anderen parkeren in onze voortuin, mag dat zo maar?

In dit forum staan de afgesloten onderwerpen uit Stel uw vraag als Gast.

Moderator: Moderatorteam

irisM TS
Infopolitie Gast

anderen parkeren in onze voortuin, mag dat zo maar?

Ongelezen bericht door irisM »

Wij hebben ons huis al een poos te koop staan en zijn ondertussen al verhuisd naar onze andere woning. Nu zijn er mensen in de 'oude' straat die onze voortuin als parkeerplaats gebruiken. Het is een drive-in woning, en de voortuin is dus helemaal beklinkerd, omdat we anders niet van de garage naar de straat kunnen. Een bordje NIET PARKEREN heeft weinig nut, je krijgt er alleen ongein door. En volgens mij heeft het juridisch gezien ook helemaal geen waarde.
Er heeft zelfs een oud golfje met een bord te Koop op onze oprit gestaan. En dat is natuurlijk niet bevorderlijk als er mensen langs komen rijden die op zoek zijn naar ons huis...
Volgens de politie mag iedereen daar parkeren mits er maar geen overlast bezorgd wordt... maar het is ons kadastraal bezit, en iedereen in die straat weet dat dat géén openbare parkeergelegenheid is. (die trouwens wèl ruim aanwezig is in die straat.) Dus met andere woorden, ik mag mijn auto gewoon bij iedereen op de inrit zetten mits ik maar geen overlast bezorg? Het bezorgt ons wèl overlast, want we willen ons huis graag verkopen, en als we het huis willen opknappen en de tuin willen bijhouden, dan kunnen we niet eens onze auto op onze eigen uitrit zetten.
Dit is de voorkant van ons huis, onze auto staat daar geparkeerd, het hekje aan de linkerkant op de foto is van ons. Vóór de uitrit loopt met dezelfde straatstenen, maar dan in een andere richting gelegd, het trottoir.
Afbeelding
Ik hoop dat u mij duidelijk kunt uitleggen of hier nu geparkeerd mag worden, en waarom? De ene politieman geeft aan dat de auto weggesleept wordt als we bellen, en een andere politieman geeft aan dat iedereen daar mag parkeren... Ik wil gewoon niet hebben dat daar geparkeerd wordt, en als de nood echt hoog wordt met parkeren, dat men dan gewoon het fatsoen heeft om ons even te vragen of de auto daar voor een nachtje mag staan... We zijn in dezelfde woonplaats gebleven, met hetzelfde telefoonnummer. Onze 'oude' buurvrouw weet waar we wonen, dus dáár kunnen ze ook nog gaan vragen naar ons telefoonnummer.
Met vriendelijke groet,
Iris Martens.
zijlvaart67
Moderator
Agent
Brigadier
Geslacht:
Leeftijd: 59

Re: anderen parkeren in onze voortuin, mag dat zo maar?

Ongelezen bericht door zijlvaart67 »

Uw gezonde verstand zegt dat je niet voor de parkeergarage van een ander mag parkeren (en daarmee de hele boel mag blokkeren) en dat is ook zo...(feitnummer R395 €90,- hinderlijk parkeren of anders R397b €60,- parkeren voor een uitrit)

Simpeler kunnen we het niet maken.

Mocht er een agent zijn die het tegenovergestelde beweert, dan vrees ik dat die geen goed beeld heeft van de situatie (lees: er niet gekeken heeft).

En, zoals al aangegeven, is dit zelfs 'wegsleepwaardig', wat impliceert dat het als een redelijk grove parkeerovertreding wordt aangemerkt...

'Dingen simpel houden is heel moeilijk, dingen moeilijk maken is daarentegen heel simpel..'

ThunderSTreak
Moderator
Luitenant-kolonel
Adviseur Veiligheid
Vademecum
Geslacht:
Leeftijd: 67

Ongelezen bericht door ThunderSTreak »

Ze hadden laatst bij de LIDL handige neerklapbare parkeerhekjes in de aanbieding om juist dit gedrag te voorkomen.

