BE rijbewijs
Moderator: Moderatorteam
-
GFO TS
- Infopolitie Gast
BE rijbewijs
Goedendag,
Ik heb eenv raag.
Doet het laadvermogen van het trekkende voertuig er iets toe bij het bepalen van het juist rijbewijs (B of BE)?
M.v.g.
Guido
Ik heb eenv raag.
Doet het laadvermogen van het trekkende voertuig er iets toe bij het bepalen van het juist rijbewijs (B of BE)?
M.v.g.
Guido
-
Kale TS
- Infopolitie Gast
Bron: blikopdeweg.nlOm dat te kunnen vaststellen moet u twee dingen weten. Ten eerste: Wat is het leeg gewicht van uw auto?Ten tweede: Wat is het maximaal toelaatbaar gewicht van uw aanhanger (caravan)?
Het leeg gewicht van uw auto vindt u op het kentekenbewijs deel I van uw auto. Bij de aanhanger of caravan is de Toegelaten Maximum Massa (TMM) een gegeven wat op het registratiebewijs of kenteken van de aanhanger of caravan staat. De TMM is dus het eigen gewicht van de aanhanger plus het toegestane laadvermogen! Hebt u het registratiebewijs niet bij de hand omdat u een aanhanger leent of huurt kunt u ook op het registratieplaatje kijken. Dit is een metalen plaatje wat de fabrikant aanbrengt op de aanhanger. Meestal is het op of in de buurt van de dissel aangebracht. Daarop staat ook het maximum gewicht van de aanhanger. Meestal is dit hetzelfde gewicht wat ook op het registratiebewijs vermeld staat.
Rijbewijs B is voldoende bij:
Aanhangwagen t/m 750 kg
Geeft de bevoegdheid tot het besturen van een personenauto met een aanhangwagen die, inclusief laadvermogen, niet meer weegt dan 750 kg.
Aanhangwagen meer dan 750 kg
In bepaalde gevallen is het bovendien toegestaan een zwaardere aanhangwagen dan 750 kg te trekken met alleen rijbewijs B. Daar zijn echter twee voorwaarden aan verbonden:
* de aanhanger mag, inclusief laadvermogen, niet meer wegen dan de ledige massa van het trekkende motorvoertuig;
* de TMM van de totale combinatie mag niet meer zijn dan 3500 kg.
rijbewijs BE
Wanneer heb je rijbewijs BE nodig?
Met rijbewijs BE bent u niet beperkt in het gewicht van de aanhangwagen die u mag trekken. Ook het gewicht van de totale combinatie is niet van belang. Deze mag meer dan 3500 kg bedragen. Alleen voor het trekkende voertuig geldt, dat de TMM niet meer dan 3500 kg mag bedragen.
Voor de rijbewijseisen is het dus niet belangrijk of een aanhanger beladen is of niet. Het gaat om het “papieren†gewicht van de aanhanger. Dat is bepalend of u rijbewijs E nodig hebt of niet.
Let op! Dit gaat alleen over de bevoegdheid van de bestuurder om een auto met aanhanger te besturen. Of een auto ook daadwerkelijk geschikt is om een bepaalde aanhanger met lading te mogen trekken is een heel ander verhaal!
Voorbeeld:
Ledige massa: 700 kg
TMM aanhangwagen: 730 kg
Rijbewijs B
Toegestane maximum massa van de aanhangwagen is minder dan 750 kg.
Voorbeeld:
Ledige massa: 750 kg
TMM aanhangwagen: 950 kg
Rijbewijs BE
Toegestane maximum massa van de aanhanger is meer dan 750 kg en het is zwaarder dan de ledige massa van het trekkend voertuig.
Voorbeeld:
Ledige massa : 2800 kg
TMM aanhangwagen: 850 kg
Rijbewijs BE
Toegestane maximum massa van de aanhanger is meer dan 750 kg en de totale combinatie is zwaarder dan 3500 kg.
Voorbeeld:
Ledige massa: 1650 kg
TMM aanhangwagen: 1200 kg
Rijbewijs B
Toegestane maximum massa van de aanhanger is minder dan de ledige massa van het trekkend voertuig en de toegestande maximum massa van de totale combinatie is minder dan 3500 kg.
Gr. Kale
-
GFO TS
- Infopolitie Gast
BE rijbewijs
Ik heb wel eens eerder gehoord dat het laadvermogen van het trekkende voertuig er ook toe doet. Kan iemand me daar antwoord op geven. Tekst hierboven ken ik al.
M.v.g. Guido
M.v.g. Guido
@Kale: Je weet toch inmiddels wel, dat je bij zo'n vraag ALTIJD naar DEZE pagina dient te verwijzen?

-
L.A.W. TS
- Infopolitie Gast
Re: BE rijbewijs
Nou niet zozeer het het laadvermogen maar de toegestane maximum massa, en die is indirect weer verbonden met het laadvermogen.GFO schreef:Ik heb wel eens eerder gehoord dat het laadvermogen van het trekkende voertuig er ook toe doet. Kan iemand me daar antwoord op geven. Tekst hierboven ken ik al.
M.v.g. Guido
Als de TMM van de combinatie boven de 3500 kg uitkomt is het B+E, maar er staat inderdaad al genoeg info op de site en in de schatkist...
