Max. aantal decibel brommer

In dit forum staan de afgesloten onderwerpen uit Stel uw vraag als Gast.

Moderator: Moderatorteam

Gesloten
Gebruikersavatar
Gast
Infopolitie Gast

Max. aantal decibel brommer

Ongelezen bericht door Gast »

Hoi,
Ik heb laatst een crossbrommer gekocht en wil er graag mee op de openbare weg rijden
mijn vraag is wat is het maximale aantal decibel dat de brommer mag maken?
want hij maakt best wel wat herrie.


groeten en bedankt :)
Gebruikersavatar
Dusty
Deskundige
Deskundige
Berichten: 2136
Lid sinds: 01 jul 2003, 11:15
Locatie: Achterhoek
Geslacht:
Contact:

Ongelezen bericht door Dusty »

Zo eventjes uit mijn hoofd: 96 decibel voor de bromfiets en 90 decibel voor de snorfiets. 8)
Chris
Stamgast
Stamgast
Berichten: 980
Lid sinds: 27 mar 2005, 20:55
Roepnaam: Chris
Locatie: Borne
Geslacht:
Leeftijd: 42
Contact:

Ongelezen bericht door Chris »

Hmm is de crossbrommer uberhaupt ingericht om op de openbare weg te rijden?

Maar om op je vraag terug te komen:

Wetstekst

Artikel 5.6.11
Artikel 5.6.11, vierde en vijfde lid, zoals deze luidden voor 1 september 2005, blijven van kracht:
a. voor wat betreft een bromfiets die op dat tijdstip reeds in het verkeer is gebracht tot voor de betrokken bromfiets een kentekenbewijs is afgegeven op grond van artikel IV van de wet van 12 mei 2005 tot wijziging van de Wegenverkeerswet 1994 en enkele andere wetten in verband met de invoering van een kentekenregistratiesysteem voor bromfietsen alsmede vaststelling van overgangsbepalingen in verband daarmee (Stb. 281), of, indien dat later is,
b. tot het tijdstip waarop artikel IV van die wet vervalt. (Stcrt. 2005, 406.)

4. Bromfietsen mogen in de nabijheid van de uitmonding van het uitlaatsysteem geen hoger geluidsniveau kunnen produceren dan 97 dB(A) voor bromfietsen die blijkens het in artikel 5.6.1, eerste lid, onderdeel b, genoemde goedkeuringsmerk zijn geconstrueerd voor een maximum snelheid van meer dan 25 km/h, en niet meer dan 90 dB(A) voor andere bromfietsen.
5. In afwijking van het vierde lid mogen bromfietsen die behoren tot een type waarvoor een typegoedkeuring als bedoeld in artikel 4, eerste lid, aanhef en onderdeel a, van richtlijn 92/61/EEG of richtlijn 2002/24/EG is afgegeven in de nabijheid van de uitmonding van het uitlaatsysteem geen hoger geluidsniveau kunnen produceren dan de waarde die is vermeld op de in artikel 5.6.1, eerste lid, onderdeel b, onder 2°, bedoelde constructieplaat, vermeerderd met 2dB(A).
Bespreking
1. Bromfietsen met een verbrandingsmotor moeten zijn voorzien van een uitlaatsysteem dat over de gehele lengte gasdicht is, met uitzondering van de afwateringsgaatjes.
2. Het uitlaatsysteem moet deugdelijk zijn bevestigd.
3. Bromfietsen moeten blijven behoren tot een goedgekeurd type als bedoeld in artikel 2 van het Besluit typekeuring bromfietsen luchtverontreiniging (Stb. 1984, 525).
4. Bromfietsen mogen in de nabijheid van de uitmonding van het uitlaatsysteem geen hoger geluidsniveau kunnen produceren dan de waarde die voor het voertuig is vermeld op het kentekenbewijs of in het kentekenregister, vermeerderd met 2 dB(A).
5. Bromfietsen waarvoor geen waarde als bedoeld in het vierde lid is vermeld, mogen in de nabijheid van de uitmonding van het uitlaatsysteem geen hoger geluidsniveau kunnen produceren dan 97 dB(A) voor bromfietsen die blijkens de gegevens in het kentekenregister of op het voor het voertuig afgegeven kentekenbewijs zijn geconstrueerd voor een maximum snelheid van meer dan 25 km/h en niet meer dan 90 dB(A) voor andere bromfietsen.
6. Onze Minister stelt regels vast omtrent de wijze van meten van de in het vierde en vijfde lid bedoelde geluidproductie.
Dus het is wel geregeld.

