Wapens en cultureel erfgoed

In dit forum staan de afgesloten onderwerpen uit Stel uw vraag als Gast.

Moderator: Moderatorteam

Gesloten
Verzamelaar TS
Infopolitie Gast

Wapens en cultureel erfgoed

Ongelezen bericht door Verzamelaar »

Ik las zojuist het onderstaande bericht:

http://64.233.183.104/search?q=cache:HW ... ient=opera
Vrouw levert klewang in

Zoetermeer, 27-01-2006

Een 53 jarige inwoonster uit Zoetermeer kwam op vrijdag 27 januari om 12:00 uur wel met een heel vreemd verzoek aan het bureau. Zij leverde aan de balie een klewang in die zij vanuit een nalatenschap had geërfd. Zij stelde er echter geen prijs op en om te voorkomen dat anderen er wellicht mee aan de hal zouden gaan leverde zij hem aan het bureau in. De klewang zal worden vernietigd.
Ik ben verzamelaar en kenner van historische blanke wapens, en bovenstaande bericht stuit mij nogal tegen de borst.

Nu zijn klewangs (ervanuitgaande dat het hier om een gangbaar type gaat) niet bijzonder zeldzaam, maar ze zijn wel onderdeel van het Nederlandse militaire erfgoed. De prijs voor een redelijk gangbaar type in redelijke staat ligt zo tussen de 200 - 300 euro.

Ik kan me op zich wel voorstellen dat deze dame uit Zoetermeer er van af wil. Uit verzamelaarsoogpunt is dit zelfs toe te juichen, omdat deze dame waarschijnlijk niet het nodige onderhoud kan/wil plegen.

Maar ik stel grote vraagtekens bij het besluit van de politie om deze klewang te vernietigen. Het gaat hier immers om een legaal wapen (Categorie IV). Was het dan niet veel verstandiger geweest om het wapen danwel aan een museum te doneren danwel in de reguliere handel te brengen? Op deze manier helpt de politie mee aan het vernietigen van ons culturele erfgoed.

Nu is mijn vraag: is dit standaard gebruik bij de politie? Wat is daar dan de reden van?
SWAT
24 uurs servicer
Agent
Jurist/Advocaat
Brigadier
Geslacht:
Leeftijd: 65

Ongelezen bericht door SWAT »

Door de politie ingenomen of inbeslaggenomen wapens worden vernietigd. De politie is daartoe volgens daartoe strekkende richtlijnen verplicht.
De politie doet dat overigens niet uit zichzelf maar op last van de officier van justitie. De politie mag niet "handelen" met wapens.
In uitzonderlijke gevallen, al het bijvoorbeeld een uniek wapen betreft, kan de officier van justitie bepalen dat het wapen bijvoorbeeld voor opleidingsdoeleinden of aan een museum geschonken wordt.
Stay safe out there.
Verzamelaar TS
Infopolitie Gast

SWAT, bedankt voor je antwoord.

Ik snap dat de politie niet zelf handel kan/mag gaan drijven, maar worden ingenomen goederen normaal gesproken niet via Domeinen verkocht?

In principe zijn Cat. IV wapens toch gewoon verhandelbaar? Dan zie ik het verschil niet zo goed tussen een Cat. IV wapen en (bijvoorbeeld) een inbeslaggenomen motorboot.

Zou je hier misschien wat verder op in kunnen gaan?

Een andere vraag, wie bepaald of het wapen in kwestie "uniek" is? En op welke grondslagen gebeurt dat dan? Het lijkt mij dat de vraag of iets al dan niet interessant is voor een museum niet zo makkelijk te beantwoorden is.
Botje
OnTroerend goed
Agent

Ongelezen bericht door Botje »

Inbeslagneming kan gebeuren om diverse redenen. Wapens zullen door de bank genomen inbeslaggenomen worden om ze aan het verkeer te onttrekken en zullen daarom ook meestal vernietigd worden. Het heeft immers geen nut iets aan het verkeer te onttrekken wanneer je het daarna weer in omloop gaat brengen.
Voorts ben ik van mening dat er een einde moet komen aan de figuur Zwarte Piet.
Verzamelaar TS
Infopolitie Gast

Maar wat is dan het verschil met een auto die in beslag is genomen?

Gezien de wettelijke (nl. vrij verhandelbare) status van klewangs/sabels is er mijns insziens geen enkele reden om dit wapen aan het verkeer te onttrekken.

Als het nu de specifieke wens van de erfgename zou zijn, is het dus een uitzonderingsgeval.

Maar wat gebeurt er bijvoorbeeld met soortgelijke Cat. IV wapens die om een andere reden in beslag genomen zijn?
Guido TS
Infopolitie Gast

Ongelezen bericht door Guido »

Ik snap je voorliefde voor wapens, al deel ik dat niet.
Maar zo'n beetje alles wat in nederland bestaat wordt wel verzameld door iemand, van postzegels tot sigarettenbandjes.

