bekeuring zwitserland betaald,nu ook administratiekosten

In dit forum staan de afgesloten onderwerpen uit Stel uw vraag als Gast.

Moderator: Moderatorteam

Gesloten
Gebruikersavatar
Margreet Tamminga
Infopolitie Gast

bekeuring zwitserland betaald,nu ook administratiekosten

Ongelezen bericht door Margreet Tamminga »

Ik heb in april 2008 een bekeuring gekregen voor te hard rijden in Zwitserland (29 km te hard op de autosnelweg). We hebben hier netjes op gereageerd en het schijnt zo te zijn dat deze overtreding een rechtkräftigem Strafbefehl nodig heeft met een veroordeling van maarliefst €356,16. Dit is 20 November 2008 aan mij doorgestuurd. En ik heb deze 27 november betaald. Nu krijg ik eerst een brief met een waarschuwing dat als ik daar weer een bekeuring krijg ik de kans loop dat ik gedurende 1 maand mijn rijbewijs kwijt kan zijn. En nu krijg ik een brief ze me Verwaltungsgebühren (adinistratietarieven...?) gaan berekenen van maar liefst CHC 160.000, volgens mij om me op een zwarte lijst te zetten maar dat weet ik niet zeker. Mijn Duits is niet erg goed maar ik heb toch het gevoel dat of ik iets niet begrijp of de Zwitserse politie doet iets niet goed. Begrijpt u dit?
Gebruikersavatar
Flik
Inventaris
Inventaris
Berichten: 1928
Lid sinds: 04 nov 2005, 13:18
Locatie: Groningen
Geslacht:
Leeftijd: 48
Contact:

Re: bekeuring zwitserland betaald,nu ook administratiekosten

Ongelezen bericht door Flik »

Misschien kunt u de brief even overtypen. Misschien dat we u dan kunnen helpen met het ontcijferen.
Gebruikersavatar
Kale
Infopolitie Gast

Re: bekeuring zwitserland betaald,nu ook administratiekosten

Ongelezen bericht door Kale »

U mag de brief terugsturen en eisen dat ze deze in het Nederlands terugsturen. Dat zijn ze verplicht namelijk.
Gebruikersavatar
MotoRon
Beheerder
Beheerder
Agent-BD
Berichten: 8463
Lid sinds: 02 okt 2005, 08:38
Roepnaam: Ron
Locatie: N-Brabant
Geslacht:
Leeftijd: 65
Contact:

Re: bekeuring zwitserland betaald,nu ook administratiekosten

Ongelezen bericht door MotoRon »

Margreet Tamminga schreef:En nu krijg ik een brief ze me Verwaltungsgebühren (adinistratietarieven...?)
Verwaltungsgebühren = Bewaarloon

Misschien dat het daarmee iets duidelijker wordt?
MotoRon
Beheerder
motoron@infopolitie.nl
Gebruikersavatar
Margreet Tamminga
Infopolitie Gast

Re: bekeuring zwitserland betaald,nu ook administratiekosten

Ongelezen bericht door Margreet Tamminga »

Hier komt de brief:

Verfügung

Verwarnung auf Aberkennung des ausländischen Führerausweises

1. In Anwendung von Art. 16 Abs. 2 und Art. 16a Abs. 1 und 3 des Strassenverkehrgesetzes (SVG;SR741.01) sowie Art. 41 und Art. 42 des internationalen Übereinkommens über den Strassenverkehr vom 8. November 1968 (SR 0.741.10) werden Sie wegen einer leichten Widerhandlung gegen die Strassenverkehrsvorschriften verwarnt.

2. Die Verwaltungsgebühren, welche unabhängigvon einer allfälligen Busse oder Kosten im Strafverfahren erhoben werden, betragen gemäss Verordnung uber die Gebühren der Polizei Basel-Landschaft CHF 160.000.Die Zustellung der Rechnung mit Einzahlungsschein erfolgt nach Eintritt der Rechtkraft mit seperatem Brief durch die Abteilung Zentrale Dienste/Rechnungwesen in Liestal.

Begründung:

Überschreiten de zuläsigen Höchstgeschwindigkeit auf der Autobahn um 29 km/h nach Abzug de Sicherheitsmarge, begangen mit einem Personenwagen (Kat.B) am 27. april 2008 in Tenniken.

