Rijden zonder rijbewijs

In dit forum staan de afgesloten onderwerpen uit Stel uw vraag als Gast.

Moderator: Moderatorteam

G
Infopolitie Gast

Rijden zonder rijbewijs

Ongelezen bericht door G »

Hallo mensen, ik heb een kort vraagje over rijden zonder een rijbewijs.

Ik weet dat veel mensen er natuurlijk tegen zijn, en in de meeste gevallen hebben ze natuurlijk gelijk, maar ik doe het alleen onder toezicht van een ouder en alleen sinds ik ben begonnen met lessen, een soort oefenen zeg maar, de rij instucteur weet ervan en die zegt dat het mijn kansen van slagen zeker geen kwaad kunnen
Er zullen nog steeds mensen zijn die ertegen zijn but so be it

Nou voor mijn vraag, ik weet dat als ik word aangehouden dat ik een bekeuring krijg, nou wil ik eigenlijk graag weten wat er gebeurt met mijn vader/moeder (eigenaar van de auto) ? alvast bedankt :D
Flik
Inventaris
Inventaris
Geslacht: Man
Leeftijd: 48

Re: Rijden zonder rijbewijs

Ongelezen bericht door Flik »

Wat erg belangrijk is, is dat je niet verzekerd bent, als er wat gebeurt. Verzekering zal wel uitbetalen aan een evt tegenpartij, maar zal vervolgens het bedrag gaan verhalen.
Als je meedere keren gepakt wordt, voor rijden zonder rijbewijs kan bovendien de auto waarin je rijdt in beslag genomen worden.

Je moet je trouwens afvragen, of zo'n rijles van een hobby instructeur wel zoveel zoden aan de dijk zet. Vergroot het echt de kans op slagen bij een rijexamen? Rijlesgeven is een vak en niet iedereen heeft het in zich, om zonder hiervoor geleerd te hebben, de stof op een juiste manier over te dragen aan de rijlesser. Iets verkeerds aanleren is makkelijk, het vervolgens weer afleren is een stuk lastiger.

Mijn advies: neem gewoon een paar extra lessen bij de echte instructeur. Kan je een boel narigheid besparen.
Julio
OnTroerend goed
OnTroerend goed
Agent
Roepnaam: Julio
Leeftijd: 37

Ongelezen bericht door Julio »

G schreef:Nou voor mijn vraag, ik weet dat als ik word aangehouden dat ik een bekeuring krijg, nou wil ik eigenlijk graag weten wat er gebeurt met mijn vader/moeder (eigenaar van de auto) ? alvast bedankt :D
Je komt een beetje over alsof je die boete niks kan interesseren. Onthoudt wel dat dit niet een simpele boete is als geen gordel dragen! Er wordt een aantekening gemaakt in de Justitiele Documentatie! Dit kan later nog wel een terug komen in je verdere leven.

Bovendien is de boete voor eerste keer zonder rijbewijs rijden ruim € 200,-. Hier kun je een hoop extra rijlessen voor krijgen, waarin je echt wat leert!

En over die 'rijinstructeur' zeg ik maar niks...
Gast
Infopolitie Gast

Ongelezen bericht door Gast »

Ok even wat misverstanden ophelderen....
Het is geen les, het is zeg maar nalopen wat de instructeur gezegt heeft, mijn moeder/vader zit er alleen bij voor veiligheid
En de enigste reden dat de instructeur het niet verkeerd vind is dat ik vroeger heb leren rijden, hij heeft het mij niet geleerd, hij zal het zeker niet tegen iedereen zeggen
Frans
Beheerder
Beheerder
Agent-BD
Leeftijd: 57

Ongelezen bericht door Frans »

Flik schreef:Wat erg belangrijk is, is dat je niet verzekerd bent, als er wat gebeurt.
Wat NOG vele malen belangrijker is en wat hier regelmatig wordt vergeten: als je geen rijbewijs hebt dan mis je kennelijk nog iets, namelijk de kennis om op een correcte manier te voldoen aan de eisen die in nederland gesteld worden aan het besturen van een auto. Met andere woorden, hoezeer je zelf ook denkt dat je kunt autorijden, je kunt het NIET. Sterker nog, iedereen die net WEL zijn rijbewijs heeft gehaald kan naar mijn bescheiden mening ook nog maar net autorijden (een half uurtje foutloos, tjonge jonge, 't is wat) en autorijden leer je pas nadat je het gewoon veel hebt gedaan.