De politie neemt in beslag en justitie beslist wat er gebeurd en ik snap best dat er een beslissing tot vernietiging wordt genomen.
Walter TS
Infopolitie Gast

Ongelezen bericht door Walter »

Verzamelaar schreef: Maar wat gebeurt er bijvoorbeeld met soortgelijke Cat. IV wapens die om een andere reden in beslag genomen zijn?
die worden verkocht aan jeugdbendes en guerillas.....:D

VERNIETIGD DUS!
Botje
OnTroerend goed
Agent

Verzamelaar schreef:Maar wat is dan het verschil met een auto die in beslag is genomen?
Bij een auto is het mogelijk dat inbeslagneming heeft plaatsgevonden om bijvoorbeeld wederrechtelijk verkregen voordeel teniet te doen. Persoon X heeft van zijn inkomsten uit criminele aktiviteiten nogal wat geld overgehouden en daarmee bijvoorbeeld een leuke auto gekocht. Justitie kan die auto afpakken en omdat het verder geen gevaar oplevert deze weer terug in het "verkeer" te brengen, kan deze bijvoorbeeld verkocht worden via de Domeinen.
Verzamelaar TS
Infopolitie Gast

Guido schreef:Ik snap je voorliefde voor wapens, al deel ik dat niet.
Maar zo'n beetje alles wat in nederland bestaat wordt wel verzameld door iemand, van postzegels tot sigarettenbandjes.

De politie neemt in beslag en justitie beslist wat er gebeurd en ik snap best dat er een beslissing tot vernietiging wordt genomen.
Inderdaad, er word nogal wat af verzameld in Nederland. :D

De postzegelverzameling kan een goede vergelijking zijn, behalve dan natuurlijk dat ook antieke wapens toch wapens blijven.
Walter schreef:
Verzamelaar schreef: Maar wat gebeurt er bijvoorbeeld met soortgelijke Cat. IV wapens die om een andere reden in beslag genomen zijn?
die worden verkocht aan jeugdbendes en guerillas.....:D

VERNIETIGD DUS!
Categorie IV wapens zijn bij wijze van spreke op elke straathoek legaal te koop. Die jeugdbendes en guerillastrijders hoeven dus niet op de uitverkoop van justitie te wachten. :D
Botje schreef:
Verzamelaar schreef:Maar wat is dan het verschil met een auto die in beslag is genomen?
Bij een auto is het mogelijk dat inbeslagneming heeft plaatsgevonden om bijvoorbeeld wederrechtelijk verkregen voordeel teniet te doen. Persoon X heeft van zijn inkomsten uit criminele aktiviteiten nogal wat geld overgehouden en daarmee bijvoorbeeld een leuke auto gekocht. Justitie kan die auto afpakken en omdat het verder geen gevaar oplevert deze weer terug in het "verkeer" te brengen, kan deze bijvoorbeeld verkocht worden via de Domeinen.
Exact. Ik neem aan dat van een dergelijke crimineel zijn postzegelverzameling ook "geplukt" kan worden.

Ik kan me ook voorstellen dat notoire wegpiraten op een gegeven moment hun auto kwijt raken, omdat deze in hun handen een gevaar voor de samenleving op levert. Dit lijkt me zeer vergelijkbaar met Cat. IV wapens.

Maar dan zou je toch verwachten dat deze Cat. IV wapens, net als de auto's, via Domeinen gewoon weer in de handel komen.

Zoals ik ook in mijn eerste post al aangaf kan het zijn dat een inbeslag genomen wapen een grote cultuurhistorische (nog niet eens geldelijke) waarde heeft. In prinicipe heeft elk antiek voorwerp een bepaalde cultuurhistorische waarde, waarvan de hoogte afhangt van de zeldzaamheid. Wapens zijn, in de aard van de zaak, zeldzamer dan tuingereedschap, en dus waardevoller. Maar ik neem toch aan dat een postzegelverzameling die, om wat voor reden dan ook, in beslaggenomen word niet in de kachel verdwijnt.
Botje
OnTroerend goed
Agent

Verzamelaar schreef: Exact. Ik neem aan dat van een dergelijke crimineel zijn postzegelverzameling ook "geplukt" kan worden.
Als die postzegeverzameling meer waard is dan twee knikkers en een stuiver zou dat zomaar eens kunnen.
Ik kan me ook voorstellen dat notoire wegpiraten op een gegeven moment hun auto kwijt raken, omdat deze in hun handen een gevaar voor de samenleving op levert. Dit lijkt me zeer vergelijkbaar met Cat. IV wapens.

Maar dan zou je toch verwachten dat deze Cat. IV wapens, net als de auto's, via Domeinen gewoon weer in de handel komen.
Auto's zijn er niet voor gemaakt schade en letsel te veroorzaken. Wapens door de bank genomen wel.
Gesloten