Gemäss rechtskräftigem Strafbefehl des Bezirksstatthalteramts Liestal, vom 20. November 2008

Es handelt sich dabei um eine leichte Widerhandlung im Sinne von Art. 16a Abs 1 lit. a SVG.

Folgende Geschwindikeitsüberschreitungen führen mindestens zu administrativen Verwarnungen: Innerorts um 16-20 km/h, ausserorts und auf Autostrassen um 21-25 km/h, auf Autobahnen um 26-30 km/h. Bei höheren Werten wird der Führerausweis für mindestens einen Monat aberkannt

Hinweise:
Diese Massnahme wird nach Eintritt der Rechtskraft in das automatisierte Administrativmassnahmen-Register eingetragen (Art.7 lit. a Ziff. 1 ADMAS-Register-Verordnung).

Massnahmen im Fall künftiger Widerhandlungen

Im Falle einer erneuten leichten Widerhandlung innert der nächsten zwei Jahre, gerechnet ab Datum dieser Verfügung, müsste Ihr Führerausweis für mindestens einen Monat aberkannt werden (Art. 16a Abs. 2 SVG)

Polizei Basel-Landschaft
Hauptabteilung Verkehrssicherheit
Feldweibel Alfred Oesch
Stv. Leiter Administrativmassnahmen

Rechtsmittelbelehrung:
Gegen diese Verfügung kann innert 10 Tagen seit Zustellung schriftlich und begründet beim Regierungsrat, Rathausstrasse 2, 4410 Liestal, Beschwerde erhoben werden. Diese Beschwerde muss ein klar umschriebenes Begehren und die Unterschrift der beschwerdeführenden oder sie vertretenden personen enthalten. Die angefochtene Verfügung ist der Beschwerde in Kopie beizulegen ($$15 und 27 ff. Verwaltungsverfahrensgesetz, SGS 175). Das Beschwerdeverfahren ist kostenpflichtig. Es werden Entscheidgebühren zwischen CHF 300.00 und CHF 5'000,00 erhoben werden($20a Absatz 1 Verwaltungsverfahrensetz; $6 Verordnung zum Verwaltungsverfahrengesetz, SGS 175.11)
Gebruikersavatar
theo
Infopolitie Gast

Re: bekeuring zwitserland betaald,nu ook administratiekosten

Ongelezen bericht door theo »

Vertaling Met Google vertaling.

Beschikbaar

Waarschuwing tot intrekking van het buitenlands rijbewijs

1. In toepassing van artikel 16, lid 2 en artikel 16a lid 1 uur-3 uur in de Road Act (ESA; SR741.01) en artikel 41 en artikel 42 van het Internationaal Verdrag inzake het wegverkeer van 8 November 1968 (SR 0.741.10) zijn te wijten aan een lichte weerstand tegen het wegverkeer treden verordeningen gewaarschuwd.

2. De administratie, die unabhängigvon van alle bussen of kosten in een strafrechtelijke procedure, bedraagt in overeenstemming met de regelgeving over de kosten van politie-Basel-Landschaft CHF 160.000.Die de aflevering van de factuur met een betaling slip is gemaakt na het uitbreken van de macht recht met een aparte brief van de Afdeling Centrale Diensten / factureren Accounting in Liestal.

Reden:

Overschrijding van de zuläsigen maximumsnelheid op de snelweg bij 29 km / h, na aftrek van de veiligheids-marge, gevierd met een passagier (Kat.B) op 27 April 2008 in Tenniken.

In het kader van de definitieve straf van de District Governor's Office Liestal, gedateerd 20 November 2008

Het is een gemakkelijke tegenstander voor de actie in de zin van artikel 16a, lid 1 lit. een SVG.

De volgende Geschwindikeitsüberschreitungen, althans voor administratieve waarschuwingen: Stedelijke ongeveer 16-20 km / h, buiten en op de snelwegen rond de 21-25 km / h op de snelwegen rond de 26-30 km / h. Bij hogere waarden van het rijden voor ten minste een maand ingetrokken

Opmerkingen:
Deze maatregel zal worden na het optreden van gewijsde in het geautomatiseerde administratieve register (art. 7 verlicht. A-punt. 1 ADMAS Registreer verordening).

