E-keur op motoruitlaat uit 1982?

In dit forum staan de afgesloten onderwerpen uit Stel uw vraag als Gast.

Moderator: Moderatorteam

Gesloten
Gebruikersavatar
Gast
Infopolitie Gast

E-keur op motoruitlaat uit 1982?

Ongelezen bericht door Gast »

Ls,

Onlangs heb ik een e-mail gestuurd aan de RDW met betrekking tot mijn motor. Deze is uit 1982 en heeft geen E-keur in de uitlaten staan.

Dit was de e-mail die ik naar de RDW heb verstuurd:
Ik ben in het bezit van een Suzuki GS450L uit 1982 en nu is mijn vraag aan welke geluidseisen moet voldoen. Voor zover ik weet zit er een originele uilaat onder maar deze heeft geen E-keur.

Was in 1982 al een E-keur voor uitlaten verplicht of bestond dat toen nog niet?

Kunt u aangeven wat het maximale aantal decibel is dat mijn motor mag produceren?
Met dit als antwoord:
Geachte heer J,

In reactie op uw e-mail, bericht ik u het volgende.
Of de fabrikant in 1982 de E-keur al vermeldde op de uitlaat is niet bekend.
Het maximale aantal dB inclusief 2dB toleratie is 95db bij 4500 omw/min.

Ik vertrouw erop u hiermee voldoende te hebben genformeerd.

Met vriendelijke groet,

Medewerker Klantenservice RDW
Vandaar mijn vraag hier:

Is bij iemand hier bekend of een voertuig uit 1982 al een e-keuring moet hebben op de uitlaat?

Alvast bedankt.

Groet, Frank
Gebruikersavatar
rijschoollucassen
Stamgast
Stamgast
Berichten: 1389
Lid sinds: 08 jan 2006, 13:23
Roepnaam: Jaap
Locatie: Ruinerwold
Geslacht:
Contact:

Re: E-keur op motoruitlaat uit 1982?

Ongelezen bericht door rijschoollucassen »

Frank,

gezien het feit dat het bij de RDW niet bekend is of de fabrikant in '82 het keurmerk al insloeg, mag je er dus vanuit gaan dat dit toen blijkbaar nog niet nodig was. Natuurlijk moet je wel aan de dB-eisen voldoen.

j.l.
Gebruikersavatar
Gast
Infopolitie Gast

Re: E-keur op motoruitlaat uit 1982?

Ongelezen bericht door Gast »

Ok, bedankt voor het antwoord.

Of de uitlaat aan de db-eisen voldoet weet ik niet. Heb geen db-meter hier... En of het verstandig is om langs het politiebureau te rijden om te vragen of ze het op willen meten...
Gebruikersavatar
Frans
Beheerder
Beheerder
Agent-BD
Berichten: 16722
Lid sinds: 21 mei 2003, 12:00
Geslacht:
Leeftijd: 56
Contact:

Re: E-keur op motoruitlaat uit 1982?

Ongelezen bericht door Frans »

..en over dit laatste heb ik dan weer mijn twijfels. Elke nederlander weet hoe het normale geluid van een brommer (eender welke) klinkt...dus als die uitlaat erop zit en je doet deze uitspraak dan heb ik al een goed vermoeden hoeveel herrie het ding maakt, en mag ie er dus niet op.
Frans
Beheerder
frans@infopolitie.nl
Gebruikersavatar
rijschoollucassen
Stamgast
Stamgast
Berichten: 1389
Lid sinds: 08 jan 2006, 13:23
Roepnaam: Jaap
Locatie: Ruinerwold
Geslacht:
Contact:

Re: E-keur op motoruitlaat uit 1982?

Ongelezen bericht door rijschoollucassen »

..::Frans::.. schreef:..en over dit laatste heb ik dan weer mijn twijfels. Elke nederlander weet hoe het normale geluid van een brommer (eender welke) klinkt...dus als die uitlaat erop zit en je doet deze uitspraak dan heb ik al een goed vermoeden hoeveel herrie het ding maakt, en mag ie er dus niet op.
Behalve dat we het hier over een motor hebben, kreeg ik inderdaad ook al een beetje het gevoel dat..
Als alles standaard is, zou er geen probleem mogen zijn, Dit type motor is ook niet direct een 'beest'. De originele uitlaten kunnen natuurlijk van binnen een paar schotjes kwijt zijn. Ook kunnen losse dempers zijn verwijderd of ingekort. Als TS er twijfels over heeft, kan hij inderdaad toch het beste laten controleren.

j.l.
Gebruikersavatar
Gast
Infopolitie Gast

Re: E-keur op motoruitlaat uit 1982?

Ongelezen bericht door Gast »

Het punt is dat ik de motor zo gekocht heb en dat volgens de dealer deze uitlaten origineel zijn. Ik twijfel er zelf ook aan, daarom mijn vraag aan de RDW en het vervolg hier...
Gebruikersavatar
ThunderSTreak
Moderator
Moderator
Luitenant-kolonel
Adviseur Veiligheid
Vademecum
Berichten: 6123
Lid sinds: 18 jul 2004, 16:06
Locatie: Ulvenhout
Geslacht:
Leeftijd: 65
Contact:

Re: E-keur op motoruitlaat uit 1982?

