Aanhanger zonder kenteken

In dit forum staan de afgesloten onderwerpen uit Stel uw vraag als Gast.

Moderator: Moderatorteam

Migael
Infopolitie Gast

Aanhanger zonder kenteken

Ongelezen bericht door Migael »

Even een vraagje over mijn gesloten (enkelasser geremde) aanhanger. Hier zit geen kenteken op.
Gebruik hem voor vervoer van mijn motorfiets naar diverse circuits in binnen en buitenland.

Onderop aan de as zit een typeplaatje met daarop aangegeven dat deze belast mag/kan worden tot 1000 Kg.
Moet er bij een 'mogelijke' hogere last van 750 Kg altijd een kenteken op de aanhanger zitten?

Mijn auto heeft een max. treklast vlgs. kenteken van 800 Kg, geremt.
Omdat er geen kenteken op de aanhanger zit mag ik zowieso niet hoger beladen dan 750 Kg. Klopt dit?

Waar ik een beetje bang voor ben is dat tijdens een controle dit 'papieren gewicht' van de aanhanger-as mee telt.
A) Er dient een kenteken op Uw aanhanger te zitten, aangezien de as meer kan dragen dan 750Kg.
B) U dient in het bezit te zijn van een E achter B rijbewijs, daar uw aanhanger zwaarder dan 750 Kg beladen kan worden.

Alvast dan voor Uw antwoordt

Migael
rai
Moderator
Moderator
KMAR
Geslacht:
Leeftijd: 49

Re: Aanhanger zonder kenteken

Ongelezen bericht door rai »

Als de TTM van de aanhanger hoger is dan 750 kg moet deze een eigen kenteken hebben.
Dit staat los van het feit dat hij nooit zwaarder beladen wordt, of leeg is etc.
Is de totale TTM maximaal 750 kg, dan kenteken trekkend voertuig.

Uit jouw verhaal opmakende is de totale TTM van de aanhanger 1000 kg, indien dit zo is dient hij dus een eigen kenteken te hebben.

Het verhaal dat als je hem belaad tot 750 kg gaat niet op.
Je kijkt puur alleen naar het papieren gewicht.
Migael
Infopolitie Gast

Dank je voor het snelle antwoordt,

Neem aan dat ik hiervoor bij het RDW moet zijn,
Welke papieren moet ik hiervoor bij het RDW overhandigen?
Heb verder geen papieren bij de aanhanger.

Als het typeplaatje niet aanwezig is, wordt er dan vanuit gegaan dat de aanhanger 750 Kg is?

Migael
roadtrain
Inventaris
Inventaris
Geslacht:

Ongelezen bericht door roadtrain »

Het is een geremde aanhanger.... Dan moet je als je een kenteken wilt aanvragen over de fabrieksgegevens beschikken (oa berekening van remvertraging) en chassisnummer moet aanwezig zijn.
Misschien is het makkelijker/goedkoper om de aanhanger terug te laten keuren naar ttm <750kg.

Je zal bij de rdw informeren wat de mogelijkheden zijn. kentekenkeuring/aanvragen is niet goedkoop.

Zeker niet als je een aanvraag doet en ter plaatse niet de juiste informatie kunt overhandigen. Dan wordt je gewoon weer heengezonden en moet opnieuw aanvragen: en betalen(!)

Eigenlijk kan alleen rdw je hierover juist informeren.

Succes
Skipperje
Moderator
Moderator
Agent-BD
Vademecum
Roepnaam: Piet
Geslacht:
Leeftijd: 63

Ongelezen bericht door Skipperje »

Volgens mij kunt u gewoon zonder kenteken blijven rijden. Zit er geen kenteken bij, dan gaat de wet uit van maximaal 750 kg.

Wetstekst

5.18.17 Voertuigreglement
Indien van een aanhangwagen met toepassing van dit besluit de waarden, bedoeld in het eerste lid, niet kunnen worden vastgesteld, geldt voor deze aanhangwagen een toegestane maximum massa van 750 kg.
Zelfs aanhangwagens die nu een kenteken hebben kunt u bij de RDW terug laten keuren tot minder dan 750 kg. Let op, het kenteken moet dan door de RDW wel ongeldig worden verklaard. U kunt op een kentekenplichtige aanhangwagen geen witte plaat monteren, dat is wel strafbaar.
Lees HIER maar.