Maatregelen in geval van toekomstige besluiten van de weerstand

In het geval van een lichte re-actie tegenstander binnen de komende twee jaar vanaf de datum van dit besluit, hebben uw rijbewijs voor minstens een maand zal worden ingetrokken (artikel 16 bis paragraaf 2 SVG)

Politie Basel-Landschaft
Afdeling Traffic Safety
Alfred Veld Weibel OESCH
Plaatsvervangend hoofd van de Administratieve

Rechtsmiddel:
Tegen dit besluit kan binnen 10 dagen na de kennisgeving schriftelijk en onder vermelding van de redenen voor de regering, Rathausstrasse 2, 4410 Liestal, klacht geheven. Deze klacht moet een duidelijk omschreven wens, en de handtekening van de klager of personen die hen vertegenwoordigen bevatten. De bestreden beslissing wordt een kopie van de klacht gevoegd ($ $ 15 en 27 ev van het administratief recht, SGS 175). De hogere voorziening wordt ten laste. Het besluit vergoedingen tussen CHF 300,00 en CHF 5'000, 00 verzameld ($ 20 bis, paragraaf 1 Verwaltungsverfahrensetz; $ 6 administratieve regelgeving inzake het recht, SGS 175,11)

Wie een betere vertaling heeft gewoon plaatsen. :thanks:
Gebruikersavatar
Margreet Tamminga
Infopolitie Gast

Re: bekeuring zwitserland betaald,nu ook administratiekosten

Ongelezen bericht door Margreet Tamminga »

Hartelijk bedankt voor de vertaling. Maar ook in het Nederlands kan ik er geen touw aan vastknopen. Jullie wel? :roll:
Gebruikersavatar
J o h a n
Stamgast
Stamgast
Berichten: 1062
Lid sinds: 15 jan 2006, 12:52
Geslacht:
Contact:

Re: bekeuring zwitserland betaald,nu ook administratiekosten

Ongelezen bericht door J o h a n »

2. Die Verwaltungsgebühren, welche unabhängigvon einer allfälligen Busse oder Kosten im Strafverfahren erhoben werden, betragen gemäss Verordnung uber die Gebühren der Polizei Basel-Landschaft CHF 160.000.Die Zustellung der Rechnung mit Einzahlungsschein erfolgt nach Eintritt der Rechtkraft mit seperatem Brief durch die Abteilung Zentrale Dienste/Rechnungwesen in Liestal.
De administratiekosten, welke onafhankelijk van een al geheven boete of kosten welke al in een
strafzaak werden geëist, bedragen volgens de verordering over de kosten van de Politie Basel-
Landschap chf 160.00. De rekening zal u apart worden toegestuurd met acceptgiro d.m.v van
een andere brief van de afdeling centrale diensten, rekeningswezen in Liestal...

U krijgt dus nog een aparte poststuk met een equivalent van een acceptgiro.
Begründung:

Überschreiten de zuläsigen Höchstgeschwindigkeit auf der Autobahn um 29 km/h nach Abzug de Sicherheitsmarge, begangen mit einem Personenwagen (Kat.B) am 27. april 2008 in Tenniken.

Gemäss rechtskräftigem Strafbefehl des Bezirksstatthalteramts Liestal, vom 20. November 2008

Es handelt sich dabei um eine leichte Widerhandlung im Sinne von Art. 16a Abs 1 lit. a SVG.
Grondslag

Overschrijding van de toegestane max.snelheid op de autoweg van 29 km/u na correctie,
begaan met een personenenwagen op 27 april 2008 in tenniken.
Volgens een rechtmatige vonnis van het Bezirksstatthaltersamts Liestal. (rechtbank)
Het ging om een lichte overtreding in de zin van art. 16a abs 1 lit. a SVg
Folgende Geschwindikeitsüberschreitungen führen mindestens zu administrativen Verwarnungen: Innerorts um 16-20 km/h, ausserorts und auf Autostrassen um 21-25 km/h, auf Autobahnen um 26-30 km/h. Bei höheren Werten wird der Führerausweis für mindestens einen Monat aberkannt
De volgende snelheidsovertredingen leiden tot administratieve afdoening;
Boetes: Binnen de bebouwde kom 16-20 km/h, buiten bebouwde kome en buitenwegen 21-25 km,
op autosnelwegen van 26-30 km....
Bij hogere waarden wordt het het rijbewijs niet meer erkent. ( dan geld ie even niet meer voor hun)
Massnahmen im Fall künftiger Widerhandlungen