Met andere woorden, de kans dat je een ander wat aandoet zou voor jou al de allergrootste reden moeten zijn om niet achter het stuur te kruipen, ik zou het namelijk niet op mijn geweten willen hebben.
Frans
Beheerder
frans@infopolitie.nl
bulldozer
Infopolitie Gast

Ongelezen bericht door bulldozer »

Ook een verschil is dat een rij instructeur ervoer opgeleid is en hij dubbele bediening heeft in de auto en dus kan ingrijpen als er iets gebeurd.
Gast
Infopolitie Gast

Ongelezen bericht door Gast »

Gast schreef:Het is geen les, het is zeg maar nalopen wat de instructeur gezegt heeft, mijn moeder/vader zit er alleen bij voor veiligheid
Welke veiligheid bedoel je ??? SCHIJNveiligeid.
Zonder de rijkwaliteiten van je ouders in twijfel te trekken, wat willen die doen als je bv. op verkeerde pendalen trapt ???
Daarbij zijn je ouders niet getraint en ervaren in het ingrijpen wat een essentieel onderdeel is van het lesgeven.
Zo is een stuurcorrectie toepassen op een bestuurdersstoel net even iets heel anders dan dat je op een passagiersstoel zit.

Denk ook eens na over de gevolgen als je iemand uit de voeding rijdt, danwel (zwaar) lichamelijk letsel toebrengt.
Een verzekeringsmaatschappij zal niet schromen om tot in den treure door te procederen om tot de laatste cent alles vergoed te krijgen, al loopt dit in de tienduizenden of honderdduizenden euro's en je bent niet de eerste die het overkomt.
Daar is die 220 euro boete dus helemaal niets bij.
Julio
OnTroerend goed
OnTroerend goed
Agent
Roepnaam: Julio
Leeftijd: 37

Ongelezen bericht door Julio »

Gast schreef:Ok even wat misverstanden ophelderen....
Het is geen les, het is zeg maar nalopen wat de instructeur gezegt heeft, mijn moeder/vader zit er alleen bij voor veiligheid
En de enigste reden dat de instructeur het niet verkeerd vind is dat ik vroeger heb leren rijden, hij heeft het mij niet geleerd, hij zal het zeker niet tegen iedereen zeggen
Het liefst zou ik je willen adviseren om naar een andere rijinstructeur danwel rijschool gaan, want dat hij/zij dit zegt, is voor mij al voldoende om te weten dat hij niet de gevolgen hiervan weet. En dus zelfs niet eens op de hoogte is van de regelgeving.

Ga gewoon lekker legaal lessen en als jij en je rijinstructeur vinden dat je het examen kan doen, meteen aanvragen! Je zegt dat je zelf al kan rijden, wat let je om dan het examen te doen.

Succes ermee en ik hoop dat je een verstandige keuze gaat maken!
Pim
Blijvertje
Blijvertje

Ongelezen bericht door Pim »

De eigenaar van het voertuig kan ook een bekeuring krijgen omdat hij weet dat de bestuurder geen rijbewijs heeft en hij deze toch laat rijden.
Chris
Stamgast
Stamgast
Roepnaam: Chris
Leeftijd: 43

Ongelezen bericht door Chris »

Pim schreef:De eigenaar van het voertuig kan ook een bekeuring krijgen omdat hij weet dat de bestuurder geen rijbewijs heeft en hij deze toch laat rijden.
Ohja, op grond waarvan dan?

Groeten Chris.

Edit: Ik heb een oud topic terug gezocht, maar volgens mij zit daar nog geen antwoord in. In mijn beleving gaat justitie (nog) niet mee in het 107 WvW icm 47 Sr. verhaal.

http://forum.infopolitie.nl/viewtopic.p ... s&start=15
"Ik heb het nog nooit gedaan, dus ik denk dat ik het wel kan."

-Pipi Langkous-
Skipperje
Moderator
Moderator
Agent-BD
Vademecum
Roepnaam: Piet
Leeftijd: 66

Ongelezen bericht door Skipperje »

Chris schreef: Edit: Ik heb een oud topic terug gezocht, maar volgens mij zit daar nog geen antwoord in. In mijn beleving gaat justitie (nog) niet mee in het 107 WvW icm 47 Sr. verhaal.
In DIT topic schrijft Swat dat justitie wel meegaat.

