Rijbewijs ingevorderd, wel op snorfiets?

In dit forum staan de afgesloten onderwerpen uit Stel uw vraag als Gast.

Moderator: Moderatorteam

Gast
Infopolitie Gast

Rijbewijs ingevorderd, wel op snorfiets?

Ongelezen bericht door Gast »

Mijn rijbewijs is helaas voor 3 maanden ingevorderd. Mag ik nu nog wel op een snorfiets rijden? Er stond bij dat het niet op een brommer mocht.
Marcje
Infopolitie Gast

Ongelezen bericht door Marcje »

Een snorfiets valt onder de categorie bromfietsen. Voor het besturen van een snorfiets dient u in het bezit te zijn een bromfietscertificaat of een rijbewijs.

Uw rijbewijs is ingevorderd. Indien u niet in het bezit bent van een bromfietscertificaat mag u NIET op een snorfiets rijden.
Guido
Infopolitie Gast

Ongelezen bericht door Guido »

jawel, er moet een keer een rijbewijs zijn afgegeven, met een obm mag het niet, maar met een invordering wel
Gast
Infopolitie Gast

Ongelezen bericht door Gast »

ik ben wel in het bezit van een bromfietscertificaat, maar in de brief staat: ontzegging van motorrijtuigen (waaronder begrepen alle bromfietsen)......
Guido
Infopolitie Gast

Ongelezen bericht door Guido »

dan heeft u niet een ingevorderd rijbewijs maar een ontzegging besturing motorvoertuigen
Marcje
Infopolitie Gast

Ongelezen bericht door Marcje »

U mag dan ook niet meer op een snorfiets rijden.
Thijs
Infopolitie Gast

Ongelezen bericht door Thijs »

Als er ooit een rijbewijs is afgegeven mag het. Ook als hij ingevorderd is. Alleen niet als hij is ingevorderd voor alcohol.

edit: oh ik las over OBM heen.
Laatst gewijzigd door Thijs op 02 jun 2006, 23:36, 1 keer totaal gewijzigd.
rai
Moderator
Moderator
KMAR
Geslacht: Man
Leeftijd: 52

Ongelezen bericht door rai »

Thijs schreef:Als er ooit een rijbewijs is afgegeven mag het. Ook als hij ingevorderd is. Alleen niet als hij is ingevorderd voor alcohol.
Thijs, hier zit je er even naast.
Thijs
Infopolitie Gast

Ik heb even gezocht, kun je aangeven welk van de uitspraken niet klopt? De eerste klopt in ieder geval wel. Je mag een snorfiets besturen als er ooit een rijbewijs is afgegeven.
rai
Moderator
Moderator
KMAR

In het kader van "Zoek eens op als aspirant......"

Waarom zou iemand die >50 km te hard rijdt wel op een brom/snorfiets mogen rijden en iemand die >570 ugl blaast (geen BB) geen brom/snorfiets mogen rijden ???

In beide gevallen is het gewoon een invordering.
Thijs
Infopolitie Gast

Nou, zo heb ik het gehoord van een collega. Misschien heb ik dat dan niet goed begrepen. Ik ga het morgen even opzoeken. Nu ga ik eerst mijn oogleden van binnen bekijken. :wink:
Thijs
Infopolitie Gast

Ik kom tot het volgende:
Snorfietsen zijn bromfietsen met een beperkte constructiesnelheid.
Voor het besturen van een bromfiets moet je in bezit zijn van een bromfietscertificaat. Dit hoeft niet als er een ooit een rijbewijs is afgegeven.

Dan kom ik tot de conclusie dat je met een ingevorderd rijbewijs mag rijden op een snor/bromfiets, omdat er staat dat het rijbewijs ooit dient te zijn afgegeven en niet dat de bestuurder nog steeds over een rijbewijs dient te beschikken.