Im Falle einer erneuten leichten Widerhandlung innert der nächsten zwei Jahre, gerechnet ab Datum dieser Verfügung, müsste Ihr Führerausweis für mindestens einen Monat aberkannt werden (Art. 16a Abs. 2 SVG)
Maatregelen bij herhaling:
In het geval van een nieuwe lichte overtreding, binnen twee jaar, gerekend vanaf datum van
deze beschikking, zal uw rijbewijs voor een maand niet erkent zijn. ( mag je een maand niet rijden
in zwitserland en dat hoeft niet altijd een probleem te zijn).


Je kunt binnen 10 dagen in bezwaar, dat kost een een paar duiten.....

Samengevat, je hebt de boete betaald, nu willen ze administatie kosten.....
Daar krijg je nog een rekening voor....

Als je die niet betaald, gaan ze waarschijnlijk lastig doen bij een volgende grenspassage.

Zwitserland is geen lid van de E.G. Een nederlandse tekst zullen ze je dan ook niet sturen.
Ze doen nergens aan mee.

Johan
Gebruikersavatar
rai
Moderator
Moderator
KMAR
Berichten: 7389
Lid sinds: 06 jul 2004, 21:54
Locatie: Regio Rotterdam Rijnmond
Geslacht:
Leeftijd: 51
Contact:

Re: bekeuring zwitserland betaald,nu ook administratiekosten

Ongelezen bericht door rai »

J o h a n schreef:Zwitserland is geen lid van de E.G. Een nederlandse tekst zullen ze je dan ook niet sturen.
Ze doen nergens aan mee.
EVRM

In het Europees Verdrag tot Bescherming van de Rechten voor de Mens en Fundamentele Vrijheden (EVRM) hebben de lidstaten van de Raad van Europa de belangrijkste mensenrechten en fundamentele vrijheden vastgelegd.

Het EVRM is bindend voor alle leden van de Raad van Europa. Landen die lid willen worden van de Raad moeten het verdrag ondertekenen.

In het EVRM zijn onder meer de volgende rechten vastgelegd:

- recht op leven;
- het verbod van foltering en onmenselijke behandeling;
- recht op vrijheid en veiligheid;
- recht op een eerlijk proces;
- recht op eerbiediging van privé- en familieleven;
- vrijheid van meningsuiting;
- vrijheid op godsdienst;
- verbod van discriminatie.

Wanneer een van de lidstaten van de Raad van Europa in strijd handelt met het EVRM, kunnen burgers of andere lidstaten een klacht indienen bij het Europees Hof voor de Rechten van de Mens.
En als ik goed op internet heb gezocht mijn geschiedenislessen goed heb onthouden is Zwitserland op 6 mei 1963 toegestreden tot de Raad van Europa en heeft dus ook het EVRM moeten accepteren. :wink:

En wat staat er in dat EVRM

Wetstekst

Artikel 6, lid 3 onder a EVRM

3. Een ieder tegen wie een vervolging is ingesteld, heeft in het bijzonder de volgende rechten:

a. onverwijld, in een taal die hij verstaat en in bijzonderheden, op de hoogte te worden gesteld van de aard en de reden van de tegen hem ingebrachte beschuldiging;
MarcH
Jurist/Advocaat
Jurist/Advocaat
Vademecum
Berichten: 1921
Lid sinds: 13 dec 2004, 22:43
Roepnaam: Marc
Geslacht:
Contact:

Re: bekeuring zwitserland betaald,nu ook administratiekosten

Ongelezen bericht door MarcH »

Waar het op neerkomt, is dat de politie van Basel de kosten van haar inzetten komt afrekenen bij de betrokkene, in dit geval Margreet. Meer daarover kan je vinden in de Verordnung über die Gebühren der Polizei Basel-Landschaft die beschikbaar is op http://www.baselland.ch/fileadmin/basel ... 145.35.pdf. En die kosten zijn zeer nauwkeurig uitgewerkt. Het gaat daarbij onder meer om de kosten van ingezet personeel en ingezette voertuigen en apparatuur.
Be yourself, no matter what they say ...
Gebruikersavatar
J o h a n
Stamgast
Stamgast
Berichten: 1062
Lid sinds: 15 jan 2006, 12:52
Geslacht:
Contact:

Re: bekeuring zwitserland betaald,nu ook administratiekosten

Ongelezen bericht door J o h a n »

3. Een ieder tegen wie een vervolging is ingesteld, heeft in het bijzonder de volgende rechten:

a. onverwijld, in een taal die hij verstaat en in bijzonderheden, op de hoogte te worden gesteld van de aard en de reden van de tegen hem ingebrachte beschuldiging;
Ok, wel ervm....

