openbare geweldpleging

In dit forum staan de afgesloten onderwerpen uit Stel uw vraag als Gast.

Moderator: Moderatorteam

MarkDuffy TS
Infopolitie Gast

openbare geweldpleging

Ongelezen bericht door MarkDuffy »

Ok ik heb 2 vraagjes

Ik ben afgelopen weekend staande gehouden omdat wij zogenaamd ruzie hebben gehad met een andere groep in utrecht savonds

wij zijn NIET begonnen en hebben ons dus verdedigd
Nadat het een beetje gesust was zijn we weggegaan.
Komen we op het kruispunt aan en Worden we meteen staande gehouden door 5 politie auto's 1 busje en 1 motor en 1 undercover auto.
We worden afgevoerd naar het politie bureau, waar we een nachtje cel hebben moeten zitten :?

Smorgens worden we weer vrijgelaten omstreeks 11uur met een boete erbij
Op of aan de weg of op een voor het publiek toegangkelijke plaats vechten.

Nu ben ik het dus niet eens met die boete omdat wij ons hebben verdedigd, en wij worden volgens het politie bericht aangezien als de daders.
Maar kunnen wij hier een bezwaarschrift voor maken o.i.d.?

en het boetebedrag word door justitie bepaald, maar wat is ongeveer dit bedrag ervan (dit is mijn 1ste keer dat ik uberhaupt in een cel heb gezeten of staande ben gehouden voor iets dergelijks)
Guido TS
Infopolitie Gast

Ongelezen bericht door Guido »

je zal vanzelf een acceptgiro of dagvaarding thuis krijgen.

er is niets zinnigs te zeggen over een bedrag, dit is een site over de politie, niet over justitie.

het enige wat ik je kan aanraden is de zaak voor te laten komen als je vind dat er door een rechter naar gekeken moet worden.
Botje
OnTroerend goed
Agent

Ongelezen bericht door Botje »

Als het goed is komt justitie met een transactievoorstel. Je kunt dan het daarin genoemde boetebedrag betalen en bent overal vanaf. Als je het er niet mee eens bent hoef je het boetebedrag niet te betalen en wordt de zaak doorgeschoven naar een rechter. Hou er dan wel rekening mee dat justitie doorgaan ter zitting een hogere straf zal eisen. Hoe hoog het boetebedrag is weet ik niet.
Knutselsmurf TS
Infopolitie Gast

Re: openbare geweldpleging

Ongelezen bericht door Knutselsmurf »

MarkDuffy schreef:..............................
................
Dat sussen, is dat gedaan door een agent of door iemand anders ?

En ik dacht dat het strafbaar feit door een opsporings ambtenaar persoonlijk
moet zijn waargenomen om je een boete te kunnen geven, van horen zeggen is niet genoeg.

Als de politie blijkbaar daar al aanwezig was, waarom zijn jullie dan niet terplaatse aangehouden ?

En waar ging dat ''meningsverschil'' eigenlijk over ?
Guido TS
Infopolitie Gast

Ongelezen bericht door Guido »

dat is bij de wet mulder zo, dan is een opsporingsambtenaar ook geen opsporingsambtenaar maar toezichthouder.

dit gaan om een strafrechtelijke zin, boete word dus ook niet door de politie bepaald, maar door de officier van justitie (of parketsecretaris)
markDuffy TS
Infopolitie Gast

Re: openbare geweldpleging

Ongelezen bericht door markDuffy »

Knutselsmurf schreef:
MarkDuffy schreef:..............................
................
Dat sussen, is dat gedaan door een agent of door iemand anders ?

En ik dacht dat het strafbaar feit door een opsporings ambtenaar persoonlijk
moet zijn waargenomen om je een boete te kunnen geven, van horen zeggen is niet genoeg.

Als de politie blijkbaar daar al aanwezig was, waarom zijn jullie dan niet terplaatse aangehouden ?

En waar ging dat ''meningsverschil'' eigenlijk over ?
Nee we hebben mekaar stilgehouden, want niet iedereen van ons groepje was aan het vechten, dit geld ook vanuit hun partij.

Naja wij liepen door de stad richting station, en toen werden we uitgescholden voor "nazi's"
Enigste wat we toen deden is een discussie aangaan, maar dat was niet duidelijk voor iedereen van hun partij, en die beginnen meteen met slaan (kwamen vanuit een cafe aangerent en sloegen meteen op ons in)

Er hangen overal in Utrecht camara's wat ik mij afvraag is of dat ook is opgenomen of dat daar ook een camara hing... Want dat is een manier om te bewijzen dat wij niet begonnen zijn!
cyclops8 TS
Infopolitie Gast

Ongelezen bericht door cyclops8 »

Dit soort verhalen zijn altijd erg lastig omdat twee kanten aan zitten. De 'tegenpartij"heeft ook vast een mooie verklaring over wat er is voorgevallen...

Je geeft zelf aan dat er overal camera's hangen dus mogelijk heeft de politie via deze camera's gezien dat er gevochten werd.
Omdat jij aangeeft een bekeuring te hebben gehad (en geen dagvaarding o.i.d.) ga ik er vanuit dat deze bekeuring is voor het overtreden van de APV en niet openlijke geweldpleging zoals in de titel vermeld. In veel gemeentes is hierin het vechten op straat strafbaar gesteld. Voor de overtreding van dit APV artikel maakt het niet zoveel uit wie er is begonnen. Het artikel is vooral geent op het handhaven van de openbare orde.

