minimun snelheid ?
Moderator: Moderatorteam
-
Wess TS
- Infopolitie Gast
-
Mo TS
- Infopolitie Gast
Er bestaat wel degelijk een minimum snelheid. Het antwoord hiervoor is te vinden in de schatkist (veel gestelde vragen) of op infopolitie.nl.
Alwaar staat:
minimumsnelheid 50km p/u en je voertuig moet minimaal 60 p/u kunnen rijden:
En zie ook:
http://www.3vo-flevoland.nl/Wetgeving/R ... umsnelheid
paragraaf 16
Gr
Mo
Alwaar staat:
minimumsnelheid 50km p/u en je voertuig moet minimaal 60 p/u kunnen rijden:
En zie ook:
http://www.3vo-flevoland.nl/Wetgeving/R ... umsnelheid
paragraaf 16
Gr
Mo
MO, goed gevonden, maar helaas niet correct.
Om een autoweg te mogen berijden, moet je een voertuig hebben die wettelijk gezien minimaal 50 km/h KAN rijden. Hiermee van de brommobiel bijvoorbeeld af, die mag immers maar 45 km/h. Het motorvoertuig moet het KUNNEN rijden, maar dat wil nog niet zeggen dat hij ook daadwerkelijk die minimum snelheid MOET rijden. Het is immers een toelatingseis.
Hetzelfde geldt voor de autosnelweg en dat is maar goed ook. Anders zou iedereen in de file in feite dus in overtreding zijn.
Om een autoweg te mogen berijden, moet je een voertuig hebben die wettelijk gezien minimaal 50 km/h KAN rijden. Hiermee van de brommobiel bijvoorbeeld af, die mag immers maar 45 km/h. Het motorvoertuig moet het KUNNEN rijden, maar dat wil nog niet zeggen dat hij ook daadwerkelijk die minimum snelheid MOET rijden. Het is immers een toelatingseis.
Hetzelfde geldt voor de autosnelweg en dat is maar goed ook. Anders zou iedereen in de file in feite dus in overtreding zijn.
-
Gast TS
- Infopolitie Gast
minimum snelheid
Bedankt voor jullie antwoord, pas nadat ik mijn vraag had gesteld kwam ik erachter dat dit onderwerp al was geweest op deze site, sorry!
Ik wilde het graag weten omdat een Engelse kennis van mij afgelopen weekend van de weg was gehaald omdat hij op zijn motor uit 1930 met tent en bagage niet snel genoeg was.
- hij reed wél aan de goede kant van de weg- vermoedelijk leverde hij toch op de een of andere manier een hindernis op voor de overige weggebruikers...............
Ik wilde het graag weten omdat een Engelse kennis van mij afgelopen weekend van de weg was gehaald omdat hij op zijn motor uit 1930 met tent en bagage niet snel genoeg was.
- hij reed wél aan de goede kant van de weg- vermoedelijk leverde hij toch op de een of andere manier een hindernis op voor de overige weggebruikers...............
-
Mo TS
- Infopolitie Gast
Leo, zover ik me nog kan herinneren van een praktijkexamenvraag, is er wel degelijk een minimum snelheid welke ook gereden dient te worden onder normale omstandigheden.
File etc. uitgezonderd.
Maar een auto die minder dan 50 km rijdt terwijl daar geen noodzaak voor is wordt aan de kant gezet en onder die snelheid mag alleen in bepaalde situaties gereden worden.
En als een auto een bepaald minimum moet kunnen rijden is er dus wel degelijk een regel inzake minimumsnelheid. Of je deze nu zou moeten, kunnen of mogen rijden.
Anders zou de snelweg wel degelijk toegestaan zijn voor fietsers, kinderwagens, brommobieltjes etc. omdat er dan geen noodzaak zou zijn voor het stellen van een minimum snelheid.
Het staat ook in de theorieboekjes rijexamen.....kijken of ik er nog 1 kan vinden...
Gr
Mo
File etc. uitgezonderd.
Maar een auto die minder dan 50 km rijdt terwijl daar geen noodzaak voor is wordt aan de kant gezet en onder die snelheid mag alleen in bepaalde situaties gereden worden.
En als een auto een bepaald minimum moet kunnen rijden is er dus wel degelijk een regel inzake minimumsnelheid. Of je deze nu zou moeten, kunnen of mogen rijden.
Anders zou de snelweg wel degelijk toegestaan zijn voor fietsers, kinderwagens, brommobieltjes etc. omdat er dan geen noodzaak zou zijn voor het stellen van een minimum snelheid.
Het staat ook in de theorieboekjes rijexamen.....kijken of ik er nog 1 kan vinden...
Gr
Mo
-
L.A.W. TS
- Infopolitie Gast
-
L.A.W. TS
- Infopolitie Gast
Mo, ik kan me voorstellen dat het zo in de boeken staat van het CBR maar er is geen wettelijke minimumsnelheid. Artikel 5 WVW is natuurlijk wel van toepassing.
1. Het gebruik van de autosnelweg is slechts toegestaan voor bestuurders van een motorvoertuig waarmee met een snelheid van ten minste 60 km per uur mag en kan worden gereden.
2. Het gebruik van de autoweg is slechts toegestaan voor bestuurders van een motorvoertuig waarmee met een snelheid van ten minste 50 km per uur mag en kan worden gereden.