Piet
rai
Moderator
Moderator
KMAR
Geslacht:

Skipperje schreef:Volgens mij kunt u gewoon zonder kenteken blijven rijden. Zit er geen kenteken bij, dan gaat de wet uit van maximaal 750 kg.

Wetstekst

5.18.17 voertuigreglement

Indien van een aanhangwagen met toepassing van dit besluit de waarden, bedoeld in het eerste lid, niet kunnen worden vastgesteld, geldt voor deze aanhangwagen een toegestane maximum massa van 750 kg.
Er staat, als deze niet kunnen worden vastgesteld.

TS heeft het over het volgende:
Onderop aan de as zit een typeplaatje met daarop aangegeven dat deze belast mag/kan worden tot 1000 Kg.
In hoeverre voldoet het dan nog aan die eis "kunnen worden vastgesteld" ???
Skipperje
Moderator
Moderator
Agent-BD
Vademecum
Geslacht:

Is alleen een as bepalend voor de TMM?

Piet
rai
Moderator
Moderator
KMAR
Geslacht:

Is niet leidend, maar ik denk dat het wel een rol KAN spelen.

Anders zou iedereen het typeplaatje van zijn aanhanger kunnen halen en zeggen dat niet vastgesteld kan worden wat de TTM is en derhalve met het kenteken van het trekkend voertuig kunnen rijden, zolang het daadwerkelijke totale gewicht maar niet boven de 750 uit komt.
Skipperje
Moderator
Moderator
Agent-BD
Vademecum
Geslacht:

rai schreef:Is niet lijdend, maar ik denk dat het wel een rol KAN spelen.

Anders zou iedereen het typeplaatje van zijn aanhanger kunnen halen en zeggen dat niet vastgesteld kan worden wat de TTM is en derhalve met het kenteken van het trekkend voertuig kunnen rijden, zolang het daadwerkelijke totale gewicht maar niet boven de 750 uit komt.
Klopt zonder meer. Daar is ook niets mis mee. Vooral verhuurders maken daar gebruik van. Maar een ieder die wel gebruik wil/moet maken van een zwaardere aanhangwagen zal dat niet doen, want een tandemasser met witte plaat is bijna vragen om controle. Zeker als deze zwaar is beladen.
En voor een klein "licht" ritje even de gele plaat verwijderen en een witte plaat monteren zou wel erg dom zijn, want het VIN staat bij de RDW wel geregistreerd op kenteken. dan wordt het alsnog een duur ritje.

Piet
Migael
Infopolitie Gast

Zal vandaag even het RDW gaan bellen, omtrendt de regels voor aanhangers tot TTM 750 Kg.
Heb hier geen folder van op de site kunnen vinden.

Wil de aanhanger wel terug laten keuren naar categorie 01 (tot 750 Kg), enkelt heb geen kentekenpapieren om in te leveren.
Hem laten keuren voor een kenteken zal ook kunnen, er zit een gerenomeerd Al-Ko onderstel onder, hier zullen vast technische papieren van op te vragen zijn.

Alleen twee mogelijke problemen kunnen onstaan,
A) Moet ik kunnen aantonen dat ik BTW heb betaalt over de aanhanger.
B) Wat als blijkt dat er ooit een kenteken op heeft gezeten en bv. de aanhanger blijkt gestolen of ingenomen wegens schade.

Overigens vond ik een handelaar op marktplaats die het volgende schrijft in zijn advertentie: http://link.marktplaats.nl/142195472

1050kg/ met typeplaatje '750kg' zodat iedereen ermee mag rijden
KNOTT Torsi-as voor een technisch totaalgewicht van 1050 kg

De uiteindelijke vraag dus is: Is het typeplaatje bepalend voor een kenteken?
rijschoollucassen
Deskundige
Deskundige
Roepnaam: Jaap
Geslacht:

Ongelezen bericht door rijschoollucassen »

Op marktplaats kom je helaas mensen tegen die ofwel niet beter weten, ofwel de boel flessen. Je sprak over een enkelassige aanhanger. Als je daar het typeplaatje vanaf haalt valt hij volgens mij automatisch terug naar 750 Kg, ook al zou het een tandemasser zijn. Vaak hou je dan alleen geen laadvermogen meer over.