Ongelezen bericht door ThunderSTreak »

Afbeelding

Op zijn minst zouden de uitlaatjes er zo uit moeten zien. Hangt er wat anders onder; tja dan zou het wel eens niet orgineel kunnen zijn.

Misschien kom je verder met het vergelijken van partnumbers
Met vriendelijke groet,

ThunderSTreak
Afbeeldingdrive safe4safetyAfbeelding
Gebruikersavatar
Gast
Infopolitie Gast

Re: E-keur op motoruitlaat uit 1982?

Ongelezen bericht door Gast »

Zo zien de uitlaten er in ieder geval niet uit. Een vriend van me heeft nog een geijkte db-meter liggen van zijn werk, die zou hij een keer meenemen.

Dan kan ik meten op hoeveel db mijn motor uitkomt.

In de e-mail van de RDW heeft men het over 4500 omwentelingen / min.

Daarover had ik nog wat vragen:

- Is dit met de motor in z'n neutraal of in z'n versnelling?
- Moet dit op een bepaalde afstand van de uitlaten gemeten worden (opening zit aan de zijkant)?

Alvast bedankt :wink:
Gebruikersavatar
rai
Moderator
Moderator
KMAR
Berichten: 7389
Lid sinds: 06 jul 2004, 21:54
Locatie: Regio Rotterdam Rijnmond
Geslacht:
Leeftijd: 51
Contact:

Re: E-keur op motoruitlaat uit 1982?

Ongelezen bericht door rai »

Gast schreef:- Is dit met de motor in z'n neutraal of in z'n versnelling?
- Moet dit op een bepaalde afstand van de uitlaten gemeten worden (opening zit aan de zijkant)?
Kijk eens in de Regeling permanente eisen

Wetstekst

Artikel 3.2.1

Het geluidsniveau moet worden gemeten met gebruikmaking van de in de artikelen 3.2.2 en 3.2.3 genoemde meetapparatuur, waarbij de in artikel 3.2.4 bedoelde meetcondities in acht moeten worden genomen.


Artikel 3.2.2

1. De geluidsniveaumeter moet ten minste voldoen aan het bepaalde in Publicatie nr. 651, eerste editie 1979, Geluidsniveaumeters, van de Internationale Electrotechnische Commissie (IEC) voor geluidsniveaumeters met de nauwkeurigheidsklasse Type 1.

2. De calibratiegeluidsbron moet ten minste voldoen aan het bepaalde in Publicatie nr. 942, eerste editie 1988, van de IEC voor calibratiegeluidsbronnen met de nauwkeurigheidsklasse 1.

3. De geluidsniveaumeter en de calibratiegeluidsbron moeten jaarlijks gecalibreerd en getoetst worden aan de eisen bedoeld in het eerste respectievelijk het tweede lid. Hiervan moeten verklaringen aanwezig zijn, afgegeven door NMI IJkwezen BV of door een door de minister gemachtigde instelling.


Artikel 3.2.3

1. De toerenteller moet een nauwkeurigheid hebben van ten minste 3%.

2. Bij de toerenteller moet een verklaring aanwezig zijn ten aanzien van de nauwkeurigheid, welke niet ouder mag zijn dan twee jaar, afgegeven door NMI IJkwezen BV of door een door de minister gemachtigde instelling.


Artikel 3.2.4

1. De meting vindt plaats in de open lucht.

2. Het proefterrein mag niet blootstaan aan sterke akoestische storingen. Hieraan wordt voldaan indien het oppervlak van het terrein bestaat uit beton, asfalt, tegels of een vergelijkbaar hard materiaal.

3. Het proefterrein moet minimaal de afmetingen van een rechthoek hebben, waarvan de zijden zich op ten minste 3,00 m afstand van de motorfiets bevinden, met uitzondering van het stuur van de motorfiets, zoals weergegeven in figuur 1. Binnen deze rechthoek mogen zich geen personen of voorwerpen bevinden die niet noodzakelijk zijn voor de meting. De motorfiets wordt op zodanige wijze binnen de rechthoek geplaatst dat de microfoon zich op ten minste 1,00 m afstand van eventueel aanwezige trottoirbanden bevindt.

4. De waarden die door de geluidsniveaumeter voor het omgevingsgeluid en de wind worden aangegeven, moeten ten minste 10 dB(A) beneden het geluidsniveau zijn gelegen dat in het kentekenregister wordt vermeld. Dit wordt gecontroleerd door vaststelling van het achtergrondgeluidsniveau voor en na de meting. De microfoon van de geluidsniveaumeter mag van een passende windkap worden voorzien, mits rekening wordt gehouden met de invloed daarvan op de gevoeligheid van de microfoon.