Afbeelding
Dingen gingen niet hard, wellicht liggen er links of rechts in een filiaal nog een of twee. Op eigen grond mag u deze plaatsen, maar niet met als doel het voertuig van een ander "te klemmen".
Met vriendelijke groet,

ThunderSTreak
Afbeeldingdrive safe4safetyAfbeelding
Gast TS
Infopolitie Gast

Ongelezen bericht door Gast »

Dank jullie wel voor dit snelle antwoord. Ik ga meteen op zoek naar zo'n hekje, en ik hoop de volgende keer de politieman te treffen die de regels wèl weet... Maar zo'n hekje is natuurlijk een stuk duidelijker...

met vriendelijke groet,
Iris Martens
Maarten123 TS
Infopolitie Gast

Ongelezen bericht door Maarten123 »

Als Lidl ze niet meer heeft, toets dan eens "parkeerbeugel" in bij google. Genoeg leveranciers.
r0n.
Stamgast
Roepnaam: Ron
Geslacht:
Leeftijd: 73

Ongelezen bericht door r0n. »

irisM schreef:maar het is ons kadastraal bezit,
Dat heeft geen waarde.
Volgens het cadaster is de straat waar ik woon tot het midden mijn eigendom.
Er staat een lantaarnpaal, een verdeelkast van de kabel en een rioolput op mijn grond.

Helaas ...............
OpenStandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData Liefhebber.
Gebruiker van alternatieve besturingssystemen op de computers.
Clipsy TS
Infopolitie Gast

Ongelezen bericht door Clipsy »

r0n. schreef:
irisM schreef:maar het is ons kadastraal bezit,
Dat heeft geen waarde.
Volgens het cadaster is de straat waar ik woon tot het midden mijn eigendom.
Er staat een lantaarnpaal, een verdeelkast van de kabel en een rioolput op mijn grond.

Helaas ...............
Dat kan, maar particuliere eigendom verzet zich niet tegen de openbaarheid van de weg. Voor zover het straatmeubilair buiten de openbare weg staat, bijvoorbeeld in de tuin, kunnen daarvoor beperkte (vroeger zei men: zakelijke) rechten worden gevestigd, bijvoorbeeld op grond van de Belemmeringenwet Privaatrecht, of een opstalrecht op grond van het Burgerlijk Wetboek.

In het geval van de TS is duidelijk geen sprake van openbare weg maar van zijn voortuin.
Clipsy TS
Infopolitie Gast

zijlvaart67 schreef:Uw gezonde verstand zegt dat je niet voor de parkeergarage van een ander mag parkeren (en daarmee de hele boel mag blokkeren) en dat is ook zo...(feitnummer R395 €90,- hinderlijk parkeren of anders R397b €60,- parkeren voor een uitrit)

Simpeler kunnen we het niet maken.

Mocht er een agent zijn die het tegenovergestelde beweert, dan vrees ik dat die geen goed beeld heeft van de situatie (lees: er niet gekeken heeft).

En, zoals al aangegeven, is dit zelfs 'wegsleepwaardig', wat impliceert dat het als een redelijk grove parkeerovertreding wordt aangemerkt...
Je vergeet dat hier geen sprake is van openbare weg. Als de eigenaar voor zijn eigen garagedeur staat, in zijn eigen voortuin, wordt hij ook niet weggesleept.

Wel kán sprake zijn van overtreding van art. 461 Sr. (mits duidelijk genoeg kenbaar is dat anderen er niets te zoeken hebben), of anders van huisvredebreuk. Aan de hand van het kenteken moet de verantwoordelijke snel kunnen worden opgespoord.
Maar de eigenaar van de grond bepaalt zelf wie hij toelaat en de politie kan niet zien of degene die er parkeert, dat "illegaal" doet.

Voorkomen is hier beter dan genezen. Ik denk dat de TS de voortuin beter tijdelijk (totdat het huis is verkocht en geleverd) af kunt sluiten.
zijlvaart67
Moderator
Agent
Brigadier
Geslacht:
Leeftijd: 59

Ongelezen bericht door zijlvaart67 »

Geen openbare weg? Vind ik nog discutabel...

Ik zie niets anders dan een heel breed trottoir cq een stuk rijbaan...

Het feit dat de 'steentjes' anders gelegd zijn dan elders in de straat is voor mij nog geen (doorslaggevend) bewijs dat we het hier over 'niet voor het openbaar verkeer' hebben...

'Dingen simpel houden is heel moeilijk, dingen moeilijk maken is daarentegen heel simpel..'

roadtrain TS
Infopolitie Gast

Ongelezen bericht door roadtrain »

Je vergeet dat hier geen sprake is van openbare weg. Als de eigenaar voor zijn eigen garagedeur staat, in zijn eigen voortuin, wordt hij ook niet weggesleept.
Ook de eigenaar mag hier dus niet parkeren........ dus ook de buren/bezoekers of wie dan ook. Het is duidelijk een in/uitrit van een garage.
Goverman
Lid
Geslacht:

Ongelezen bericht door Goverman »

Uit de foto van TS zou ik zeggen: oprit. Daar voor parkeren of stilstaan mag niet...

