Hallo,
Ik was een paar maanden geleden betrokken bij een kop-en-staartbotsing van vier auto's als slachtoffer met letsel. Ik ben benaderd door de politie om een verklaring af te leggen omdat het Openbaar Ministerie heer om heeft gevraagd. Ik ben totaal niet thuis in deze materie, maar ik vraag mij af wat dit betekent? Wordt het een strafzaak? Ben ik nu getuige? Kan ik mij als slachtoffer voegen in deze zaak?
Kan iemand mij uitleggen hoe dit zit?
Alvast bedankt!!
Aanrijding: Openbaar ministerie
Moderator: Moderatorteam
- MotoRon
- Roepnaam: Ron
- Geslacht:
- Leeftijd: 67
Als het openbaar ministerie vraagt om een verklaring, kan dat zijn om in te schatten of ze een strafzaak gaan beginnen tegen de veroorzaker/verdachte, of om het bewijs in een strafzaak te ondersteunen middels verklaringen van betrokkenen.
Mocht je gehoord worden als verdachte in deze zaak, zal de betrokken (politie)ambtenaar je voor het verhoor gaan mededelen dat je niet verplicht bent om een verklaring af te leggen/antword te geven op de gestlde vragen. Mocht je gehoord worden als betrokkene/getuige, dan wordt deze mededeling niet gedaan en zal jouw verklaring gebruikt kunnen worden om en verdachte van de aanrijding strafrechtelijk te gaan vervolgen.
Mocht je gehoord worden als verdachte in deze zaak, zal de betrokken (politie)ambtenaar je voor het verhoor gaan mededelen dat je niet verplicht bent om een verklaring af te leggen/antword te geven op de gestlde vragen. Mocht je gehoord worden als betrokkene/getuige, dan wordt deze mededeling niet gedaan en zal jouw verklaring gebruikt kunnen worden om en verdachte van de aanrijding strafrechtelijk te gaan vervolgen.
-
Gast TS
- Infopolitie Gast
Bedankt voor je antwoord. Nu begrijp ik het e.e.a.. Degene waar het omgaat heeft duidelijk te hard gereden en een ander slachtoffer heeft volgens de politie fors letsel. Vandaar waarschijnlijk deze verklaring. Ik zelf ben er gelukkig met whiplash van afgekomen. Nou ja, gelukkig?
Word ik op de hoogte gehouden van het feit of het een strafzaak gaat worden of moet/kan ik daarom vragen?
Word ik op de hoogte gehouden van het feit of het een strafzaak gaat worden of moet/kan ik daarom vragen?
- SWAT
- Geslacht:
- Leeftijd: 65
Alleen als u ook als aangever wordt gehoord en u uitdrukkelijk aangeeft op de hoogte te willen worden gehouden. Als u als getuige wordt gehoord dan krijgt u geen nadere informatie meer.Anonymous schreef: Word ik op de hoogte gehouden van het feit of het een strafzaak gaat worden of moet/kan ik daarom vragen?
Stay safe out there.
-
Gast TS
- Infopolitie Gast
-
Josan TS
- Infopolitie Gast
-
Gast TS
- Infopolitie Gast
Ik heb inderdaad een naam gekregen en ik heb een afspraak met deze agent over een dag of tien.
Ik wilde echter voor die tijd een beetje kunnen plaatsen hoe het e.e.a. zit en ik wilde die agent daar niet mee lastig vallen.
In ieder geval bedankt voor alle antwoorden. Ik begrijp nu een beetje hoe het zit.
Ik wilde echter voor die tijd een beetje kunnen plaatsen hoe het e.e.a. zit en ik wilde die agent daar niet mee lastig vallen.
In ieder geval bedankt voor alle antwoorden. Ik begrijp nu een beetje hoe het zit.