Vuurtje stoken : het blijft leuk, maar mag het ?

In dit forum staan de afgesloten onderwerpen uit Stel uw vraag als Gast.

Moderator: Moderatorteam

Gesloten
Gerenbep
Infopolitie Gast

Vuurtje stoken : het blijft leuk, maar mag het ?

Bericht door Gerenbep » 07 nov 2007, 16:59

Ik heb sinds zo'n 15 jaar een nutstuintje ( volkstuintje) . Het ligt niet in de buurt van opstallen. Er komt geen gem. reiniging, wel hebben we allemaal een compostvat gekregen.
Nu is het leukste van zo'n tuintje dat je lekker kunt timmeren aan huisjes, kastjes en schuurtjes. ( waar kan dat nog heden ten dage). Dat levert afval op en daar zit je dan mee. Ik heb enige tijd geleden een mooi vuurtje gemaakt en terwijl het hout knappend brandde, zag ik in de verte een politieauto naderen en die reed best hard. Ik heb mij toen even verwijderd . Vervolgens sprongen er drie agenten uit die een "onbemand"vuurtje zagen. Men verdeelde zich in drieen en ging op zoek.
Ik ben toen naar de agenten gegaan, want het moet natuurlijk wel leuk blijven, we zijn tenslotte met een hobby bezig.
Men reageerde nogal fel. Ik kreeg een verhaal over politie-inzet en men dreigde met een zware boete omdat het een economisch delect zou zijn.
Het was tenslotte maar een houtvuurtje en ik heb de dames en heer duidelijk gemaakt dat het m.i. de eerste keer was sedert het bestaan 15 jaar, dat ik politie zag. De populatie betaat uit brave burgers, diverse beroepen, gepensioneerd, werkloos en wat donkere mensen die "de weg kwijt zijn"
Ik heb ze uitgenodigd een buitensport te noemen waarbij nog minder van de politie gevraagd werd. Daar zijn de niet in geslaagd maar het ijs was gebroken en de sfeer werd weer opperbest.
Vervolgens hadden ze het voorstel - en dat vond ik heel tactisch-het over te dragen aan een boswachter die kon er nog eens naar kijken.
De boswachter zei later dat ik wel en soort vuurkorf mochten gebruiken, dat zou toegestaan zijn.
Als je de Nederlander een vinger geeft..... dus ik heb er een oliedrum neer gezet en ga als het nodig is stoken. Het gaat veilig, handig en het is leuk.

Maar nu de vraag, wat zegt oom agent er van. Wel art. kan ik aan mijn broek krijgen . Is het wel een economisch delict. Wat is de sanctie.

met vriendeljike groet,

ThunderSTreak
Moderator
Moderator
Adviseur Veiligheid
Vademecum
Geslacht:
Leeftijd: 60
Contacteer:

Bericht door ThunderSTreak » 07 nov 2007, 17:16

Binnen de meeste gemeentes in Nederland is dit geregeld in de Algemeen Plaatselijke Verordening en dan zou dat er zo uit kunnen zien:
Wettekst
Afdeling 5 Verbod vuur te stoken

Artikel 5.5.1 Verbod afvalstoffen te verbranden buiten inrichtingen of anderszins vuur te stoken
1. Het is verboden in de openlucht afvalstoffen te verbranden buiten inrichtingen in de zin van de Wet milieubeheer of anderszins vuur aan te leggen, te stoken of te hebben.
2. Het verbod geldt niet voorzover het betreft:
a. verlichting door middel van kaarsen, fakkels en dergelijke;
b. sfeervuren zoals terrashaarden en vuurkorven, indien geen afvalstoffen worden verbrand;
c. vuur voor koken, bakken en braden, voorzover dat geen gevaar, overlast of hinder voor de omgeving oplevert.
d. de jaarlijkse door de gemeente Amersfoort georganiseerde kerstbomenverbranding.
3. Het college kan van dit verbod ontheffing verlenen.
4. De ontheffing kan worden geweigerd:
a. in het belang van de openbare orde en veiligheid;
b. ter bescherming van de woon- en leefomgeving;
c. ter bescherming van de flora en de fauna.
5. Het verbod geldt niet voorzover in het geregelde onderwerp wordt voorzien door artikel 429, aanhef en onder 1 of 3, van het Wetboek van Strafrecht of de Provinciale milieuverordening
Daar plaatselijke verordeningen van gemeente tot gemeente kunnen verschillen is het zaak de verordening in uw gemeente te raadplegen

Handhaving van een APV kan op twee manieren:

1. Door middel van strafrechtelijke handhaving: het OM legt de straf op
2. Met gebruikmaking van bestuursrechtelijke bevoegdheden. Gemeente volgt de weg van aanschrijving en dwangsommen.

Optreden egen het stoken als economisch delict lijkt mij sterk of het moet uit de hoek van milieuwetgeving zijn.
Met vriendelijke groet,

ThunderSTreak
Afbeeldingdrive safe4safetyAfbeelding

MarcH
Deskundige
Deskundige
Jurist/Advocaat
Vademecum
Roepnaam: Marc
Geslacht:
Leeftijd: 35
Contacteer:

Bericht door MarcH » 07 nov 2007, 17:26

Wettekst
Artikel 10.2 Wet milieubeheer
1. Het is verboden zich van afvalstoffen te ontdoen door deze - al dan niet in verpakking - buiten een inrichting te storten, anderszins op of in de bodem te brengen of te verbranden.
2. Bij of krachtens algemene maatregel van bestuur kan, indien het belang van de bescherming van het milieu zich daartegen niet verzet, voor daarbij aangegeven categorieën van gevallen vrijstelling worden verleend van het verbod, bedoeld in het eerste lid.
Op grond van artikel 1a sub 1 WED is dit een economisch delict.