De zaak voor laten komen kan natuurlijk altijd, maar zoals eerder gezegd zal de eis hierbij zeer waarschijnlijk hoger uitvallen.....
SWAT
24 uurs servicer
Agent
Jurist/Advocaat
Brigadier
Geslacht:
Leeftijd: 65

Ongelezen bericht door SWAT »

Gezien de delictomschrijving op de bon komt het mij voor dat jullie een bekeuring inzake de Algemene Plaatselijke Verordening hebben gekregen. Dit betreft een overtreding en is opzet geen vereiste. Het betrokken zijn bij een vechtpartij is reeds voldoende.
Dat laatste geeft mij het vermoeden dat via cameratoezicht is gezien dat er een vechtpartij was en dat men jullie middels deze beelden heeft kunnen traceren.
Het zou mij niet verbazen dat de "andere partij" niet is achterhaald cq geen aangifte heeft gedaan en mogelijk zelfs dezelfde bekeuring heeft gekregen.
Stay safe out there.
MarkDuffy TS
Infopolitie Gast

De tegenpartij is niet opgepakt, ze hebben ook geen aangifte gekregen volgens het persbericht op de site van poltie, en willen ze graag contact met ze opnemen (alsof ze dit gaan doen)

Ok... maar nu de antwoorden op mijn vraag?
kan ik hiervoor een bezwaarschrift maken samen met de hele groep?
Of heeft dit geen nut (gaat om 9 personen...waarvan er 2 niks gedaan hebben maar toch dezelfde boete kregen)

en wat de hoogte ONGEVEER is ervan, (1ste keer dat me dit overkomt)
Thijs TS
Infopolitie Gast

Ongelezen bericht door Thijs »

SWAT schreef:Gezien de delictomschrijving op de bon komt het mij voor dat jullie een bekeuring inzake de Algemene Plaatselijke Verordening hebben gekregen. Dit betreft een overtreding en is opzet geen vereiste.
Dan is het wel vreemd dat hij een nacht vast heeft gezeten. Als een bonnetje uitschrijven volstaat hoef je toch niet mee lijkt me.
Briges TS
Infopolitie Gast

Ongelezen bericht door Briges »

Het betrefd naar mijn inziens geen staande houding maar een aanhouding!
@TS, zijn jullie ieder ook appart verhoort? is er een Proces verbaal opgemaakt?
MarkDUffy TS
Infopolitie Gast

Ongelezen bericht door MarkDUffy »

Briges schreef:Het betrefd naar mijn inziens geen staande houding maar een aanhouding!
@TS, zijn jullie ieder ook appart verhoort? is er een Proces verbaal opgemaakt?
ok ja sorry dat weet ik niet... ik dacht dat dat zo heette :$

Wij zijn helemaal niet verhoord, niemand van ons
ze zeiden telkens dat ze het heel druk hadden

ik zat met 3 jongens in utrecht
3 zaten er is zeist
en 3 zaten er in maarschen
cyclops8 TS
Infopolitie Gast

Ongelezen bericht door cyclops8 »

Het is helemaal niet vreemd dat hij een nacht heeft vastgezeten. Hij is aangehouden voor een overtreding (vermoedelijk van de APV) en daaruit volgt dat de politie hem 6 uur mag ophouden voor onderzoek. Hierbij moet uiteraard worden de meegenomen dat de tijd tussen 00:00 uur en 09:00 uur wordt gezien als voor nachtrust bestemde tijd en dus niet meetelt voor die 6 uur.. Er van uitgaande dat hij na 00:00 uur is aangehouden, kan hij dus uiterlijk tot 15:00 uur de volgende dag worden vastgehouden.

Om en ander wat simpeler te maken kunnen de meeste overtredingen van de APV worden afgedaan middels een mini proces-verbaal. Hierbij hoeft ook geen apart verhoor opgemaakt te worden, dit kan gewoon op de achterkant. Vandaar dat zij allen de volgende ochtend met een bekeuring zijn weggestuurd.

Aangezien er 's nacht aanzienlijk minder collega's in dienst zijn is er vermoedelijk voor gekozen om het niet direct af te handelen zodat de mensen gewoon op straat konden blijven en hun werk konden blijven doen.
Dit wordt ook vaak gedaan met voetbalwedstrijden. Hierbij worden soms meer dan honderd mensen aangehouden en wanneer je daarvoor 's nacht, met beperkte mankracht al die mini's uit moet gaan schrijven heb je de hele nacht niemand meer op straat!

Zoals TS al zei gaven de collega's aan dat ze het druk hadden.
MarkDuffy TS
Infopolitie Gast

Ok...

Maar nu zijn dus de daders die ons hebben aangevallen niet gepakt.
Maar mijn moeder zei vroeger altijd, waar er 2 ruzie hebben zijn er 2 schuld.

maar aangezien ze de daders niet gepakt hebben komen hun er dus gewoon zo vanaf, en aangezien wij nieteens zijn begonnen vind ik dit toch wel schrikbarend als ik hoor dat de boete tussen de 100 en 300 euro gaat liggen :o

Maar jullie denken dat een bezwaarschrift niks zou uithalen??
Wat zou ik dan moeten doen? Aangifte? (we hebben truggeslagen tuurlijk,als jij alleen verdedigd word je op gegeve moment geslagen dus tuurlijk sla jij van je af op zo'n moment)
MarkDuffy TS
Infopolitie Gast

Wat ik vergeten ben erbij te zeggen niet is dat ik niet bepaald in de buurt woon,
het is in utrecht gebeurt
En niemand van de jongens woont in utrecht of omstreken

we komen van kampen, lelystad, gennep,eindhoven, denbosch.
Kan aangifte bv ook bij het politie bureau bij jou in de stad?
Gesloten