Fietsen en voetgangersoversteekplaats

In dit forum staan de afgesloten onderwerpen uit Stel uw vraag als Gast.

Moderator: Moderatorteam

Gesloten
AdP TS
Infopolitie Gast

Fietsen en voetgangersoversteekplaats

Ongelezen bericht door AdP »

Heel basic vraag.

Afgelopen donderdagavond rond 8 uur reed ik over de Coolsingel in Rotterdam.
Ik reed hier in de rechterrijstrook en voor me reed een agent op een fiets over het zebrapad, ik liet het gas wat los, maar toen ik de oversteekplaats (welke echt alleen een oversteekplaats is voor voetgangers) naderde zag ik dat er nog een agent aan fietste en wilde oversteken, mijn eerste reactie was remmen, en vervolgens remde ik, stopte niet, en reed door toen ik zag dat de agent stil stond.

Vervolgens sta ik een paar honder meter verder voor het verkeerslicht te wachten en word ik aangesproken op het feit dat ik niet stopte voor de voetgangersoversteekplaast. Maar voor zover ik me kan herinneren moet je bij een oversteekplaats enkel stoppen voor voetgangers en gehandicaten in welke vorm maar niet voor mensen op een fiets, tenzij anders aangegeven.

Was ik nu fout?
ThunderSTreak
Moderator
Luitenant-kolonel
Adviseur Veiligheid
Vademecum
Geslacht:
Leeftijd: 67

Ongelezen bericht door ThunderSTreak »

In het algemaan hebben fietsers niets op een voetgangersoversteekplaats (VOP) te zoeken, tenzij zij de fiets aan de hand met zich mee voeren: dan zijn het voetgangers. U dient voetgangers op een VOP voor te laten.

Agenten kunnen gebruik makend van hun vrijstellingen van het RVV wel op de fiets een VOP oversteken. Zij worden dan echter geen voetganger! U vervolgens aanspreken op 'verkeerd' gedrag bij een VOP is dan zeker merkwaardig!
RVV Art. 49: Verplichtingen ten opzichte van voetgangers
Bestuurders moeten voor laten gaan:

Blinden, voorzien van geleidestok;
Overige personen, die zich moeilijk voortbewegen;
Voetgangers en bestuurders van gehandicaptenvoertuigen, die een voetgangersoversteekplaats oversteken of kennelijk op het punt staan, dit te gaan doen.
Met vriendelijke groet,

ThunderSTreak
Afbeeldingdrive safe4safetyAfbeelding
MotoRon
Beheerder
Agent-BD
Brigadier
Roepnaam: Ron
Geslacht:

Ongelezen bericht door MotoRon »

Het RVV zegt in artikel 49 lid 2:

Wetstekst

Bestuurders moeten voetgangers en bestuurders van een gehandicaptenvoertuig, die op een voetgangersoversteekplaats oversteken of kennelijk op het punt staan zulks te doen, voor laten gaan.
Een fietser valt hier niet onder.

hmm, je was me net voor René 8)
MotoRon
Beheerder
motoron@infopolitie.nl
rijschoollucassen
Stamgast
Roepnaam: Jaap
Geslacht:

Ongelezen bericht door rijschoollucassen »

Dat aanspreken is inderdaad merkwaardig. Op zich is het feit dat deze agenten daar fietsen al vreemd. Onnodig gebruik maken van ontheffingen geeft nou niet direct het goede voorbeeld.

j.l.
MotoRon
Beheerder
Agent-BD
Brigadier
Roepnaam: Ron
Geslacht:

Ongelezen bericht door MotoRon »

rijschoollucassen schreef:Dat aanspreken is inderdaad merkwaardig. Op zich is het feit dat deze agenten daar fietsen al vreemd. Onnodig gebruik maken van ontheffingen geeft nou niet direct het goede voorbeeld.

j.l.
Voor wat betreft het aanspreken ga ik helemaal met je mee. Voor wat betreft de rest van je opmerking, dat is een beetje voorbarig. Jij en ik weten niet of er onnodig gebruikt gemaakt werd van ...
MotoRon
Beheerder
motoron@infopolitie.nl
rijschoollucassen
Stamgast
Roepnaam: Jaap
Geslacht:

Ongelezen bericht door rijschoollucassen »

Daar kun je gelijk in hebben, Ronald. De tweede agent nam echter wel de tijd om te stoppen. Hij had kunnen doordrukken. Ik heb de indruk dat TS dan nog had kunnen stoppen.

j.l.
AdP TS
Infopolitie Gast

Ongelezen bericht door AdP »

Heren,

hartelijk dank voor deze informatie.
Ik dacht echt even dat ik me weer ;) verkeerd had gedragen.

Goed verder zal/kan ik hier niets mee doen, maar ik vond dat ik na het feit er over werd aangesproken en waarna de auto werd gecontroleerd. En ik moest blazen nadat een busje ter plaatse was geroepen? Het leek wel alsof ik iemand had overreden... enfin heren dank!
ThunderSTreak
Moderator
Luitenant-kolonel
Adviseur Veiligheid
Vademecum
Geslacht:

Ongelezen bericht door ThunderSTreak »

AdP schreef:Heren,

hartelijk dank voor deze informatie.
Ik dacht echt even dat ik me weer ;) verkeerd had gedragen.

Goed verder zal/kan ik hier niets mee doen, maar ik vond dat ik na het feit er over werd aangesproken en waarna de auto werd gecontroleerd. En ik moest blazen nadat een busje ter plaatse was geroepen? Het leek wel alsof ik iemand had overreden... enfin heren dank!
Even met alle 'respect' naar korps RR. Ik vind dit dus niet kunnen! Zo krijgt men als politie bij de burger een slechte naam. Men begaat zelf de fout als OA door over de VOP te fietsen en meent op grond daarvan de bestuurder staande te moeten houden en hem 'ten onrechte' daarover aan te moeten spreken. Vervolgens neemt men de gelegenheid te baat om de auto van betrokkene te doorzoeken en een extra wagen te bestellen omdat men van mening is dat de bestuurder heeft gedronken.

Het begint bijna op 'zoeken' te lijken. :oops:
Met vriendelijke groet,

ThunderSTreak
Afbeeldingdrive safe4safetyAfbeelding
Gesloten