Ik rijd zomers graag auto zonder schoenen, sandalen e.d. aan, en vraag me af of dit 'verboden' is. Wie weet hoe dit zit in NL? Als iemand nadere info over D, B, Fr of I heeft, is dat ook van harte welkom.
Je leest wel eens dat het gevaarlijk zou zijn, omdat je niet hard genoeg op de rem zou kunnen stampen. Maar daar kan ik tegenover stellen dat
ik regelmatig hardloop op straat, op blote voeten. Afstanden van circa 10, 12 km. Ik vind dit fijner dan op gymschoenen. Ik wandel ook op rotspaden e.d. blootvoets, zonder problemen. ik doe dit al jaren.
ik zou niet weten waarom ik dan geen autopedalen zou kunnen bedienen
bovendien heb je blootvoets meer gevoel voor de pedalen. Niet voor niets rijden autocoureurs met zeer dunne (maar warmte werende) zolen (ivm de hitte in raceauto's is blootvoets geen optie)
met dikke bergschoenen is er aanzienlijk meer gevaar om het verkeerde pedaal in te trappen. Ook schoenen met hoge hakken, slippers e.d. zijn niet geschikt
ik rij ook met blote handen! Vind ik fijner dan met wanten aan
als dit niet mag, moet je dan niet iedereen met voetproblemen als likdoorns, gekneusde enkel, hamertenen e.d. achter het stuur weghalen? Die hebben minder kracht in hun voeten dan ik!
Kortom: Ik heb het gevoel dat ik blootvoets * minimaal * net zo veilig rijd als met de gemiddelde schoen of sandaal. Maar....hoe zit het nu wettelijk?
Driving barefoot
Regulations concerning driving barefoot vary from one jurisdiction to another:
In the United States, widespread belief in the existence of laws against driving automobiles barefoot has been debunked as an urban legend. However, driving a motorcycle barefoot is prohibited in Alabama.
In the UK, The Highway code merely states that footwear should not interfere with the operation of the controls of the vehicle. So driving barefoot is not expressly forbidden.
In Germany, traffic laws do not forbid driving barefoot, although causing an accident driving barefoot may bring insurance companies to deny payments.
In Belgium, the driving code does not explicitly ban barefoot driving, but article 8.3 requires drivers to be "constantly able to perform any maneuver". According to the federal police, this implicitly bans barefoot driving.[citation needed]
In Hong Kong, there is no law prohibiting or proscribing the type or lack of footwear while driving, though it is illegal to be dressed in a manner that interferes with an individual's ability to drive.
In Italy, driving barefoot is allowed.
In New Zealand, traffic laws do not forbid driving barefoot.[citation needed]
In Australia, there are no laws to prohibit barefoot driving.[citation needed]
In Brazil, CTB Article 252, IV prohibits, "Driving the car...using footwear that does not hold firm to the feet or that compromises the use of the pedals." Popular advice is that driving barefoot is recommended over driving with inappropriate footwear.
Wikipedia wordt onderhouden door mensen die zin hebben er iets over te schrijven. Maar of het ook de wettelijke waarheid is
Hartelijk dank allen. Ik zie idd. dat het in Nederland mag. Mooi.
Ik vraag met nog steeds af hoe het met vakantiebestemmingen zit. Spanje schijnt dus niet te mogen? Over Duitsland heb ik wisselende verhalen gehoord, maar de tendens is dat het wél mag. En Frankrijk?
Kleine aanvulling: het is niet specifiek verboden.
Maar er zijn wellicht omstandigheden denkbaar waarbij blootsvoets rijden niet slim is. Als U dan een aanrijding krijgt en het komt doordat U bv met uw blote voet van uw pedaal bent gegleden, dan wordt het een ander verhaal.
De agenten hier weten wel het een en ander van de Nederlandse wetgeving.
Van dergelijke "puntjes op de i" in het buitenland, hebt U kans dat U hier geen antwoord krijgt.
De Nederlandse wetgeving sluit aan bij mijn gevoel voor logica: men kijkt naar de specifieke omstandigheden, waarbij voorop staat dat men het voertuig beheerst. Men 15 centimeter hoge stiletto-hakken, met dikke bergschoenen of met glibberige zweetvoeten is dat waarschijnlijk lastig.
De vraag is natuurlijk vrij hypothetisch, want de kans om (als het verboden is) daadwerkelijk met een bekeuring te maken te krijgen is natuurlijk minimaal. Maar goed, beter problemen voorkomen....
Mag je dan ook blootsvoets motorrijden? Je weet wel, van die vrijwel kansloze figuren die met blote voeten in korte broek en mouwloos hempje op de CBR even een ijsje gaan halen.
Eindelijk aangenomen schreef:Mag je dan ook blootsvoets motorrijden? Je weet wel, van die vrijwel kansloze figuren die met blote voeten in korte broek en mouwloos hempje op de CBR even een ijsje gaan halen.
Ook dat mag theoretisch.
In je blote kont zwembroek en een helm op je knar.
Meer is niet verplicht.
Ik rij in de auto regelmatig met blote voeten.
Omdat ik dan teenslippers aan heb.
Dan doe ik ze uit tijden het rijden want vind het toch wel erg gevaarlijk met die losse dingen te rijden .
Ik ben als een paar keer toen ik met slipper aan ree van de pendaal gegleden.
Dus doe toch maar liefer op blote voeten rijden
Maar eigenlijk is het best wel gevaarlijk om met teenslippers te rijden.
Altans die slippers van mij zij erg glad aan de onderkan .
laatst moet ik remmen en glee ik van de rempendaal af .
dus als ik nu slipper aan heb doe ik ze uit en rij op blote voeten