In de Tekstenbundel voor misdrijven, overtredingen en Muldergedragingen wordt overigens bij het verbranden van afvalstoffen ook verwezen naar artikel 13 van de Wet bodembescherming, waarvan overtreding eveneens een economisch delict is op grond van artikel 1a sub 1 WED.

Marcje
Infopolitie Gast

Bericht door Marcje » 07 nov 2007, 17:33

Er mag dus ook geen afval in een oliedrum worden verbrand..

Botje
OnTroerend goed
OnTroerend goed
Agent
Geslacht:
Leeftijd: 55
Contacteer:

Bericht door Botje » 07 nov 2007, 20:02

Stoken levert een boete op van 260 euri. Zit er echt afval tussen zoals bijvoorbeeld een bankstel, autobanden etc. dan loopt de boete erg snel op. Binnen een inrichting (bedrijfsterrein) loopt de boete nog sneller op.

Gerenbep
Infopolitie Gast

Bericht door Gerenbep » 09 nov 2007, 21:09

Ik heb eens bij de ingang van een volkstuin een berichtje gelezen op het publicatiebord,afkomstig van een wijkagent. Hij schreef dat omwonenden last hadden van het stoken en dat hij bij elke constatering een PV zou opmaken. Het vaste bedrag zou zijn meen ik 65 euro.
Ik vind dit bedrag nergens terug, maar het kan een gemeentelijke beslissing zijn.

Het is geen vuil verbranden zoals geschetst door mijn "reageerders" zoals vuil verbranden op fabriekstterreinen, bankstellen of autobanden, doch slechts afvalhout van "huttenbouwers"

Ik zie nu dat er grotere concequenties kunnen zijn, dus het blijkt mij toch beter het afval in de auto mee te nemen en thuis in de kliko te gooien.

Zo zie je maar weer eens, een forum kan strafbare feiten voorkomen.

met vriendelijke groet,

Leanderx
Stamgast
Stamgast
Roepnaam: Leander
Geslacht:
Leeftijd: 37
Contacteer:

Bericht door Leanderx » 11 nov 2007, 12:35

De wet milieubeheer noemt alles waarvan je je probeert te ontdoen 'afval'.

Dit kan dus door het te lozen, te bergraven, te verbranden, etc.
Dura lex, sed lex.
"De wet is hard, maar het is de wet."

Gerenbep
Infopolitie Gast

Bericht door Gerenbep » 11 nov 2007, 15:11

Ik heb de vraag ook gesteld voor collega tuinders. Ikzelf kan afval meenemen, maar sommigen hebben geen auto, of komen met de tram en dan is het een probleem.
Ik heb de indruk dat bij behandeling door het O.M. de zaak al gauw uit z'n context wordt gehaald.
De wetgeving is streng blijkt nu en er rolt mogelijk zomaar een forse goete uit.

Een houtvuurtje op een volkstuintje is echter minder ingrijpend als een vuur in een wijk waar omwonende in de rook zitten. In het laatste geval is het ontoelaatbaar en misschien wel gevaarlijk.

Een leuk detail. Een paar jaar geleden is een grote opruiming gehouden en een te veel te groot vuur gemaakt ( meters hoog) Na korte tijd hing er een Heli boven van Rotterdam Rijnmond. Bij het vuur stond een man met een brandslang in zijn hand op wacht. Ik hoorde bij wijze van spreken al een politie auto aankomen, maar niets van dat al, kennelijk waren ze onder de indruk van onze voorzorgen en vlogen ze verder.

Ik concludeer dat er geen algemeen beeld is wat de sanctie precies inhoudt, maar dat het zomaar behoorlijk in de papieren kan lopen.
Iedereen bedankt voor de reacties.

vr. groet

Gast
Infopolitie Gast

Bericht door Gast » 11 nov 2007, 19:18

maarja als je nou zegt dat dat afval hout geen afval hout is maar speciaal afgezaagd om die vuurton ofzo dan op te stoken om je daar bij te warmen met de koude dagen dan mag het weer wel dus?
achja dan is het hout er dus speciaal voor gezaagd als ze het je vragen

Gerenbep
Infopolitie Gast

Bericht door Gerenbep » 11 nov 2007, 22:14

Het probleem voor de burger is dat agenten niet alles meer geloven.
Dat achja, is leuk in een incidenteel geval en dat werkt misschien ook wel een keertje, maar we zitten daar met 70 tuintjes en de meeste zijn echte rotzooimakers dus het komt nogal eens voor.
Er zijn niet echte ervaringscijfers dus het echte antwoord heb ik niet gekregen b.v. dat kost je 50 euro. Dan kun je voor jezelf uitmaken wat je doet, lekker stoken en als je pech hebt niet zeuren maar betalen, of alles naar huis mee nemen.

Wel kun je de pakkans zo klein mogelijk maken, bv. stoken tijdens Feyenoord- Ajax. Buiten het stadion geen diender te bekennen ( grapje)

Gesloten