Piet
Men moat net alles sizze wat men wit, mar wol alles witte wat men seit
Pim
Blijvertje
Blijvertje

Ongelezen bericht door Pim »

“Rijonderricht geven voor rijbewijs C, D of E, terwijl het lesmotorvoertuig niet voorzien is van:
m K 095 a - een dubbele bediening cq een onderbreker 180 EUR
m K 095 b - twee of meer buitenspiegels ten behoeve van de rij-instructeur 180 EUR
m K 095 c - een op de voorgeschreven wijze aangegeven aanduiding ( L-bordje) 60 EUR
m K 100 - C of D, terwijl de leerling rijbewijs B niet bezit 120 EUR

Of kunnen deze feitcodes alleen worden toegepast bij een instructeur?
Edit: lesmotorvoertuig kom ik niet tegen in het WVW of RVV...kan dat dan elk motorvoertuig zijn waar 'les' mee gegeven wordt?
Laatst gewijzigd door Pim op 06 dec 2008, 21:32, 2 keer totaal gewijzigd.
Chris
Stamgast
Stamgast
Roepnaam: Chris
Leeftijd: 43

Ongelezen bericht door Chris »

Skipperje schreef:
Chris schreef: Edit: Ik heb een oud topic terug gezocht, maar volgens mij zit daar nog geen antwoord in. In mijn beleving gaat justitie (nog) niet mee in het 107 WvW icm 47 Sr. verhaal.
In DIT topic schrijft Swat dat justitie wel meegaat.

Piet
Kijk, die had ik dus nog niet gevonden. Bedankt.
Chris
"Ik heb het nog nooit gedaan, dus ik denk dat ik het wel kan."

-Pipi Langkous-
L.A.W.
Infopolitie Gast

Ongelezen bericht door L.A.W. »

Pim schreef:“Rijonderricht geven voor rijbewijs C, D of E, terwijl het lesmotorvoertuig niet voorzien is van:
m K 095 a - een dubbele bediening cq een onderbreker 180 EUR
m K 095 b - twee of meer buitenspiegels ten behoeve van de rij-instructeur 180 EUR
m K 095 c - een op de voorgeschreven wijze aangegeven aanduiding ( L-bordje) 60 EUR
m K 100 - C of D, terwijl de leerling rijbewijs B niet bezit 120 EUR

Of kunnen deze feitcodes alleen worden toegepast bij een instructeur?
Edit: lesmotorvoertuig kom ik niet tegen in het WVW of RVV...kan dat dan elk motorvoertuig zijn waar 'les' mee gegeven wordt?
Er zijn meer wetten, ministeriële regelingen en amvb`s als alleen het rvv en de wvw :wink:

Het kan ook worden toegepast bij niet rij-instructeurs (wel van belang om goed te omschrijven dat en hoe er sprake was van....) , rijonderricht als bedoeld in de wrm1993;

Wetstekst

onderricht in het besturen van motorrijtuigen, gericht op het bijbrengen van de rijvaardigheid en geschiktheid om aan het verkeer deel te nemen als bestuurder van een motorrijtuig, waarvoor een rijbewijs wordt gevorderd, met uitzondering van bijscholing;
Als je wilt schrijven voor het rijonderricht verhaal zou ik trouwens ook schrijven voor het geven van rijonderricht zonder geldig certificaat.(en er kunnen natuurlijk ook wat andere feiten bij worden geschreven.)

Voor wat betreft de "motorvoertuigen" moet je bij het reglement rijbewijzen zijn, daar staan de eisen in met betrekking tot lesvoertuigen, en de regeling vaststelling L-bord staan de eisen voor het L-bord.
Skipperje
Moderator
Moderator
Agent-BD
Vademecum
Roepnaam: Piet
Leeftijd: 66

Ongelezen bericht door Skipperje »

Als er sprake is van een "deskundige" die rijles geeft in een privéauto zonder dubbele voorzieningen, dan is de "leerling" volgens mij zelf aansprakelijk voor de overtredingen/gedragingen. In het RVV staat immers wie bestuurder is.

Wetstekst

bestuurder van een motorvoertuig:

1. hij die het motorvoertuig bestuurt of

2. voor zover het betreft een motorvoertuig voor het besturen waarvan een rijbewijs B, C, D of E is vereist en dat is voorzien van een dubbele bediening, hij die rijonderricht geeft of toezicht houdt in het kader van een vanwege de overheid ingesteld onderzoek naar de rijvaardigheid, niet zijnde een onderzoek als bedoeld in artikel 131, eerste lid, van de wet;
In het 2e lid staat duidelijk dat het motorvoertuig dan voorzien moet zijn van een dubbele bediening.

Piet
Men moat net alles sizze wat men wit, mar wol alles witte wat men seit
Gesloten