Het is een ieder verboden zich zodanig te gedragen dat gevaar op de weg wordt veroorzaakt of kan worden veroorzaakt of dat het verkeer op de weg wordt gehinderd of kan worden gehinderd
Wetstekst
Artikel 421. Het gebruik van de autosnelweg is slechts toegestaan voor bestuurders van een motorvoertuig waarmee met een snelheid van ten minste 60 km per uur mag en kan worden gereden.
2. Het gebruik van de autoweg is slechts toegestaan voor bestuurders van een motorvoertuig waarmee met een snelheid van ten minste 50 km per uur mag en kan worden gereden.
Wetstekst
Artikel 5Het is een ieder verboden zich zodanig te gedragen dat gevaar op de weg wordt veroorzaakt of kan worden veroorzaakt of dat het verkeer op de weg wordt gehinderd of kan worden gehinderd
-
Mo TS
- Infopolitie Gast
Ik weet zekere dat je van de weg wordt getrokken als je op de snelweg, zonder enige reden daarvoor minder dan 50 km p/u rijdt.
Dat er misschien geen wettelijke sanctie op bestaat is wat anders, maar als je met een drafje van 20 km op de snelweg rondsukkelt, denk ik met zekerheid te kunnen stellen dat ze in no time je aan de kant zetten.
En nogmaals, als er wordt gesteld dat een voertuig al aan bepaalde minimum snelheden moet voldoen is er dus wel degelijk een minimumeis van snelheid geformuleerd.
En misschien dat er geen wettelijke sancties op bestaan is dit minimum uiteraard wel van toepassing in reguliere omstandigheden.
Gr
Mo
Dat er misschien geen wettelijke sanctie op bestaat is wat anders, maar als je met een drafje van 20 km op de snelweg rondsukkelt, denk ik met zekerheid te kunnen stellen dat ze in no time je aan de kant zetten.
En nogmaals, als er wordt gesteld dat een voertuig al aan bepaalde minimum snelheden moet voldoen is er dus wel degelijk een minimumeis van snelheid geformuleerd.
En misschien dat er geen wettelijke sancties op bestaan is dit minimum uiteraard wel van toepassing in reguliere omstandigheden.
Gr
Mo
-
L.A.W. TS
- Infopolitie Gast
Zolang je er niemand mee hinderd doe je niks fout en kan niemand je iets maken, dat je al snel gevaar of hinder veroorzaakt ben ik met je eens maar het strafbare feit is niet te langzaam rijden op de autosnelweg maar 5WVW.mo schreef:Ik weet zekere dat je van de weg wordt getrokken als je op de snelweg, zonder enige reden daarvoor minder dan 50 km p/u rijdt.
Zoals eerder vertelt dat is de toelatingseis voor de autosnelwegen dit om te voorkomen dat er brommers of fietsen met trapondersteuning ect... op de snelweg komen.mo schreef:En nogmaals, als er wordt gesteld dat een voertuig al aan bepaalde minimum snelheden moet voldoen is er dus wel degelijk een minimumeis van snelheid geformuleerd.
-
Mofkap TS
- Infopolitie Gast
-
Mo TS
- Infopolitie Gast
Dan zou dit ook moeten kunnen.
http://www.ad.nl/binnenland/article317859.ece
Gr
Mo
http://www.ad.nl/binnenland/article317859.ece
Precies en dat is dus wat ik bedoel dat er dus wel degelijk een eis van minimumsnelheid bestaat. Of deze nu (wettelijk) gesanctioneerd kunnen worden of niet. Men heeft eisen aan de minimumsnelheid gesteld.Zoals eerder vertelt dat is de toelatingseis voor de autosnelwegen dit om te voorkomen dat er brommers of fietsen met trapondersteuning ect... op de snelweg komen.
Gr
Mo
-
L.A.W. TS
- Infopolitie Gast
NEE, ik denk dat we langs elkaar aan het praten zijn...
Die 60 km/u staat niet voor een snelheid die daadwerkelijk gereden moet worden maar voor de snelheid die gereden moet kunnen en mogen worden
Het gaat niet om een sanctie die erop staat maar om de wettelijke eis. Er is GEEN minimumsnelheid maar een toelatingssnelheid.
Die 60 km/u staat niet voor een snelheid die daadwerkelijk gereden moet worden maar voor de snelheid die gereden moet kunnen en mogen worden
-
Mo TS
- Infopolitie Gast
Die term wordt nergens gebruikt. Wel maximum snelheid en minimumsnelheid. En daar worden eisen aan gesteld.toelatingssnelheid.
Het gaat mij ook niet om de sanctionele eis inderdaad.
Alhoewel TS spreekt over het feit dat er de kennis van de weg is gehaald (is tenslotte ook een sanctie).
Maar de discussie is leuk! Vooral in deze omdat er dus geen wettelijke sancties vastliggen in deze maar er wel sanctioneel gehandeld kan worden zoals er dus meerder malen is aangegeven.
En er dus wel eisen gesteld worden alleen dusdanig dat het geinterpreteerd kan worden als gebod en verbod alwaar dus afhankelijk van de constateerder gesanctioneerd kan worden.
Vreemd dat er nergens dus jurisprudentie over terug te vinden is.
En vreemd dat politie het dus theoretisch anders interpreteren dan inderdaad CBR of anders.
Daarom vind ik de discussie dus wel erg interessant.
Het houdt dus tevens in dat je nimmer kunt uitsluiten dat je niet of wel gesanctioneerd kunt worden als je dus onder die 50 km rijdt. Wat filosofisch gezien dus inhoud dat er wel degelijk een minimumeis bestaat. Of daar verder wat mee gedaan wordt is een andere zaak.
Gr
Mo