Wanneer mag je als beveiliger een V dragen?

In dit forum staan de afgesloten onderwerpen uit Stel uw vraag als Gast.

Moderator: Moderatorteam

Gebruikersavatar
Censere
Infopolitie Gast

Wanneer mag je als beveiliger een V dragen?

Ongelezen bericht door Censere »

Goedemorgen Allen,

Mijn vraag is als volgt; Mag je als beveiliger zonder grijze pas (wel diploma) officieel wel een V dragen?

Eerlijk gezegd dacht ik zelf dat,omdat iedereen een V kan kopen, je 'm ook te pas en te onpas mag dragen...

Wie heeft er uitsluitsel?

Groetjes, Censere
Gebruikersavatar
DiNozzo
OnTroerend goed
OnTroerend goed
Agent
Berichten: 3713
Lid sinds: 27 jun 2005, 17:05
Geslacht:
Leeftijd: 36
Contact:

Re: Wanneer mag je als beveiliger een V dragen?

Ongelezen bericht door DiNozzo »

Dat mag niet, een en ander is bepaald in de Wet Particuliere Beveiligingsorganisaties. Vooral bij grote evenementen is er regelmatig controle en het onterecht dragen van een V-tje betekend dat jij direct moet stoppen met je werkzaamheden en dat je werkgever enkele duizenden euro's boete mag betalen. Ook krijgt het bedrijf met Justitie problemen omdat ze in overtreding zijn van artikel 7 en dat kan het beveiligingsbedrijf zijn vergunning kosten.

Wetstekst

Artikel 7, lid 2
Een beveiligingsorganisatie of recherchebureau als bedoeld in het eerste lid stelt geen personen te werk die belast zullen worden met werkzaamheden, anders dan bedoeld in het eerste lid, dan nadat voor hen toestemming is verkregen van de korpschef van het politiekorps in de regio waar de beveiligingsorganisatie of het recherchebureau dan wel een onderdeel daarvan is gevestigd. Indien de beveiligingsorganisatie of het recherchebureau dan wel een onderdeel daarvan is gevestigd op een luchtvaartterrein, wordt de toestemming, bedoeld in de eerste volzin, verleend door de commandant van de Koninklijke marechaussee.
Het Vtje is een soort goedkeuring. Aan het Vtje is te zien dat van jou kennis van zaken verwacht mag worden en dat jij goedkeuring hebt van de korpschef en dus integer bent. Ik kan ook wel aan politie emblemen komen maar dat wil niet zeggen dat ik die mag dragen.
"If you gaze long enough into an abyss, the abyss will gaze back into you" — Friedrich Nietzsche
Gebruikersavatar
Censere
Infopolitie Gast

Re: Wanneer mag je als beveiliger een V dragen?

Ongelezen bericht door Censere »

Hai! Heel erg bedankt voor uw antwoord...

Maar nog even voor de duidelijkheid; Persoon in kwestie heeft dus z'n beveiligingsdiploma en werkt bij de beveiliging in een confectiebedrijf met als fuctie Toezichthouder. Hij werkt in kleding van datzelfde bedrijf. De werkzaamheden die hij verricht zijn dezelfde als een winkelsurveillant. Zijn bedrijf heeft het gezegd dat hij geen grijze pas nodig heeft omdat ze geen beveiligingsbedrijf zijn (logisch). Maar hij MOET een V-tje dragen...

Mag dat dan wel?

Groetjes, Marike
Gebruikersavatar
RoyD
Infopolitie Gast

Re: Wanneer mag je als beveiliger een V dragen?

Ongelezen bericht door RoyD »

Vtje= Grijzepas (Anders onrechtmatig)
Er bestaat echter ook zoiets als bewaking zonder Vtje, dit zijn dan gewoon (Aangestelde) medewerkers die controles uitvoeren. Echter zijn dit geen gediplomeerde beveiliger(s), en mogen daarom dus ook geen Vtje dragen, en zijn daarbij ook niet in een beveiligings uniform. Maar in het uniform van het betreffende bedrijf.
Gebruikersavatar
TSp
Infopolitie Gast

Re: Wanneer mag je als beveiliger een V dragen?

