Ik rijd zomers graag auto zonder schoenen, sandalen e.d. aan, en vraag me af of dit 'verboden' is. Wie weet hoe dit zit in NL? Als iemand nadere info over D, B, Fr of I heeft, is dat ook van harte welkom.
Je leest wel eens dat het gevaarlijk zou zijn, omdat je niet hard genoeg op de rem zou kunnen stampen. Maar daar kan ik tegenover stellen dat
ik regelmatig hardloop op straat, op blote voeten. Afstanden van circa 10, 12 km. Ik vind dit fijner dan op gymschoenen. Ik wandel ook op rotspaden e.d. blootvoets, zonder problemen. ik doe dit al jaren.
ik zou niet weten waarom ik dan geen autopedalen zou kunnen bedienen
bovendien heb je blootvoets meer gevoel voor de pedalen. Niet voor niets rijden autocoureurs met zeer dunne (maar warmte werende) zolen (ivm de hitte in raceauto's is blootvoets geen optie)
met dikke bergschoenen is er aanzienlijk meer gevaar om het verkeerde pedaal in te trappen. Ook schoenen met hoge hakken, slippers e.d. zijn niet geschikt
ik rij ook met blote handen! Vind ik fijner dan met wanten aan
als dit niet mag, moet je dan niet iedereen met voetproblemen als likdoorns, gekneusde enkel, hamertenen e.d. achter het stuur weghalen? Die hebben minder kracht in hun voeten dan ik!
Kortom: Ik heb het gevoel dat ik blootvoets * minimaal * net zo veilig rijd als met de gemiddelde schoen of sandaal. Maar....hoe zit het nu wettelijk?
Driving barefoot
Regulations concerning driving barefoot vary from one jurisdiction to another:
In the United States, widespread belief in the existence of laws against driving automobiles barefoot has been debunked as an urban legend. However, driving a motorcycle barefoot is prohibited in Alabama.
In the UK, The Highway code merely states that footwear should not interfere with the operation of the controls of the vehicle. So driving barefoot is not expressly forbidden.
In Germany, traffic laws do not forbid driving barefoot, although causing an accident driving barefoot may bring insurance companies to deny payments.