Tevens staat er dan nog in de wet Geluidshinder hoe dit gemeten dient te worden:

Wetstekst

Tijdens de meting wordt het toerental van de bromfiets constant gehouden. Bij een bromfiets met een toerental groter dan 5000 toeren per minuut wordt het toerental op circa 50% van het toerental bij het maximale vermogen gehouden. Bij bromfietsen met een toerental lager dan 5000 toeren per minuut wordt het toerental op 75% van het toerental bij maximaal vermogen gehouden. Wanneer het constante toerental is bereikt wordt de gashendel snel in de stationaire stand teruggebracht. De maximale aanwijzing van de geluidsniveaumeter is de meetwaarde. De meetwaarden worden afgerond op hele waarden waarbij volgens de gebruikelijke afrondingsregel wordt gewerkt. 97,5 en hoger dB(A) wordt afgerond naar 98 dB(A) en 97,4 en lager wordt afgerond naar 97 dB(A). De hoogste van de drie meetresultaten geldt als bepalend. De meting is pas geldig indien de drie meetwaarden niet meer dan 2 dB verschillen ten opzichte van elkaar.
Gebruikersavatar
Dusty
Deskundige
Deskundige
Berichten: 2136
Lid sinds: 01 jul 2003, 11:15
Locatie: Achterhoek
Geslacht:
Contact:

Ongelezen bericht door Dusty »

Zat ik er dus 1 decibelletje naast.................... :oops:
gelderblom
Stamgast
Stamgast
Berichten: 956
Lid sinds: 25 jan 2005, 16:21
Roepnaam: Jan
Locatie: apeldoorn
Geslacht:
Leeftijd: 69
Contact:

Ongelezen bericht door gelderblom »

Ik ken de wijze van meten, zoals weergegeven uit de Wet Geluidshinder niet. Ook niet met zoekopdrachten. Volgens mij staat dat daar al jaren niet meer in.
Wel ken ik de regeling uit de artikelen 3.4.10 t/m 3.4.13 uit de Regeling Permanente eisen.
Bij de bromfietsen met een NL keurmerk (zonder kenteken) moet daarbij de gastoevoer volledig opengedraaid worden.
Chris
Stamgast
Stamgast
Berichten: 980
Lid sinds: 27 mar 2005, 20:55
Roepnaam: Chris
Locatie: Borne
Geslacht:
Leeftijd: 42
Contact:

Ongelezen bericht door Chris »

@ Gelderblom,

Ik heb hem van Stapel en de koning via Blackboard, (Politieacademie).

Ik ga er vanuit dat deze up to date is.


Groeten Chris
Gebruikersavatar
ajc
Infopolitie Gast

Ongelezen bericht door ajc »

Bromfietsen met een NL-goedkeur, worden gemeten met een geluidsmeter, waarbij de gastoevoer 3x maximaal wordt opengedraaid. Hoogste waarde telt.
Daarbij mag de bromfiets niet meer dan 97 db(A) produceren en de snorfiets niet meer dan 90 db(A).

Bromfietsen met een E-tgk mogen niet meer db(A) produceren dan aangegeven op het typeplaatje met het daarbij behorende toerental.

Ik gok dat jouw off-the road, geen van beide goedgeukringen heeft en zal dus in het geheel geen gebruik mogen maken van de voor het openbaar verkeer openstaande weg.
Gesloten