- zijlvaart67
- Geslacht:
- Leeftijd: 59
-
Kale TS
- Infopolitie Gast
Deze had ik nog ergens staan in favorieten. Dus lekker makkelijk.Dusty schreef:@Kale: Je weet toch inmiddels wel, dat je bij zo'n vraag ALTIJD naar DEZE pagina dient te verwijzen?![]()
![]()
-
Guido TS
- Infopolitie Gast
Re: BE rijbewijs
Trekkend voertuig doet niet terzake, althans niet wat het laadvermogen betreft.GFO schreef:Ik heb wel eens eerder gehoord dat het laadvermogen van het trekkende voertuig er ook toe doet. Kan iemand me daar antwoord op geven. Tekst hierboven ken ik al.
M.v.g. Guido
gisteren probeerde een docent mij nog wijs te maken dat het laadvermogen van het trekkende voertuig mee genomen moet worden in de rekensom van 3500 kilo
- zijlvaart67
- Geslacht:
- Leeftijd: 59
-
JvV TS
- Infopolitie Gast
Vraag 1: is de TMM (toegestane maximum massa) van de aanhangwagen meer dan 750 kg?
Antwoord: Nee = rijbewijs B.
Antwoord: Ja= ga naar vraag 2
Vraag 2: Is het ledig gewicht van het trekkend voertuig lager dan de TMM van de aanhangwagen?
Antwoord: Ja = rijbewijs B+E
Antwoord: Nee, ga naar vraag 3
Vraag 3: Zijn de TMM van het trekkend voertuig + de TMM van de aanhangwagen meer dan 3500 kg?
Antwoord: Nee= rijbewijs B
De TMM van nieuwe auto's staat tegenwoordig op het kentekenbewijs. Voor iets oudere auto's kan je de site van de RDW raadplegen, voer daar je kenteken in en dan krijg je ook de TMM van je auto te zien bij Maximum massa voertuig.
Antwoord: Nee = rijbewijs B.
Antwoord: Ja= ga naar vraag 2
Vraag 2: Is het ledig gewicht van het trekkend voertuig lager dan de TMM van de aanhangwagen?
Antwoord: Nee, ga naar vraag 3
Vraag 3: Zijn de TMM van het trekkend voertuig + de TMM van de aanhangwagen meer dan 3500 kg?
Antwoord: Nee= rijbewijs B
De TMM van nieuwe auto's staat tegenwoordig op het kentekenbewijs. Voor iets oudere auto's kan je de site van de RDW raadplegen, voer daar je kenteken in en dan krijg je ook de TMM van je auto te zien bij Maximum massa voertuig.
-
Guido TS
- Infopolitie Gast
-
Engeltje TS
- Infopolitie Gast
Die hoort er ook bijGuido schreef:ik heb het over de massa van het trekkende voertuig in de rekensom van 3500 kgzijlvaart67 schreef:Ahum...
Volgens mij is dat ook zo, wat de 'totale maximum massa' is een samenvoeging van het 'ledig gewicht' en het 'laadvermogen'...
Die maximaal toegestane 3500 kilo is de som van de massa's van:
1. het trekkende voertuig
2. de maximaal toegestane belasting van het trekkende voertuig
3. het getrokken voertuig
4. de maximaal toegestane belasting van het getrokken voertuig
-
Kale TS
- Infopolitie Gast
De som is het ledig gewicht van het trekkende voertuig plus de toegelaten maximum massa van de aanhanger. Dus het ledig gewicht van de aanhanger plus de maximale massa die deze mag vervoeren.Engeltje schreef:Die hoort er ook bijGuido schreef:ik heb het over de massa van het trekkende voertuig in de rekensom van 3500 kgzijlvaart67 schreef:Ahum...
Volgens mij is dat ook zo, wat de 'totale maximum massa' is een samenvoeging van het 'ledig gewicht' en het 'laadvermogen'...
Die maximaal toegestane 3500 kilo is de som van de massa's van:
1. het trekkende voertuig
2. de maximaal toegestane belasting van het trekkende voertuig
3. het getrokken voertuig
4. de maximaal toegestane belasting van het getrokken voertuig
Dus niet de maximale toegelaten massa van het trekkende voertuig.
Gewicht van de trekkende auto kaal plus gewicht van de aanhanger en het gewicht wat deze max. mag vervoeren. Die drie dingen bij elkaar mogen niet hoger zijn dan 3500 kg.
Het is zo makkelijk.
- ThunderSTreak
- Geslacht:
- Leeftijd: 67
- rijschoollucassen
- Roepnaam: Jaap
- Geslacht:
Al veel wetsteksten langs zien komen. In het kort:
Het laadvermogen van het trekkend voertuig is bij het bepalen van het benodigd rijbewijs niet van belang. Het gaat om het ledig gewicht van de auto, ten op zichte van het ledig gewicht + het laadvermogen van de aanhanger. Pas wanneer het gewicht van de combinatie boven de 3500 kg komt is E noodzakelijk.
Het laadvermogen van de auto speelt wél een rol bij de toelating als examenvoertuig, maar dat is tussen CBR en de rijschoolhouder.
Er zijn trouwens wijzigingen op komst.
j.l.
Het laadvermogen van het trekkend voertuig is bij het bepalen van het benodigd rijbewijs niet van belang. Het gaat om het ledig gewicht van de auto, ten op zichte van het ledig gewicht + het laadvermogen van de aanhanger. Pas wanneer het gewicht van de combinatie boven de 3500 kg komt is E noodzakelijk.
Het laadvermogen van de auto speelt wél een rol bij de toelating als examenvoertuig, maar dat is tussen CBR en de rijschoolhouder.
Er zijn trouwens wijzigingen op komst.
j.l.