Ongelezen bericht door TSp »

Stef schreef:Dat mag niet, een en ander is bepaald in de Wet Particuliere Beveiligingsorganisaties. Vooral bij grote evenementen is er regelmatig controle en het onterecht dragen van een V-tje betekend dat jij direct moet stoppen met je werkzaamheden en dat je werkgever enkele duizenden euro's boete mag betalen. Ook krijgt het bedrijf met Justitie problemen omdat ze in overtreding zijn van artikel 7 en dat kan het beveiligingsbedrijf zijn vergunning kosten.

Wetstekst

Artikel 7, lid 2
Een beveiligingsorganisatie of recherchebureau als bedoeld in het eerste lid stelt geen personen te werk die belast zullen worden met werkzaamheden, anders dan bedoeld in het eerste lid, dan nadat voor hen toestemming is verkregen van de korpschef van het politiekorps in de regio waar de beveiligingsorganisatie of het recherchebureau dan wel een onderdeel daarvan is gevestigd. Indien de beveiligingsorganisatie of het recherchebureau dan wel een onderdeel daarvan is gevestigd op een luchtvaartterrein, wordt de toestemming, bedoeld in de eerste volzin, verleend door de commandant van de Koninklijke marechaussee.
Het Vtje is een soort goedkeuring. Aan het Vtje is te zien dat van jou kennis van zaken verwacht mag worden en dat jij goedkeuring hebt van de korpschef en dus integer bent. Ik kan ook wel aan politie emblemen komen maar dat wil niet zeggen dat ik die mag dragen.



Ik kan je zo een adres geven waar je de V'tjes vrij kunt kopen. Ook andere emblemen etc.
Ik denk dat je deze thuis in de woonkamer wel mag dragen :ja:
Gebruikersavatar
Melvin
Infopolitie Gast

Re: Wanneer mag je als beveiliger een V dragen?

Ongelezen bericht door Melvin »

Ik zie nergens in dat bovengenoemde artikel staan, dat dat Vtje niet gedragen mag worden? Het zegt iets over dat de werkgever zijn werknemers bepaalde werkzaamheden wel of niet moeten laten uitvoeren.
Jim
Superlid
Superlid
Agent
Berichten: 671
Lid sinds: 16 sep 2006, 21:06
Roepnaam: Jim
Geslacht:
Leeftijd: 34
Contact:

Re: Wanneer mag je als beveiliger een V dragen?

Ongelezen bericht door Jim »

Wet particuliere beveiligingsorganisaties etc.
Artikel 9

Wetstekst

1. Een beveiligingsorganisatie aan welke een vergunning is verleend draagt er zorg voor dat de personen die zijn belast met beveiligingswerkzaamheden, bij de uitvoering van deze werkzaamheden een door Onze Minister goedgekeurd uniform dragen.
Regling particuliere beveiligingsorganisaties etc.
Artikel 12 (uiterlijk uniform en ontheffing)

Wetstekst

1. Het uniform, bedoeld in artikel 9 eerste lid, van de wet, is voorzien van een embleem (V'tje), overeenkomstig het in bijlage 1 bij deze regeling vastgestelde model, op de wijze zoals in genoemde bijlage is omschreven.
Als ik het zo lees moet er door de minister een vergunning worden uitgegeven voor het uitvoeren van beveiligingswerkzaamheden en het dragen van het uniform. Onder het dragen van een uniform valt het op de kleding dragen van het zogenoemde V'tje.

Wet particuliere beveiligingsorganisaties etc.
Artikel 15

Wetstekst

1. Indien wordt gehandeld in strijd met het bepaalde bij of krachtens artikel 9 kan Onze Minister ter zake van de overtreding aan de houder van de vergunning bij beschikking een bestuurlijke boete opleggen van ten hoogste € 11.250.
Correct me if I'm wrong.
Gebruikersavatar
Melvin
Infopolitie Gast

Re: Wanneer mag je als beveiliger een V dragen?