Voor wat betreft de OBM zie ik het volgende artikel. Ik maak op dat je tijdens een OBM dus niet mag besturen.
Artikel 123
1. Onverminderd de artikelen 122 en 131, derde lid, verliest een rijbewijs zijn geldigheid:
a. door afgifte van een nieuw rijbewijs dan wel een vervangend rijbewijs;
b. door omwisseling tegen een rijbewijs dat aan de houder door het daartoe bevoegde gezag buiten Nederland is afgegeven, voor de categorie of categorieën van motorrijtuigen waarop de omwisseling betrekking heeft;
c. gedurende de tijd dat aan de houder de bevoegdheid tot het besturen van motorrijtuigen is ontzegd;
d. door het onbevoegd daarin aanbrengen van wijzigingen;
e. door het overlijden van de houder en
f. door ongeldigverklaring, voor de categorie of categorieën waarop de ongeldigverklaring betrekking heeft dan wel, indien de ongeldigverklaring betrekking heeft op een deel van de geldigheidsduur, voor dat deel van de geldigheidsduur.

Voor wat betreft het verschil tussen invordering door alcohol en invordering door andere gevallen kan ik niets terugvinden. Dus ik neem aan dat ik dat niet goed gehoord heb.
rai
Moderator
Moderator
KMAR

Door wie wordt het rijbewijs ingevorderd (en wanneer), wie neemt de beslissing over een ingevorderd rijbewijs en wie legt een OBM op ???
Thijs
Infopolitie Gast

rai schreef:Door wie wordt het rijbewijs ingevorderd
a. de officieren van justitie;
b. de ambtenaren van politie, bedoeld in artikel 3, eerste lid, onder a en c, en tweede lid van de Politiewet 1993;
c. voor de door Onze Minister van Justitie in overeenstemming met Onze Minister van Defensie te bepalen gevallen: de officieren en onderofficieren van de Koninklijke Marechaussee en de door Onze voornoemde Ministers aangewezen andere militairen van dat wapen.

en

"de bij algemene maatregel van bestuur aangewezen personen"
rai schreef:(en wanneer)
- betrokkene heeft een motorrijtuig bestuurd onder invloed van drugs;
- betrokkene heeft een poging tot zelfdoding met een motorrijtuig ondernomen;
- betrokkene verklaart aan een aandoening te lijden waardoor hij geestelijk en/of lichamelijk niet goed functioneert;
- betrokkene ondervindt naar het oordeel van een medisch deskundige zodanige psychiatrische problemen dat gedwongen opname aangewezen is;
- betrokkene is binnen een periode van vijf jaar ten minste viermaal aangehouden op verdenking van een alcohol-verkeersmisdrijf (artikel 8 WVW 1994);
- betrokkene heeft driemaal als beginnend bestuurder een met name genoemd feit begaan, zoals een aanrijding, een ernstige snelheidsoverschrijding, alcoholmisbruik in het verkeer, enzovoort en is daar binnen vijf jaar voor veroordeeld c.q. heeft voldaan aan een schikkingsvoorstel van de Officier van Justitie.
- een ademalcoholgehalte bij de verdachte van meer dan 570 ug/l, of - bij afwezigheid van een ademanalyse - een ernstig vermoeden daartoe c.q. een alcoholgehalte in het bloed van de bestuurder, hoger dan 1,3 milligram alcohol per milliliter bloed;
- weigering van de adem-, bloed- of urineanalyse door de verdachte;
- de verdachte brengt onder invloed van alcohol het verkeer ernstig in gevaar;
- overschrijding van de wettelijk vastgestelde maximumsnelheid met vijftig kilometer of meer, in geval van staandehouding van de bestuurder.
- betrokkene heeft met een motorrijtuig tegen de rijrichting in gereden (spookrijden);
- betrokkene heeft binnen een periode van een jaar ten minste drie aanrijdingen veroorzaakt;
- betrokkene is rechtstreeks betrokken bij een aanrijding met duidelijke materiële dan wel letselschade en verklaart de aanrijding niet te hebben bemerkt;
- betrokkene is niet in staat het motorrijtuig in bedwang te houden;
- betrokkene heeft een aanrijding veroorzaakt door het intrappen van het onjuiste pedaal;
- betrokkene is bewust ingereden op een andere weggebruiker.
rai schreef:wie neemt de beslissing over een ingevorderd rijbewijs
De officier van justitie
rai schreef:wie legt een OBM op ???
De rechter
rai
Moderator
Moderator
KMAR

Maar je hebt aardig zoekwerk gedaan. :wink:

Maar om terug te komen op dat rijden op die snorfiets.
Ben jij niet in de bonen met het rijverbod wat opgelegd wordt na voor alcomobilist gespeeld te hebben ???
Gedurende die uren mag er namelijk ook niet gereden worden.
Gesloten