Gasflessen vervoeren

In dit forum staan de afgesloten onderwerpen uit Stel uw vraag als Gast.

Moderator: Moderatorteam

Gesloten
Gebruikersavatar
Fendtje
Infopolitie Gast

Gasflessen vervoeren

Ongelezen bericht door Fendtje »

Als caravanner komt het regelmatig voor dat wij gasflesen met 10 of 6 kg propaan in de kofferbak vervoeren. Bijvoorbeeld om deze flessen thuis op te slaan wanneer de caravan in de stalling gaat of bij het omwisselen van lege naar volle flessen.

Bij het vervoer nemen wij uiteraard de veiligheid in acht. Echter vinden we het vreemd dat je met twee volle gasflessen in de kofferbak mag rondtoeren.
De vraag is zijn hier echt geen voorschriften of regels behoudens "gezond verstand" van toepassing :roll:
Gebruikersavatar
J o h a n
Stamgast
Stamgast
Berichten: 1062
Lid sinds: 15 jan 2006, 12:52
Geslacht:
Contact:

Re: Gasflessen vervoeren

Ongelezen bericht door J o h a n »

Regels/eisen voor vervoer gasflessen per bedrijfsbus: ( geld dus niet voor particulieren)

01.
Alleen vervoer van gasflessen met een geldige keurtermijn en voldoen aan de NEN 1078

02.
Aanwezigheid van kennis en de inhoud van de Veiligheids Informatie Bladen VIB

03.
Bij vervoer van brandbare gassen is roken in de bedrijfsbus verboden

04.
De cabine van een bedrijfsbus dient gescheiden te zijn van de laadruimte

05.
Brandblusser(s) in de bus aanwezig

06.
BHV en EHBO zijn geregeld, tevens aanwezigheid van de benodigde PBM,s

07.
Bus moet voorzien zijn van natuurlijke ventilatie, bijvoorbeeld een windmolen in/op het dak en onderin een ventilatie rooster.
Als alternatief is een ventilatie rooster boven in de bus ook toegestaan in plaats van een windmolen in/op het dak

08.
Afsluiters van gasflessen moeten altijd gesloten zijn, ook van lege gasflessen
Tevens is het verboden regelaars of een reduceerventiel op de cilinder te hebben tijdens gasflessen transport per bedrijfsbus.

09.
Volle en lege gasflessen moeten duidelijk herkenbaar zijn en gescheiden vervoerd worden.
Tevens moeten gasflessen ALTIJD recht op staan en sjorvast vervoerd worden.
Ofwel,de vaste stand van de gasflessen moet ten alle tijden zijn verzekerd


10.
Hoeveelheden,vermeld in subsectie 1.1.3.6. van het ADR ingaande 1 juli 2001, maximaal 333 kg. propaan/butaan per transporteenheid en een nominale inhoud van 450 ltr. de waterinhoud per verpakking mogen niet worden overschreden.

Bronvermelding
Inspectie verkeer en waterstaat
ADR infoblad GS5 11/99
ADR regels voor specifiek vervoer randnummer 10.011 vervoer door ondernemingen
ADR vlamsymbool 2, klasse 2 gasflessen
Vervoer brand gevaarlijk gas.
Raadpleeg het Product Informatie Blad en informatieblad Vervoer van vrijgestelde hoeveelheden van uw gas leverancier.

Tot zover de regels voor bedrijven,

U schreef:
Bij het vervoer nemen wij uiteraard de veiligheid in acht

Blijf dat vooral doen.

Johan
Gebruikersavatar
Maarten123
Infopolitie Gast

Re: Gasflessen vervoeren

Ongelezen bericht door Maarten123 »

Volgens mij mag je als particulier gewoon een gebruikshoeveelheid vervoeren.

Zorg er in elk geval voor dat de flessen goed vaststaan (bv een sjorband) en rechtop vervoerd worden.
Gebruikersavatar
ThunderSTreak
Moderator
Moderator
Luitenant-kolonel
Adviseur Veiligheid
Vademecum
Berichten: 6128
Lid sinds: 18 jul 2004, 16:06
Locatie: Ulvenhout
Geslacht:
Leeftijd: 65
Contact:

Re: Gasflessen vervoeren

Ongelezen bericht door ThunderSTreak »

Zorg er ook voor dat de valbescherming voor kranen gemonteerd/deugdelijk is.

Afbeelding

Onder valbescherming verstaat men de dop die over de kraan geschroefd wordt (rode dop bij het middelste exemplaar) of de draagbeugel die aan de bovenzijde de kraan beschermt als een soort vangrail. Een fles waar de kraan van afbreekt kan een ongeleid projectiel worden!
Met vriendelijke groet,

ThunderSTreak
Afbeeldingdrive safe4safetyAfbeelding
Gebruikersavatar
Fendtje
Infopolitie Gast

Re: Gasflessen vervoeren

Ongelezen bericht door Fendtje »

Mmm in ieder geval zal ik dus nooit een bekeuring krijgen voor het vervoeren van gasflessen in de kofferbak, zelfs niet als ik alle adviezen aan mijn laars zou lappen. :(

Valt me behoorlijk tegen van de wetgever maar wellicht moet ik ergens anders zijn :roll: brandweer. milieudiensten :roll:

Als ik mijn vraag anders stel:
Met gasflessen in de kofferbak krijg ik een aanrijding. Zonder dat iemand er erg in heeft, verzamelt zich gas in de kofferbak wat een explosie veroorzaakt. Gevolg ernstig gewonde hulpverleners.

Ik kom dan dus niet voor de rechter omdat er geen kapstok is om mij te verwijten :?: :?:
Gebruikersavatar
J o h a n
Stamgast
Stamgast
Berichten: 1062
Lid sinds: 15 jan 2006, 12:52
Geslacht:
Contact:

Re: Gasflessen vervoeren

Ongelezen bericht door J o h a n »

Mischien is dat na die explosie ook niet meer mogelijk...

Johan
Gebruikersavatar
ThunderSTreak
Moderator
Moderator
Luitenant-kolonel
Adviseur Veiligheid
Vademecum
Berichten: 6128
Lid sinds: 18 jul 2004, 16:06
Locatie: Ulvenhout
Geslacht:
Leeftijd: 65
Contact:

Re: Gasflessen vervoeren

Ongelezen bericht door ThunderSTreak »

Fendtje schreef:Mmm in ieder geval zal ik dus nooit een bekeuring krijgen voor het vervoeren van gasflessen in de kofferbak, zelfs niet als ik alle adviezen aan mijn laars zou lappen. :(

Valt me behoorlijk tegen van de wetgever maar wellicht moet ik ergens anders zijn :roll: brandweer. milieudiensten :roll:

Als ik mijn vraag anders stel:
Met gasflessen in de kofferbak krijg ik een aanrijding. Zonder dat iemand er erg in heeft, verzamelt zich gas in de kofferbak wat een explosie veroorzaakt. Gevolg ernstig gewonde hulpverleners.

Ik kom dan dus niet voor de rechter omdat er geen kapstok is om mij te verwijten :?: :?:
Dat is nog niet gezegd. Bij het ontstaan van zwaar lichamelijk letsel of wat heet een onnatuurlijke dood start de politie een onderzoek en kan het OM wellicht overgaan tot een stafrechtelijk onderzoek. Bij gebleken nalatigheid kan dan vervolging worden ingesteld.
Met vriendelijke groet,

ThunderSTreak
Afbeeldingdrive safe4safetyAfbeelding
Gesloten