Ongelezen bericht door Melvin »

Ik zie nog steeds niet waar staat dat ik als burger geen Vtje mag dragen? Enkel voor werkgevers die hun personeel laten lopen of personeel van een beveilingsorganisatie.
Jim
Superlid
Superlid
Agent
Berichten: 671
Lid sinds: 16 sep 2006, 21:06
Roepnaam: Jim
Geslacht:
Leeftijd: 34
Contact:

Re: Wanneer mag je als beveiliger een V dragen?

Ongelezen bericht door Jim »

Mmh, je hebt gelijk. "Aan de houder van de vergunning" zie ik nu ook. Dat is natuurlijk niet de burger. Ik ga even verder zoeken.
Gebruikersavatar
DiNozzo
OnTroerend goed
OnTroerend goed
Agent
Berichten: 3713
Lid sinds: 27 jun 2005, 17:05
Geslacht:
Leeftijd: 36
Contact:

Re: Wanneer mag je als beveiliger een V dragen?

Ongelezen bericht door DiNozzo »

Om hier onderuit te komen geven veel bedrijven een dergelijke functie een andere naam. Zo weet ik dat bijvoorbeeld het Dolfinarium de nachtwakers gewoon omschrijft als dierenverzorgers terwijl een groot deel van hun taak wel beveiligen is. Probleem is alleen als het fout gaat....

Maar zoals Jim al citeert (ik had de vraag iets anders gelezen dan hij later verduidelijkt werd), mag een vtje alleen gedragen worden als er een grijze pas is afgegeven en visa versa. Dit is natuurlijk alleen van toepassing op WERKZAAMHEDEN. Wat je in je vrije tijd doet mag je zelf weten. Je mag immers ook in je vrije tijd rondstampen in een leger uniform.
"If you gaze long enough into an abyss, the abyss will gaze back into you" — Friedrich Nietzsche
Jim
Superlid
Superlid
Agent
Berichten: 671
Lid sinds: 16 sep 2006, 21:06
Roepnaam: Jim
Geslacht:
Leeftijd: 34
Contact:

Re: Wanneer mag je als beveiliger een V dragen?

Ongelezen bericht door Jim »

Tsja, ik heb nog even rondgekeken in diverse wetten maar ik zie er ook geen verbod op.
Dus ik ga met Stef mee, tijdens werkzaamheden verplicht en daarbuiten mag iedereen ermee lopen. Of je dat wil is weer een tweede...
Gebruikersavatar
Guido
Infopolitie Gast

Re: Wanneer mag je als beveiliger een V dragen?

Ongelezen bericht door Guido »

Stef schreef:Om hier onderuit te komen geven veel bedrijven een dergelijke functie een andere naam. Zo weet ik dat bijvoorbeeld het Dolfinarium de nachtwakers gewoon omschrijft als dierenverzorgers terwijl een groot deel van hun taak wel beveiligen is. Probleem is alleen als het fout gaat....
wat fout gaat?
Gebruikersavatar
Melvin
Infopolitie Gast

Re: Wanneer mag je als beveiliger een V dragen?

Ongelezen bericht door Melvin »

Als bokito ontsnapt en je de functieomschrijving beveiliger hebt ipv dierenverzorger :lol:
Gebruikersavatar
NouNou
Infopolitie Gast

Re: Wanneer mag je als beveiliger een V dragen?

Ongelezen bericht door NouNou »

Als je aspirant beveiliger bent (met groene pas) en je bent werkzaam voor een bedrijf dat de WPBOR naleeft/erkenning heeft volsta je volgens de wet en is de "V" legaal.
Gebruikersavatar
DiNozzo
OnTroerend goed
OnTroerend goed
Agent
Berichten: 3713
Lid sinds: 27 jun 2005, 17:05
Geslacht:
Leeftijd: 36
Contact:

Re: Wanneer mag je als beveiliger een V dragen?

Ongelezen bericht door DiNozzo »

De groene pas is zo uit mijn hoofd voor Recherche bureau's en niet beveiliging... of dat was de gele. In ieder geval is de pas voor beveiligers in opleiding tegenwoordig ook grijs, alleen wordt hij niet voor 3 jaar uitgegeven maar maximaal 1 jaar.
"If you gaze long enough into an abyss, the abyss will gaze back into you" — Friedrich Nietzsche
Gesloten