Maar dit betreft een kennisgeving van een nog te komen rekening administratiekosten, dat toch geen vervolging?

Bovendien heeft op de boete al betaald, ik neem aan dat de correspondentie ook in het Duits is gegaan, dus waarom zou het nu ineens een taal zijn die overtreder niet beheerst...

Je kunt in beroep gaan, natuurlijk, maar daarover worden ook weer kosten berekend...
Laat ik er vanuit gaan de de Zwitserse Off. van Justitie ook een standaard afwijzings formulier
terugstuurd. Dan rest er alleen nog een (dure) rechtsgang.

Johan
MarcH
Jurist/Advocaat
Jurist/Advocaat
Vademecum
Berichten: 1921
Lid sinds: 13 dec 2004, 22:43
Roepnaam: Marc
Geslacht:
Contact:

Re: bekeuring zwitserland betaald,nu ook administratiekosten

Ongelezen bericht door MarcH »

Deze alinea is misschien wel van belang om te bepalen of het wel een bezwaarprocedure waard is:
Das Beschwerdeverfahren ist kostenpflichtig. Es werden Entscheidgebühren zwischen CHF 300.00 und CHF 5'000,00 erhoben werden($20a Absatz 1 Verwaltungsverfahrensetz; $6 Verordnung zum Verwaltungsverfahrengesetz, SGS 175.11)
De bezwaarprocedure kost geld, zo blijkt uit §20a van de Verwaltungsverfahrensgesetz Basel-Landschaft, namelijk in de regel CHF 300 tot CHF 600 volgens §6 van Verordnung zum Verwaltungsverfahrensgesetz Basel-Landschaft. In geval van duidelijk ontoelaatbare of duidelijk ongegronde bezwaren kan het verhoogd worden tot CHF 5000. Als ik §22 van de Verwaltungsverfahrengesetz goed lees, is een vergoeding van die kosten mogelijk wanneer je in een bezwaarprocedure volledig of gedeeltelijk in het gelijk wordt gesteld, voor zover de eerste instantie (dus in dit geval degene die de administratieve kosten komt afrekenen) rechtsregels heeft overtreden of ernstige procedurefouten hebben plaatsgevonden.

Bovendien moet ik toegeven dat ik niet zo gauw zie wat je nog tegen die CHF 160 in kan brengen.
Be yourself, no matter what they say ...
Gebruikersavatar
SWAT
24 uurs servicer
24 uurs servicer
Agent
Jurist/Advocaat
Berichten: 7487
Lid sinds: 25 mei 2003, 23:47
Locatie: Den Haag
Geslacht:
Leeftijd: 63
Contact:

Re: bekeuring zwitserland betaald,nu ook administratiekosten

Ongelezen bericht door SWAT »

Kale schreef:U mag de brief terugsturen en eisen dat ze deze in het Nederlands terugsturen. Dat zijn ze verplicht namelijk.
Meende dat het alleen voor Schengenlanden gold maar is kennelijk een EVRM voorwaarde. TS heeft echter al betaald en dan is het lastig beroepen op voornoemde voorwaarde.

Overigens lijkt het mij dat TS een (paar) nullen teveel heeft geschreven. 160.000 Zwitserse Franken lijkt mij wat aan de hoge kant voor administratiekosten.
Stay safe out there.
Gebruikersavatar
gast Ed
Infopolitie Gast

Re: bekeuring zwitserland betaald,nu ook administratiekosten

Ongelezen bericht door gast Ed »

Ach misschien willen ze wel een vertaling toesturen maar daar zijn natuurlijk wel administratiekosten aan verbonden :wink:
Ik weet niet of ik nu blij moet zijn dat je ze hier op een idee brengt.

Overigens een duur land dat Zwitserland :lol:
Gesloten