scooter licht
Moderator: Moderatorteam
-
menno TS
- Infopolitie Gast
scooter licht
mag je fiets licht op een scooter zetten als gewoon licht??
Ik heb even gekeken maar ik kan het niet direct aan een artikel linken als verboden. Hou zou dus in principe mogen maar ik weet niet of de bedoeling gewoon opvallen is of dat u er ook 's nachts mee wenst te rijden. Dat laatste lijkt me niet echt wenselijk omdat die lichten vaak gewoon een stuk minder opvallen en bovendien ziet u er zelf aanzienlijk minder tot niets mee.
"If you gaze long enough into an abyss, the abyss will gaze back into you" — Friedrich Nietzsche
- ThunderSTreak
- Geslacht:
- Leeftijd: 67
ÃŒk geloof dat we hier moeten terugvallen op het voertuigreglement. Ten aanzien van bromfietsen (dus ook bromscooters) stelt dit voor wat betreft verlichting:
Smart verlichting aanbrengen is dus niet zo 'smart'.
Nog eens even gekeken op de website van SMART. Zij leveren uitsluitend fietsverlichting. Voor Duitsland zijn er in het hele gamma slechts 8 lamphuizen TüV-goedgekeurd die men qua lichtopbrengst aan een fiets mag hangen. De lichtopbrengst van deze lampen is mogelijk voldoende voor een fiets, maar onvoldoende voor een bromfiets gelet op de veel hogere snelheid van de laatste!
De bromfiets heeft een typegoedkeuring gehad waarbij is vastgesteld dat het voertuig voor wat betreft de verlichting werkte conform bovenvermelde inrichtingseisen. Afwijkingen hiervan, dus aanbrengen van andere verlichting dan die waarmee het voertuig oorspronkelijk was uitgerust, is een afwijking van deze typegoedkeuring.§ 10. Verlichting, lichtsignalen en retroreflecterende voorzieningen
Artikel 3.6.40
Bromfietsen moeten zijn voorzien van een installatie van verlichtings- en lichtsignaalinrichtingen die voldoet aan het bepaalde in richtlijn 93/92/EEG.
Artikel 3.6.41
Bromfietsen moeten dan wel mogen zijn voorzien van grote lichten, dimlichten, stadslichten, richtingaanwijzers, achterlichten, remlichten en niet-driehoekige rode retroreflectoren aan de achterzijde van het voertuig overeenkomstig het bepaalde in richtlijnen 93/92/EEG en 97/24/EG.
Smart verlichting aanbrengen is dus niet zo 'smart'.
Nog eens even gekeken op de website van SMART. Zij leveren uitsluitend fietsverlichting. Voor Duitsland zijn er in het hele gamma slechts 8 lamphuizen TüV-goedgekeurd die men qua lichtopbrengst aan een fiets mag hangen. De lichtopbrengst van deze lampen is mogelijk voldoende voor een fiets, maar onvoldoende voor een bromfiets gelet op de veel hogere snelheid van de laatste!
Met vriendelijke groet,
ThunderSTreak
drive safe4safety
ThunderSTreak
drive safe4safety