bedrogen bij aankoop via marktplaats

In dit forum staan de afgesloten onderwerpen uit Stel uw vraag als Gast.

Moderator: Moderatorteam

esme TS
Infopolitie Gast

bedrogen bij aankoop via marktplaats

Ongelezen bericht door esme »

Ik heb via marktplaats een mobiele telefoon gekocht die volgens de verkoper simlockvrij was.
ik heb geld gestort en kreeg de telefoon die niet simlockvrij was!
Hier over gemaild te hebben met de vorige eigennaar mag ik op mijn eigen kosten de mobieletelefoon
terug sturen!
Dit is toch niet terecht? Ik wil mijn geld terug en op haar kosten de telefoon terug sturen.
Hoever sta ik in mijn recht?
Flik
Inventaris
Aspirant
Brigadier
Geslacht:
Leeftijd: 50

Ongelezen bericht door Flik »

Bij aankopen via een veilingsite is het altijd lastig om bij problemen je recht te krijgen, daar de verkopende partij meestal enigszins anoniem is. Hoe is de geldterugactie bijv voorgesteld? Eerst de telefoon terugsturen waarna het geld zeker wordt overgemaakt?
Loop je misschien nog wel de kans dat je straks en geen telefoon en geen geld meer hebt.
esme TS
Infopolitie Gast

Flik schreef:Bij aankopen via een veilingsite is het altijd lastig om bij problemen je recht te krijgen, daar de verkopende partij meestal enigszins anoniem is. Hoe is de geldterugactie bijv voorgesteld? Eerst de telefoon terugsturen waarna het geld zeker wordt overgemaakt?
Loop je misschien nog wel de kans dat je straks en geen telefoon en geen geld meer hebt.
idd ik heb haar adres gekregen waar ik de telefoon heen kan sturen.
Ik heb haar gemaild dat ik eerst mijn geld terug wil zien voordat ik iets op stuur.
Helaas niet bij mij in de buurt anders ging ik er wel heen.
Maar ik wil haar dreigen met politieaangifte maar dan moet ik wel weten of dit mogelijk is.
donmarcello
Stamgast
Roepnaam: marcel
Geslacht:
Leeftijd: 69

Ongelezen bericht door donmarcello »

Ik denk zo maar dat de beste oplossing is dat je hem zelf simlockvrij laat maken ben je denk ik achteraf goedkoper mee en heb je de telefoon nog en al het geneuzel niet .

Volgende keer gewoon in een winkel kopen veel veiliger :wink:
Mag ik u tegen u zeggen ...ik heb moeite met de L
DaV TS
Infopolitie Gast

Ongelezen bericht door DaV »

donmarcello schreef:Ik denk zo maar dat de beste oplossing is dat je hem zelf simlockvrij laat maken ben je denk ik achteraf goedkoper mee en heb je de telefoon nog en al het geneuzel niet .

Inderdaad, zoveel kost dat niet meer tegenwoordig.
Gast TS
Infopolitie Gast

Ongelezen bericht door Gast »

DaV schreef:
donmarcello schreef:Ik denk zo maar dat de beste oplossing is dat je hem zelf simlockvrij laat maken ben je denk ik achteraf goedkoper mee en heb je de telefoon nog en al het geneuzel niet .

Sorry ik had gewoon een mobiel nodig voor mijn simkaart omdat ik er geen toestel bij kreeg.
En een nieuw toestel is niet goedkoop.
En simlock vrijmaken is ilegaal mag dus niet heb ook geen idee waar ik dat moet laten doen.
Maar heeft niemand nu een antwoord op mijn vraag?
DaV TS
Infopolitie Gast

Ongelezen bericht door DaV »

Anonymous schreef:
DaV schreef:

Sorry ik had gewoon een mobiel nodig voor mijn simkaart omdat ik er geen toestel bij kreeg.
En een nieuw toestel is niet goedkoop.
En simlock vrijmaken is ilegaal mag dus niet heb ook geen idee waar ik dat moet laten doen.
Maar heeft niemand nu een antwoord op mijn vraag?
Waar heb je die kennis vandaan dat het illigaal zou zijn?
Het is toch jouw toestel en je doet er toch mee wat je wilt?

Er zijn zoveel plaatsen waar je dat kan laten doen, bv de markt?
esme TS
Infopolitie Gast

ik heb net telefoonwinkels gebeld en die zeiden mij dat
Flik
Inventaris
Aspirant
Brigadier
Geslacht:
Leeftijd: 50

Ongelezen bericht door Flik »

Deze kwam ik tegen bij Google: http://www.goedkoopunlocken.nl/
Sim lock eraf halen voor 1,30 Euro. Is denk ik makkelijker en goedkoper dan de discussie aangaan met de verkoper.
N.B. ik ken de site verder niet. Weet niet hoe goed de diensten zijn die aangeboden worden.
Botje
OnTroerend goed
Agent

Ongelezen bericht door Botje »