Natuurlijk verandert het werkelijke draagvermogen van de as niet, dat bedoelt de man op marktplaats wrs met het technisch laadvermogen. Ofwel, beladen tot 750, maar als je er eens iets te veel op gooit, zal hij niet door z'n as zakken, het mag alleen niet.

De RDW bellen is zonder meer verstandig.

j.l.
ThunderSTreak
Moderator
Moderator
Luitenant-kolonel
Adviseur Veiligheid
Vademecum
Geslacht:

Ongelezen bericht door ThunderSTreak »

De as die gemonteerd is bepaalt nog steeds niet TMM van het voertuig. Onder de paardentrailer die ik heb (TMM 2000 kg) liggen twee KNOTT-assen van elk 2000 kg. Dat houd in dat dit assenstel "theoretisch" vier ton kan dragen. De aanhanger is slechts gekeurd tot 2000 ton TMM! Zo zie je dat de assen op zich niets zeggen over het te vervoeren gewicht. Daar komen tal van andere zaken bij kijken, zoals trekdissel en koppeling, constructie van het chassis en zelfs de opbouw. Het kan zelfs een bewuste keuze van een fabrikant zijn om een zwaarder as te gebruiken vanwege bijvoorbeeld de stabiliteit van het voertuig (zoals bij mijn hoge paardentrailer kennelijk wenselijk is) . Uiteindelijk verkrijgt een geremde aanhanger boven de 750 kg daarop zijn RDW typegoedkeuring

Onder tal van < 750 kg aanhangers liggen assen die afkomstig zijn van "afgkeurde" trailers en al dan niet in zelfbouw zijn samengesteld tot een "bakkie". Ook gebruikt men starre assen van oude auto's (geen typeplaatje) en zelfs bij fabrieksbouw komt het voor dat een constructeur "iets" pakt wat op zijn werf ligt (misschien wel een ééntonsas of zelfs meer).

Leidend in de hierboven beschreven situaties is het gegeven dat de aanhanger dan geen typegoedkeuring heeft en daarmee "veroordeeld" wordt verder door het leven te gaan als categorie < 750 kg aanhanger.
Migael schreef:Mijn auto heeft een max. treklast vlgs. kenteken van 800 Kg, geremd.
Omdat er geen kenteken op de aanhanger zit mag ik zowieso niet hoger beladen dan 750 Kg. Klopt dit?
Op basis van bovenstaande quote wil ik Migael sowieso adviseren het kenteken van zijn autoe nog even wat grondiger te bestuderen. Als je auto geremd slechts 800 kg mag trekken, dan vrees ik dat het ongeremde gewicht wat je mag trekken zelfs lager ligt dat de 750 kg die aanhanger wettelijk als TMM mag hebben. Anders gezegd: ik denk dat de kans groot is dat je je aanhanger niet tot de volledig massa van 750 kg mag beladen, maar daar zelfs nog onder zult moeten blijven.
Met vriendelijke groet,

ThunderSTreak
Afbeeldingdrive safe4safetyAfbeelding
Skipperje
Moderator
Moderator
Agent-BD
Vademecum
Geslacht:

Migael schreef:Even een vraagje over mijn gesloten (enkelasser geremde) aanhanger. Hier zit geen kenteken op.
Hij is wel geremd.

Piet
ThunderSTreak
Moderator
Moderator
Luitenant-kolonel
Adviseur Veiligheid
Vademecum
Geslacht:

Ongelezen bericht door ThunderSTreak »

Skipperje schreef:
Migael schreef:Even een vraagje over mijn gesloten (enkelasser geremde) aanhanger. Hier zit geen kenteken op.
Hij is wel geremd.

Piet
Oops overheengelezen!
:oops:
Met vriendelijke groet,

ThunderSTreak
Afbeeldingdrive safe4safetyAfbeelding
Gast
Infopolitie Gast

Ongelezen bericht door Gast »

Hoi allen,
Heb met mijn vader een discussie over registratie papieren voor een ongeremde aanhanger met een laadvermogen van max
750 Kg. Met registratie papieren bedoel ik niet het kenteken. Na het voorgaande/bovenstaande te hebben gelezen ga ik ervan uit dat men geen papieren nodig heeft voor dit type aanhanger. Is dit correct? :roll:
Bedankt alvast voor een reactie.

Gr Michel
Gesloten