Ik ben op zoek naar afbeeldingen/voorbeelden van de legitimatiebewijzen die ambtenaren van AIVD, ambtenaren van FIOD-ECD, ambtenaren van Milieu-inspectie enz. bij zich hebben om te tonen aan de burger. Ik heb uiteraard al flink gezocht op de websites en met zoekmachines, maar ik vind alleen informatie over de legitimatieplicht van de burger. Is er iemand webwijs die mij een paar links kan geven?
(Overigens: de legitimatiebewijzen van politie staan netjes en snel te vinden op http://www.politie.nl , die heb ik dus al gevonden).
Punt is: stel iemand laat mij een legitimatiebewijs zien. Hoe moet ik dan ooit weten of dat een nepper is, of een echt document. Dat kan m.i. alleen als ik dat bewijs al eens heb gezien vanuit een officiële bron. Hebben jullie daar ook nog gedachten over?
Eigenlijk krijg je hier hetzelfde antwoord op als we altijd geven:
Wij zijn niet de instantie die deze legitimatiebewijzen online gaan zetten. Je vraag is legitiem, de reden dat de AIVD ze zelf niet online zet denk ik ook. Simpel: een legitimatiebewijs is snel en gemakkelijk na te maken met de huidige technieken. Ook politie.nl heeft pas sinds kort zelf die dingen online staan, hun keuze dus.
Als tip kan ik je enkel meegeven dat, op het moment dat iemand zich legitimeert als zijnde van (bijvoorbeeld) AIVD en je vertrouwt het niet, bel even naar de politie en vraag er iemand bij.
Je hebt overigens wel het geluk dat die legitmatiebewijzen niet online te vinden is, de kans dat je met een "faker" te maken hebt is ook een heel stuk kleiner....
foreverblue schreef:Omdat een AIVD'er over het algemeen achter de schermen werkt en zelf geen aanhouding zal verrichten. AIVD'ers hebben ook geen opsporingsbevoegdheid.
Een van die vooronderstellingen die in dat arrest van het Gerechtshof in Den Haag zit, is die pertinente compartimentering, die scheiding tussen politie en AIVD. Dat betekent dat juist bij de AIVD dezelfde wet die die scheiding voorschrijft, ook voorschrijft dat politie-ambtenaren voor die AIVD werkzaam moeten zijn - en dat zie je dan bij regionale inlichtingendiensten en bij de inlichtingendiensten bij de Marechaussee. Maar het zijn politie-ambtenaren, die op het ene moment opsporingsbevoegdheid hebben en op het ander moment AIVD-werk doen…