er m.i. niets aan de hand; als de camper niet aan de wettelijke eisen voldoet ben je stafbaar
Gebruikersavatar
ThunderSTreak
Moderator
Moderator
Luitenant-kolonel
Adviseur Veiligheid
Vademecum
Berichten: 6122
Lid sinds: 18 jul 2004, 16:06
Locatie: Ulvenhout
Geslacht:
Leeftijd: 65
Contact:

Re: camper verbouwen

Ongelezen bericht door ThunderSTreak »

En om twee antwoorden weer samen te vatten:

Als u uit uw camper het interieur (tijdelijk) verwijdert, is het (tijdelijk) geen camper meer, maar qua inrichting weer terug een (lichte) bedrijfswagen of personenauto (afhankelijk van de oorspronkelijke origine van het voertuig).

Verplaatsen over de weg is dan alleen mogelijk met een handelarenkenteken, op een autoambulance of met een gewijzigd kenteken (op grond van een RDW-(her)keuring) danwel tijdelijk kenteken om het RDW-keuringsstation te bereiken.

U kunt dus zolang u aan het verbouwen bent en niet voldaan kan worden aan de inrichtingseisen dus niet met het voertuig op de openbare weg omdat de kentekenpapieren niet in overeenstemming zijn met het voertuig. Alle ander verplichtingen (WAM en MRB) gaan gewoon door tenzij het kenteken door u geschorst is. Bij schorsing mag het voertuig niet op de openbare weg staan (zelfs niet geaprkeerd)
Met vriendelijke groet,

ThunderSTreak
Afbeeldingdrive safe4safetyAfbeelding
Gebruikersavatar
gertjan
Infopolitie Gast

Re: camper verbouwen

Ongelezen bericht door gertjan »

gelderblom schreef:
gertjan schreef:Hallo,
ik wil mijn camper verbouwen, maar zal dan tijdelijk niet aan de wettelijke maten en inhoud voldoen(2 pers.bed, kasten, wasbak.... De wagen is origineel camper, is van 1982, maar nu even leeg.
Ben ik dan strafbaar?
Groeten, Gertjan
Ik zal het voorbeeld even aanpassen:
ik wil mijn camper verbouwen, maar heb tijdelijk geen remmen...
Ben ik dan strafbaar?
Je bent strafbaar als je een strafbaar feit (gedraging) pleegt. Als je camper tijdens de verbouwing aan de wettelijke eisen voldoet is er m.i. niets aan de hand; als de camper niet aan de wettelijke eisen voldoet ben je stafbaar
Ik stelde deze vraag omdat het een belastingvrije wagen is, en het in dit geval qua wegenbelasting geen verschil maakt. Technies is de wagen in conditie.
Maar de reactie's die ik leest lopen uitéén van wel tot niet... nu weet ik het nog niet zeker.
Wie gaat het doorslag gevende antwoord geven?
Gebruikersavatar
roadtrain
Infopolitie Gast

Re: camper verbouwen

Ongelezen bericht door roadtrain »

Controleert de politie ook op inrichtingseisen of is dat een taak voor de douane??
Gebruikersavatar
gertjan
Infopolitie Gast

Re: camper verbouwen

Ongelezen bericht door gertjan »

Om de wegenbelasting te drukken zijn er mensen die een camper nemen als 'busje' voor klussen. Dus dat er controle is begrijp ik wel. Alleen in mijn geval wil ik de inrichting veranderen en dat kan alleen als ik eerst e.e.a weg haal. En omdat je dit niet in je vrijetijd snel kan ombouwen vroeg ik me af of de wettelijke maten ook gelden voor mijn belastingvrije camper, en of ik intussen gewoon kan rijden zonder kastjes wasbak en bed.
Gebruikersavatar
roadtrain
Infopolitie Gast

Re: camper verbouwen

Ongelezen bericht door roadtrain »

Ik denk dat de politie hier weinig mee doet (????) het is meer iets voor rdw en douane... maar: zorg dat alles wat je niet weghaald (tijdelijk) goed vast zit want bij evt aanrijding wil je niet het resterende deel van je camper over je heen hebben.
Gebruikersavatar
zijlvaart67
Moderator
Moderator
Agent
Berichten: 14438
Lid sinds: 31 jul 2003, 20:18
Geslacht:
Leeftijd: 56
Contact:

Re: camper verbouwen

Ongelezen bericht door zijlvaart67 »

Als je strikt naar de definitie van een kampeerauto kijkt, moet het apparaat altijd voorzien zijn van een keuken, etc...

Echter, aangezien het vooral belastingtechnisch voordelen biedt om een voertuig als kampeerauto door het leven te laten gaan, doet de politie (ik in ieder geval) hier niet gauw wat mee... Zeker niet als overduidelijk blijkt dat het apparaat onderdeel is van een verbouwing...

Zoals al aangegeven mag de veiligheid natuurlijk nooit in het geding zijn...

'Parkeertarieven liggen hoger dan de tarieven van een hotelkamer..'

Gebruikersavatar
gertjan
Infopolitie Gast

Re: camper verbouwen

Ongelezen bericht door gertjan »

Dus:

de politie kan alleen kontroleren op camperuitvoering in verhouding tot het kenteken?
de douane kijkt naar de wegenbelasting in verhouding tot het kenteken?

en wanneer ik aantoon dat ik verbouw, en dus alleen éven niet kan koken, dan is het wel toegestaan?

Dan nog één vraag over de zit richting: mag ik met deze wagen (oude wetgeving ivm leeftijd 1982) ook de zitplaatsen in de lengte plaatsen? Ik mag volgens kenteken 7 personen vervoeren en gordels zijn niet verplicht.

groet, gertjan
Gesloten