5. Voor aanvang van de meting moet de motor van de motorfiets op bedrijfstemperatuur worden gebracht.

6. De meting vindt plaats bij een stilstaande motorfiets.
Figuur 1 Afmeting proefterrein.JPG

Wetstekst

Artikel 3.2.5

De meting van het geluidsniveau wordt uitgevoerd aan de hand van de onderstaande wijze van keuren:

a. voor aanvang van de meting wordt de geluidsniveaumeter ingesteld op de tijdweging "F" (voorheen aangeduid met "Fast") en de frequentieweging "A", bedoeld in de in artikel 3.2.2, eerste lid, genoemde IEC publicatie;

b. de motor is op bedrijfstemperatuur indien deze ongeveer vijftien minuten onder normale bedrijfsomstandigheden heeft gefunctioneerd;

c. indien het niet mogelijk is de overbrenging te ontkoppelen, moet het aangedreven wiel vrij kunnen draaien;

d. aan het begin en einde van iedere serie metingen moet de geluidsniveaumeter gecalibreerd worden volgens de aanwijzingen van de fabrikant met behulp van een calibratiegeluidsbron, welke voldoet aan artikel 3.2.2, tweede en derde lid;

e. de afwijking tussen het geluidsdrukniveau van de calibratiegeluidsbron en de aanwijzing van de geluidsniveaumeter mag niet groter zijn dan 1 dB(A). Indien deze waarde bij de aanvangscontrole wordt overschreden moet de geluidsniveaumeter zodanig gejusteerd worden dat wel aan deze eis wordt voldaan. Als aan het einde van de serie metingen wordt geconstateerd dat deze afwijking groter is dan 1 dB(A), is de serie metingen ongeldig;

f. de microfoon van de geluidsniveaumeter moet in de volgende positie worden geplaatst, zoals weergegeven in figuur 2:

1°. ter hoogte van de uitlaatmonding, in ieder geval ten minste 0,20 m boven het wegdek;

2°. het membraan van de microfoon is naar de uitlaatmonding gericht en bevindt zich op een afstand van 0,50 m (waarbij een afwijking van 50 mm is toegestaan);

3°. de hoofdgevoeligheidsas van de microfoon loopt evenwijdig aan het wegdek en vormt een hoek van niet minder dan 35° en niet meer dan 55° met het loodrechte vlak waarin de emissierichting van de uitlaatgassen ligt; de microfoon is zo geplaatst dat de afstand tussen de microfoon en de motorfiets het grootst is;

4°. indien het uitlaatsysteem meerdere uitmondingen heeft, aangesloten op eenzelfde geluiddemper waarvan de middelpunten niet meer dan 0,30 m van elkaar zijn verwijderd, is de microfoon gericht op de uitmonding die zich het dichtst bij de omtrek van de motorfiets of zich het hoogst boven het wegdek bevindt. Indien de middelpunten van de uitmondingen meer dan 0,30 m van elkaar zijn verwijderd, wordt bij iedere uitmonding een afzonderlijke meting verricht, waarbij alleen de hoogst gemeten waarde wordt aangehouden;

g. het toerental van de motor wordt op de waarde gebracht die in het kentekenregister voor de betreffende motorfiets is vermeld indien in het kentekenregister een dB(A)waarde en een toerental zijn vermeld.

1. Indien in het kentekenregister geen dB(A)waarde is vermeld, maar wel het toerental waarbij het maximumvermogen van de betreffende motorfiets wordt bereikt (toerental n), is vermeld, dan wordt de waarde vastgesteld op:

3/4 n, indien toerental n lager dan of gelijk is aan 5000 omwentelingen/minuut; en

½ n, indien toerental n hoger is dan 5000 omwentelingen/minuut.

3. In de overige gevallen wordt de waarde vastgesteld volgens onderstaande tabel:

Bouwjaar voor 1960:

2-takt: 2250 omwentelingen/minuut;

4-takt: 2000 omwentelingen/minuut.

Bouwjaar vanaf 1960:

2-takt: 4500 omwentelingen/minuut;

4-takt: 4000 omwentelingen/minuut.

h. na het bereiken van de in onderdeel g vermelde waarde wordt de gashandel snel losgelaten. De tijdsduur van de meting van het geluidsniveau omvat de periode, waarin het toerental constant wordt gehouden, en de gehele duur van de vermindering van het toerental tot het stationaire toerental weer is bereikt;

i. er wordt per meetpunt ten minste een serie van drie metingen verricht, waarbij:

1°. de hoogste waarde die de geluidsniveaumeter heeft aangegeven, als meetwaarde per meting geldt;

2°. de meetwaarde per meting op de meest nabijgelegen hele decibel wordt afgerond;

3°. alleen meetwaarden die bij drie opeenvolgende metingen worden verkregen en onderling niet meer dan 2 dB(A) verschillen, mogen worden aangehouden;

4°. als meetresultaat de hoogste van deze drie meetwaarden geldt.
Figuur 2 Plaatsing microfoon.JPG
Je hebt niet voldoende rechten om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Gebruikersavatar
Gast
Infopolitie Gast

Re: E-keur op motoruitlaat uit 1982?

Ongelezen bericht door Gast »

even een snel antwoord, weinig tijd.

Bedankt voor het uitgebreide antwoord. Ik ga nu enige tijd het land verlaten, maar wil wel zo snel mogelijk meten. Zal het tegen de tijd dat het gelukt is hier wel laten weten.....

Allemaal :thanks:
Gesloten