Anonymous schreef:Maar heeft niemand nu een antwoord op mijn vraag?
Dreigen met aangifte doen bij de politie zal weinig nut hebben omdat die aangifte niet opgenomen zal worden. Er is namelijk geen sprake van een strafbaar feit. Je hebt een telefoon besteld. Je hebt een telefoon gekregen. De telefoon voldoet niet aan de wensen en verkoper wil de telefoon terugnemen en het geld retourneren. Het feit dat koper en verkoper het niet eens worden over wijze waarop de verzendkosten verrekend moeten worden is conflict waar koper en verkoper zelf uit moeten komen.
Gast TS
Infopolitie Gast

Ongelezen bericht door Gast »

Botje schreef:
Dreigen met aangifte doen bij de politie zal weinig nut hebben omdat die aangifte niet opgenomen zal worden. Er is namelijk geen sprake van een strafbaar feit. Je hebt een telefoon besteld. Je hebt een telefoon gekregen. De telefoon voldoet niet aan de wensen en verkoper wil de telefoon terugnemen en het geld retourneren. Het feit dat koper en verkoper het niet eens worden over wijze waarop de verzendkosten verrekend moeten worden is conflict waar koper en verkoper zelf uit moeten komen.
jawel er is een strafbaar feit want zij heeft mij iets verkocht onder een voorwaarde waaraan het apparaat niet kan voldoen.
Ik heb vooraf gevraagd of de telefoon simlock vrij was. dus ik heb een simlockvrije telefoon besteld
Walter TS
Infopolitie Gast

Ongelezen bericht door Walter »

Anonymous schreef:
Botje schreef:
jawel er is een strafbaar feit want zij heeft mij iets verkocht onder een voorwaarde waaraan het apparaat niet kan voldoen.
Ik heb vooraf gevraagd of de telefoon simlock vrij was. dus ik heb een simlockvrije telefoon besteld
dat is geen strafbaar feit in de zin van het wetboek van strafrecht.
het is het niet nakomen van een overeenkomst en dat is civiel en dus burgerlijk wetboek.
en dus niet aangiftenswsaardig.
mashi
OnTroerend goed
Geslacht:

Ongelezen bericht door mashi »

Volgens mij is er in het beginsel geen sprake van een strafbaar feit maar idd een civiele overeenkomst waarbij de verkopende partij zich niet houd aan de kontraktvoorwaarden tengevolge waarvan de koop eventueel ontbonden zou kunnen worden.

Helaas moet de eiser (u in dit geval) wel een kort geding aanspannen en bewijsen dat dit het geval is alvorens de koop rechtens ontbonden kan worden en de andere partij tot teruggave van de gemaakte kosten gedwongen kan worden.

Vwb het simlock vrijmaken, dit is nergens strafbaar gesteld, alleen doen de "officiele merk" winkels hier niet aan mee omdat dit uiteindelijk de aankopen en nieuwe telefoonkontrakten aardig doen afnemen.

In den lande zijn zat zelfstandige telefoonwinkels te vinden die voor een kleine 8 tot 10 euro uw telefoon simlockvrij kunnen maken. Klaar terwijl u wacht :wink:

gr, mashi
noname TS
Infopolitie Gast

Ongelezen bericht door noname »

Eigenlijk is het niet slim om een telefoon via internet te kopen. Tenminste, je kunt er wel een via internet kopen, maar doe het dan bij je in de buurt, dan kun je er heen gaan en kun je de telefoon bekijken. Er wordt zovaak voor gewaarschuwd het niet te versturen/ geld over te maken, omdat je vaak je product niet krijgt... Ook ik ben er bijna een keer ingetuind, maar in je achterhoofd kun je altijd weten dat het niet verstandig is. Ook zoals er al gezegd is, is het geen strafbaar feit. Als de persoon wist dat de telefoon niet simlock vrij was, heeft hij/zij het met opzet gedaan... maar aangifte doen zal weinig tot geen nut hebben.
Botje
OnTroerend goed
Agent

Ongelezen bericht door Botje »

Anonymous schreef: jawel er is een strafbaar feit want zij heeft mij iets verkocht onder een voorwaarde waaraan het apparaat niet kan voldoen.
Soms is lezen moeilijk. Je hebt inderdaad een telefoon gekregen die niet voldeed aan hetgeen je mocht verwachten. Je hebt daarover bij de verkoper aan de bel getrokken en die is bereid de telefoon terug te nemen en het geld te retourneren. Dat is zonder meer netjes te noemen en zeker geen strafbaar feit. Dat er vervolgens een conflict is met betrekking tot de verzendkosten is ook geen strafbaar feit maar iets dat twee partijen als volwassenen moeten oplossen. Mocht je het helemaal op de spits willen drijven dan zou je zelfs naar een rechter kunnen gaan maar dan wel op basis van het burgerlijk recht en niet op basis van strafrecht. Dus niet via de politie maar via een bureau van rechthulp of een rechtsbijstandsverzekering.
Gesloten