MAAR, roadtrain maakte een intrigerende opmerking:
Ook de eigenaar mag hier dus niet parkeren........ dus ook de buren/bezoekers of wie dan ook. Het is duidelijk een in/uitrit van een garage
En nu ben ik benieuwd: hoe zit dat nu eigenlijk??? Ik heb daar verschillende geluiden van gehoord:
- mag niet
- als je aannemelijk kunt maken dat het je eigen uitrit is mag het wel
- op 'eigen' terrein mag je wel parkeren (ook als je een garage + oprit bij een huurhuis hebt)

Wie o wie kan het definitieve antwoord geven?

Goed, sorry voor eventuele verwarring over oprit, inrit en uitrit... Verschil weet ik zo even niet (en nee: bij het betreden van de autosnelweg doe je niet via een oprit, maar via een toerit ;))
Als alles op jou afkomt, zit jij op de verkeerde baan...
roadtrain TS
Infopolitie Gast

Ongelezen bericht door roadtrain »

Hier meer, klein stukje doorlezen dan komt het ook ter sprake:
http://forum.infopolitie.nl/viewtopic.p ... w=previous

Kwam trouwens tijdens het googlen een mooi verhaal tegen wat ook over parkeren gaat:
http://members.chello.nl/~t.bloem/defen ... rkeren.htm
Clipsy TS
Infopolitie Gast

zijlvaart67 schreef:Geen openbare weg? Vind ik nog discutabel...

Ik zie niets anders dan een heel breed trottoir cq een stuk rijbaan...

Het feit dat de 'steentjes' anders gelegd zijn dan elders in de straat is voor mij nog geen (doorslaggevend) bewijs dat we het hier over 'niet voor het openbaar verkeer' hebben...
Het lijkt mij voor elk weldenkend mens duidelijk dat de situatie van de foto een voortuin betreft zoals er talloze zijn, en geen uitzonderlijke situatie waarover men gerechtvaardigd kan twijfelen. De een laat er gras groeien, de ander plant een bed violen, nog een ander teelt worteltjes en weer een ander legt onderhoudsarm klinkers (of misschien zelfs asfalt), zeker voor zijn eigen garagedeur.

Als dat nog niet genoeg is: het betreft bovendien een straat en misschien wel een hele woonwijk met allemaal dezelfde of nagenoeg dezelfde woningen in een rij, op dezelfde wijze planmatig aangelegd en ook aan de andere huizen is goed te zien wat voortuin is en wat bij de openbare weg behoort. Dat kun je dan "doortrekken" naar de woning in kwestie.

Of wou iemand beweren dat de buurman door de omheining illegaal de openbare weg bij zijn tuin heeft getrokken? Want dát moet dan bijna wel de andere kant van de medaille zijn (van de bewering dat de voortuin tot de openbare weg hoort).
Maarten123 TS
Infopolitie Gast

Ongelezen bericht door Maarten123 »

Wetstekst

b.

wegen: alle voor het openbaar verkeer openstaande wegen of paden met inbegrip van de daarin liggende bruggen en duikers en de tot die wegen behorende paden en bermen of zijkanten;
rai
In Memoriam
KMAR
Geslacht:

Ongelezen bericht door rai »

Clipsy,

Dat het er qua "uitstraling" misschien uit ziet als voortuin, doet niets af aan de discutabelheid of het valt onder het begrip "weg".

Zo heeft defensie bv. ook een aantal wegen die aan te merken zijn als " eigen terrein", maar waar een ieder gewoon mag komen.

Er zijn luchthavens in Nederland, waar je bij betreden een heel groot bord ziet dat het priveterrein is, toch mag iedereen er komen. (met uitzondering van gebieden zoals airside)

Op dit soort terreinen is de Wegenverkeerswet en bijbehorende AMvB's gewoon van toepassing.

Het enkele feit dat het bij een woning ligt en er dus uit ziet als "voortuin", wil niet per definitie zeggen dat het dus maar geen "openbare weg' is en ga ik mee met Koen dat het dus wel degelijk discutabel is.
Gesloten